ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΠΑΣΟΚ
ΣΤΟ Σ/Ν ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ «ΑΝΟΙΚΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΧΡΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ, ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ, ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ Ε.Σ.Δ.Δ.Α. ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
Κύριε Πρόεδρε, μιας και κυριαρχεί στην πολιτική ατζέντα η συζήτηση περί μεταρρύθμισης και αντιμεταρρύθμισης οφείλω να ξεκινήσω τονίζοντας ότι συζητούμε ένα μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο, το οποίο έχει θετικό πρόσημο που το αναγνωρίζουν ακόμη και αυτοί που δεν το ψηφίζουν.
Και εξηγούμαι. Όταν η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έφερε εδώ στη Βουλή το νόμο για τη «Διαύγεια» πολλοί και τότε, και οι κυβερνητικοί μας εταίροι τώρα και η Αξιωματική Αντιπολίτευση τώρα, υποβάθμισαν και υποτίμησαν αυτή τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια, λέγοντας ότι δεν είναι και τίποτα σπουδαίο και ότι εν πάση περιπτώσει θα μπορούσαμε να το κάνουμε και με μία υπουργική απόφαση.
Στην πορεία, αγαπητοί συνάδελφοι, αποδείχθηκε ότι εν μέσω κρίσης χρειάζεται πολύ περισσότερο να κάνουμε μεταρρυθμίσεις που προάγουν τη διαφάνεια και δίνουν τη δυνατότητα στους πολίτες να ελέγχουν τη διοίκηση και την εξουσία. Διότι ένα από τα θέματα για τα οποία η χώρα μας οδηγήθηκε στην κρίση, η οποία έφερε το μνημόνιο, ήταν ακριβώς επειδή δεν είχαμε θεσπίσει το σύνολο των διαδικασιών -κάναμε σημαντικές προσπάθειες- οι οποίες θα έδιναν τη δυνατότητα στους πολίτες να ελέγχουν τη διοίκηση, τους Υπουργούς, τους Γενικούς Γραμματείς, τους Δημάρχους, τους Περιφερειάρχες, τους πάντες. Απέδωσε αυτή η μεταρρύθμιση για τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Σήμερα είναι βασικό εργαλείο όλων των πολιτών, των δημοσιογράφων, των πολιτικών, που κρίνει τους πάντες, ακόμα και τα 10 ευρώ για καφέδες.
Δυστυχώς, αυτή η προσπάθεια γίνεται μερικές φορές από πάρα πολλούς αντικείμενο μιας υπονόμευσης. Έχουν έλθει στη Βουλή ρυθμίσεις που την «υπονόμευαν» ευθέως. Ακόμα και σήμερα είχαμε ένα τέτοιο φαινόμενο, διότι δεν νομίζω ότι διέλαθε της προσοχής του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης ότι μία διάταξη μιας κορυφαίας τροπολογίας είχε ακριβώς αυτό το αντικείμενο και την οποία ο ίδιος είχε αποδεχθεί με την υπογραφή του. Πιστεύω, λοιπόν, ότι οφείλουμε τις μεταρρυθμίσεις αυτού του χαρακτήρα να τις προασπίζουμε όλοι , με προεξάρχοντες αυτούς που έχουν την πρώτη ευθύνη.
Το νομοσχέδιο που έχουμε προς συζήτηση σήμερα είναι συνέχεια αυτής της πολιτικής που θέλει να δώσει όλα τα δεδομένα που έχει το δημόσιο για αξιοποίηση στους πολίτες, είτε κάποιος είναι απλός πολίτης, είτε είναι φοιτητής, είτε είναι ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα, ακόμα και μία επιχείρηση που θέλει να τα αξιοποιήσει για να δημιουργήσει έναν κύκλο εργασιών.
Έχει σήμερα το δημόσιο διάφορα δεδομένα τα οποία οφείλει να δίνει στη δημοσιότητα; Έχει. Αυτά είναι σε μία μορφή που μπορεί κάποιος να τα επεξεργαστεί και να τα αξιοποιήσει; Προφανώς όχι. Τι κάνει, λοιπόν, το νομοσχέδιο; Συστηματοποιεί αυτήν τη διαδικασία, δημιουργεί τις κατάλληλες τεχνικές υποδομές και τις διαδικασίες, ώστε αυτή η υπόθεση να συμβάλει στην έρευνα, στην ενημέρωση των πολιτών, στην αξιοποίηση των δεδομένων. Το κάνει με έναν τρόπο που θα έλεγα ότι προσδοκά να δώσει και μία προστιθέμενη αξία. Ίσως ο στόχος είναι πολύ φιλόδοξος, εντούτοις μπορούμε να επιτύχουμε ένα μέρος αυτού του στόχου.
Τι άλλο κάνει; Επιβάλλει στις ΜΚΟ -αυτές που με οποιονδήποτε τρόπο επιχορηγούνται από το δημόσιο- να δημοσιεύουν τις δαπάνες τους, όταν οι επιχορηγήσεις ξεπερνούν τις 3 χιλιάδες ευρώ, στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Θα έλεγα ότι έτσι απαντάμε στη συζήτηση περί των «αμαρτωλών» ΜΚΟ, των χρηματοδοτήσεων και των διαφόρων εμπλεκομένων προσώπων, τα οποία άλλοτε είναι στο περιβάλλον του ενός κόμματος, άλλοτε είναι στο περιβάλλον του άλλου κόμματος και είναι οι γνωστοί «επιτήδειοι» που ανάλογα με τη συγκυρία εκμεταλλεύονται τις καταστάσεις, για να ασκούνται οι δραστηριότητες προς ίδιον όφελος. Αυτό το λέω χωρίς να μειώνω τη δράση σημαντικών ΜΚΟ που παρεμβαίνουν σημαντικά στις εξελίξεις, στο περιβάλλον, στην κοινωνική πρόνοια, στη στήριξη των πολιτών κοκ.
Θα έλεγα, κύριε Υπουργέ, ότι αυτήν τη ρύθμιση πρέπει να την επεκτείνετε ακόμα παραπέρα, σε όλες τις συλλογικότητες που έχουν μία σχέση με το δημόσιο. Έχουμε, δηλαδή, φορείς οι οποίοι κατά παραχώρηση ασκούν λειτουργίες του δημοσίου, όπως το να δίνουν πιστοποιητικά, αναγνωρίζουν σε πολίτες ορισμένες ιδιότητες και έχουν μία ιδιότυπη σχέση «εποπτείας» από το δημόσιο. Αυτό θα μπορούσατε να το κάνετε τώρα, αλλά εγώ σας το προτείνω για να κλείσει αυτός ο κύκλος και να υπάρξει πλήρης διαφάνεια παντού.
Αγαπητοί συνάδελφοι, η διαφάνεια που εισάγει το νομοσχέδιο συνδέεται με τη νομιμότητα; Προφανώς, συνδέεται και με τη νομιμότητα και στις δύο όψεις. Δηλαδή, ο πολίτης ελέγχει τη νομιμότητα των πράξεων του δημοσίου, αλλά και το δημόσιο οφείλει να ελέγχει τη νομιμότητα των λειτουργών του. Γι’ αυτό μου προκαλεί τεράστια εντύπωση η εμμονή των συναδέλφων της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κατά των πράξεων ελέγχου της νομιμότητας.
Είχα την ευκαιρία στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, που συζητήθηκε το νομοσχέδιο, να ξεχωρίσω τη συζήτηση που έχει να κάνει με τις απολύσεις, με τα συνταξιοδοτικά και τα ασφαλιστικά, με το Προεδρικό Διάταγμα Παυλόπουλου, από τον έλεγχο της νομιμότητας.
Ξεκαθαρίστηκε και από την τοποθέτηση του Υπουργού και πιστεύω ότι θα το ξανακάνει, αλλά είναι δημόσια τοποθετημένο και νομοθετημένο, ότι το να ελέγχουμε τη νομιμότητα των εγγράφων δεν έχει να κάνει με το να ελέγχουμε το προεδρικό διάταγμα, τους σκοπούς και τις προϋποθέσεις υλοποίησης του Προεδρικού Διατάγματος Παυλόπουλου. Έχει να κάνει μ’ ένα ευρύτερο ζήτημα.
Προκάλεσα τους αγαπητούς συναδέλφους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να μου πουν αν θα δέχονταν να κάνει μάθημα στο παιδί τους ένας δάσκαλος με πλαστό πτυχίο ή να πάνε τη μάνα τους και τον πατέρα τους σ’ έναν γιατρό με πλαστό πτυχίο. Κανένας δεν θα το δεχόταν.
Από κει και πέρα, υπάρχουν ζητήματα γι’ αυτούς που καταστρατήγησαν το νόμο, πλαστογράφησαν πιστοποιητικά, κοροϊδεύουν το δημόσιο και την κοινωνία σε σχέση με ασφαλιστικά, εργασιακά δικαιώματα κλπ; Προφανώς υπάρχουν, διότι κάποιος που δούλεψε και έχει πληρώσει εισφορές, δεν μπορεί να στερηθεί τη σύνταξή του. Υπάρχει και νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ενδεχομένως χρειάζεται μία ευρύτερη ρύθμιση για να μην αναγκαστούν όλοι αυτοί που για διάφορα πειθαρχικά αποπέμπονται από τη δημόσια διοίκηση, να τρέχουν μεμονωμένα στα δικαστήρια. Είναι άλλο πράγμα το ένα και άλλο πράγμα το άλλο.
Αγαπητοί συνάδελφοι, δεν μπορεί να υπάρχει σ’ αυτό κανένα άλλοθι. Δηλαδή, όταν μας λέει ο Εισηγητής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ότι κυκλοφορούν ελεύθεροι οι Πρωθυπουργοί, τι εννοεί; Κυκλοφορεί ελεύθερος ο Γιώργος Παπανδρέου ή φταίει μόνο αυτός και δεν φταίει ο Κώστας Καραμανλής που κυκλοφορεί ελεύθερος ή ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης που κυκλοφορεί ελεύθερος; Δηλαδή, θα πρέπει να έλθει ο ΣΥΡΙΖΑ να τους κλείσει όλους φυλακή και μετά θα κάνουμε τον έλεγχο της νομιμότητας του «φτωχοδιαβόλου» ο οποίος πλαστογράφησε το πιστοποιητικό;
Σας είπα και σε άλλη συζήτηση ότι είμαστε με τον Αγιάννη και όχι με τους Ιαβέρηδες, αλλά οφείλουμε να προστατεύουμε και τον τελευταίο Έλληνα πολίτη που δεν μετήλθε αυτών των δολίων πρακτικών για να βρει μία θέση εργασίας εις βάρος του έντιμου και ειλικρινούς πολίτη. Δεν πήγαν όλοι να πάρουν ένα πιστοποιητικό από το λύκειο και το «14» να το κάνουν «19». Υπάρχουν και έντιμοι άνθρωποι σ’ αυτόν τον τόπο και οφείλουμε να τους υπερασπιζόμαστε.
Έρχομαι τώρα στα υπόλοιπα ζητήματα του νομοσχεδίου. Κύριε Υπουργέ, έχουμε θέσει το ζήτημα των αγγλικών, για την εισαγωγή στην ΕΣΔΔΑ . Δεν μπορεί να είναι μόνο τα αγγλικά. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να είναι έτσι. Υπάρχουν κι άλλες γλώσσες αναγνωρισμένες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σας το έθεσε αυτό και ο Εισηγητής μας και περιμένουμε μία απάντηση.
Επίσης, πρέπει να σας πω ότι με ικανοποίηση είδαμε ότι αλλάξατε το ζήτημα της διαθεσιμότητας, δηλαδή να μην μπαίνουν στον πίνακα των διαθεσίμων οι αναπληρωματικοί από τον κατάλογο όταν κάποιος βγαίνει στη σύνταξη. Θα έλεγα ότι αυτό θα διαιώνιζε ένα καθεστώς ανασφάλειας στο δημόσιο και είναι μία υπηρεσία που δεν προσφέρει τίποτα. Καλώς κάνατε, λοιπόν, και αποδεχθήκατε τις ενστάσεις μας και το αφαιρέσατε. Θέλω να δείτε και το θέμα των υπολοίπων κατηγοριών, όπως είναι οι ανάπηροι.
Έρχομαι τώρα στην υπόθεση των μεταρρυθμίσεων και των αντιμεταρρυθμίσεων. Πράγματι, αυτό το νομοσχέδιο δίνει αφορμή για πολλές συζητήσεις.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το ΠΑΣΟΚ ως κόμμα έχει ταυτιστεί με τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση. Εμείς παραλάβαμε ένα συγκεντρωτικό, ένα βαυαρικό κράτος και το αλλάξαμε, μεταφέροντας πόρους και αρμοδιότητες στην Αυτοδιοίκηση, δημιουργώντας θεσμούς όπως είναι τα ΚΕΠ που φέρνουν τη διοίκηση κοντά στους πολίτες. Όταν εκφράζουμε τώρα ενστάσεις για κυβερνητικές απόψεις, το κάνουμε όχι γιατί είναι μεταρρυθμιστικές, αλλά γιατί είναι αντιμεταρρυθμιστικές.
Κύριε Υπουργέ, έχουμε ψηφίσει ένα νομοσχέδιο -που είναι νόμος του κράτους- για το μισθολόγιο στο δημόσιο. Το ψηφίσαμε εν μέσω κρίσης. Προσαρμόσαμε τους μισθούς. Έχει σύστημα εξέλιξης. Προβλέπει υπουργικές αποφάσεις για τη διαδικασία επίτευξης στόχων και τις σχετικές αμοιβές.
Σας εμπόδισε κανένας και εσάς και τον προηγούμενο Υπουργό να υλοποιήσετε αυτές τις μεταρρυθμιστικές πτυχές του νομοσχεδίου που έχουμε ψηφίσει και να δώσουμε στον δημόσιο υπάλληλο, στη δημόσια διοίκηση και στον πολίτη την αίσθηση ενός σύγχρονου συστήματος που αμείβει αυτόν ο οποίος προσφέρει, ο οποίος δεν πάει στη δουλειά για να περάσει την ώρα του και σε τελική ανάλυση απογοητεύεται κι εκείνος που δουλεύει παραπάνω; Εγώ λέω ότι δεν εμπόδισε κανέναν να το κάνει.
Άρα, για μας αυτό είναι που προέχει και δεν προέχει σε καμία περίπτωση ούτε θεωρούμε ότι είναι μεταρρύθμιση το να «βαφτίζουμε» αλλαγές τις περικοπές μισθών και συντάξεων.
Δεύτερο παράδειγμα: Αναφέρθηκαν και ο Εισηγητής και ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και ο Πρόεδρος κ. Κακλαμάνης στην «καταιγίδα» των τροπολογιών. Πράγματι, κάθε φορά βρισκόμαστε αντιμέτωποι μ’ αυτή την «καταιγίδα» των τροπολογιών που μας φέρνει σε δύσκολη θέση. Εγώ έχω πει σε Υπουργούς να τις πάρουν πίσω γιατί δεν προλαβαίναμε να τις διαβάσουμε και δεν θα μπορούσαμε να τοποθετηθούμε υπεύθυνα.
Σας λέω ότι για τις τροπολογίες που έχουν κατατεθεί έχω επιφυλάξεις σε μερικά σημεία. Θα τα πούμε όταν έρθει η ώρα και αφού έχουμε μια πλήρη εικόνα. Προσέξτε να δείτε. Είναι δυνατόν το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης που έχει την ευθύνη της κωδικοποίησης του νομοθετικού έργου, δηλαδή να βοηθήσει το δημόσιο λειτουργό να ξέρει ποιος είναι ο νόμος που πρέπει να εφαρμόσει και να βοηθήσει τον Έλληνα πολίτη να είναι νομοταγής, να αποδέχεται αυτή τη διαδικασία;
Κύριε Υπουργέ, σας είπα και άλλη φορά. Είστε νέος αλλά είστε έμπειρος πλέον. Ρωτήστε, λοιπόν, στο Υπουργείο σας να σας πουν για το Ραπτάρχη. Ξέρετε τι ήταν ο Ραπτάρχης; Ο Ραπτάρχης ήταν ένας άνθρωπος, ένας γραφειοκράτης της καλής εποχής που είχε ένα σύστημα κινητών φύλλων πριν βγουν οι υπολογιστές. Όταν γινόταν μια αλλαγή νόμου στη Βουλή άλλαζε το κινητό φύλλο για να έχει η διοίκηση τους νόμους ως ισχύουν. Σήμερα, λοιπόν, που έχουμε όλη την τεχνολογία στα χέρια μας, ποια είναι η πρωτοβουλία για την κωδικοποίηση της νομοθεσίας, σας παρακαλώ πολύ; Αυτή είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση για να εξυπηρετήσουμε τον πολίτη, για να αναβαθμίσουμε την ποιότητα, για να αποφύγουμε τις κακές εφαρμογές της διοίκησης.
Θα μπορούσα να σας πω και άλλες μεταρρυθμίσεις: Να δώσουμε και άλλες αρμοδιότητες στα ΚΕΠ. Να δώσουμε τις αρμοδιότητες που δεν δώσαμε στην περιφερειακή διοίκηση. Θα μπορούσα να αναφερθώ σε μια σειρά μεταρρυθμίσεων σε όλα τα υπουργεία. Δηλαδή, παραδείγματος χάριν, το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν θα μπορούσε να μας φέρει μια μεταρρυθμιστική πρόταση για να κλείσει την ψαλίδα μεταξύ τιμής παραγωγού και καταναλωτή; Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δεν θα μπορούσε να συνεχίσει την πολιτική για να εκχωρήσουμε τη γη στους νέους αγρότες;
Υπάρχει, λοιπόν, πεδίο μεταρρυθμίσεων λαμπρό, αν θέλει κανένας να είναι σοβαρός με τις μεταρρυθμίσεις.
Βρισκόμαστε στο κλείσιμο μιας φάσης μιας πενταετούς περιόδου κατά την οποία αξιολογούμαστε με βάση έναν οδικό χάρτη που έχουν συμφωνήσει αναγκαστικά τα κόμματά μας γιατί ανέλαβαν την ευθύνη να βγάλουν την Ελλάδα από την κρίση. Αυτός ο οδικός χάρτης περιλαμβάνει το review, δηλαδή την αξιολόγηση, περιλαμβάνει τα stress tests των τραπεζών, περιλαμβάνει τις ρυθμίσεις για τα ληξιπρόθεσμα και περιλαμβάνει τελικά την αξιολόγησή μας στο Συμβούλιο το Δεκέμβρη.
Σ’ αυτόν τον οδικό χάρτη πρέπει να είμαστε όλοι συνεπείς, να μην ανοίγουμε θέματα που τορπιλίζουν αυτή τη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη, να προχωρήσουμε με συνεκτικές τις δυνάμεις μας αξιοποιώντας όλα τα επιχειρήματα και τα επιτεύγματα που έχει μέχρι σήμερα η χώρα μας και τα οποία είναι πάρα πολλά και σημαντικά χάρη στις προσπάθειες και στις θυσίες του ελληνικού λαού. Ευχαριστώ.