«Αμφισβητείται η γνησιότητα των εγγράφων Καμμένου»
Πραγματοποιήθηκε σήμερα έκτακτη συνέντευξη Τύπου από τους Τομεάρχες Εσωτερικών κ. Μάκη Βορίδη και Δικαιοσύνης κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο, με θέμα τις νέες αποκαλύψεις στο σκάνδαλο της πώλησης αμυντικού υλικού στη Σαουδική Αραβία στο οποίο εμπλέκεται ο κ. Πάνος Καμμένος.
Ακολουθούν οι εισηγήσεις των κυρίων Βορίδη και Παναγιωτόπουλου:
Μ.Βορίδης:
Ζητήσαμε να κάνουμε αυτή τη συνέντευξη Τύπου με το συνάδερφό μου τον Νίκο Παναγιωτόπουλο για να συνεχίσουμε λίγο να εξετάζουμε τα στοιχεία τα οποία έχουν, ήδη, εν μέρει έρθει στη δημοσιότητα, για τη δυσώδη αυτή υπόθεση με τα εξοπλιστικά Καμμένου. Kαι να δούμε και την αξιοπιστία ορισμένων εγγράφων τα οποία κατετέθησαν προς απόδειξη ισχυρισμών του Καμμένου, κυρίως σε ό,τι αφορά στο θέμα της πληρεξουσιότητας του Παπαδόπουλου.
Συνοψίζω, για να συνδεθούμε με τα προηγούμενα σε αυτήν την υπόθεση. Ζήτημα πρώτο: Στη διακρατική αυτή συμφωνία, τελικώς, υπογραφή υπάρχει από την εταιρία του Παπαδόπουλου. Θυμίζω ότι ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας στην Επιτροπή Εξοπλισμών απέκρυψε αυτό το γεγονός. Επομένως, η απόκρυψη αυτή ισοδυναμεί - όπως καταλαβαίνετε - με ψεύδος, διότι παραπλάνησε την Επιτροπή Εξοπλισμών, ως προς κρίσιμο θέμα. Όλοι πρέπει να αναρωτηθούν γιατί απέκρυψε ένα τόσο ουσιώδες ζήτημα στην υπογραφή της διακρατικής συμβάσεως, από την Επιτροπή Εξοπλισμών. Όταν ανέκυψε το ζήτημα και προέκυψε πια δημοσιογραφικά το θέμα της υπάρξεως αυτής της εταιρίας, υπήρξε ο ισχυρισμός ότι αυτή η εταιρία δεν είναι μεσάζων, αλλά είναι πληρεξούσιος. Εκπροσωπεί δηλ. το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας. Στην πορεία - σας θυμίζω - ανέκυψε ότι η εταιρία αυτή δεν εκπροσωπεί μόνο το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας - αν το εκπροσωπεί - αλλά είχε εμφανιστεί αρχικά ως εκπροσωπούσα την Ιορδανία. Για αυτά τα βλήματα τα 300.000. Ενδεχομένως και για κάποια άλλα οπλικά συστήματα. Και εν συνεχεία - σας θυμίζω - ανέκυψε ότι αυτή η εταιρία ζήτησε να επιθεωρήσει και εξοπλιστικά που αφορούσαν και ενδιέφεραν το Κατάρ. Και μας προέκυψε εν συνεχεία ότι εκπροσωπούσε σε άλλα θέματα και την Κένυα. Γεννιέται εδώ ένα εύλογο ερώτημα: Μια ανώνυμος εταιρία, από την Αξιούπολη Κιλκίς, πως ακριβώς βρέθηκε να είναι εκπροσωπούσα τεσσάρων κρατών και - ώ, του θαύματος - που είχαν όλα ταυτόχρονο ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα όπλα, που είχε βγάλει στην αγορά η Ελλάδα. Ε, προφανώς αυτό γεννά σκέψεις.
Ισχυρίστηκε ο κ. Καμμένος ότι «εγώ τον Παπαδόπουλο δεν τον ήξερα». Έμαθα ότι έδωσε μια συνέντευξη ο κ. Παπαδόπουλος τώρα, όπου λέει ότι έχουν μακρά γνωριμία, πολυετή. Ο Παπαδόπουλος έδωσε τώρα συνέντευξη, που αναφέρεται στην πολυετή γνωριμία τους. Άρα, εψεύσθη και σε αυτό ο κ. Καμμένος.
Προσεκόμισε, όμως, ο κ. Καμμένος, προκειμένου όλα αυτά τα παράδοξα τα οποία εδώ ανακύπτουν, να πει ότι αυτός δεν είναι μεσάζων, είναι πληρεξούσιος, κάτι έγγραφα. Γιατί ξέρετε κανείς αναρωτιέται - και το λέω πρακτικά - πως έχει γίνει αυτή η ιστορία; Πως ξαφνικά η Ελλάδα θέλει να προχωρήσει στην πώληση συγκεκριμένων αμυντικών υλικών; Και πως εμφανίζεται ένας άνθρωπος, ο οποίος λέει ότι θα κάνει διακρατική: Ομολογεί ο κ. Καμμένος ότι έχει κατ’ επανάληψη αποπειραθεί να συνομιλήσει απευθείας με τη Σαουδική Αραβία. Ομολογία στη Βουλή. Ποτέ δεν του ανταποκρίθηκε στο αίτημά του αυτό η Σαουδική Αραβία. Ποτέ δεν συνομίλησε Κυβέρνηση με Κυβέρνηση δηλαδή. Αλλά ξαφνικά εμφανίζεται μια εταιρία από την Αξιούπολη Κιλκίς και λέει παιδιά η Ιορδανία εγώ, Σαουδική Αραβία, εγώ, Κατάρ, εγώ. Και ό,τι άλλο θέλετε εγώ. Πως γίνεται αυτό;
Λέει ο κ. Καμμένος, εγώ έκανα τα δέοντα. Εμφανίστηκε ένας άνθρωπος ενώπιόν μου και του ζήτησα μια πληρεξουσιότητα. Ποια είναι η πληρεξουσιότητα που του ζήτησε; Τι εμφάνισε ως πληρεξουσιότητα; Εμφάνισε αυτό το κείμενο, το έχετε δει αυτό ενδεχομένως, Μάιος του 2016. Είναι ένα κείμενο το οποίο το υπογράφει ο Αντέλ αλ Σαίφ, Κέρναλ της αεροπορίας. Επισημαίνω σε αυτό το κείμενο τα εξής: Αριθμό πρωτοκόλλου βλέπετε; Που κατετέθη αυτό; Ποιος το έφερε; Σε ποιον το έδωσε; Αυτό το κείμενο, το οποίο προσεκομίσθη είναι πράγματι και το κείμενο που κατετέθη, όπου τυχόν κατετέθη, στο Υπουργείο; Και δεν είναι κανένα άλλο ή παρεμφερές. Τονίζω ότι αυτό είναι ένα κείμενο το οποίο, όπως βλέπετε, δεν έχει καμία σφραγίδα επικυρώσεως. Καμία σφραγίδα επικυρώσεως. Είναι μια απλή εξουσιοδότηση.
Όταν αμφισβητήθηκε αυτό το κείμενο, λέει ο κ. Καμμένος, «μα εμείς κάναμε τα νόμιμα και ζητήσαμε από τη Σαουδική Αραβία, επειδή είδαμε ότι αυτό είναι ένα απλό κείμενο, ζητήσαμε από τη Σαουδική Αραβία να μας βεβαιώσει ότι αυτό το κείμενο είναι πραγματικό». Ποιος το ζήτησε αυτό; Μας το απαντά το έγγραφο με αριθμό Φ184/12073 του ΥΕΘΑ που γράφει: «Επιστολή υπ’ αριθ. τάδε. Θέμα: Διεθνείς σχέσεις με Σαουδική Αραβία. Αίτημα ιδιώτη Βασιλείου Παπαδόπουλου». Όχι το Υπουργείο. Ο κ. Βασίλης λέει ότι ελάτε να πείτε, κάντε ένα αίτημα στη Σαουδική Αραβία, για να σας πει κάτι η Σαουδική Αραβία.
Στο έγγραφο αυτό, το οποίο κάνει πλέον το Υπουργείο, στη δεύτερη παράγραφο, επισημαίνεται το εξής: Παρακαλούμε - λέει, λοιπόν - τη Σαουδική Αραβία για την εξέταση αυθεντικότητας της επιστολής. Τι είναι αυτό που σας λέμε από την πρώτη στιγμή; Ότι ο κ. Αντέλ αλ Σαίφ δεν έχει τη δυνατότητα να δεσμεύσει τη Σαουδική Αραβία και να ορίζει πληρεξουσίους. Τι ρωτά το Υπουργείο; Έχει εκδοθεί λέει από την αεροπορία, αλλά αφορά το Υπουργείο Άμυνας της χώρας. Αυτό λέει εδώ. Και προχωρώ. Κάνει αυτήν την επισήμανση - κατόπιν αιτήματος του Παπαδόπουλου - κάνει αυτήν την επισήμανση στο διαβιβαστικό του το Υπουργείο. Και πηγαίνει αυτό στην πρεσβεία μας. Η πρεσβεία στέλνει ένα γράμμα. Το στέλνει προς το Υπουργείο Άμυνας της Σαουδικής Αραβίας και λέει επιβεβαίωση γράμματος. Ο στρατιωτικός ακόλουθος, υπογράφων, επισυνάπτει λέει στο παρών ένα γράμμα. Ποιο γράμμα; Δεν ξέρουμε ποιο είναι το γράμμα. Ένα γράμμα. Δεν ξέρουμε ότι είναι αυτό το γράμμα το συγκεκριμένο ή ένα άλλο. Είναι ένα γράμμα. Ας υποθέσουμε, όμως, ότι είναι αυτό. Και φτάνουμε στην απάντηση της Σαουδικής Αραβίας, η οποία πως απαντά. Το κρίσιμο. Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι η παραπάνω αναφερόμενη επιστολή είναι γνήσια και απευθύνεται από τις air forces, την αεροπορία προς την ελληνική πλευρά. Το κρίσιμο, δηλαδή ζήτημα, το οποίο είχε ήδη επισημανθεί, ότι δεν αφορά το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας, αλλά μόνο την αεροπορία, επιβεβαιώνεται με την επιστολή που μας καταθέτει ο κ. Καμμένος, ως απόδειξη της γνησιότητας. Επιβεβαιώνεται το προβληματικό της εκπροσωπήσεως. Διότι από πουθενά δεν προκύπτει ότι ο συγκεκριμένος κ. Αντέλ αλ Σαιφ έχει τη δυνατότητα να ορίζει πληρεξουσίους.
Έρχομαι στο επόμενο. Επειδή αμφισβητήθηκε και κατεφάνη προφανώς η μεγάλη αποδεικτική αδυναμία του συγκεκριμένου εγγράφου. Έρχεται ο κ. Καμμένος και καταθέτει δύο ακόμη έγγραφα. Αυτά τα οποία λέει ως end user certificates. Αυτά τα καταθέτει στη Βουλή. Τι είναι το end user certificate; Είναι κάτι πολύ κρίσιμο για τις συναλλαγές τις αμυντικές. Προβλέπεται ως βασικό και απαραίτητο έγγραφο από τις συνθήκες που έχουν υπογράψει κυρίως στον ΟΑΣΕ, που είναι συνθήκες για τον ελαφρύ οπλισμό και λέει το εξής: Ότι όταν καταρτίζονται τέτοιου είδους συμβάσεις, αμυντικές, για τέτοιου είδους οπλισμό, πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει αυτό το πιστοποιητικό, για να είναι σίγουροι οι συναλλασσόμενοι μεταξύ τους για το που θα καταλήξουν τα όπλα. Ώστε όταν εγώ πουλάω 300.000, η Ελληνική Δημοκρατία δηλαδή πουλάει 300.000 βλήματα στη Σαουδική Αραβία τα βλήματα αυτά να πηγαίνουν στη Σαουδική Αραβία. Να μη βρεθούν αλλού. Αυτό είναι ένα πιστοποιητικό δεσμεύσεως, πολύ βασικό, προκειμένου να προχωρήσει οποιαδήποτε τέτοιου είδους συναλλαγή. Έρχεται ο κ. Καμμένος και λέει τι πιο επίσημο έγγραφο από αυτό; Το end users certificate. Και τι μας φέρνει; Μας φέρνει, λοιπόν, αυτά τα πιστοποιητικά. Τα καταθέτει στο Κοινοβούλιο σε φωτοαντίγραφα.
Ήδη εδώ εμφανίζεται ότι ο κ. Παπαδόπουλος έχει και άλλο ρόλο πλην αυτού που του απονέμει ο κ. Καμμένος που δεν είναι ο πραγματικός του πληρεξουσίου. Κάνει και κάτι άλλο. Είναι η εξαγωγική οντότητα. Άρα δεν είναι πληρεξούσιος. Είναι η εξαγωγική οντότητα. Αλλά λέει εν πάση περιπτώσει τον ξέρουν τον άνθρωπο αυτό. Δεν είναι ένας άγνωστος στη Σαουδική Αραβία. Και επειδή φωνάζατε, ότι το άλλο είναι ανεπικύρωτο, δεν έχει βεβαίωση από την πρεσβεία, δεν είναι τίποτε, η άλλη εξουσιοδότηση που σας είχαμε δώσει, τώρα σας έχουμε φέρει με σφραγίδες. Σας έχουμε φέρει με σφραγίδες και βεβαιώσεις γνησίου. Τι φωνάζετε; Και πράγματι απ’ ό,τι βλέπετε στο πάνω μέρος, υπάρχει μια βεβαίωση γνησίου της υπογραφής από την πρεσβεία μας. Τι βεβαιώνει η πρεσβεία μας; Ότι ο αξιωματικός, που υπογράφει, ο κ. Yary Abdulloh Al Asseri υπογράφει όντως αυτό το έγγραφο. Πήγε στην πρεσβεία μας. Το υπέγραψε ενώπιον του αρμοδίου υπαλλήλου, ο οποίος έβαλε τη σφραγίδα του και επικύρωσε το γνήσιο της υπογραφής. Τι φωνάζουμε εμείς; Τι λέμε; Και κοιτάμε και εμείς οι έρμοι τη σφραγίδα και διαβάζουμε τι γράφει η σφραγίδα και η σφραγίδα βεβαιώνει το γνήσιο της υπογραφής του Abdullah Soud Al Alyani. Δηλαδή, ενός άλλου.
Αυτό το κατέθεσε ως έγκυρο έγγραφο, το οποίο αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας την πληρεξουσιότητα του Παπαδόπουλου ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας αυτής της χώρας στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Είχε πει ψέματα. Τώρα, κάνει και χρήσεις πλαστών; Διότι αυτό είναι ξεκάθαρο ότι δεν είναι αυτό που είναι. Συνδυάστε το λίγο με τα προηγούμενα που σας έχω πει για το πρώτο έγγραφο. Διότι εδώ γεννιούνται πια τεράστια ζητήματα. Τι γίνεται σε αυτήν την ιστορία. Εργώδης η προσπάθεια να συγκαλυφθεί ο ρόλος του κ. Παπαδόπουλου. Και φτάσαμε χθες το απόγευμα για να μας πει ο κ. Καμμένος αυτό που περίπου μυριζόμασταν. Δηλαδή ότι ο πληρεξούσιος έπαιρνε αμοιβές, γιατί - είπε χθες ο Καμμένος στην τηλεόραση - έκανε διάφορες δουλειές για τη Σαουδική Αραβία ο πληρεξούσιος. Ο πληρεξούσιος είναι πληρεξούσιος. Δεν κάνει δουλειές. Ο πληρεξούσιος εκείνο το οποίο κάνει είναι ότι εκπροσωπεί στην υπογραφή με βάση νόμου με εξουσιοδότηση τη χώρα. Τώρα έκανε και δουλείες. Και επειδή έδωσε και μια συνέντευξη ο κ. Παπαδόπουλος ερωτηθείς σήμερα για το αν είναι πληρεξούσιος ή μεσάζων λέει μεσάζων. Επιτρέπεται - λέει - να αγοράζουμε και να πουλάμε όπλα. Ο άνθρωπος αναφέρθηκε τώρα σε αγοραπωλησίες στο πρόσωπό του. Δεν ξέρω τι εννοούσε. Πάντως είχε μια απλή απάντηση εδώ να δώσει. Είσαι πληρεξούσιος; Ναι είμαι πληρεξούσιος. Δεν μας το είπε αυτό ο Παπαδόπουλος. Παρεμπιπτόντως επειδή είναι προφανές ότι τα νομικά του κ. Καμμένου είναι ασθενή στη δεύτερη παράγραφο του συγκεκριμένου άρθρου το οποίο έχει παραβιάσει, που απαγορεύει ενδιάμεσους μεσάζοντες, δηλαδή οποιαδήποτε μορφή τέτοιας παρεμβολής, λέει γιατί καταλαβαίνει ότι μπορεί πράγματι να είναι αναγκαίο σε ορισμένες περιπτώσεις να χρειάζεται το Κράτος συμβούλους, το αναγνωρίζει ο νόμος αυτό. Και τι λέει ο νόμος μας; Μπορεί το Κράτος - δε λέει το Κράτος, λέει η οικονομική οντότητα - να χρησιμοποιεί δικηγόρους, λογιστές, οικονομικούς ή τεχνικούς συμβούλους. Δεν είχε τέτοιο ρόλο ο κ. Παπαδόπουλος. Δεν μας είπαν ότι έκανε αυτό, ότι συμβούλευε τη Σαουδική Αραβία. Μας είπαν ότι ήταν πληρεξούσιος και υπογράφει για τη Σαουδική Αραβία.
Μετά ταύτα, υπάρχει λέει - ρωτήθηκε χθες ο κ. Καμμένος - και δεύτερη σύμβαση εκτός από αυτή διακρατική συμφωνία η οποία αφορά άλλα όπλα; Το αρνήθηκε έτσι; Χθες είπε όχι. Αυτό το κρατάμε για μετά. Θα δούμε αν είναι όχι. Γιατί είναι σωρεία ψεμάτων
Γιατί είναι σωρεία ψεμάτων τα οποία λέγονται και σωρευτικώς θα δούμε. Εκείνο που κρατάμε, όμως, σήμερα είναι ότι έχει αποδειχθεί πως ο κ. Παπαδόπουλος έπαιρνε αμοιβές. Ο κ. Παπαδόπουλος καθόλου πληρεξούσιος δεν ήταν, ότι ο κ. Παπαδόπουλος ήταν μετά βεβαιότητας ενδιάμεσος μεσάζων. Και ότι ο νόμος, μετά βεβαιότητας, έχει παραβιαστεί. Άρα, λοιπόν, ότι κάποιος, συγκεκριμένα ο κ. Καμμένος, έχει παραβεί τα καθήκοντά του.
Πάμε τώρα, για ποιο λόγο; Να, λοιπόν, πεδίον δόξης λαμπρό. Γιατί η ανάκριση τώρα αυτά πρέπει να δείξει. Τους λόγους. Γιατί παρέβη το καθήκον του; Γιατί ενώ υπάρχει νόμος, τον παραβίασε; Ποιόν ήθελε να ωφελήσει και ποιόν να βλάψει; Γιατί χρησιμοποιεί ψευδοέγγραφα στο Κοινοβούλιο; Γιατί λέει ψέματα στην Επιτροπή Εξοπλισμών;
Αυτά είναι πράγματα εν όψει του τετελεσμένου πια αδικήματος που μια σοβαρή Κοινοβουλευτική σύνθεση θα ήθελε να ερευνήσει. Αλλά αυτή είναι η Βουλή της συγκάλυψης, είναι η Βουλή της κυβερνητικής πλειοψηφίας του ΣΥΡΙΖΑ, που θέλει να καλύψει τις παρανομίες του κ. Καμμένου. Αλλά είναι σίγουρο ότι θα υπάρξει και άλλη σύνθεση του Κοινοβουλίου που θα ασχοληθεί με το ζήτημα αυτό. Γιατί όταν έχουμε απαγορεύσει την ύπαρξη μεσαζόντων και ενδιαμέσου το κάναμε για έναν συγκεκριμένο λόγο: Γιατί οι μεσάζοντες και οι ενδιάμεσοι έδιναν μίζες. Αυτός είναι ο λόγος που θεσπίστηκε αυτή η διάταξη.
Ξέρουμε τώρα ότι αυτή η διάταξη, με προσπάθεια εργώδη, παραβιάστηκε και καταβάλλεται και τεράστια προσπάθεια για να συγκαλυφθεί η παραβίαση. Ο λόγος; Θα φανεί. Θα φανεί στην πορεία της ερευνητικής και ανακριτικής διαδικασίας. Γιατί αυτή η υπόθεση τώρα ξεκινάει. Αλλά είναι ξεκάθαρο ότι εδώ γίνεται μια απόπειρα - σκανδαλώδης απόπειρα - παραπλανήσεως και συσκοτίσεως της κοινής γνώμης για το ζήτημα αυτό. Τέτοια που - οποία αθλιότης - έγινε και απόπειρα να εμφανιστεί ότι δήθεν συνδέεται η σύζυγος του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης με τον κ. τάδε, τον κ. Σφακιανάκη, ο οποίος κατά τον πρωθυπουργό, ήταν ο κακός μεσάζων που ήθελε να χαμηλώσει το τίμημα σε σχέση με τον καλό μεσάζοντα που είχε βρει ο κ. Καμμένος.
Είχαμε τον καλό και τον κακό μεσάζοντα. Αυτό το έκανε, το πράγμα το κακό, ο Πρέσβης μας; Ο Πρέσβης ενημέρωνε ότι υπάρχει πρόβλημα με τη Σαουδική Αραβία, γιατί - έλεγε ο Πρέσβης - η Σαουδική Αραβία θέλει διακρατική, δεν θέλει ενδιάμεσο τον Παπαδόπουλο και θέλει να κάνει αυτή τη συμφωνία όχι βέβαια για τα 300.000 αλλά για τα 100.000 βλήματα, για άλλη ποσότητα. Αλλά θέλει να το συζητήσει απευθείας, έλεγε ο Πρέσβης. Αυτά έλεγε ο Πρέσβης. Αυτά μας είπε ο κ. Τσίπρας τα έκανε γιατί έπαιρνε πληροφορίες από τον Σφακιανάκη, ο οποίος Σφακιανάκης είναι ένας άλλος μεσάζων. Άρα, λοιπόν, ο Πρέσβης είχε καταστεί όργανο του κακού μεσάζοντα, αυτού που ήθελε να βλάψει τη συμφωνία και να χαλάσει την ωραία δουλειά που είχε κλείσει ο κ. Καμμένος με τον κ. Παπαδόπουλο. Ποια η τύχη του Πρέσβεως αυτού; Τι του έκαναν που έκανε όλα αυτά τα κακά πράγματα; Τι του κάνανε; Τι του έχει συμβεί; Γιατί έμαθα χθες επανακρίθηκε και έμεινε στη θέση του. Όλα καλώς; Υπάρχουν αυτή τη στιγμή έρευνες εναντίον του, τρέχουν διώξεις, ΕΔΕ, πράγματα που πρέπει να γίνουν; Τι έχει γίνει με αυτό τον Πρέσβη που έχει κάνει αυτά τα τερατώδη που κατήγγειλε ο πρωθυπουργός μας; Άρα, λοιπόν, είναι ξεκάθαρο ότι - πέρα από τις επικοινωνιακές στρακαστρούκες τις οποίες αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι προφανώς δεν πέρασαν πουθενά - κάθε μέρα αποκαλύπτονται πράγματα για αυτή τη δυσώδη υπόθεση.
Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: Ο νόμος έχει παραβιαστεί σε αυτήν τη συμφωνία. Υπήρξε μεσάζων. Έχουν γίνει και γίνονται τρομερές προσπάθειες παραπλανήσεως του Κοινοβουλίου. Είναι υπόθεση στην οποία έχουν τελεστεί αδικήματα. Είναι στην αρχή της, πρέπει να ερευνηθεί σε βάθος. Δεν πρόκειται να την αφήσουμε έτσι.
Ν. Παναγιωτόπουλος:
Ο κ. Βορίδης μας απέδειξε ότι υπάρχει - περίπου η βεβαιότητα σε εμάς - ότι τα έγγραφα που κατέθεσε προ ημερών ο κ. Καμμένος στη Βουλή είναι πλαστά. Σοβαρότατες υπόνοιες ως προς τη γνησιότητα αυτών των εγγράφων. Κρατώ ένα εξαιρετικά παράδοξο και σας το αναλύω. Όταν κάποιος δουλεύει για τη Σαουδική Αραβία εισάγει πολεμικό υλικό. Επομένως, το να εμφανίζεται σε ένα πιστοποιητικό τελικού χρήστη and user certificate ως εξαγωγική οντότητα είναι τουλάχιστον παράδοξο. Εξαγωγέας είναι κάποιος που δουλεύει για τη χώρα που πουλάει το εξαγωγικό υλικό, δηλαδή για την Ελλάδα. Όταν είσαι πληρεξούσιος Σαουδικής Αραβίας εισάγεις. Πως το ένα συμβαδίζει με το άλλο είναι κάτι το οποίο φαντάζομαι ότι μόνο ο κ. Καμμένος μπορεί να μας το εξηγήσει. Αυτό σίγουρα δεν μας το εξήγησε προχθές στη Βουλή. Από εκεί και πέρα θα ήθελα να στρέψω την προσοχή σας στο νόμο 3978 του 2011 περί συμβάσεων προμηθειών Άμυνας και Ασφάλειας κ.τ.λ. που περιγράφει το νομικό πλαίσιο. Στο άρθρο 9 αυτού του νόμου με τίτλο «Κανόνες Διαφάνειας και καταπολέμησης της Διαφθοράς που επιβάλλονται στους οικονομικούς φορείς» προβλέπεται ότι: Απαγορεύεται στους οικονομικούς φορείς ή τους νόμιμους εκπροσώπους τους που συμμετέχουν στις διαδικασίες σύναψης και εκτέλεσης συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών ή έργων στον Τομέα της Άμυνας, να διαθέτουν και να χρησιμοποιούν οποιονδήποτε ενδιάμεσο μεσάζοντα ή πράκτορα κατά διαδικασία σύναψης και εκτέλεσης σύμβασης. Είναι σαφής και κατηγορηματική η διάταξη του νόμου που απαγορεύει τη χρήση μεσάζοντα.
Παρακάτω στο άρθρο 107 που ορίζει το πλαίσιο αξιοποίησης μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού, μας περιγράφεται η διαδικασία. Η διαδικασία συμπεριλαμβάνει: Πρώτον, απόφαση του Συμβουλίου Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων, του ΣΑΓΕ δηλαδή, για πώληση μη αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού. Εδώ τα βλήματα και οι βόμβες ΜΚ 82 και 83. Δεύτερον, γνώμη της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξοπλισμών σχετικά με τον τύπο της σύμβασης που θα συναφθεί, σχετικά με τον καθορισμό του ελαχίστου ανταλλάγματος, τους όρους επομένως της σύμβασης. Τρίτον, απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας μετά από τη διατύπωση της γνώμης από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή. Και τέταρτο και τελευταίο έγκριση από το ΚΥΣΕΑ.
Ως γνωστόν η έγκριση του ΚΥΣΕΑ πιστοποιείται δια των υπογραφών που μπαίνουν στο σχέδιο της σύμβασης, που θα εκτελεστεί από την ελληνική πλευρά και ως γνωστόν μεταξύ των υπογραφών που μπαίνουν από το ΚΥΣΕΑ είναι και αυτή του πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Άμυνας. Αυτά τα πράγματα νομίζω είναι σαφή και κατηγορηματικά. Άρα, έχει παραβιαστεί ο νόμος 3978 του 2011; Προφανώς έχει παραβιαστεί. Επομένως, έχουμε μια κάποια παράβαση καθήκοντος από αυτούς που έχουν παραβιάσει το νόμο. Τι υπάρχει άλλο; Παραβιάζονται άλλες διατάξεις; Έχουμε πολύ ισχυρές ενδείξεις ότι παραβιάζονται και άλλες διατάξεις. Αλλά επειδή δεν θα κάνουμε εμείς την υπαγωγή των πραγματικών περιστατικών στις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα - είναι και πολλές - και επειδή η υπόθεση ερευνάται από τη Δικαιοσύνη σε δύο επίπεδα, από τη Στρατιωτική Δικαιοσύνη αφενός και από τη Εισαγγελία Διαφθοράς αφετέρου, εμείς εκφράζουμε την άποψη ότι πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσουν οι σχετικές ανακριτικές διαδικασίες και να δούμε τι άλλο υπάρχει. Το ότι δεν τρέχει τίποτα και ότι όλα είναι καλά καμωμένα, νόμιμα κ.τ.λ., είναι τουλάχιστον εξωφρενικό να το ισχυρίζεται οποιοσδήποτε. Κάτι υπάρχει. Εδώ υπάρχουν αποδείξεις. Αν δεν υπάρχουν αποδείξεις, υπάρχουν σοβαρότατες ενδείξεις και ονόματα. Ας προχωρήσουν, λοιπόν, οι σχετικές ανακριτικές διαδικασίες από τις αρμόδιες Αρχές.
Τέλος, θα ήθελα να κάνω ένα τελευταίο σχόλιο, σχετικά με το ζήτημα που δημιουργείται τις τελευταίες μέρες για την ακύρωση της σύμβασης για ανθρωπιστικούς λόγους. Είναι κακός ο πόλεμος στην Υεμένη, σκοτώνονται παιδιά. Η όποια ακύρωση σύμβασης προφανώς θα οδηγήσει στη μη εκτέλεσή της. Επομένως, σύμφωνα με αυτήν τη λογική που διατυπώνεται πολύ τώρα τελευταία από βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας, τον κ. Φίλη και άλλους, σύμφωνα με αυτή τη λογική, δεν υπάρχει «ούτε γάτα ούτε ζημιά», για οποιονδήποτε έχει αναμειχθεί στη σύναψη αυτής της σύμβασης. Το πρώτο σχόλιο είναι ότι αυτή η φημολογούμενη ακύρωση σύμβασης στηρίζεται σε ένα ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου που θα προκύψει - αυτή τη στιγμή γίνεται συζήτηση στις Βρυξέλλες - που θα προτείνει την επιβολή εμπάργκο πώλησης όπλων στη Σαουδική Αραβία. Αυτό το ψήφισμα από μόνο του δε φτάνει. Διότι τον τελικό λόγο θα τον έχει το Συμβούλιο Υπουργών της Ε.Ε. Επομένως, αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει τίποτα σίγουρο, τίποτα τετελεσμένο.
Έστω, όμως, ότι βάσει αυτού του ψηφίσματος του Ευρωκοινοβουλίου θα δημιουργηθεί η δικαιολογητική βάση στην ελληνική πλευρά να πάει σε εκ των υστέρων ακύρωση σύμβασης. Καταρχήν οι ανθρωπιστικές ανησυχίες στελεχών της κυβερνητικής πλειοψηφίας είναι πολύ όψιμες. Όλο αυτό τον καιρό, πριν έρθουν στο φως της δημοσιότητας όλα αυτά τα στοιχεία για τη δυσώδη αυτή υπόθεση, δεν είχαμε καμία έκφραση ανθρωπιστικής ανησυχίας από κανένα κ. Φίλη, κανένα κ. Κυρίτση, κανένα στέλεχος της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Τώρα τους προέκυψαν. Επομένως, σκεφτόμαστε, ότι όλα αυτά να είναι τελικά μια προσπάθεια δημιουργίας άλλοθι και απεμπλοκής των οποιοδήποτε εμπλεκομένων από οποιαδήποτε ευθύνη τους, πολιτική ή ποινική ή οτιδήποτε άλλο. Ερευνητέο, όπως είπαμε, το ζήτημα των ευθυνών.
Αυτό που έχω να πω εν κατακλείδι, είναι ότι όσοι σκέπτονται και υπολογίζουν με αυτόν τον τρόπο, νομίζω θα πέσουν έξω. Διότι δεν εξαλείφονται ευσχήμως με αυτόν τον τρόπο οι όποιες ποινικές ευθύνες. Στο Ποινικό Δίκαιο υπάρχει και η έννοια της απόπειρας. Και η απόπειρα - ως γνωστόν - περιλαμβάνει αρχή τέλεσης μια άδικης πράξης, αρχή τέλεσης, με προειλημμένη την απόφαση για την τέλεσή της. Αυτό, όμως, είναι κάτι που θα το κρίνουν οι αρμόδιοι κατά το νόμο. Για εμάς το θέμα έχει - θα έλεγα - τεράστια σημασία και η ανάδειξη των μεγάλων ευθυνών στελεχών της Κυβέρνησης και της κυβερνητικής πλειοψηφίας, μόλις έχει αρχίσει. Οπωσδήποτε δεν τελειώνει.
Πραγματοποιήθηκε σήμερα έκτακτη συνέντευξη Τύπου από τους Τομεάρχες Εσωτερικών κ. Μάκη Βορίδη και Δικαιοσύνης κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο, με θέμα τις νέες αποκαλύψεις στο σκάνδαλο της πώλησης αμυντικού υλικού στη Σαουδική Αραβία στο οποίο εμπλέκεται ο κ. Πάνος Καμμένος.
Ακολουθούν οι εισηγήσεις των κυρίων Βορίδη και Παναγιωτόπουλου:
Μ.Βορίδης:
Ζητήσαμε να κάνουμε αυτή τη συνέντευξη Τύπου με το συνάδερφό μου τον Νίκο Παναγιωτόπουλο για να συνεχίσουμε λίγο να εξετάζουμε τα στοιχεία τα οποία έχουν, ήδη, εν μέρει έρθει στη δημοσιότητα, για τη δυσώδη αυτή υπόθεση με τα εξοπλιστικά Καμμένου. Kαι να δούμε και την αξιοπιστία ορισμένων εγγράφων τα οποία κατετέθησαν προς απόδειξη ισχυρισμών του Καμμένου, κυρίως σε ό,τι αφορά στο θέμα της πληρεξουσιότητας του Παπαδόπουλου.
Συνοψίζω, για να συνδεθούμε με τα προηγούμενα σε αυτήν την υπόθεση. Ζήτημα πρώτο: Στη διακρατική αυτή συμφωνία, τελικώς, υπογραφή υπάρχει από την εταιρία του Παπαδόπουλου. Θυμίζω ότι ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας στην Επιτροπή Εξοπλισμών απέκρυψε αυτό το γεγονός. Επομένως, η απόκρυψη αυτή ισοδυναμεί - όπως καταλαβαίνετε - με ψεύδος, διότι παραπλάνησε την Επιτροπή Εξοπλισμών, ως προς κρίσιμο θέμα. Όλοι πρέπει να αναρωτηθούν γιατί απέκρυψε ένα τόσο ουσιώδες ζήτημα στην υπογραφή της διακρατικής συμβάσεως, από την Επιτροπή Εξοπλισμών. Όταν ανέκυψε το ζήτημα και προέκυψε πια δημοσιογραφικά το θέμα της υπάρξεως αυτής της εταιρίας, υπήρξε ο ισχυρισμός ότι αυτή η εταιρία δεν είναι μεσάζων, αλλά είναι πληρεξούσιος. Εκπροσωπεί δηλ. το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας. Στην πορεία - σας θυμίζω - ανέκυψε ότι η εταιρία αυτή δεν εκπροσωπεί μόνο το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας - αν το εκπροσωπεί - αλλά είχε εμφανιστεί αρχικά ως εκπροσωπούσα την Ιορδανία. Για αυτά τα βλήματα τα 300.000. Ενδεχομένως και για κάποια άλλα οπλικά συστήματα. Και εν συνεχεία - σας θυμίζω - ανέκυψε ότι αυτή η εταιρία ζήτησε να επιθεωρήσει και εξοπλιστικά που αφορούσαν και ενδιέφεραν το Κατάρ. Και μας προέκυψε εν συνεχεία ότι εκπροσωπούσε σε άλλα θέματα και την Κένυα. Γεννιέται εδώ ένα εύλογο ερώτημα: Μια ανώνυμος εταιρία, από την Αξιούπολη Κιλκίς, πως ακριβώς βρέθηκε να είναι εκπροσωπούσα τεσσάρων κρατών και - ώ, του θαύματος - που είχαν όλα ταυτόχρονο ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα όπλα, που είχε βγάλει στην αγορά η Ελλάδα. Ε, προφανώς αυτό γεννά σκέψεις.
Ισχυρίστηκε ο κ. Καμμένος ότι «εγώ τον Παπαδόπουλο δεν τον ήξερα». Έμαθα ότι έδωσε μια συνέντευξη ο κ. Παπαδόπουλος τώρα, όπου λέει ότι έχουν μακρά γνωριμία, πολυετή. Ο Παπαδόπουλος έδωσε τώρα συνέντευξη, που αναφέρεται στην πολυετή γνωριμία τους. Άρα, εψεύσθη και σε αυτό ο κ. Καμμένος.
Προσεκόμισε, όμως, ο κ. Καμμένος, προκειμένου όλα αυτά τα παράδοξα τα οποία εδώ ανακύπτουν, να πει ότι αυτός δεν είναι μεσάζων, είναι πληρεξούσιος, κάτι έγγραφα. Γιατί ξέρετε κανείς αναρωτιέται - και το λέω πρακτικά - πως έχει γίνει αυτή η ιστορία; Πως ξαφνικά η Ελλάδα θέλει να προχωρήσει στην πώληση συγκεκριμένων αμυντικών υλικών; Και πως εμφανίζεται ένας άνθρωπος, ο οποίος λέει ότι θα κάνει διακρατική: Ομολογεί ο κ. Καμμένος ότι έχει κατ’ επανάληψη αποπειραθεί να συνομιλήσει απευθείας με τη Σαουδική Αραβία. Ομολογία στη Βουλή. Ποτέ δεν του ανταποκρίθηκε στο αίτημά του αυτό η Σαουδική Αραβία. Ποτέ δεν συνομίλησε Κυβέρνηση με Κυβέρνηση δηλαδή. Αλλά ξαφνικά εμφανίζεται μια εταιρία από την Αξιούπολη Κιλκίς και λέει παιδιά η Ιορδανία εγώ, Σαουδική Αραβία, εγώ, Κατάρ, εγώ. Και ό,τι άλλο θέλετε εγώ. Πως γίνεται αυτό;
Λέει ο κ. Καμμένος, εγώ έκανα τα δέοντα. Εμφανίστηκε ένας άνθρωπος ενώπιόν μου και του ζήτησα μια πληρεξουσιότητα. Ποια είναι η πληρεξουσιότητα που του ζήτησε; Τι εμφάνισε ως πληρεξουσιότητα; Εμφάνισε αυτό το κείμενο, το έχετε δει αυτό ενδεχομένως, Μάιος του 2016. Είναι ένα κείμενο το οποίο το υπογράφει ο Αντέλ αλ Σαίφ, Κέρναλ της αεροπορίας. Επισημαίνω σε αυτό το κείμενο τα εξής: Αριθμό πρωτοκόλλου βλέπετε; Που κατετέθη αυτό; Ποιος το έφερε; Σε ποιον το έδωσε; Αυτό το κείμενο, το οποίο προσεκομίσθη είναι πράγματι και το κείμενο που κατετέθη, όπου τυχόν κατετέθη, στο Υπουργείο; Και δεν είναι κανένα άλλο ή παρεμφερές. Τονίζω ότι αυτό είναι ένα κείμενο το οποίο, όπως βλέπετε, δεν έχει καμία σφραγίδα επικυρώσεως. Καμία σφραγίδα επικυρώσεως. Είναι μια απλή εξουσιοδότηση.
Όταν αμφισβητήθηκε αυτό το κείμενο, λέει ο κ. Καμμένος, «μα εμείς κάναμε τα νόμιμα και ζητήσαμε από τη Σαουδική Αραβία, επειδή είδαμε ότι αυτό είναι ένα απλό κείμενο, ζητήσαμε από τη Σαουδική Αραβία να μας βεβαιώσει ότι αυτό το κείμενο είναι πραγματικό». Ποιος το ζήτησε αυτό; Μας το απαντά το έγγραφο με αριθμό Φ184/12073 του ΥΕΘΑ που γράφει: «Επιστολή υπ’ αριθ. τάδε. Θέμα: Διεθνείς σχέσεις με Σαουδική Αραβία. Αίτημα ιδιώτη Βασιλείου Παπαδόπουλου». Όχι το Υπουργείο. Ο κ. Βασίλης λέει ότι ελάτε να πείτε, κάντε ένα αίτημα στη Σαουδική Αραβία, για να σας πει κάτι η Σαουδική Αραβία.
Στο έγγραφο αυτό, το οποίο κάνει πλέον το Υπουργείο, στη δεύτερη παράγραφο, επισημαίνεται το εξής: Παρακαλούμε - λέει, λοιπόν - τη Σαουδική Αραβία για την εξέταση αυθεντικότητας της επιστολής. Τι είναι αυτό που σας λέμε από την πρώτη στιγμή; Ότι ο κ. Αντέλ αλ Σαίφ δεν έχει τη δυνατότητα να δεσμεύσει τη Σαουδική Αραβία και να ορίζει πληρεξουσίους. Τι ρωτά το Υπουργείο; Έχει εκδοθεί λέει από την αεροπορία, αλλά αφορά το Υπουργείο Άμυνας της χώρας. Αυτό λέει εδώ. Και προχωρώ. Κάνει αυτήν την επισήμανση - κατόπιν αιτήματος του Παπαδόπουλου - κάνει αυτήν την επισήμανση στο διαβιβαστικό του το Υπουργείο. Και πηγαίνει αυτό στην πρεσβεία μας. Η πρεσβεία στέλνει ένα γράμμα. Το στέλνει προς το Υπουργείο Άμυνας της Σαουδικής Αραβίας και λέει επιβεβαίωση γράμματος. Ο στρατιωτικός ακόλουθος, υπογράφων, επισυνάπτει λέει στο παρών ένα γράμμα. Ποιο γράμμα; Δεν ξέρουμε ποιο είναι το γράμμα. Ένα γράμμα. Δεν ξέρουμε ότι είναι αυτό το γράμμα το συγκεκριμένο ή ένα άλλο. Είναι ένα γράμμα. Ας υποθέσουμε, όμως, ότι είναι αυτό. Και φτάνουμε στην απάντηση της Σαουδικής Αραβίας, η οποία πως απαντά. Το κρίσιμο. Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι η παραπάνω αναφερόμενη επιστολή είναι γνήσια και απευθύνεται από τις air forces, την αεροπορία προς την ελληνική πλευρά. Το κρίσιμο, δηλαδή ζήτημα, το οποίο είχε ήδη επισημανθεί, ότι δεν αφορά το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας, αλλά μόνο την αεροπορία, επιβεβαιώνεται με την επιστολή που μας καταθέτει ο κ. Καμμένος, ως απόδειξη της γνησιότητας. Επιβεβαιώνεται το προβληματικό της εκπροσωπήσεως. Διότι από πουθενά δεν προκύπτει ότι ο συγκεκριμένος κ. Αντέλ αλ Σαιφ έχει τη δυνατότητα να ορίζει πληρεξουσίους.
Έρχομαι στο επόμενο. Επειδή αμφισβητήθηκε και κατεφάνη προφανώς η μεγάλη αποδεικτική αδυναμία του συγκεκριμένου εγγράφου. Έρχεται ο κ. Καμμένος και καταθέτει δύο ακόμη έγγραφα. Αυτά τα οποία λέει ως end user certificates. Αυτά τα καταθέτει στη Βουλή. Τι είναι το end user certificate; Είναι κάτι πολύ κρίσιμο για τις συναλλαγές τις αμυντικές. Προβλέπεται ως βασικό και απαραίτητο έγγραφο από τις συνθήκες που έχουν υπογράψει κυρίως στον ΟΑΣΕ, που είναι συνθήκες για τον ελαφρύ οπλισμό και λέει το εξής: Ότι όταν καταρτίζονται τέτοιου είδους συμβάσεις, αμυντικές, για τέτοιου είδους οπλισμό, πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει αυτό το πιστοποιητικό, για να είναι σίγουροι οι συναλλασσόμενοι μεταξύ τους για το που θα καταλήξουν τα όπλα. Ώστε όταν εγώ πουλάω 300.000, η Ελληνική Δημοκρατία δηλαδή πουλάει 300.000 βλήματα στη Σαουδική Αραβία τα βλήματα αυτά να πηγαίνουν στη Σαουδική Αραβία. Να μη βρεθούν αλλού. Αυτό είναι ένα πιστοποιητικό δεσμεύσεως, πολύ βασικό, προκειμένου να προχωρήσει οποιαδήποτε τέτοιου είδους συναλλαγή. Έρχεται ο κ. Καμμένος και λέει τι πιο επίσημο έγγραφο από αυτό; Το end users certificate. Και τι μας φέρνει; Μας φέρνει, λοιπόν, αυτά τα πιστοποιητικά. Τα καταθέτει στο Κοινοβούλιο σε φωτοαντίγραφα.
Ήδη εδώ εμφανίζεται ότι ο κ. Παπαδόπουλος έχει και άλλο ρόλο πλην αυτού που του απονέμει ο κ. Καμμένος που δεν είναι ο πραγματικός του πληρεξουσίου. Κάνει και κάτι άλλο. Είναι η εξαγωγική οντότητα. Άρα δεν είναι πληρεξούσιος. Είναι η εξαγωγική οντότητα. Αλλά λέει εν πάση περιπτώσει τον ξέρουν τον άνθρωπο αυτό. Δεν είναι ένας άγνωστος στη Σαουδική Αραβία. Και επειδή φωνάζατε, ότι το άλλο είναι ανεπικύρωτο, δεν έχει βεβαίωση από την πρεσβεία, δεν είναι τίποτε, η άλλη εξουσιοδότηση που σας είχαμε δώσει, τώρα σας έχουμε φέρει με σφραγίδες. Σας έχουμε φέρει με σφραγίδες και βεβαιώσεις γνησίου. Τι φωνάζετε; Και πράγματι απ’ ό,τι βλέπετε στο πάνω μέρος, υπάρχει μια βεβαίωση γνησίου της υπογραφής από την πρεσβεία μας. Τι βεβαιώνει η πρεσβεία μας; Ότι ο αξιωματικός, που υπογράφει, ο κ. Yary Abdulloh Al Asseri υπογράφει όντως αυτό το έγγραφο. Πήγε στην πρεσβεία μας. Το υπέγραψε ενώπιον του αρμοδίου υπαλλήλου, ο οποίος έβαλε τη σφραγίδα του και επικύρωσε το γνήσιο της υπογραφής. Τι φωνάζουμε εμείς; Τι λέμε; Και κοιτάμε και εμείς οι έρμοι τη σφραγίδα και διαβάζουμε τι γράφει η σφραγίδα και η σφραγίδα βεβαιώνει το γνήσιο της υπογραφής του Abdullah Soud Al Alyani. Δηλαδή, ενός άλλου.
Αυτό το κατέθεσε ως έγκυρο έγγραφο, το οποίο αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας την πληρεξουσιότητα του Παπαδόπουλου ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας αυτής της χώρας στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Είχε πει ψέματα. Τώρα, κάνει και χρήσεις πλαστών; Διότι αυτό είναι ξεκάθαρο ότι δεν είναι αυτό που είναι. Συνδυάστε το λίγο με τα προηγούμενα που σας έχω πει για το πρώτο έγγραφο. Διότι εδώ γεννιούνται πια τεράστια ζητήματα. Τι γίνεται σε αυτήν την ιστορία. Εργώδης η προσπάθεια να συγκαλυφθεί ο ρόλος του κ. Παπαδόπουλου. Και φτάσαμε χθες το απόγευμα για να μας πει ο κ. Καμμένος αυτό που περίπου μυριζόμασταν. Δηλαδή ότι ο πληρεξούσιος έπαιρνε αμοιβές, γιατί - είπε χθες ο Καμμένος στην τηλεόραση - έκανε διάφορες δουλειές για τη Σαουδική Αραβία ο πληρεξούσιος. Ο πληρεξούσιος είναι πληρεξούσιος. Δεν κάνει δουλειές. Ο πληρεξούσιος εκείνο το οποίο κάνει είναι ότι εκπροσωπεί στην υπογραφή με βάση νόμου με εξουσιοδότηση τη χώρα. Τώρα έκανε και δουλείες. Και επειδή έδωσε και μια συνέντευξη ο κ. Παπαδόπουλος ερωτηθείς σήμερα για το αν είναι πληρεξούσιος ή μεσάζων λέει μεσάζων. Επιτρέπεται - λέει - να αγοράζουμε και να πουλάμε όπλα. Ο άνθρωπος αναφέρθηκε τώρα σε αγοραπωλησίες στο πρόσωπό του. Δεν ξέρω τι εννοούσε. Πάντως είχε μια απλή απάντηση εδώ να δώσει. Είσαι πληρεξούσιος; Ναι είμαι πληρεξούσιος. Δεν μας το είπε αυτό ο Παπαδόπουλος. Παρεμπιπτόντως επειδή είναι προφανές ότι τα νομικά του κ. Καμμένου είναι ασθενή στη δεύτερη παράγραφο του συγκεκριμένου άρθρου το οποίο έχει παραβιάσει, που απαγορεύει ενδιάμεσους μεσάζοντες, δηλαδή οποιαδήποτε μορφή τέτοιας παρεμβολής, λέει γιατί καταλαβαίνει ότι μπορεί πράγματι να είναι αναγκαίο σε ορισμένες περιπτώσεις να χρειάζεται το Κράτος συμβούλους, το αναγνωρίζει ο νόμος αυτό. Και τι λέει ο νόμος μας; Μπορεί το Κράτος - δε λέει το Κράτος, λέει η οικονομική οντότητα - να χρησιμοποιεί δικηγόρους, λογιστές, οικονομικούς ή τεχνικούς συμβούλους. Δεν είχε τέτοιο ρόλο ο κ. Παπαδόπουλος. Δεν μας είπαν ότι έκανε αυτό, ότι συμβούλευε τη Σαουδική Αραβία. Μας είπαν ότι ήταν πληρεξούσιος και υπογράφει για τη Σαουδική Αραβία.
Μετά ταύτα, υπάρχει λέει - ρωτήθηκε χθες ο κ. Καμμένος - και δεύτερη σύμβαση εκτός από αυτή διακρατική συμφωνία η οποία αφορά άλλα όπλα; Το αρνήθηκε έτσι; Χθες είπε όχι. Αυτό το κρατάμε για μετά. Θα δούμε αν είναι όχι. Γιατί είναι σωρεία ψεμάτων
Γιατί είναι σωρεία ψεμάτων τα οποία λέγονται και σωρευτικώς θα δούμε. Εκείνο που κρατάμε, όμως, σήμερα είναι ότι έχει αποδειχθεί πως ο κ. Παπαδόπουλος έπαιρνε αμοιβές. Ο κ. Παπαδόπουλος καθόλου πληρεξούσιος δεν ήταν, ότι ο κ. Παπαδόπουλος ήταν μετά βεβαιότητας ενδιάμεσος μεσάζων. Και ότι ο νόμος, μετά βεβαιότητας, έχει παραβιαστεί. Άρα, λοιπόν, ότι κάποιος, συγκεκριμένα ο κ. Καμμένος, έχει παραβεί τα καθήκοντά του.
Πάμε τώρα, για ποιο λόγο; Να, λοιπόν, πεδίον δόξης λαμπρό. Γιατί η ανάκριση τώρα αυτά πρέπει να δείξει. Τους λόγους. Γιατί παρέβη το καθήκον του; Γιατί ενώ υπάρχει νόμος, τον παραβίασε; Ποιόν ήθελε να ωφελήσει και ποιόν να βλάψει; Γιατί χρησιμοποιεί ψευδοέγγραφα στο Κοινοβούλιο; Γιατί λέει ψέματα στην Επιτροπή Εξοπλισμών;
Αυτά είναι πράγματα εν όψει του τετελεσμένου πια αδικήματος που μια σοβαρή Κοινοβουλευτική σύνθεση θα ήθελε να ερευνήσει. Αλλά αυτή είναι η Βουλή της συγκάλυψης, είναι η Βουλή της κυβερνητικής πλειοψηφίας του ΣΥΡΙΖΑ, που θέλει να καλύψει τις παρανομίες του κ. Καμμένου. Αλλά είναι σίγουρο ότι θα υπάρξει και άλλη σύνθεση του Κοινοβουλίου που θα ασχοληθεί με το ζήτημα αυτό. Γιατί όταν έχουμε απαγορεύσει την ύπαρξη μεσαζόντων και ενδιαμέσου το κάναμε για έναν συγκεκριμένο λόγο: Γιατί οι μεσάζοντες και οι ενδιάμεσοι έδιναν μίζες. Αυτός είναι ο λόγος που θεσπίστηκε αυτή η διάταξη.
Ξέρουμε τώρα ότι αυτή η διάταξη, με προσπάθεια εργώδη, παραβιάστηκε και καταβάλλεται και τεράστια προσπάθεια για να συγκαλυφθεί η παραβίαση. Ο λόγος; Θα φανεί. Θα φανεί στην πορεία της ερευνητικής και ανακριτικής διαδικασίας. Γιατί αυτή η υπόθεση τώρα ξεκινάει. Αλλά είναι ξεκάθαρο ότι εδώ γίνεται μια απόπειρα - σκανδαλώδης απόπειρα - παραπλανήσεως και συσκοτίσεως της κοινής γνώμης για το ζήτημα αυτό. Τέτοια που - οποία αθλιότης - έγινε και απόπειρα να εμφανιστεί ότι δήθεν συνδέεται η σύζυγος του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης με τον κ. τάδε, τον κ. Σφακιανάκη, ο οποίος κατά τον πρωθυπουργό, ήταν ο κακός μεσάζων που ήθελε να χαμηλώσει το τίμημα σε σχέση με τον καλό μεσάζοντα που είχε βρει ο κ. Καμμένος.
Είχαμε τον καλό και τον κακό μεσάζοντα. Αυτό το έκανε, το πράγμα το κακό, ο Πρέσβης μας; Ο Πρέσβης ενημέρωνε ότι υπάρχει πρόβλημα με τη Σαουδική Αραβία, γιατί - έλεγε ο Πρέσβης - η Σαουδική Αραβία θέλει διακρατική, δεν θέλει ενδιάμεσο τον Παπαδόπουλο και θέλει να κάνει αυτή τη συμφωνία όχι βέβαια για τα 300.000 αλλά για τα 100.000 βλήματα, για άλλη ποσότητα. Αλλά θέλει να το συζητήσει απευθείας, έλεγε ο Πρέσβης. Αυτά έλεγε ο Πρέσβης. Αυτά μας είπε ο κ. Τσίπρας τα έκανε γιατί έπαιρνε πληροφορίες από τον Σφακιανάκη, ο οποίος Σφακιανάκης είναι ένας άλλος μεσάζων. Άρα, λοιπόν, ο Πρέσβης είχε καταστεί όργανο του κακού μεσάζοντα, αυτού που ήθελε να βλάψει τη συμφωνία και να χαλάσει την ωραία δουλειά που είχε κλείσει ο κ. Καμμένος με τον κ. Παπαδόπουλο. Ποια η τύχη του Πρέσβεως αυτού; Τι του έκαναν που έκανε όλα αυτά τα κακά πράγματα; Τι του κάνανε; Τι του έχει συμβεί; Γιατί έμαθα χθες επανακρίθηκε και έμεινε στη θέση του. Όλα καλώς; Υπάρχουν αυτή τη στιγμή έρευνες εναντίον του, τρέχουν διώξεις, ΕΔΕ, πράγματα που πρέπει να γίνουν; Τι έχει γίνει με αυτό τον Πρέσβη που έχει κάνει αυτά τα τερατώδη που κατήγγειλε ο πρωθυπουργός μας; Άρα, λοιπόν, είναι ξεκάθαρο ότι - πέρα από τις επικοινωνιακές στρακαστρούκες τις οποίες αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι προφανώς δεν πέρασαν πουθενά - κάθε μέρα αποκαλύπτονται πράγματα για αυτή τη δυσώδη υπόθεση.
Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: Ο νόμος έχει παραβιαστεί σε αυτήν τη συμφωνία. Υπήρξε μεσάζων. Έχουν γίνει και γίνονται τρομερές προσπάθειες παραπλανήσεως του Κοινοβουλίου. Είναι υπόθεση στην οποία έχουν τελεστεί αδικήματα. Είναι στην αρχή της, πρέπει να ερευνηθεί σε βάθος. Δεν πρόκειται να την αφήσουμε έτσι.
Ν. Παναγιωτόπουλος:
Ο κ. Βορίδης μας απέδειξε ότι υπάρχει - περίπου η βεβαιότητα σε εμάς - ότι τα έγγραφα που κατέθεσε προ ημερών ο κ. Καμμένος στη Βουλή είναι πλαστά. Σοβαρότατες υπόνοιες ως προς τη γνησιότητα αυτών των εγγράφων. Κρατώ ένα εξαιρετικά παράδοξο και σας το αναλύω. Όταν κάποιος δουλεύει για τη Σαουδική Αραβία εισάγει πολεμικό υλικό. Επομένως, το να εμφανίζεται σε ένα πιστοποιητικό τελικού χρήστη and user certificate ως εξαγωγική οντότητα είναι τουλάχιστον παράδοξο. Εξαγωγέας είναι κάποιος που δουλεύει για τη χώρα που πουλάει το εξαγωγικό υλικό, δηλαδή για την Ελλάδα. Όταν είσαι πληρεξούσιος Σαουδικής Αραβίας εισάγεις. Πως το ένα συμβαδίζει με το άλλο είναι κάτι το οποίο φαντάζομαι ότι μόνο ο κ. Καμμένος μπορεί να μας το εξηγήσει. Αυτό σίγουρα δεν μας το εξήγησε προχθές στη Βουλή. Από εκεί και πέρα θα ήθελα να στρέψω την προσοχή σας στο νόμο 3978 του 2011 περί συμβάσεων προμηθειών Άμυνας και Ασφάλειας κ.τ.λ. που περιγράφει το νομικό πλαίσιο. Στο άρθρο 9 αυτού του νόμου με τίτλο «Κανόνες Διαφάνειας και καταπολέμησης της Διαφθοράς που επιβάλλονται στους οικονομικούς φορείς» προβλέπεται ότι: Απαγορεύεται στους οικονομικούς φορείς ή τους νόμιμους εκπροσώπους τους που συμμετέχουν στις διαδικασίες σύναψης και εκτέλεσης συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών ή έργων στον Τομέα της Άμυνας, να διαθέτουν και να χρησιμοποιούν οποιονδήποτε ενδιάμεσο μεσάζοντα ή πράκτορα κατά διαδικασία σύναψης και εκτέλεσης σύμβασης. Είναι σαφής και κατηγορηματική η διάταξη του νόμου που απαγορεύει τη χρήση μεσάζοντα.
Παρακάτω στο άρθρο 107 που ορίζει το πλαίσιο αξιοποίησης μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού, μας περιγράφεται η διαδικασία. Η διαδικασία συμπεριλαμβάνει: Πρώτον, απόφαση του Συμβουλίου Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων, του ΣΑΓΕ δηλαδή, για πώληση μη αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού. Εδώ τα βλήματα και οι βόμβες ΜΚ 82 και 83. Δεύτερον, γνώμη της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξοπλισμών σχετικά με τον τύπο της σύμβασης που θα συναφθεί, σχετικά με τον καθορισμό του ελαχίστου ανταλλάγματος, τους όρους επομένως της σύμβασης. Τρίτον, απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας μετά από τη διατύπωση της γνώμης από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή. Και τέταρτο και τελευταίο έγκριση από το ΚΥΣΕΑ.
Ως γνωστόν η έγκριση του ΚΥΣΕΑ πιστοποιείται δια των υπογραφών που μπαίνουν στο σχέδιο της σύμβασης, που θα εκτελεστεί από την ελληνική πλευρά και ως γνωστόν μεταξύ των υπογραφών που μπαίνουν από το ΚΥΣΕΑ είναι και αυτή του πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Άμυνας. Αυτά τα πράγματα νομίζω είναι σαφή και κατηγορηματικά. Άρα, έχει παραβιαστεί ο νόμος 3978 του 2011; Προφανώς έχει παραβιαστεί. Επομένως, έχουμε μια κάποια παράβαση καθήκοντος από αυτούς που έχουν παραβιάσει το νόμο. Τι υπάρχει άλλο; Παραβιάζονται άλλες διατάξεις; Έχουμε πολύ ισχυρές ενδείξεις ότι παραβιάζονται και άλλες διατάξεις. Αλλά επειδή δεν θα κάνουμε εμείς την υπαγωγή των πραγματικών περιστατικών στις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα - είναι και πολλές - και επειδή η υπόθεση ερευνάται από τη Δικαιοσύνη σε δύο επίπεδα, από τη Στρατιωτική Δικαιοσύνη αφενός και από τη Εισαγγελία Διαφθοράς αφετέρου, εμείς εκφράζουμε την άποψη ότι πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσουν οι σχετικές ανακριτικές διαδικασίες και να δούμε τι άλλο υπάρχει. Το ότι δεν τρέχει τίποτα και ότι όλα είναι καλά καμωμένα, νόμιμα κ.τ.λ., είναι τουλάχιστον εξωφρενικό να το ισχυρίζεται οποιοσδήποτε. Κάτι υπάρχει. Εδώ υπάρχουν αποδείξεις. Αν δεν υπάρχουν αποδείξεις, υπάρχουν σοβαρότατες ενδείξεις και ονόματα. Ας προχωρήσουν, λοιπόν, οι σχετικές ανακριτικές διαδικασίες από τις αρμόδιες Αρχές.
Τέλος, θα ήθελα να κάνω ένα τελευταίο σχόλιο, σχετικά με το ζήτημα που δημιουργείται τις τελευταίες μέρες για την ακύρωση της σύμβασης για ανθρωπιστικούς λόγους. Είναι κακός ο πόλεμος στην Υεμένη, σκοτώνονται παιδιά. Η όποια ακύρωση σύμβασης προφανώς θα οδηγήσει στη μη εκτέλεσή της. Επομένως, σύμφωνα με αυτήν τη λογική που διατυπώνεται πολύ τώρα τελευταία από βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας, τον κ. Φίλη και άλλους, σύμφωνα με αυτή τη λογική, δεν υπάρχει «ούτε γάτα ούτε ζημιά», για οποιονδήποτε έχει αναμειχθεί στη σύναψη αυτής της σύμβασης. Το πρώτο σχόλιο είναι ότι αυτή η φημολογούμενη ακύρωση σύμβασης στηρίζεται σε ένα ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου που θα προκύψει - αυτή τη στιγμή γίνεται συζήτηση στις Βρυξέλλες - που θα προτείνει την επιβολή εμπάργκο πώλησης όπλων στη Σαουδική Αραβία. Αυτό το ψήφισμα από μόνο του δε φτάνει. Διότι τον τελικό λόγο θα τον έχει το Συμβούλιο Υπουργών της Ε.Ε. Επομένως, αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει τίποτα σίγουρο, τίποτα τετελεσμένο.
Έστω, όμως, ότι βάσει αυτού του ψηφίσματος του Ευρωκοινοβουλίου θα δημιουργηθεί η δικαιολογητική βάση στην ελληνική πλευρά να πάει σε εκ των υστέρων ακύρωση σύμβασης. Καταρχήν οι ανθρωπιστικές ανησυχίες στελεχών της κυβερνητικής πλειοψηφίας είναι πολύ όψιμες. Όλο αυτό τον καιρό, πριν έρθουν στο φως της δημοσιότητας όλα αυτά τα στοιχεία για τη δυσώδη αυτή υπόθεση, δεν είχαμε καμία έκφραση ανθρωπιστικής ανησυχίας από κανένα κ. Φίλη, κανένα κ. Κυρίτση, κανένα στέλεχος της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Τώρα τους προέκυψαν. Επομένως, σκεφτόμαστε, ότι όλα αυτά να είναι τελικά μια προσπάθεια δημιουργίας άλλοθι και απεμπλοκής των οποιοδήποτε εμπλεκομένων από οποιαδήποτε ευθύνη τους, πολιτική ή ποινική ή οτιδήποτε άλλο. Ερευνητέο, όπως είπαμε, το ζήτημα των ευθυνών.
Αυτό που έχω να πω εν κατακλείδι, είναι ότι όσοι σκέπτονται και υπολογίζουν με αυτόν τον τρόπο, νομίζω θα πέσουν έξω. Διότι δεν εξαλείφονται ευσχήμως με αυτόν τον τρόπο οι όποιες ποινικές ευθύνες. Στο Ποινικό Δίκαιο υπάρχει και η έννοια της απόπειρας. Και η απόπειρα - ως γνωστόν - περιλαμβάνει αρχή τέλεσης μια άδικης πράξης, αρχή τέλεσης, με προειλημμένη την απόφαση για την τέλεσή της. Αυτό, όμως, είναι κάτι που θα το κρίνουν οι αρμόδιοι κατά το νόμο. Για εμάς το θέμα έχει - θα έλεγα - τεράστια σημασία και η ανάδειξη των μεγάλων ευθυνών στελεχών της Κυβέρνησης και της κυβερνητικής πλειοψηφίας, μόλις έχει αρχίσει. Οπωσδήποτε δεν τελειώνει.