Βουλή: Στην Ολομέλεια η κύρωση της Συμφωνίας Πολιτιστικής Συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου * Κατατέθηκε ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2025 - Η συζήτηση στην Επιτροπή θα ξεκινήσει στις 25 Νοεμβρίου * Γ. Γεραπετρίτης: Αναδεικνύουμε την ανάγκη για μια κοινωνία ισότιμη στην πράξη * Δ. Κουτσούμπας: Η απεργία στέλνει ισχυρό και ξεκάθαρο μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση: Δώστε λεφτά για μισθούς, για την παιδεία, για την υγεία και όχι για των πολέμων τα σφαγεία * Ν. Δένδιας: Οι ΕΔ αποτελούν απαραίτητη συνθήκη της εθνικής μας επιβίωσης, προβάλλοντας τη σταθερή προσήλωσή τους στις αξίες της Δημοκρατίας, της Ειρήνης και της Ελευθερίας * Εγκαίνια της έκθεσης «Επιστροφή στα Αντικύθηρα» - Λ. Μενδώνη: Το 2026 το υπουργείο Πολιτισμού θα αποδώσει το Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων * ΚΚΕ: Απεμπλοκή τώρα της Ελλάδας από τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο στην Ουκρανία * Χρ. Στυλιανίδης: Η Ελλάδα καταλύτης στήριξης της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και διαφύλαξης της ασφάλειας της ναυτιλίας * Δημ. Τσιόδρας: Με έμφαση στην ανθεκτικότητα του νερού, η πρώτη συζήτηση για τις προτεραιότητες της Ομάδας του ΕΚ για την Κλιματική Αλλαγή

Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2014

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ


ΟΜΙΛΙΑ
ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
ΣΤΟ Σ/N ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
«ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ»



ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αγαπητοί συνάδελφοι, προφανώς ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Άμυνας στην παρούσα συγκυρία και μάλιστα την ημέρα που συνεδριάζει το ΝΑΤΟ και που ο αρμόδιος Υπουργός, που θα έπρεπε να είναι εδώ, είναι υποχρεωμένος να είναι εκεί, δημιουργεί την ανάγκη μίας ευρύτερης συζήτησης για τα μεγάλα ζητήματα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην περιοχή μας.
Από οποιαδήποτε ιδεολογική και πολιτική πλευρά και να τοποθετείται κανείς, δεν μπορεί να ξεχνά ότι αυτήν τη στιγμή η Ελλάδα είναι μία «νησίδα» ειρήνης και σταθερότητας, σε έναν κόσμο που γύρω μας κυριαρχούν πόλεμοι, γενοκτονίες, φτώχεια και εξαθλίωση. Σε αυτό το πλαίσιο είμαστε υποχρεωμένοι να δούμε τις μεγάλες στρατηγικές επιλογές που έγιναν στο παρελθόν, για να προσαρμοστούμε στις εξελίξεις υπερασπίζοντας τα εθνικά συμφέροντα, τη δημοκρατία και την ειρήνη, τη σταθερότητα και την οικονομική ανάπτυξη στη χώρα, χωρίς να τα περνάμε αυτά έτσι «ξέσκουρα», με μία γραμμή, συνθηματολογώντας. Η συμβολή των ηγετών και των προέδρων του ΠΑΣΟΚ -και του Ανδρέα Παπανδρέου και του Κώστα Σημίτη- ήταν σημαντική σε αυτήν την υπόθεση.
Απουσίαζα από την Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας όπου έκανε την ενημέρωση ο κ. Βενιζέλος για τις εξελίξεις στην περιοχή, την κρίση στην Ουκρανία και πώς τις χειριζόμαστε και θύμισε ότι η Ελλάδα ανήκει σε μία ευρύτερη συμμαχία που έχει μείζονα συμφέροντα απέναντι σε αυτά που διακυβεύονται στην περιοχή μας. Ελπίζω, λοιπόν, ότι οι αποφάσεις που θα παρθούν με τη συμβολή και της Ελλάδας θα είναι πάλι προς την κατεύθυνση της υπεράσπισης του γενικότερου εθνικού συμφέροντος σε μία περίοδο –επαναλαμβάνω- που συμβαίνουν αυτά που βλέπουμε όλοι γύρω μας, στη γειτονιά μας, και ανατριχιάζουμε.
Αυτή η συζήτηση μπορεί να συνεχιστεί και στην Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας, με μία πρωτοβουλία, για να μας ενημερώσουν οι αρμόδιοι Υπουργοί ως προς τι συζητήθηκε και τι αποφάσεις πάρθηκαν. Επίσης μπορεί να συζητηθεί το αν υπάρχουν και άλλες προτάσεις στο πλαίσιο των διεθνών πρωτοβουλιών που οφείλει να λαμβάνει η χώρα μας, στα πλαίσια των συμμαχιών που αναπτύσσει. Και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, έχει λόγο και φωνή, και είναι σοβαρή όσο ξεπερνάει σιγά-σιγά την κρίση. Διότι μία χώρα που είναι στα πρόθυρα της χρεοκοπίας προφανώς δεν έχει άποψη για τα διεθνή και δεν την λαμβάνει κανείς υπόψη του.
Η συζήτηση γίνεται με αφορμή ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει δύο διαχειριστικού χαρακτήρα άρθρα και ένα πολύ σημαντικό, κατά τη γνώμη μου. Το άρθρο διαχειριστικού χαρακτήρα είναι αυτό που έχει να κάνει με τα διοικητικά και πειθαρχικά θέματα του Επιτελείου. Δεν μπορώ να τα κρίνω αυτοτελώς, διότι δεν ξέρω πώς είχαν διαμορφωθεί στο παρελθόν, πώς άλλαξαν και πώς επανέρχονται. Φαντάζομαι ότι αυτοί που τα κρίνουν θα είχαν συμφωνήσει με τις προϊσχύουσες, αλλά με βάση την πείρα που έχω αποκτήσει εδώ, ξέρω ότι για τίποτα δεν έχουμε συμφωνήσει όταν συζητάμε στη Βουλή. Εκτιμώ ότι κάποια ανάγκη καλύπτει το Επιτελείο και το Υπουργείο που φέρνει αυτήν τη ρύθμιση.
Όσον αφορά στη δεύτερη διάταξη, σχετικά με την εξέλιξη των στρατιωτικών δικαστών, πιστεύω ότι το Υπουργείο θα έχει λάβει υπόψη τις ενστάσεις και τις διαμαρτυρίες που είχαν εκφραστεί από την Ένωση των Στρατιωτικών Δικαστών, για να αποκαταστήσει μία ισότητα. Κι αυτό όχι επειδή κάποιοι ευνοήθηκαν, όπως υπονοήθηκε, από μία προηγούμενη ρύθμιση, αλλά επειδή κάποιοι θεωρητικά «αδικήθηκαν», παραμένοντας ένα σκαλί πίσω. Θέλουμε να αποκαταστήσουμε τη δικαιοσύνη και μένω σε αυτό.
Θα ήθελα να αναφερθώ στην υπόθεση της ρύθμισης του άρθρου 3 που αφορά τα αντισταθμιστικά ωφελήματα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είπαν και οι προηγούμενοι αγορητές ότι τα αντισταθμιστικά ήταν -κατά την άποψή μου- μία πάρα πολύ σωστή ιδέα της δεκαετίας του ’80, όπου και τότε η Ελλάδα ήταν υποχρεωμένη να έχει μεγάλο ύψος αμυντικών δαπανών. Ήταν μία «αιμορραγία» για τη χώρα μας, γιατί ως χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ είχε και μία ανοιχτή πληγή στα ανατολικά της σύνορα και έπρεπε να έχει πολύ υψηλό επίπεδο αμυντικών δαπανών. Δεν είναι τυχαίο το ότι έχουν σημαντική συμβολή στην κρίση και οι αμυντικές δαπάνες και το σύνολο της διαφθοράς που αυτές δημιούργησαν ως έναν κύκλο.
Τα αντισταθμιστικά ωφελήματα είχαν ως στόχο να ενισχύσουμε την ντόπια, την εσωτερική βιομηχανία, να ενισχύσουμε την απασχόληση, να δημιουργήσουμε έναν κύκλο ανάπτυξης για να μην είναι όλα τα λεφτά έξω. Υπήρξαν προβλήματα με τις συμβάσεις.
Εγώ θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό το ότι έρχεται σήμερα η Γενική Γραμματεία Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων και καταθέτει μία πλήρη κατάσταση των συμβάσεων που έχουν λήξει και των προβλημάτων που έχουν παρουσιαστεί. Αυτό είναι ένα σημαντικό θέμα διαφάνειας για τη Βουλή των Ελλήνων και πρέπει να το τονίσουμε απ’ αυτό το Βήμα, γιατί πάρα πολλές φορές κυριαρχεί στην κοινή γνώμη η άποψη ότι εδώ είναι το «άντρο» της συνωμοσίας για να εξυπηρετήσουμε κάποια συμφέροντα. Στη διαφάνεια, λοιπόν, ακόμα και μία βίδα που προβλέπεται σε μία σύμβαση αντισταθμιστικών ωφελημάτων, για να δούμε ποιος είναι ο εργοδότης και ποια η εταιρεία.
Έχει σημασία για τις εταιρείες το αν έχουν παραβεί τις συμβάσεις, γιατί πολλοί απ’ αυτούς μας μιλούν για την εταιρική και την κοινωνική ευθύνη, κάνουν φιλανθρωπικά έργα, τους προβάλλουν τα κανάλια, τι ωραίοι που είναι, τρέχουν από πίσω πολιτικοί να τους «χαϊδεύουν». Να δούμε, λοιπόν, ποιοι είναι αυτοί που δεν έχουν υλοποιήσει τις συμβάσεις, να δούμε τι είναι οι ρήτρες.
Έρχεται μετά μία πρόταση εκκαθάρισης αυτού του λογαριασμού, γιατί οι δρόμοι που έχουμε να διαλέξουμε είναι οι εξής απλοί δύο: Ο ένας είναι ή ότι συμβιβαζόμαστε και κάνουμε μία πρόταση όπου τους λέμε «ελάτε σ’ ένα μήνα να υπογράψετε καινούργιες συμβάσεις με αντισταθμιστικά εκατόν εβδομήντα οκτώ εκατομμύρια», ή πάμε στη διαιτησία για να πάρουμε τις ρήτρες των εβδομήντα ενός εκατομμυρίων.
Εγώ, αγαπητοί συνάδελφοι, το έλεγα σ’ ένα «πηγαδάκι» μία μέρα νωρίτερα όπου κουβεντιάζαμε για τους αυτοκινητόδρομους. Θυμάμαι ότι ένας μεγάλος εργολάβος -που μάλιστα είχε κατακρίνει την Κυβέρνηση Σημίτη ότι δίνει τα έργα στους «κολλητούς» της- δικαιώθηκε στα διαιτητικά δικαστήρια και πήρε εκατό εκατομμύρια. Γιατί; Διότι δεν του παραδώσαμε το οικόπεδο να κάνει την υποθαλάσσια στη Θεσσαλονίκη και δεν είχε βάλει ούτε ένα καρφί. Αυτοί είναι, λοιπόν, οι κίνδυνοι της διαιτησίας.
Έρχεται η Κυβέρνηση εδώ και λέει: Αντί να πάμε σ’ αυτή τη διαδικασία της διαιτησίας και στους κινδύνους, κάνουμε αυτή τη ρύθμιση, δεν απαλλάσσουμε κανέναν από τις ευθύνες τους, λέμε ότι είναι ζωντανές οι συμβάσεις που έχουν λήξει και να έλθουν να υπογράψουν. Αν δεν υπογράψουν, θα ισχύσουν οι ρήτρες με την προσδοκία να πάρουμε το μετρημένο, δηλαδή εκατόν εβδομήντα οκτώ εκατομμύρια.
Βεβαίως, σωστά έγιναν οι παρατηρήσεις στην αρχή της συζήτησης ότι εδώ πρέπει αυτό που κατακτήσαμε στη Βουλή, βγάζοντας πολύ πικρές εμπειρίες και συμπεράσματα από τις προηγούμενες διαχειρίσεις, να το κρατήσουμε ως κεκτημένο, δηλαδή την ενημέρωση της Βουλής, τη διαφάνεια και τον προσυμβατικό έλεγχο. Βέβαια, είναι σχήμα πρωθύστερο να ψηφίζουμε με τη διαβεβαίωση της τροπολογίας, αλλά εγώ πιστεύω αυτά που είπε ο κύριος Υπουργός και ανέλυσε, λέγοντας ότι αυτή η τροπολογία έχει τις υπογραφές των αρμοδίων Υπουργών, να υπάρχει δηλαδή δύο φορές το μήνα ενημέρωση της Βουλής, ρήτρα κατά της διαφθοράς και προσυμβατικός έλεγχος.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μιας και μιλάμε απ’ αυτό το Βήμα και πολλοί ταύτισαν τη διαφθορά με τους εξωμότες και τους επίορκους των τάξεων του ΠΑΣΟΚ, θέλω να θυμίσω ότι δεν είμαστε σε κοινωνία αγγέλων. Όσο είμαστε σ’ ένα καπιταλιστικό σύστημα στο οποίο κυριαρχεί ο νόμος της αγοράς και του κέρδους, η διαφθορά θα ζει και θα βασιλεύει, παρά το γεγονός ότι εμείς κάνουμε σημαντικές προσπάθειες με νόμους πολύ αυστηρούς…
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΠΕΡΝΑΡΟΣ: Και για τους σοσιαλιστές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Κύριε Καπερνάρε, εγώ νομίζω ότι εσείς δεν πρέπει να μιλάτε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΠΕΡΝΑΡΟΣ: Εγώ μιλάω και θα μιλάω συνέχεια και θα μιλάμε ο ένας απέναντι στον άλλο και θα μιλάμε παντού, και εδώ και στις εισαγγελίες και στα δικαστήρια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Εγώ πάντως δεν έχω καμία σχέση με τα δικαστήρια.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΠΕΡΝΑΡΟΣ: Μη μας κάνετε «τα μαύρα άσπρα».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Έρχομαι, λοιπόν, και λέω ότι σ’ αυτή την κοινωνία που δεν είναι κοινωνία αγγέλων, προφανώς η διαφθορά ξεκινάει από τα συμφέροντα των μεγάλων εταιρειών που έχουν συμφέρον να δωροδοκούν και μπαίνει εδώ η ρήτρα της διαφθοράς.
Ας θυμηθούμε την υπόθεση της SIEMENS και πώς καθάρισε στη Γερμανία από τις ρήτρες που τής είχαν επιβληθεί, για να δούμε τελικά εάν εμείς είμαστε σε θέση ως πολιτικό σύστημα αυτή την υπόθεση της διαφθοράς, που στοχοποιεί τους πολιτικούς και το πολιτικό σύστημα, να την πετάξουμε από την πλάτη μας και να τη μεταφέρουμε εκεί που πρέπει, εφαρμόζοντας τις «δαμόκλειες» διατάξεις που έχουμε ψηφίσει, με τις οποίες θυμίζω ότι βρίσκονται πάρα πολλοί πολιτικοί στη φυλακή και άλλοι οδεύουν προς τα κει.
Θεωρώ, λοιπόν, πάρα πολύ σημαντική αυτή τη ρύθμιση για τη ρήτρα κατά της διαφθοράς που εξάλλου πάρα πολλές χώρες σαν απότοκο και διεθνών συμβάσεων την έχουν υιοθετήσει -και εννοώ των διεθνών συμβάσεων που αφορούν τη διαφθορά στον ιδιωτικό τομέα, όχι τη διαφθορά της μίζας των πολιτικών κ.ο.κ.
Αγαπητοί συνάδελφοι, υπάρχει επομένως η ανάγκη αυτή η εκκαθάριση και η επανεκκίνηση να γίνει με όρους διαφάνειας, αντικειμενικότητας κ.ο.κ για να έχουμε καθαρούς λογαριασμούς.
Υπάρχουν μερικές τροπολογίες, για να μην σας απασχολώ στη συνέχεια, που θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικές. Δηλαδή, να λύσουμε το ζήτημα του τροχαίου υλικού. Με ποια έννοια; Περνάμε μια διάταξη που δίνει εξουσιοδότηση και εφόσον το Υπουργείο μάς διαβεβαιώνει ότι αυτή αφορά το τροχαίο υλικό, κύριε συνάδελφε, εγώ δεν έχω κανένα λόγο να το αμφισβητήσω. Εξάλλου, ξέρετε ότι έχω υποστηρίξει και στο παρελθόν και άλλες τροπολογίες που αφορούσαν τους εργαζόμενους στο τροχαίο υλικό.
Επίσης, να δώσουμε την παράταση στην αποπληρωμή του δανείου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, να λύσουμε το ζήτημα των Ναυπηγείων της Ελευσίνας για το περιπολικό «Ρίτσος», όπως λύσαμε και στο παρελθόν και τα άλλα των τορπιλακάτων.
Επίσης, θα ήθελα να μελετήσουμε καλύτερα την τροπολογία που ρυθμίζει το εφάπαξ. Εγώ δεν είμαι αρνητικός, αλλά όταν έρχονται τέτοιες ρυθμίσεις πρέπει να έχουμε και μια τεκμηρίωση για να μην θεωρείται ότι αδικούμε άλλους εργαζόμενους, άλλων κλάδων. Εγώ το λέω για να είμαστε συνεννοημένοι. Επαναλαμβάνω ότι δεν έχω αντίρρηση, αλλά πρέπει να υπάρχει αυτή η τεκμηρίωση γιατί δεν μπορούμε να νομοθετούμε ανάλογα με τον Υπουργό και τις σχέσεις του με τους ενδιαφερόμενους.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας): Εξαλείφεται η αδικία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Και τέλος προφανώς πρέπει να δούμε και την άλλη ρύθμιση που μπορεί να δίνει εφάπαξ με λιγότερα χρόνια. Εννοείται ότι το εφάπαξ δίνεται αναλογικά. Δεν μπορεί να έχει το ίδιο εφάπαξ κάποιος που έχει είκοσι πέντε χρόνια υπηρεσίας με κάποιον που έχει δεκαπέντε και κάποιον που έχει δέκα, γιατί θεωρώ αδικία κάποιος ΕΠΟΠ ή με οποιαδήποτε άλλη σχέση εργαζόμενος να πληρώνει εισφορές και να μην μπορεί να πάρει το εφάπαξ που του αναλογεί αν για οποιονδήποτε λόγο διακοπεί η σύμβαση.
Με αυτά, κύριοι συνάδελφοι, σας καλώ να ψηφίσουμε το νομοσχέδιο.
Σας ευχαριστώ.