Hellenic Cypriot Press Agency

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πρέπει να διασφαλιστεί ότι το Κίεβο είναι μέρος της διαδικασίας και μόνο η Ουκρανία έχει το δικαίωμα να αποφασίσει για το μέλλον της * ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Αναγκαίο να υπάρξει επιτέλους εναρμόνιση της Βουλής με την κοινωνία-Τα προοδευτικά κόμματα οφείλουν να καταθέσουν άμεσα πρόταση δυσπιστίας * Δ.Μάντζος-Ν.Παπάζογλου: Τα αποτελέσματα των εκλογών της Γερμανίας «έχουν προφανή σημασία για το παρόν και το μέλλον της Ευρώπης» * Π. Μαρινάκης: Η Ελλάδα ως ζήτημα αρχής στηρίζει την προσήλωση στο διεθνές δίκαιο και καταδικάζει κάθε χρήση βίας έναντι κυρίαρχων κρατών * ΚΚΕ: Ελπίδα για τον λαό της Γερμανίας και όλης της Ευρώπης είναι η δυσαρέσκεια απέναντι στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ να αποκτήσει ριζοσπαστικό αντικαπιταλιστικό περιεχόμενο * Άρειος Πάγος: Στη Δημοκρατία ουδείς, υπό οποιαδήποτε ιδιότητα, δικαιούται να «τρομοκρατεί» τους δικαστικούς λειτουργούς * Μ. Χρυσοχοΐδης: Αποστολή της Αστυνομίας είναι να διασφαλίσει την ομαλή και ειρηνική διεξαγωγή των εκδηλώσεων σε ολόκληρη την Ελλάδα * Κυριάκος Μητσοτάκης: Πρέπει να διασφαλιστεί ότι το Κίεβο είναι μέρος της διαδικασίας και μόνο η Ουκρανία έχει το δικαίωμα να αποφασίσει για το μέλλον της * ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Αναγκαίο να υπάρξει επιτέλους εναρμόνιση της Βουλής με την κοινωνία-Τα προοδευτικά κόμματα οφείλουν να καταθέσουν άμεσα πρόταση δυσπιστίας * Δ. Κουτσούμπας: Να «βουλιάξουν» οι πλατείες από τα ποτάμια του λαού και της νεολαίας που θα φωνάξουν ξανά «τα κέρδη τους ή οι ζωές μας» * Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης είχε σήμερα συνάντηση στο Προεδρικό Μέγαρο με τον Αρχιεπίσκοπο Αρμενίων Κύπρου κ.κ. Gomidas Ohanian, ο οποίος συνοδευόταν από τον Αντιπρόσωπο της Θρησκευτικής Ομάδας Αρμενίων στη Βουλή των Αντιπροσώπων κ. Vartkes Mahdessian.

Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2018

"Πραγματική μεταρρύθμιση στην αυτοδιοίκηση από τον Κ. Μητσοτάκη"

"Πραγματική μεταρρύθμιση στην αυτοδιοίκηση από τον Κ. Μητσοτάκη"

Γράφει ο Λευτέρης Αυγενάκης*

Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της 83ης ΔΕΘ εξήγγειλε τη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους Δήμους. Αυτό ασφαλώς δεν έρχεται σε καμία αντίθεση με τη δέσμευσή μας για μείωση κατά 30% στα πρώτα δύο χρόνια της διακυβέρνησης της ΝΔ. Αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο και, στη συνέχεια, θα εφαρμοστεί η πρότασή μας για τη μεταφορά των πόρων που αποδίδει στους Δήμους.
Από εκεί και πέρα, οι Δήμοι δεν θα έχουν κίνητρο να αυξήσουν τον ΕΝΦΙΑ παρά μόνο αν χρειάζονται παραπάνω πόρους για δημοτικά έργα, την αναγκαιότητα των οποίων θα πρέπει να εξηγήσουν οι ίδιοι στους πολίτες και να κριθούν γι αυτό. Αν π.χ. ένας δήμαρχος θέλει να βελτιώσει ή να αυξήσει τους παιδικούς σταθμούς ή τις κοινωνικές δομές θα μπορεί να απευθυνθεί στους πολίτες. Με τον ίδιο τρόπο θα μπορεί βέβαια και να μειώσει τον ΕΝΦΙΑ.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα τεθεί ένα εύρος μέσα στο οποίο θα μπορούν να κινούνται. Πρέπει ωστόσο να επισημάνουμε ότι όπου έχει εφαρμοστεί η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση, επειδή ακριβώς αυξάνει την αποτελεσματικότητα της διοίκησης και κυρίως τη λογοδοσία των δημάρχων, οδηγεί αναπόδραστα στην εξοικονόμηση πόρων και τη μείωση της επιβάρυνσης για τους πολίτες.
Είναι συνεπώς παντελώς αστήρικτη η προπαγάνδα της Κυβέρνηση περί αύξησης των βαρών για τους δημότες. Η δέσμευσή μας ισχύει στο ακέραιο και η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση ανοίγει τον δρόμο και για περαιτέρω μειώσεις σε δεύτερο χρόνο.
· Δεν μιλούμε για μια απλή μεταφορά πόρων από το κράτος στην αυτοδιοίκηση. Είναι μια πλήρης αλλαγή της φιλοσοφίας, της οργάνωσης και της λειτουργίας όλου του κράτους. Είναι μια καταλυτική μεταρρύθμιση που εφαρμόζεται στα σύγχρονα ευρωπαϊκά κράτη, όπου οι Δήμοι έχουν πλήρη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Σημειωτέον, στην υπεράνω νεοφιλελεύθερης υποψίας Γαλλία εφαρμόζεται ανάλογο σύστημα. Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση, που αλλάζει εντελώς τον τρόπο λειτουργίας του κράτους και της δημόσιας διοίκησης, καθώς επιτυγχάνει:
α) πραγματική διοικητική και οικονομική αυτονομία των δήμων
β) ουσιαστική λογοδοσία των δημάρχων στους δημότες τους και συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές αποφάσεις που τους αφορούν
γ) αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση
δ) αναβάθμιση της παροχής δημοσίων υπηρεσιών αφού αυτές θα καθορίζονται από τη δημοτική αρχή και θα ελέγχονται άμεσα από τους δημότες.
· Αναφορικά με τους φτωχότερους δήμους, στους οποίους οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων είναι πολύ μικρές, θα υπάρξει ένας αναδιανεμητικός μηχανισμός όπου οι Δήμοι με αυξημένες εισπράξεις ΕΝΦΙΑ θα δίνουν (αυτοματοποιημένα, μέσω του μηχανισμού είσπραξης) στους φτωχότερους δήμους. Αυτό άλλωστε συμβαίνει και σήμερα, καθώς τα χρήματα που λαμβάνουν οι Δήμοι από το Κράτος δεν δίνονται ανάλογα με την αξία της ακίνητης περιουσίας των κατοίκων τους, αλλά λαμβάνονται υπόψη και άλλα κριτήρια, όπως η γεωγραφική τους θέση και το εισόδημα των κατοίκων τους. Πάντως, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα χρήματα που κατευθύνονται προς τους Δήμους από τον κρατικό προϋπολογισμό προσεγγίζουν στις περισσότερες των περιπτώσεων τα έσοδα που λαμβάνει ο κρατικός προϋπολογισμός από τον ΕΝΦΙΑ που αντιστοιχεί στη συνολική ακίνητη περιουσία του κάθε δήμου.
· Η επιβολή του φόρου θα γίνεται από το Υπουργείο Οικονομικών μετά από πρόταση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου. Συνεπώς δεν υπάρχει ζήτημα αντισυνταγματικότητας. Όσο για τον κ. Τζανακόπουλο, τον παραπέμπουμε στο άρθρο 102 παρ. 5 του Συντάγματος το οποίο διασφαλίζει την οικονομική αυτοτέλεια των δήμων και δίνει την ευχέρεια να υλοποιηθεί πλήρως η μεταρρύθμιση που προτείνουμε. Δυστυχώς, η μεγάλη πλειοψηφία όσων επικαλούνται συνταγματικούς λόγους για να μην γίνει αυτή η τομή, το κάνουν είτε για μικροκομματικά οφέλη είτε γιατί εκπροσωπούν τις δυνάμεις της αδράνειας στην ελληνική κοινωνία.
· Ο συμπληρωματικός φόρος όπως και μια σειρά στρεβλώσεων που έχει σήμερα ο ΕΝΦΙΑ θα μελετηθούν εξ υπαρχής για να γίνει ορθολογικότερο όλο το σύστημα. Για αυτό ακριβώς και εξαγγείλαμε ότι η πρόταση θα εφαρμοστεί πλήρως μετά από δύο χρόνια.
· Εμείς θέλουμε να συμμαζέψουμε το κράτος και όχι να το ξεχειλώσουμε! Οι Δήμοι δεν θα παρεμβαίνουν στην είσπραξη και δεν χρειάζεται να δημιουργήσουν κανένα εισπρακτικό μηχανισμό. Η είσπραξη θα συνεχίσει να γίνεται μέσω της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), όπως συμβαίνει και σήμερα. Μάλιστα αυτό υπηρετεί και τη στρατηγική μας για ενοποίηση όλων των εισπρακτικών μηχανισμών υπό την ΑΑΔΕ. Αυτό που θα αλλάξει είναι ότι η πίστωση του ΕΝΦΙΑ που θα καταβάλλουν οι πολίτες θα πηγαίνει αυτόματα στους οικείους Δήμους, ενώ ένα τμήμα θα πηγαίνει (αυτοματοποιημένα, μέσω του μηχανισμού είσπραξης) στους φτωχότερους δήμους.
· Σε όσους ισχυρίζονται ότι η εφαρμογή της πρότασής μας θα επιτείνει το πρόβλημα διαφθοράς στους δήμους, απαντάμε ότι θα συμβεί το ακριβώς αντίθετο. Με τη μεταρρύθμιση που προτείνουμε, οι δήμαρχοι δεν θα μπορούν να μεταθέτουν τις ευθύνες τους στο «κακό κράτος» σε περίπτωση κακοδιαχείρισης αφού οι δημότες τους θα γνωρίζουν πόσα ακριβώς χρήματα έδωσαν και που πήγαν. Παράλληλα, το κράτος θα συνεχίσει να ασκεί δημοσιονομικό έλεγχο στους Δήμους.
Η μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους Δήμους είναι μια πραγματική μεταρρύθμιση που θα ενισχύσει την αυτοδιοίκηση, ενδυναμώνει την αυτονομία της, ενισχύει τη λογοδοσία και φέρνει τους πολίτες πιο κοντά στη διοίκηση.
*Ο κ. Λευτέρης Αυγενάκης είναι γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της Ν.Δ. και βουλευτής Ηρακλείου.​