Προτάσεις
για δίκαιο και σταθερό φορολογικό
περιβάλλον
Παρέμβαση
Αυγενάκη προς Χαρδούβελη
Σε
προτάσεις για αλλαγές στο φορολογικό
που θα διευκολύνουν τις
συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών και δημοσίου,
θα είναι δικαιότερες απέναντι στους
φορολογούμενους, αλλά και θα συμβάλλουν
στην καθιέρωση υγιούς και σταθερού
φορολογικού περιβάλλοντος, αναφέρεται
ο Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης
Αυγενάκης προς τον
Υπουργό Οικονομικών κ. Γκίκα
Χαρδούβελη σε
κοινοβουλευτική του παρέμβαση.
Αναλυτικά
το κείμενο της παρέμβασης:
«Τα τελευταία χρόνια, έχουν θεσπιστεί
μια σειρά από φορολογικές ρυθμίσεις
και κυρώσεις, οι οποίες έχουν δυσκολεύσει
την λειτουργία της αγοράς και ταλαιπωρούν
επαγγελματίες, λογιστές, φοροτέχνες
και εφοριακούς για την διεκπεραίωση
των φορολογικών διαδικασιών. Μέσα σε
ένα έντονα μεταβαλλόμενο οικονομικό
περιβάλλον, η αγορά υφίσταται ένα
καταιγισμό φορολογικών διατάξεων και
κυρώσεων. Σήμερα, προκειμένου να ευνοηθεί
η ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας, είναι
πολύ σημαντικό να διορθωθούν τα λάθη
και οι αστοχίες που έχουν προκύψει και
να υπάρξει ένα πιο σταθερό οικονομικό
– φορολογικό περιβάλλον.
ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΠΕΙΚΩΝΙΣΗΣ
ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ (ΚΦΑΣ)
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Οι συνεχείς αναβολές της ηλεκτρονικής
υποβολής των συγκεντρωτικών καταστάσεων
έχει προκαλέσει τραγέλαφο στους
φορολογούμενους. Γεννάται υποψία ότι
την αναβολή την προκαλούν οι εταιρείες
λογισμικού οι οποίες δεν είναι έτοιμες
να ανταπεξέλθουν στην απαίτηση των
επιχειρήσεων.
Οι αναβολές αυτές ωστόσο, ακυρώνουν
τη σύλληψη της φοροδιαφυγής από άμεση
διασταύρωση των συναλλαγών, με αποτέλεσμα
την απώλεια εσόδων του κράτους από
άμεσους και έμμεσους φόρους. Η μη
εναρμονισμένη υποβολή συγκεντρωτικών
καταστάσεων ημερολογιακά , με τις
αντίστοιχες περιοδικές δηλώσεις του
ΦΠΑ ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, καθιστούν
ανέφικτη την επαλήθευση των συναλλαγών
χωρίς τον έλεγχο από αρμόδιο φορολογικό
όργανο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την
άσκοπη απασχόληση προσωπικού με κόστος
στον Κρατικό Προϋπολογισμό.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΩΝ
ΠΡΟΣΩΠΩΝ
ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ –ΤΡΟΠΟΠΟΙΤΙΚΩΝ
ΔΗΛΩΣΕΩΝ.
Η επιβολή κυρώσεων σε συμπληρωματικές
ή τροποποιητικές δηλώσεις από τις οποίες
δεν προκύπτει διαφορά φόρου υπέρ του
Δημοσίου και που υποβάλλονται μετά τη
λήξη της εμπρόθεσμης υποβολής των
αρχικών δηλώσεων, είναι άδικες και
καταχρηστικές. Θα πρέπει να δίδεται
προθεσμία τουλάχιστον δύο μηνών από
την λήξη της προθεσμίας της υποβολής
των αρχικών δηλώσεων.(Τέτοιες διατάξεις
ίσχυαν στο παρελθόν). Και τούτο διότι,
ο φορολογούμενος θα διαπιστώσει το
λάθος που έχει γίνει από τον ίδιο ή από
τον συντάξαντα τη δήλωση του, σε
μεταγενέστερο διάστημα. Οι διατάξεις
περί κυρώσεων να είναι ακόμη αυστηρότερες
σε περίπτωση που θα προκύψει διαφορά
φόρου υπέρ του Δημοσίου για να αποφευχθεί
έτσι η αναστολή καταβολής του πραγματικού
φόρου.
Για το γεγονός ότι το Υπουργείο
Οικονομικών είναι ανέτοιμο ηλεκτρονικά
να δεχθεί έγκαιρα τις δηλώσεις σύμφωνα
με τις προθεσμίες που θέτει ο Νόμος και
δίδει συνεχείς παρατάσεις, δεν ευθύνεται
ο φορολογούμενος. Αντίθετα συσσωρεύει
πληρωτέες δόσεις που καθίστανται
ληξιπρόθεσμες και κατά συνέπεια
συσσώρευση χρεών προς το Δημόσιο
συνεχίζοντας ένα φαύλο κύκλο.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ
Η φημολογούμενη μείωση των αντικειμενικών
αξιών θα πλήξει ανελέητα τους δανειολήπτες,
αφού η μείωση της αξίας των ιδιοκτησιών
τους θα μειώσει ανάλογα και την τιμή
εκκίνησης των πλειστηριασμών από τους
δανειστές. Αποτέλεσμα να «χαθούν
περιουσίες» για «ένα κομμάτι ψωμί».
Αντίθετα, εάν το κράτος μειώσει τους
συντελεστές φορολογίας (αντί της μείωσης
των αντικειμενικών αξιών) των ακινήτων
(ΕΝΦΙΑ και μεταβίβασης) θα εξισορροπήσει
τα έσοδά του, θα είναι κοινωνικά ευαίσθητο
και θα σώσει την ιδιωτική αλλά και τη
δημόσια περιουσία.
ΕΚΔΟΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΠΟ TAXISNET.
ΕΚΔΟΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ
Εδώ συμβαίνει το εξής
περίεργο. Όταν κάποιος έχει χρέη μη
ληξιπρόθεσμα π.χ από το εκκαθαριστικό
φόρου εισοδήματος που ηλεκτρονικά έχει
ορισθεί σε 3 διμηνιαίες δόσεις, δεν του
εκδίδεται ενημερότητα, αλλά θα πρέπει
να μεταβεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ η οποία
είναι υποχρεωμένη να την εκδώσει. Έτσι
αν υπολογισθεί ότι από τους 2.800.000
φορολογούμενους που οφείλουν μη
ληξιπρόθεσμα στο Δημόσιο και ένα
τουλάχιστον 10% από αυτούς μεταβούν στην
Δ.Ο.Υ. για λήψη ενημερότητας που συνεχώς
απαιτείται σε συναλλαγές, τότε περίπου
280.000 πολίτες θα μεταβούν στην Υπηρεσία
που είναι υποχρεωμένη να τους την
παράσχει. Αυτό συνεπάγεται εκατομμύρια
χαμένες εργατοώρες δημοσίων και ιδιωτικών
υπαλλήλων, που προσθέτουν επιπλέον
κόστος, από την συσσωρευμένη από το λόγο
αυτό, τρέχουσα εργασία. Ως λύση, θα
μπορούσε το σύστημα να εκδίδει φορολογική
ενημερότητα μέχρι την λήξη της ημερομηνίας
οφειλής της εκάστοτε δόσης.
ΕΚΔΟΣΗ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΩΝ ΕΓΚΥΚΛΙΩΝ
Οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι πρέπει να
είναι σαφείς και συγκεκριμένες. Στη
περίπτωση που χρειάζεται επεξήγηση δεν
θα τη δίνει ο αρμόδιος «μανδαρίνος»
του υπουργείου Οικονομικών αλλά μαζί
με το Νόμο να αποστέλλεται η εισηγητική
έκθεση στα αρμόδια εκτελεστικά όργανα
για να εμπίπτουν στο πνεύμα του Νομοθέτη
και όχι να παρερμηνεύουν το Νόμο με
σκοπιμότητες και εκ των υστέρων να
προβαίνουν σε ανακλήσεις ή νεότερες
ερμηνείες κ.λ.π. Διαφορετικά η εγκύκλιος
να υποβάλλεται μαζί με το νομοσχέδιο
στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για
να προλαβαίνει και τα όποια λάθη ή
σκοπιμότητες.
ΣΥΜΨΗΦΙΣΜΟΣ ΧΡΕΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Να γίνεται συμψηφισμός οφειλόμενου
κεφαλαίου προς το δημόσιο με το κεφάλαιο
που πρέπει να επιστρέψει προς τον
φορολογούμενο και μετά να υπολογίζονται
οι προσαυξήσεις. Παρατηρείται το εξής
φαινόμενο. Οφειλή φορολογούμενου προς
το Δημόσιο π.χ 10.000 ευρω. Πλέον
προσαυξήσεις(τόκοι) από την ημέρα που
κατέστη απαιτητή π.χ 1.500 ευρώ. Απαίτηση
επιστροφής φόρου από το Δημόσιο 8.000
ευρώ. Για την υπερημερία του Δημοσίου
από την ημερομηνία οφειλής του προς τον
φορολογούμενο, πρέπει να ασκηθούν ένδικα
μέσα για να του επιστραφούν οι τόκοι.
Κάτι τέτοιο όμως είναι παράλογο. Ως εκ
τούτου θα μπορούσε να γίνεται συμψηφισμός
οφειλόμενου κεφαλαίου προς το δημόσιο
με το κεφάλαιο που πρέπει να επιστρέψει
το δημόσιο προς τον φορολογούμενο και
μετά να υπολογίζονται οι προσαυξήσεις
ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΓΙΑ ΟΦΕΙΛΕΣ
ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΩΝ
Αν η αξία του ακινήτου που κατάσχεται,
υπερβαίνει την αξία της οφειλής, το
Δημόσιο να εκδίδει ομόλογα τακτής λήξης
για την διαφορά αυτή προς τον οφειλέτη.
Τα ομόλογα αυτά να μπορούν να προεξοφληθούν
σε τράπεζες ή να δίδονται για εξόφληση
νέων οφειλών ή να μεταβιβάζονται σε
άλλους ιδιώτες. Να θεσμοθετηθεί ότι αν
υπάρχουν περισσότερα του ενός ακίνητα
για κατάσχεση και πλειστηριασμό, να
κατάσχονται εκείνα που προσεγγίζουν
περισσότερο την οφειλή και όχι εκείνα
που θα επιλέγει ο δανειστής.
Κατόπιν των ανωτέρω,
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
1. Σε ποιες ενέργειες
προτίθεστε να προβείτε για την υιοθέτηση
των παραπάνω αλλαγών, που θα διευκολύνουν
τις συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών και
δημοσίου και θα είναι δικαιότερες
απέναντι στους φορολογούμενους, αλλά
θα συμβάλλουν και στην καθιέρωση υγιούς
φορολογικού περιβάλλοντος;»