Κυρ. Μητσοτάκης: Από 28 Νοεμβρίου ξεκινούν τα 37.000 δωρεάν απογευματινά χειρουργεία * Ν. Παππάς: «Για τη ΝΔ η Υγεία είναι εμπόρευμα και αποδεικνύεται και με αυτό το νομοσχέδιο» * Δ. Κουτσούμπας: Το δίλημμα είναι απλό: Υγεία και φάρμακο εμπόρευμα ή κοινωνικό αγαθό; Οι προτάσεις του ΚΚΕ είναι όχι μόνο εφικτές, αλλά και απόλυτα αναγκαίες * Βουλή - ν/σ προσωπικός γιατρός - Κυρ. Βελόπουλος: Έχουμε διαφορετική ιδεολογία και αντίληψη για την Υγεία * Βουλή-ν/σ προσωπικός γιατρός: Σφοδρή αντιπαράθεση Άδ. Γεωργιάδη-Κυρ. Βελόπουλου στην Ολομέλεια * Π. Μαρινάκης: Σίγουρα το επόμενο διάστημα θέλουμε να εμβαθύνουμε τη συνεργασία με τις ΗΠΑ * Γραπτή δήλωση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Κωνσταντίνου Λετυμπιώτη για την Παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας κατά τις εργασίες της COP29 * Βουλή - ν/σ προσωπικός γιατρός - Ζωή Κωνσταντοπούλου: Τα νομοσχέδια της κυβέρνησης μόνο σοβαρές μεταρρυθμίσεις δεν είναι * Συμμετοχή του βουλευτή κ. Γιώργου Λουκαΐδη στις συναντήσεις της Υπεπιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΚΣΣΕ) ...www.vouli.net

Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014

Αποσπάσματα συνέντευξης του Δημήτρη Βίτσα

Αποσπάσματα συνέντευξης του Δημήτρη Βίτσα
Γραμματέα της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ
στον ρ/σ “Real fm” ( K. Mακρή)



  • Καλημέρα κ. Βίτσα. Σήμερα περνάνε οι ρυθμίσεις για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Τουλάχιστον σύμφωνα με τις κυβερνητικές πληροφορίες, την άλλη εβδομάδα θα έρθουν και οι ρυθμίσεις για τα «κόκκινα δάνεια». Άλλοι λένε ότι ήταν μια απόλυτη αναγκαιότητα φυσικά αυτές οι ρυθμίσεις, άλλοι βρίσκουν και λίγο προεκλογικό άρωμα σε αυτές. Δεν ξέρω με ποια από τις δυο τάσεις συντάσσεστε;

Το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, όπως και η διευθέτηση του ζητήματος των «κόκκινων δανείων» ήταν από τα βασικά ζητήματα που βάλαμε εμείς στη ΔΕΘ και για το ένα, τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, έχουμε υποβάλει σχέδιο νόμου, για το άλλο θα υποβάλουμε τις επόμενες μέρες. Γιατί είναι κεντρικά ζητήματα, σε σχέση με την ανέχεια του ελληνικού λαού.
Άρα, η πίεση που δέχτηκε η κυβέρνηση από τις δικές μας προτεραιότητες νομίζω έχει αποδώσει, αλλά τελείως ανεπαρκώς βλέποντας και το σχέδιο της τροπολογίας. Γιατί για το σχέδιο της τροπολογίας πρόκειται που αφορά τα ληξιπρόθεσμα χρέη.

  • Που είναι οι ενστάσεις σας;

Υπάρχουν πολλές ενστάσεις. Η σημερινή «Αυγή» αναφέρει 14 ενστάσεις στις ρυθμίσεις και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, μιλώντας χθες, έβαλε αυτές τις ανεπάρκειες. Να σας αναφέρω, αν θέλετε, τις βασικές:
Το πρώτο ζήτημα είναι ότι οι ρυθμίσεις δεν προβλέπουν να έχουν ένα εισοδηματικό κριτήριο, δυο άνθρωποι με διαφορετικά εισοδήματα θα πληρώνουν την ίδια δόση.

  • Δεν θα πληρώνουν την ίδια δόση. Θα πληρώνουν τη δόση που αντέχουν. Από την άλλη κ. Βίτσα, μέχρι τώρα το εισοδηματικό κριτήριο το οποίο καθόριζε ο έφορος – δηλαδή έπαιρνε τη φορολογική σου δήλωση και καθόριζε ποια είναι η δυνατότητά σου για αποπληρωμή – αυτό άφηνε έξω όλη τη μεσαία τάξη, ότι έχει απομείνει από τη μεσαία τάξη τέλος πάντων.

Είναι επιλογή του …οφειλέτη, αλλά εμείς να σας θυμίσω ότι βάζαμε ένα κριτήριο, που κατά τη γνώμη μου είναι πάρα πολύ σημαντικό, ότι δεν μπορεί σε καμία περίπτωση υπό οποιεσδήποτε συνθήκες να υπερβαίνει η δόση το 20% του μηνιαίου εισοδήματος, ώστε να υπάρχει ένα υπόλοιπο με το οποίο θα μπορεί ο άλλος να επιβιώσει.
Ένα δεύτερο, που είναι εξίσου προβληματικό, είναι ότι συνεχίζεται η επιβολή του επιτοκίου στο ποσό της οφειλής, ενώ η διαγραφή των προσαυξήσεων μειώνεται όσο αυξάνονται οι δόσεις. Μα ο άλλος θα επιλέγει πολλές δόσεις ακριβώς γιατί δεν έχει να πληρώσει. Έτσι δεν είναι; Και αυτό είναι το βασικό, στο τέλος καταλήγει να πληρώνει και περισσότερο.

  • κ. Βίτσα είναι μια κακή ρύθμιση αυτή;

Λέω ότι είναι μια ανεπαρκέστατη ρύθμιση γιατί έχει και τις ανάγκες της «ανεπάρκειας». Εννοώ ότι, όταν έχει υπογράψει ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, όταν είσαι μέσα σε ένα πρόγραμμα επιτήρησης, σε ένα πρόγραμμα λιτότητας, τότε και οι δυνατότητές σου είναι περιορισμένες. Με αυτή την έννοια το λέω. Αναδεικνύουμε τις ανεπάρκειές τους και ελπίζουμε ότι κάτι μπορεί να αποδώσει. Γιατί δεν θα ακούσετε από μένα ποτέ, κάτι που έστω ελάχιστα ανακουφίζει, να μην πω «κοιτάξτε δεν χρειαζόταν». Αυτό που θα κάνω είναι να επισημάνω και τις ανεπάρκειες της ρύθμισης….
Εμείς, να σας θυμίσω ότι ακόμα και στις περιπτώσεις όπου υπάρχει ισχυρή διαφωνία ανάμεσα στον οφειλέτη και στο δημόσιο, είπαμε ότι θα πρέπει να συγκροτηθεί μια Επιτροπή, η οποία θα δίνει και την τελική λύση. Δηλαδή, δεν το αφήνουμε στον έφορο, αλλά σε μια επιτροπή που θα έχει κατά κύριο λόγο κοινωνικό χαρακτήρα.

  • κ. Βίτσα, χθες ο Πρωθυπουργός στις Βρυξέλλες έκανε μια δήλωση, μετά από μια σειρά συναντήσεων που είχε με Ευρωπαίους ομολόγους του, ότι σιγά – σιγά συζητάμε πια το είδος αυτής της πιστοληπτικής γραμμής και θα επιστρέψουμε, όπως είπε ο κ. Σαμαράς, στην κανονικότητα. Φαίνεται ότι πραγματικά έχει μπει στο τραπέζι το πώς θα είναι αυτό, το αν θα είναι πρόγραμμα, αν θα είναι μνημόνιο, μίνι μνημόνιο ή τι θα είναι. Πιστεύετε εσείς, ότι με κινήσεις σαν και αυτές που κάνει σήμερα η κυβέρνηση, με μια διασφάλιση της επόμενης μέρας και σταδιακής απεμπλοκής από τα μνημόνια και με τη συζήτηση για τη ρύθμιση του χρέους, αν και όποτε ανοίξει, θα μπορέσει ο κ. Σαμαράς κάπως να αναστρέψει το κλίμα; Ή δεν είναι ποια αναστρέψιμη η κατάσταση;

Κοιτάξτε, η κανονικότητα του κ. Σαμαρά έχει δυο στοιχεία που, κατά τη γνώμη μου, δεν μπορούμε παρά να είμαστε πλήρως αντίθετοι.
Το πρώτο στοιχείο είναι μια πραγματικότητα στην κανονικότητα στην οποία ζούμε. Το μνημόνιο, πέστε το με όποιο όνομα θέλετε. Η κανονικότητα του κ. Σαμαρά έχει 1,5 εκατομμύριο ανέργους μέσα. Η κανονικότητα του κ. Σαμαρά έχει ιδιωτικοποιήσεις. Η κανονικότητα του κ. Σαμαρά έχει ξεπούλημα των αεροδρομίων και των λιμανιών. Αυτή δεν είναι κανονικότητα. Αυτή είναι κανονική συνεχής επιτήρηση και υποβάθμιση της ζωής του ελληνικού λαού.
Η κανονική κατάσταση δεν μπορεί να είναι παιχνίδι λέξεων. Αυτό το ξέρει κάθε Έλληνας πολίτης. Ο κ. Σαμαράς έχει το δικό του πολιτικό και κομματικό συμφέρον, παίζει με τις λέξεις, ενώ η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Το πρώτο ζήτημα, λοιπόν, αφορά αυτό.
Το δεύτερο ζήτημα της κανονικότητας του κ. Σαμαρά είναι η επιλογή της συγκεκριμένης πολιτικής σε επίπεδο Ε.Ε. Θα περιμένω κι εγώ, όπως φαντάζομαι κι εσείς, να δούμε τα σημερινά αποτελέσματα της Συνόδου, με την έννοια ότι σήμερα συζητούνται τα σοβαρά πράγματα. Τι θα γίνει με τη Γαλλία και την Ιταλία οι οποίες μονομερώς χαλαρώνουν το δημοσιονομικό πλαίσιο…

  • κ. Βίτσα, να σας ρωτήσω κάτι; Γιατί εσείς ζητάτε εκλογές εδώ και τώρα. Αν αυτό με κάποιο τρόπο γινόταν, αν η κυβέρνηση έπαυε να υφίσταται και έπεφτε, αύριο το πρωί θα είχατε τη διακυβέρνηση εσείς, έτσι δείχνουν οι δημοσκοπήσεις. Εσείς πιστεύετε ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή αναγκαιότητα της πιστοληπτικής γραμμής, για να υπάρχει μια ασφάλεια, αφού οι αγορές έδειξαν τα δόντια τους και προσπάθησαν να πουν ποιος είναι ο ισχυρός;


Κατ΄ αρχήν μιλάμε για μια πιστοληπτική γραμμή, όπως τουλάχιστον την ξέρουμε η οποία αυτό που κάνει είναι ότι χρησιμοποιεί ήδη δανεικά χρήματα, δηλαδή από το μαξιλάρι που έχει το ΤΧΣ και διαθέσιμα των ασφαλιστικών οργανισμών. Εμείς δεν μπορούμε να λέμε για τέτοια πιστοληπτική γραμμή.
Εμείς θεωρούμε ότι πρώτο, θα πρέπει να έχουμε ως δικαίωμά μας, σαν κυρίαρχη χώρα, κυρίαρχη κοινωνία και κυρίαρχη κυβέρνηση να καθορίσουμε εμείς το εθνικό μας πρόγραμμα. Το δεύτερο ότι πρέπει να ρυθμιστεί το χρέος μέσω και της διαγραφής του μεγαλύτερου μέρος του και τη ρήτρα ανάπτυξης. Το τρίτο, ότι η ΕΚΤ και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί πρέπει να λειτουργήσουν, να δημιουργούν δηλαδή μαξιλάρια πιστοληπτικής γραμμής, που θα αφορούν την ίδια την κοινωνία, τη δυνατότητα ρευστότητας στην εσωτερική αγορά αλλά και στη διεθνή αγορά…

  • Το καταλαβαίνω αυτό που λέτε, αλλά υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες στην Ε.Ε. , υπάρχει καταστατικό συγκεκριμένο που λέει, πιστοληπτικές γραμμές είναι οι εξής, ο ESM, ο άλλος μηχανισμός.. άρα δεν μπορείς να διαλέξεις αυτό που εσύ θέλεις…

Δεν είναι καταστατικό. Είναι ρυθμίσεις οι οποίες γίνονται και οι οποίες θα λέγαμε ότι αλλάζουν από στιγμή σε στιγμή. Για παράδειγμα η τρόικα δεν αναφέρεται σε καμία σύμβαση, σε καμία συνθήκη της Ε.Ε. Είναι κατά παράβαση, αν το δει κανείς με αυτό τον τρόπο.
Η ιστορία του πώς θα διαμορφώσουμε μια τέτοια πιστοληπτική γραμμή από την οποία θα ωφελούνται οι κοινωνίες, από την οποία θα ωφελείται δηλαδή η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών από την Ελλάδα ως τη Γερμανία είναι το βασικό που θα πρέπει να συζητηθεί. Άρα με τη γενική έννοια πιστοληπτική γραμμή χρειάζεται. Εγώ την εξειδικεύω και σε σχέση με τον προσανατολισμό και σε σχέση με τα εργαλεία. Δηλαδή ο τρόπος που θα λειτουργήσει η ΕΚΤ, ο τρόπος που θα λειτουργήσουν οι θεσμοί της Ευρώπης.
Εμείς έχουμε κάνει μια συγκεκριμένη πρόταση που λέει, ένα πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων το οποίο δεν θα συνυπολογίζεται σε έναν ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Και αυτός μπορεί να βγει μέσα από τα αναπτυξιακά προγράμματα που μπορεί να ορίσει η Ε.Ε., ενώ βλέπουμε συγχρόνως ότι στο Μιλάνο έγινε μέχρι και επίθεση στον κ. Γιούνκερ, ο οποίος δεν είναι και κανένας αριστερός πολιτικός, αλλά σκέφτεται το κεντρικό ζήτημα που αυτή τη στιγμή υπάρχει στην Ευρώπη, αυτό που απειλεί να τινάξει το ευρωπαϊκό οικοδόμημα, το ζήτημα της ανεργίας.

  • Δεν διαφωνεί κανείς στις διαπιστώσεις…

Δεν είναι διαπίστωση….

  • Στο ζήτημα της ανεργίας, λέω. Αυτό είναι απόλυτη διαπίστευση και είναι το νούμερο ένα. Απλώς λέω, θα προσπεράσετε με κάποιον τρόπο την Μέρκελ, θα βρείτε άλλες συμμαχίες για να κάνετε αυτά τα οποία λέτε;…

Κατ΄ αρχήν να συμφωνήσουμε μεταξύ μας ότι η Μέρκελ και η πολιτική της δεν είναι σύμβολο ούτε θρησκευτικό δόγμα. Υπόκειται και αυτή στις πολιτικές ανακατατάξεις που συμβαίνουν και μέσα στην ίδια τη Γερμανία και η Γερμανία επηρεάζεται από την Ευρώπη.
Εμείς τι θα προσπαθήσουμε να κάνουμε; Να διαμορφώσουμε συμμαχίες από τη μια μεριά σε κοινωνικό και από την άλλη σε πολιτικό επίπεδο Στο κοινωνικό επίπεδο να δημιουργήσουμε μια τέτοια τάση διεκδίκησης από τους ίδιους τους λαούς με τους θεσμικούς φορείς και τα κινήματά τους. Σε πολιτικό επίπεδο με τις άλλες δυνάμεις της αριστεράς αλλά και άλλες πολιτικές δυνάμεις που έχουν και την κυβέρνηση αυτή τη στιγμή της χώρας τους που είναι προς το συμφέρον τους και προς το συμφέρον των κοινωνιών τους, να χαλαρώσει το πολύ τραχύ, πολύ βάρβαρο δημοσιονομικό πλαίσιο, στο οποίο έχω αρχίσει να βλέπω ότι ούτε η Γερμανία μπορεί να ανταποκριθεί.
  • Διαβάζω σήμερα κριτικές, ενστάσεις που υπήρχαν και μέσα από την ίδια την παράταξη της κας Δούρου, η οποία επικαλέστηκε το πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ανάληψης των καθηκόντων της και ψήφισε ουσιαστικά τον προϋπολογισμό Σγουρού, με τα έργα μέσα για τον ΧΥΤΑ Γραμματικού, με τα έργα μέσα για τα γήπεδα, που είχε πει ότι όλα αυτά θα τα καταργήσει. Μήπως λοιπόν κι εσείς, υπό την πίεση των γεγονότων, γιατί όλα αυτά που λέτε θέλουν χρόνο και αναρωτιέμαι αν θα τον έχουμε αυτό τον χρόνο για να κάνετε αυτές τις συμμαχίες που πολύ ωραία λέτε. Μήπως λοιπόν κι εσείς υπό την πίεση πείτε καλά και μετά από τρεις μήνες θα κάνουμε τις συμμαχίες και θα τα αλλάξουμε. Προβοκατόρικο το ερώτημα, αλλά σας το κάνω…

Το καταλαβαίνω αλλά δεν το αντιμετωπίζω ως τέτοιο. Δύο πράγματα θέλω να σας πω επ΄ αυτού. Εμείς δεσμευτήκαμε σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα στη Θεσσαλονίκη πάνω σε τέσσερις άξονες, σε τέσσερις πυλώνες. Δεν υποσχεθήκαμε, δεσμευθήκαμε, γιατί αυτό είναι άσχετο και από τη διαπραγμάτευση και από τη διαμόρφωση των συμμαχιών Αυτό λοιπόν θα το κάνουμε. Είναι ξεκάθαρο, γιατί αφορά κατά κύριο λόγο την αναδιανομή, το χτύπημα της φοροδιαφυγής και της διαπλοκής, το χτύπημα αν θέλετε του εσωτερικού βραχίονα ο οποίος αναστέλλει ή εμποδίζει ακόμα και επενδύσεις. Γιατί εκεί είναι το θέμα. Το είπε σήμερα ωραία και ο Δ. Παπαδημούλης, ότι σήμερα για να γίνει μια επένδυση στην Ελλάδα πρέπει να περάσει από τα διόδια της ντόπιας ολιγαρχίας.
Το δεύτερο, είναι τα ίδια τα λόγια της Ρένας Δούρου. Δηλαδή ότι επιλέξαμε να δράσουμε πολιτικά υπεύθυνα, οικονομικά αξιόπιστα, κοινωνικά ευαίσθητα. Όποιος γνωρίζει λίγο από αυτοδιοίκηση, συνήθως οι προϋπολογισμοί που διαδέχονται ο ένας τον άλλον είναι πανομοιότυποι. Εδώ είχαμε σημαντικές διαφοροποιήσεις. Δηλαδή το γεγονός ότι από 1,9 εκατομμύρια το κονδύλι για την ανθρωπιστική κρίση πήγε στο 13,1 εκατομμύρια δείχνει και το πνεύμα με το οποίο λειτουργεί. Συγχρόνως η περιφερειάρχης Αττικής είπε ό,τι εγγράφουμε σε ορισμένους κωδικούς αυτό δεν σημαίνει ότι θα υλοποιηθούν ή ότι θα υλοποιηθούν με διαφορετικό τρόπο. Άλλωστε όποιος γνωρίζει αυτά τα πράγματα, ξέρει συγχρόνως ότι η αναμόρφωση του προϋπολογισμού είναι ένα σύνηθες γεγονός. Και από την άλλη μεριά, ο αντιπεριφερειάρχης των Οικονομικών, ο Χρήστος Καραμάνος έβαλε και τις ιεραρχήσεις. Ότι δεν πρέπει να υπάρχουν νοικοκυριά χωρίς ρεύμα, χωρίς νερό. Αυτές είναι οι ιεραρχήσεις. Και προετοιμάζεται για ένα προϋπολογισμό ο οποίος θα είναι καθαρά της Δύναμης Ζωής της Ρ. Δούρου. Η πολιτική άλλωστε υλοποιείται με τον προϋπολογισμό και την αναμόρφωσή του.



24/10/2014
ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ