Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2019

: Το σκάνδαλο του ομίλου Volkswagen στην Ελλάδα

Δεν αρχίζετε με αυτές τις γερμανικές αποζημιώσεις;

Έχει διεκδικήσει η ελληνική κυβέρνηση τις αποζημιώσεις από τη Volkswagen για το σκάνδαλο με τους παραποιημένους κινητήρες Diesel που εκλύουν από 4 έως 14 φορές περισσότερους ρύπους σε σχέση με την τιμή που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας των αυτοκινήτων;” ρωτά ο ανεξάρτητος βουλευτής Γιώργος Αμυράς και κατέθεσε χθες ερώτηση στη Βουλή προς τους υπουργούς Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, Περιβάλλοντος Γιώργο Σταθάκη και Δικαιοσύνης Μιχαήλ Καλογήρου.
Η Volkswagen αποδεδειγμένα παραπλάνησε τους καταναλωτές, προκάλεσε διαφυγή εσόδων στα δημόσια ταμεία, αλλά και επιβάρυνση στο περιβάλλον με τους πειραγμένους κινητήρες” προσθέτει ο κ. Αμυράς.
Με την ερώτησή του ο βουλευτής ζητά να μάθει τη συνολική ζημιά του ελληνικού Δημοσίου από τα μη εισπραχθέντα τέλη κυκλοφορίας των εν λόγω οχημάτων και πιέζει την κυβέρνηση έστω και καθυστερημένα να προχωρήσει στη διαλεύκανση της υπόθεσης, καθώς οι διαστάσεις που προκύπτουν εκτός από περιβαλλοντικές είναι και ποινικές.
Σημειώνεται ότι έχει ανοίξει ο δρόμος των αποζημιώσεων από τη VW Group για τους καταναλωτές, καθώς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα καταβάλει αποζημίωση ύψους 5.200 ευρώ σε Έλληνα καταναλωτή, κάτοχο αυτοκινήτου Volkswagen, που έφερε το παράνομο λογισμικό παραποίησης των εκπομπών ρύπων και είχε δικαιωθεί πρωτόδικα (5286/2017 απόφαση Ειρηνοδικείου Αθηνών).








Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:







Αθήνα 13.2.2019
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ,
ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ,
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

ΘΕΜΑ: Το σκάνδαλο του ομίλου Volkswagen στην Ελλάδα

Το σκάνδαλο της Volkswagen, που αποκαλύφθηκε το 2015 με το παραποιημένο λογισμικό
σε κινητήρες Diesel, καλά κρατεί. Περισσότερα από 11 εκατομμύρια οχήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας κυκλοφόρησαν και συνεχίζουν να κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο με παραποιημένο λογισμικό στις μετρήσεις των εκπομπών ρύπων, εκλύοντας από 4 έως 14 φορές περισσότερους ρύπους σε σχέση με την τιμή που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας τους δίνοντας έτσι την παραπλανητική αλλά ευνοϊκή για τον κατασκευαστή του κινητήρα εικόνα.
Οι διαστάσεις της υπόθεσης γιγαντώθηκαν, καθώς η ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ
προχώρησε σε αγωγές σε βάρος της VW. Η εταιρία αποδέχθηκε την ενοχή της για παραβίαση διατάξεων της νομοθεσίας των ΗΠΑ ενώ παράλληλα διαπιστώθηκε παραβίαση και του ευρωπαϊκού ενωσιακού δικαίου.
Ακολούθησε επιστολή του διευθυντή της VW κ.Μίλερ προς όλους τους υπουργούς Οικονομικών των 28 κρατών-μελών της Ε.Ε. όπου αναφέρθηκε, ότι ο όμιλος της VW θα αποζημιώσει το ενδεχόμενο πρόσθετο φορολογικό κόστος που θα προκύψει για τα οχήματα που εκπέμπουν περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) απ΄όσο προβλέπουν οι τεχνικές προδιαγραφές τους.
Ακολούθησαν συστάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. για ενδελεχή διερεύνηση όλων των διαστάσεων του θέματος.
Η Ελλάδα, ως χώρα χωρίς αυτοκινητοβιομηχανία, οφείλει να πρωτοστατήσει στη διαλεύκανση της υπόθεσης, καθώς προκύπτουν περιβαλλοντικές αλλά και ποινικές διαστάσεις. Παράλληλα, θα πρέπει και οι ελληνικές αρχές να διασφαλίσουν τη συμμόρφωση του ομίλου VW διεκδικώντας τις σχετικές αποζημιώσεις για το ελληνικό Δημόσιο.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι σε επίπεδο καταναλωτών έχει ανοίξει ο δρόμος για αποζημίωση από τη VW Group. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα καταβάλει αποζημίωση ύψους 5.200 ευρώ σε Έλληνα καταναλωτή, κάτοχο αυτοκινήτου Volkswagen, που έφερε το παράνομο λογισμικό παραποίησης των εκπομπών ρύπων και είχε δικαιωθεί πρωτόδικα (5286/2017 απόφαση Ειρηνοδικείου Αθηνών).

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
  1. Ποιος είναι ο ακριβής αριθμός των επιβατικών και δημοσίας χρήσεως οχημάτων του ομίλου Volkswagen που κυκλοφορούν στη χώρα μας και φέρουν το παραποιημένο λογισμικό σύστημα στον κινητήρα τους;
  2. Ποια η συνολική ζημιά του ελληνικού Δημοσίου από τα μη εισπραχθέντα τέλη κυκλοφορίας των εν λόγω οχημάτων;
  3. Η χώρα μας έχει διεκδικήσει δικαστικά ή εξώδικα τις σχετικές αποζημιώσεις από την VW;
  4. Ποιες οι ποινικές κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από τη χώρα μας κατά των υπευθύνων του ομίλου Volkswagen;
  5. Έχει εκτιμηθεί η περιβαλλοντική επίπτωση στη χώρα μας;


Ο ερωτών βουλευτής
Γιώργος Αμυράς, Β’ Αθήνας