ΟΜΙΛΙΑ
ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΚΟΚΑ
ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ
ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ 2015
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Συζητάμε τον ΠΥ του 2015, και αυτή τη φορά χωρίς συμφωνία με τους εταίρους μας, ενώ παράλληλα βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο μιας σκληρής και επίπονης διαπραγμάτευσης, που αφορά στην ολοκλήρωση του τρέχοντος ευρωπαϊκού προγράμματος, και στο ρόλο του ΔΝΤ, αλλά ταυτόχρονα αφορά και τη νέα περίοδο για τη χώρα μας.
Επιδιώκουμε τη συμφωνία που θα κλείσει μια 5ετή περίοδο επώδυνης προσπάθειας του ελληνικού λαού και θα διαμορφώσει τη νέα σχέση μας με τους εταίρους, στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Μηχανισμών, αλλά και θα εξασφαλίσει την ομαλή και κανονική πορεία της χώρας μας στο πλαίσιο των συνθηκών της παγκόσμιας οικονομίας.
Στη δημόσια συζήτηση επικρατεί η λάθος αντίληψη ότι το μνημόνιο έφερε την κρίση, ενώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, καθώς και η ΝΔ το 2010, αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ και η υπόλοιπη αντιπολίτευση μέχρι σήμερα, επένδυσαν στην αντιμνημονιακή ρητορική. Η αλήθεια είναι πως η Ελλάδα έφτασε στο μνημόνιο, γιατί βρέθηκε πολύ κοντά στη χρεοκοπία, αδυνατώντας να δανειστεί από τις αγορές.
Η έξοδος λοιπόν από την κρίση αποτελεί εθνικό στόχο που απαιτεί ένα συμπαγές εσωτερικό μέτωπο, και θα στηρίζεται στις σημαντικές επιτυχίες που έχουμε να παρουσιάσουμε.
Από την πλευρά μας υπηρετούμε με συνέπεια αυτή την προσπάθεια, αναλαμβάνοντας αυτό το δυσανάλογο με τις ευθύνες μας βάρος, μόνοι μας στην αρχή, και με την πρώτη κυβέρνηση συνεργασίας στη συνέχεια. Φτάσαμε στην ολοκλήρωση του 85% των δημοσιονομικών διαρθρωτικών αλλαγών ως τον Φεβρουάριο του 2012 ξεκινώντας με μια εκτροχιασμένη οικονομία με 36 δις έλλειμμα, χρέος σχεδόν διπλάσιο του 2004 και την οικονομία σε ύφεση.
Και αποτελεί επιλογή ευθύνης να στηρίζουμε σήμερα μια κυβέρνηση εθνικής ανάγκης, παρότι πληρώσαμε με μεγάλο πολιτικό και προσωπικό κόστος τις δύσκολες επιλογές για να βγει η χώρα από την κρίση.
Αποφύγαμε την άτακτη χρεοκοπία, μείναμε στο ευρώ, έχουμε τις προϋποθέσεις για την ανασυγκρότηση της χώρας. Και αυτό δικαιώνει τις επιλογές μας, αλλά κυρίως δικαιώνει τις μεγάλες θυσίες του ελληνικού λαού.
Το έχουμε ξαναπεί. Παρά τα όποια λάθη, ίσως και δικά μας, κυρίως όμως των εταίρων μας, σε υπολογισμούς και αστοχίες σε προβλέψεις, δεν υπήρξε, δεν υπάρχει εναλλακτική λύση ή σχέδιο Β, σε σχέση με το πρόγραμμα που ακολουθούμε. Δεν διατυπώθηκε ποτέ.
Και ας προβληματιστούν όλοι όσοι ανεύθυνα, με λόγο αλαζονικό, που κυριαρχείται από την μικροκομματική σκοπιμότητα, αρνούνται να βοηθήσουν αυτή την κρίσιμη στιγμή την χώρα. Το κλίμα αστάθειας και αβεβαιότητας δυσκολεύει το σήμερα, τη δυνατότητα ολοκλήρωσης της αξιολόγησης, υπονομεύει απροκάλυπτα κάθε πιθανότητα συμφωνίας με μόνο στόχο τις πρόωρες εκλογές.
Τα εύκολα λόγια, η άρνηση στην ανάγκη συναίνεσης, η περίσσεια λαϊκισμού απέναντι σε κρίσιμα εθνικά ζητήματα, πιστεύω ότι και καταγράφεται, και θα κριθεί ανάλογα όταν ηρεμήσει η πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου, αυστηρά αλλά και δίκαια για όλους.
Καμία συνεννόηση ούτε σεβασμός ακόμα και στο καθαρά θεσμικό ζήτημα που κατεξοχήν συμβολίζει την εθνική ενότητα, την εκλογή δηλαδή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Με την επικίνδυνη θεωρία της αποστασίας που προσβάλει τους βουλευτές και δηλητηριάζει τη δημόσια ζωή του τόπου μας.
Τι σημαίνει εξαγορά συνειδήσεων; Έχει σχέση και με υποσχέσεις ή προσκλήσεις συμμετοχής σε ψηφοδέλτια;
Επίσης πόσο κακό κάνουν εμφανίσεις σαν αυτές στο Λονδίνο, στην πρώτη απόπειρα παρουσίασης θέσεων από την πλευρά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, που τρόμαξαν τους συνομιλητές τους;
Να αναφέρω, επίσης, για μια ακόμη φορά τις συνεχιζόμενες αντιφάσεις κορυφαίων στελεχών, για το χρέος, το PSI, για την μνημονιακή πολιτική, για τη φορολογία, για την έξοδο από το μνημόνιο.
Ή για τις επιλογές για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών.
Ποια είναι η πρότασή σας; Οι αγορές, τα χαμηλά επιτόκια του μνημονίου, ο εσωτερικός δανεισμός; Τι (απ’ όλα);
Ή θα πάτε σε στάση πληρωμών, δηλ. σε χρεοκοπία;
Χωρίς εναλλακτικές προτάσεις και με καθαρό κενό στρατηγικής αν τα γεγονότα διαψεύσουν τις προσδοκίες σας για καταστροφικές εξελίξεις και αδιέξοδα.
Με αμφισβήτηση του ρόλου Ευρωπαϊκών Θεσμών και των απόψεων των εκπροσώπων τους, όπως πχ στην περίπτωση του κυρίου Ρέγκλινγκ και του κου Ντράγκι , σχετικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, με εχθρική στάση απέναντι σε επενδύσεις και επενδυτές.
Που είναι ο σοβαρός και υπεύθυνος θεσμικός ρόλος της αξιωματικής αντιπολίτευσης;
Για μας στη κρίσιμη αυτή φάση των διαπραγματεύσεων πρέπει να διασφαλιστεί ότι δεν θα επιβαρυνθούμε με πολιτικές που θα έχουν αντίκτυπο στο εισόδημα των Ελλήνων πολιτών και που θα μειώνουν την ανάπτυξη.
Η βασική διαφορά και το κλειδί για τη συμφωνία προκύπτει από την εντελώς διαφορετική εκτίμηση για το δημοσιονομικό κενό. Και ασφαλώς δημοσιονομικό κενό 2 ή και 3 δις, όπως υποστηρίζεται από την πλευρά των εταίρων, οδηγεί σε δημοσιονομικά μέτρα (μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις) που δεν μπορούν να ληφθούν, δεν υπάρχει ούτε λόγος αλλά ούτε δυνατότητα πολιτική ή κοινωνικό περιθώριο για κάτι τέτοιο. Ούτε για αλλαγές για τις δόσεις που ψηφίσαμε, ούτε μέτρα που αφορούν ομαδικές απολύσεις ή κατοχυρωμένα ασφαλιστικά δικαιώματα. Ελπίζω ότι θα επικρατήσει η λογική.
Η χώρα πλέον έχει ανάγκη ένα συμφωνημένο πλαίσιο για να δοθεί η δυνατότητα παραγωγικής και αναπτυξιακής ανασυγκρότησης, με μια κοινωνία πιο ασφαλή και αισιόδοξη.
Τα θετικά στοιχεία που υπάρχουν, όπως ο ρυθμός ανάπτυξης, το πρωτογενές πλεόνασμα, η σταθεροποίηση του χρηματοπιστωτικού και τραπεζικού συστήματος, πρέπει να αξιοποιηθούν ως εχέγγυο για την επόμενη ημέρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο ΠΥ του 2015 στοχεύει στην διατήρηση των επιτευγμάτων της δημοσιονομικής προσαρμογής, και στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και στην αντιμετώπιση των μεγάλων κοινωνικών ζητημάτων που έχουν ανακύψει μέσα από την κρίση, με κορυφαίο την ανεργία.
Αναγνωρίζουμε όλοι το κοινωνικό πρόβλημα, δεν αρκεί όμως η ευαισθησία, που όλοι επίσης έχουμε, πρέπει να υπάρχουν και οι απαιτούμενες πρωτοβουλίες και δράσεις.
Με συνετή δημοσιονομική διαχείριση και υλοποίηση των αναγκαίων θεσμικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων στις δομές του κράτους, της δημόσιας διοίκησης αλλά και στη δικαιοσύνη.
Με τη μεταρρύθμιση για ένα απλό, αναπτυξιακό και κοινωνικά δίκαιο φορολογικό σύστημα.
Και παράλληλα, με τη στοχευμένη αξιοποίηση των πόρων του ΠΔΕ, την εντατικοποίηση των ενεργειών για την ολοκλήρωση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ 2007-2013, την επίσπευση των διαδικασιών για την έναρξη των προγραμμάτων της νέα περιόδου 2014-2020 (ΣΕΣ και ΚΑΠ), την επιτάχυνση της αξιοποίησης της Δημόσιας περιουσίας, και την αποτελεσματικότερη υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους του ΕΣΠΑ, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου. Την αξιοποίηση της θετικής πορείας των εξαγωγών και του τουρισμού και της προοπτικής στον τομέα της ενέργειας και των φυσικών μας πλεονεκτημάτων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο ΠΥ του 2015 είναι ένας ισοσκελισμένος προϋπολογισμός, περιλαμβάνει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά θετικές προβλέψεις για τα μεγέθη και την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Προβλέψεις που επιβεβαιώθηκαν τα προηγούμενα δύο χρόνια, διαψεύδοντας τις αντίθετες εκτιμήσεις και των εταίρων, αλλά και της αντιπολίτευσης.
Παράλληλα όμως θα πρέπει να αναγνωρίσουμε και τα προβλήματα που υπάρχουν:
Ø Στην πραγματική οικονομία που χρειάζεται οξυγόνο δηλαδή ρευστότητα.
Ø η ανάγκη στήριξης προς τον κόσμο της εργασίας και τις επενδύσεις.
Ø Στην ανεργία που παραμένει υψηλή παρά την ελαφρά μείωση.
Ø Στη φτώχεια μεγαλύτερου πλέον τμήματος του πληθυσμού.
Ø Στην ανάγκη στήριξης της παραγωγής, ιδιαίτερα του πρωτογενή τομέα, της αγροτικής παραγωγής, της κτηνοτροφίας και της αλιείας.
Ø Στην μείωση των εισοδημάτων και στην αδυναμία να ανταποκριθούν οι πολίτες στις μεγάλες φορολογικές τους υποχρεώσεις για τα εισοδήματα και την περιουσία τους.
Όπως και στο προσχέδιο, έτσι και στο τελικό κείμενο χωρίς να υπάρχουν ουσιαστικές διαφοροποιήσεις, προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα στο ύψος των συμφωνηθέντων με την τρόικα δλδ 3% του ΑΕΠ ή 5,6 δις ευρώ, ανάπτυξη 2,9% (όσο ακριβώς ήταν η τελευταία πρόβλεψη) και δημοσιονομικό έλλειμμα 0,2% που φέρνει την Ελλάδα, στη δεύτερη θέση της Ευρωζώνης, μετά τη Γερμανία.
Και αξίζει να θυμηθούμε, πως η προσπάθεια ξεκίνησε με ένα πρωτογενές έλλειμμα της τάξεως των 24 δις ευρώ το 2009.
Οι παραπάνω στόχοι του ΠΥ βασίζονται σε αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 1,4 δις ευρώ, σε σχέση με το 2014, αλλά και από τις μειώσεις πρωτογενών δαπανών κατά 530 εκατομμύρια ευρώ, που είναι αυξημένες βάσει του μεσοπρόθεσμου 2015 – 2018, κατά 457 εκατομμύρια.
Πέρα από τα δημοσιονομικά επιτεύγματα που αποτελούν θετικά στοιχεία της πορείας εξυγίανσης της ελληνικής οικονομίας, πρέπει να υλοποιηθούν πολιτικές ανακούφισης των πολιτών, στήριξης της ανάπτυξης, μείωσης της ανεργίας, και αντιμετώπισης των κοινωνικών ανισοτήτων.
Ήδη προς αυτή την κατεύθυνση έχουν υπάρξει προβλέψεις μέσα στον ΠΥ με θετικό κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόσημο, όπως η διατήρηση στα ίδια επίπεδα του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η διευκόλυνση στην εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία, όπως και η μείωση στην έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης που θα εφαρμοστεί μειωμένη κατά 30% από τον Ιανουάριο του 2015.
Επίσης στα θετικά καταγράφεται και η μείωση κατά 30% του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, όπου επιμένω ότι πρέπει να επαναπροσδιοριστούν τα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος με επανακαθορισμό των Ζωνών με βάση το υψόμετρο και τα κλιματολογικά δεδομένα της κάθε περιοχής.
Για τις ρυθμίσεις διευθέτησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών για τα Ασφαλιστικά Ταμεία και την Εφορία (παρά την αντίθεση της ΤΡΟΙΚΑΣ), τα μηνύματα είναι πολύ θετικά, με φανερή και πάλι την αδυναμία των εταίρων να κατανοήσουν την ελληνική κοινωνική πραγματικότητα και τις αντιδράσεις της.
Θα ήθελα στη συνέχεια να αναφερθώ στον ιδιαίτερο ρόλο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και του ΕΣΠΑ, στην αναπτυξιακή προοπτική και δυναμική της ελληνικής οικονομίας. Όπως και στην ισόρροπη και βιώσιμη ανάπτυξη των περιφερειών της χώρας.
Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπεται να χρηματοδοτήσει τις αναπτυξιακές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας για το 2015 με το ποσό των 6 δις 400 εκατ. ευρώ, με 5,7 δις ευρώ από κοινοτικούς πόρους, οι οποίοι είναι μειωμένοι κατά 400 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014, και 700 εκατ. ευρώ από πόρους της δικής μας συμμετοχής που παραμένουν στα επίπεδα του 2014.
Η διατήρηση του εθνικού σκέλους δεν είναι αρνητική, θεωρώ όμως πως θα μπορούσε να ήταν αυξημένο με τη διάθεση και άλλων πόρων, για να ενισχυθούν περισσότερο οι επενδύσεις, που θα τονώσουν την απασχόληση. Έχουμε στη διάθεσή μας τα πρωτογενή πλεονάσματα, αλλά και τα έσοδα του ΠΔΕ το 2014 ήταν αυξημένα και το 2015 εκτιμάται επίσης ότι θα αυξηθούν.
Γιατί λοιπόν να μην διαθέσουμε και άλλους πόρους, αφού καλύπτουν μεγάλο πεδίο δράσεων και τομέων της ελληνικής οικονομίας; Και έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη.
Για παράδειγμα καθοριστική αναμένεται να είναι η συμβολή του ΠΔΕ για το 2015 στην κατασκευή των μεγάλων έργων υποδομής, όπως τα οδικά έργα, οι σιδηρόδρομοι, το ΜΕΤΡΟ, με διάθεση κονδυλίων ύψους 1,8 δις ευρώ (δηλαδή 28,8% του ΠΔΕ). Αναμένεται η υλοποίηση μέχρι το τέλος του 2015, των υπόλοιπων 105 μεγάλων έργων από τα 181 που είχαν χαρακτηριστεί ως έργα προτεραιότητας και ιδιαίτερης σημασίας για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας, πέραν των 23 μεγάλων έργων που ολοκληρώνονται εντός του 2014.
Μεγάλη επίσης είναι η συμμετοχή του ΠΔΕ και στις δράσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με τη διάθεση κονδυλίων ύψους 2,2 δις ευρώ (34,36% του ΠΔΕ), για τομείς όπως ο τουρισμός, η μεταποίηση, και η υλοποίηση έργων στο πλαίσιο ειδικών αναπτυξιακών προγραμμάτων στην περιφέρεια. Ενώ η εκτέλεση του ΠΔΕ για το 2014, κλείνει στα 6,8 δις, σύμφωνα ακριβώς με τις προβλέψεις.
Προχωρούν κανονικά οι διαδικασίες, οι εμπροσθοβαρείς δράσεις και οι πρωτοβουλίες για το σχεδιασμό της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020 που περιλαμβάνουν 7 τομεακά και 13 περιφερειακά Επιχειρησιακά προγράμματα, με σημαντική την προσθήκη και του ΠΥ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Θάλασσας και Αλιείας.
Υπάρχουν δε και οι πόροι της νέας ΚΑΠ (15 δις για ενισχύσεις και 4,5 δις για επενδύσεις).
Επίσης το πλαίσιο των συμφωνιών για το χρέος, ασφαλώς και συνδέεται με την ανάγκη για τη διευθέτησή του όπως προβλέπουν οι συμφωνίες του 2012, μέσα από νέες παρεμβάσεις, πέραν αυτών που ήδη έχουν μειώσει περίπου στο μισό την ετήσια εξυπηρέτησή του. Πρέπει να μειωθεί περισσότερο για να υπάρξουν μεγαλύτερα περιθώρια, και για ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής και για την ενίσχυση επενδύσεων δημόσιων και ιδιωτικών για την ανάκαμψη της οικονομίας και τη δραστική μείωση της ανεργίας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αγωνιζόμαστε για να ολοκληρωθεί με επιτυχία η προσπάθεια ανασυγκρότησης της χώρας. Για να βγούμε από την κρίση και να διαμορφώσουμε τις καλύτερες δυνατές συνθήκες και προϋποθέσεις για την εθνική μας οικονομία στην μεταμνημόνιο εποχή. Το πολιτικό σύστημα πρέπει να σταθεί υπεύθυνα απέναντι στις περιστάσεις.
Η ανάκαμψη είναι εύθραυστη, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως η κοινωνική και πολιτική σταθερότητα, και θα μπορούσε όλα όσα έχουμε χτίσει μέχρι σήμερα, με θυσίες και δύσκολες αποφάσεις, να χαθούν πολύ εύκολα, χωρίς να το καταλάβουμε, παρότι βρισκόμαστε στο τέλος της τεράστιας προσπάθειας για έξοδο από την κρίση. Δίνουμε μια σκληρή μάχη και κανένας δεν έχει το δικαίωμα να υπονομεύει αυτή την προσπάθεια.
Θεωρούμε υποχρέωσή μας και είναι ευθύνη μας να λέμε μόνο αλήθειες στους πολίτες. Και εμείς αυτό κάνουμε. Η περιπέτεια της κρίσης ήταν διδακτική για όλους μας. Και για τους πολιτικούς και για τους Έλληνες πολίτες. Πάνω σε αυτή τη βάση πρέπει να χτίσουμε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης, απαραίτητη για σταθερά, και αποφασιστικά βήματα.
Ψηφίζουμε τον ΠΥ του 2015 γιατί αυτό επιβάλλει το συμφέρον της χώρας.
Για να πάμε σε μια νέα καλύτερη εποχή, με σιγουριά και προοπτική.