To Κίνημα
Αλλαγής, σε αναλυτικό ενημερωτικό σημείωμα, καταγράφει «επτά πληγές»,
όπως τις χαρακτηρίζει, που δημιουργεί ο «νόμος Κατρούγκαλου- Βρούτση».
Αναφέρει συγκεκριμένα:
1. Το σχέδιο της ΝΔ αποτελεί μόνο φθηνό μακιγιάζ στο νόμο Κατρούγκαλου. Εμμένει ουσιαστικά στον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, παρά τις προεκλογικές δεσμεύσεις του κ. Μητσοτάκη «ότι ο νόμος Κατρούγκαλου θα καταργηθεί και θα αντικατασταθεί από ένα νέο και βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα». Το σχέδιο της ΝΔ, όχι μόνο δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, αλλά εξαντλείται σε μερεμέτια και μπαλώματα, κυρίως για να εφαρμοστούν οι υποδείξεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, χωρίς να αντιμετωπίζει κανένα ουσιαστικό πρόβλημα. Μπορούμε πια να μιλάμε για νόμο Κατρούγκαλου - Βρούτση.
2. Οδηγεί σε απώλεια της ευκαιρίας για την δημιουργία ενός σύγχρονου, δίκαιου και βιώσιμου ασφαλιστικού συστήματος με ορίζοντα δεκαετιών. Αυτό το σχέδιο θα οδηγήσει σε αδιέξοδο και σε νέες δυσμενείς παρεμβάσεις στο μέλλον. Και το ακόμη χειρότερο, δεν ενδιαφέρεται, δεν εγγυάται το μέλλον της νέας γενιάς. Είναι όσο ποτέ απαραίτητος ο εθνικός διάλογος για μια πραγματική μεταρρύθμιση. Δυστυχώς η ευκαιρία χάνεται.
Δεν μπορείς όμως να σχεδιάσεις βιώσιμο Ασφαλιστικό, χωρίς σύνδεση με την ανάπτυξη, χωρίς σχέδιο αντιμετώπισης του δημογραφικού και χωρίς νέους πόρους που θα αποκαταστήσουν την δικαιοσύνη, και θα διασφαλίσουν το μέλλον. Όπως από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και του ορυκτού πλούτου, αντί την παράδοσή του στο Υπερταμείο της υποτέλειας.
3. Διατηρούνται τα πολύ χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου Κατρούγκαλου. Οδηγούμαστε σε μείωση συντάξεων, ιδιαίτερα για όσους έχουν μέχρι 30 χρόνια ασφάλισης, που είναι η μεγάλη πλειοψηφία των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα. Το επίπεδο των συντάξεων για τα επόμενα χρόνια, θα διαμορφωθεί κατά 15% χαμηλότερο από το σημερινό (έναντι 18% του νόμου Κατρούγκαλου). Για τους νέους συνταξιούχους, το 60% περίπου της κύριας σύνταξης θα αποτελεί η εθνική σύνταξη και μόλις το 40% η ανταποδοτική.
4. Προσαρμόζεται στις αποφάσεις του ΣτΕ, αλλά με την λογική «παίρνουμε από το ένα χέρι για να μοιράσουμε δήθεν από το άλλο». Αυξάνονται λίγο οι συντελεστές αναπλήρωσης για όσους έχουν πάνω από 30-32 χρόνια ασφάλισης (και ως τα 40) αλλά μόνο για 65.000 συνταξιούχους. Γιατί για τους υπόλοιπους 500.000 που εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία, θα συμψηφίζεται η αύξηση με αντίστοιχη μείωση της προσωπικής τους διαφοράς, Οι συντάξεις του θα μείνουν για πολλά χρόνια παγωμένες, μέχρι να μηδενιστεί η διαφορά αυτή. Εφαρμόζεται η απόφαση του ΣτΕ για την αύξηση των επικουρικών. Αλλά μικρό το όφελος για ανθρώπους που είδαν τις συντάξεις τους να μειώνονται κατά 50% από 1-06-2016.
5. Συνεχίζει την λογική του Νόμου Κατρούγκαλου, μετά την κατάργηση των κατώτερων ορίων και του ΕΚΑΣ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.
6. Απομακρύνει κάθε προοπτική καταβολής 13ης κανονικής σύνταξης για όλους τους συνταξιούχους. Δεν αποκαθιστά πλήρως την μεγάλη απώλεια σε συντάξεις αναπηρίας και χηρείας. Επιμένει στην διάταξη για την «αποδεδειγμένα νόμιμη διαμονή» στην Ελλάδα για 40 έτη των ομογενών από Αλβανία και Πόντο, προκειμένου να τους χορηγηθεί το πλήρες ποσό της εθνικής Σύνταξης (διάκριση εις βάρος τους).
7. Διατηρεί τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 για όλους, ή 62 με 40 χρόνια υπηρεσίας, χωρίς καμία εξαίρεση για τους εργαζόμενους στα βαρέα και ανθυγιεινά, στα υπερβαρέα ή στους υπογείτες των μεταλλείων. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για κατάργηση της διάταξης που αφήνει ανοιχτή την αύξηση των ορίων ηλικίας από 1/01/2022, μέσα από την σύνδεσή τους με την μεταβολή του προσδόκιμου επιβίωσης.
Ταυτόχρονα το ΚΙΝΑΛ καταθέτει τους άξονες της δικής του πρότασης οι οποίοι είναι:
* Να επανέλθει και να χορηγηθεί κανονική 13η σύνταξη για όλους τους συνταξιούχους.
* Να εφαρμοστούν οι συντελεστές αναπλήρωσης οι οποίοι προβλέπονται από το νόμο 3863/2010 για την ανταποδοτική σύνταξη.
* Να θεσμοθετηθεί το νέο ΕΚΑΣ για τη διασφάλιση ενός ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τους συνταξιούχους.
* Να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες αδικίες που έχουν δημιουργηθεί στους συνταξιούχους αναπηρίας και χηρείας, με επαναφορά των διατάξεων που ίσχυαν μέχρι 31/12/2014.
* Να αντιμετωπιστούν ισότιμα με τους άλλους έλληνες πολίτες, οι ομογενείς από την Αλβανία και τον Πόντο.
* Να ενταχθούν στο νέο καθεστώς με την καταβολή της εθνικής σύνταξης και την εξάλειψη όλων των διακρίσεων, οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ.
* Να επεκταθεί η λίστα των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων στους εργαζόμενους στο Δημόσιο και ιδιαίτερα για τους εργαζόμενους στα νοσοκομεία.
* Να καταργηθεί η διάταξη που προβλέπει την αύξηση των ορίων ηλικίας από 1/1/2022 , μέσα από τη σύνδεση με τη μεταβολή του προσδόκιμου επιβίωσης.
* Να καταργηθεί η διάταξη του νόμου 4387/2016 με την οποία μειώθηκαν κατά 18% επιπλέον τα εφάπαξ βοηθήματα. Έχουμε πλέον φθάσει στο σημείο, το εφάπαξ να είναι μικρότερο από τις εισφορές που καταβάλλονται, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα πλεόνασμα 500 εκ. ευρώ ετησίως, σε βάρος των εργαζομένων.
* Να καταργηθεί η εισφορά για περίθαλψη στις επικουρικές συντάξεις.
* Να επανέλθει σε ισχύ η διάταξη του νόμου 3863/2010 για την καταβολή της αναλογικής σύνταξης, για όσους δεν θεμελιώνουν δικαίωμα για σύνταξη με τις σημερινές προϋποθέσεις.
* Να μην εφαρμοστούν περικοπές συντάξεων για εργαζόμενους συνταξιούχους οι οποίοι έχουν συνταξιοδοτηθεί πριν τον Μάιο του 2016 και συνέχισαν την εργασία τους.
Αναφέρει συγκεκριμένα:
1. Το σχέδιο της ΝΔ αποτελεί μόνο φθηνό μακιγιάζ στο νόμο Κατρούγκαλου. Εμμένει ουσιαστικά στον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, παρά τις προεκλογικές δεσμεύσεις του κ. Μητσοτάκη «ότι ο νόμος Κατρούγκαλου θα καταργηθεί και θα αντικατασταθεί από ένα νέο και βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα». Το σχέδιο της ΝΔ, όχι μόνο δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, αλλά εξαντλείται σε μερεμέτια και μπαλώματα, κυρίως για να εφαρμοστούν οι υποδείξεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, χωρίς να αντιμετωπίζει κανένα ουσιαστικό πρόβλημα. Μπορούμε πια να μιλάμε για νόμο Κατρούγκαλου - Βρούτση.
2. Οδηγεί σε απώλεια της ευκαιρίας για την δημιουργία ενός σύγχρονου, δίκαιου και βιώσιμου ασφαλιστικού συστήματος με ορίζοντα δεκαετιών. Αυτό το σχέδιο θα οδηγήσει σε αδιέξοδο και σε νέες δυσμενείς παρεμβάσεις στο μέλλον. Και το ακόμη χειρότερο, δεν ενδιαφέρεται, δεν εγγυάται το μέλλον της νέας γενιάς. Είναι όσο ποτέ απαραίτητος ο εθνικός διάλογος για μια πραγματική μεταρρύθμιση. Δυστυχώς η ευκαιρία χάνεται.
Δεν μπορείς όμως να σχεδιάσεις βιώσιμο Ασφαλιστικό, χωρίς σύνδεση με την ανάπτυξη, χωρίς σχέδιο αντιμετώπισης του δημογραφικού και χωρίς νέους πόρους που θα αποκαταστήσουν την δικαιοσύνη, και θα διασφαλίσουν το μέλλον. Όπως από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και του ορυκτού πλούτου, αντί την παράδοσή του στο Υπερταμείο της υποτέλειας.
3. Διατηρούνται τα πολύ χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου Κατρούγκαλου. Οδηγούμαστε σε μείωση συντάξεων, ιδιαίτερα για όσους έχουν μέχρι 30 χρόνια ασφάλισης, που είναι η μεγάλη πλειοψηφία των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα. Το επίπεδο των συντάξεων για τα επόμενα χρόνια, θα διαμορφωθεί κατά 15% χαμηλότερο από το σημερινό (έναντι 18% του νόμου Κατρούγκαλου). Για τους νέους συνταξιούχους, το 60% περίπου της κύριας σύνταξης θα αποτελεί η εθνική σύνταξη και μόλις το 40% η ανταποδοτική.
4. Προσαρμόζεται στις αποφάσεις του ΣτΕ, αλλά με την λογική «παίρνουμε από το ένα χέρι για να μοιράσουμε δήθεν από το άλλο». Αυξάνονται λίγο οι συντελεστές αναπλήρωσης για όσους έχουν πάνω από 30-32 χρόνια ασφάλισης (και ως τα 40) αλλά μόνο για 65.000 συνταξιούχους. Γιατί για τους υπόλοιπους 500.000 που εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία, θα συμψηφίζεται η αύξηση με αντίστοιχη μείωση της προσωπικής τους διαφοράς, Οι συντάξεις του θα μείνουν για πολλά χρόνια παγωμένες, μέχρι να μηδενιστεί η διαφορά αυτή. Εφαρμόζεται η απόφαση του ΣτΕ για την αύξηση των επικουρικών. Αλλά μικρό το όφελος για ανθρώπους που είδαν τις συντάξεις τους να μειώνονται κατά 50% από 1-06-2016.
5. Συνεχίζει την λογική του Νόμου Κατρούγκαλου, μετά την κατάργηση των κατώτερων ορίων και του ΕΚΑΣ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.
6. Απομακρύνει κάθε προοπτική καταβολής 13ης κανονικής σύνταξης για όλους τους συνταξιούχους. Δεν αποκαθιστά πλήρως την μεγάλη απώλεια σε συντάξεις αναπηρίας και χηρείας. Επιμένει στην διάταξη για την «αποδεδειγμένα νόμιμη διαμονή» στην Ελλάδα για 40 έτη των ομογενών από Αλβανία και Πόντο, προκειμένου να τους χορηγηθεί το πλήρες ποσό της εθνικής Σύνταξης (διάκριση εις βάρος τους).
7. Διατηρεί τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 για όλους, ή 62 με 40 χρόνια υπηρεσίας, χωρίς καμία εξαίρεση για τους εργαζόμενους στα βαρέα και ανθυγιεινά, στα υπερβαρέα ή στους υπογείτες των μεταλλείων. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για κατάργηση της διάταξης που αφήνει ανοιχτή την αύξηση των ορίων ηλικίας από 1/01/2022, μέσα από την σύνδεσή τους με την μεταβολή του προσδόκιμου επιβίωσης.
Ταυτόχρονα το ΚΙΝΑΛ καταθέτει τους άξονες της δικής του πρότασης οι οποίοι είναι:
* Να επανέλθει και να χορηγηθεί κανονική 13η σύνταξη για όλους τους συνταξιούχους.
* Να εφαρμοστούν οι συντελεστές αναπλήρωσης οι οποίοι προβλέπονται από το νόμο 3863/2010 για την ανταποδοτική σύνταξη.
* Να θεσμοθετηθεί το νέο ΕΚΑΣ για τη διασφάλιση ενός ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τους συνταξιούχους.
* Να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες αδικίες που έχουν δημιουργηθεί στους συνταξιούχους αναπηρίας και χηρείας, με επαναφορά των διατάξεων που ίσχυαν μέχρι 31/12/2014.
* Να αντιμετωπιστούν ισότιμα με τους άλλους έλληνες πολίτες, οι ομογενείς από την Αλβανία και τον Πόντο.
* Να ενταχθούν στο νέο καθεστώς με την καταβολή της εθνικής σύνταξης και την εξάλειψη όλων των διακρίσεων, οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ.
* Να επεκταθεί η λίστα των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων στους εργαζόμενους στο Δημόσιο και ιδιαίτερα για τους εργαζόμενους στα νοσοκομεία.
* Να καταργηθεί η διάταξη που προβλέπει την αύξηση των ορίων ηλικίας από 1/1/2022 , μέσα από τη σύνδεση με τη μεταβολή του προσδόκιμου επιβίωσης.
* Να καταργηθεί η διάταξη του νόμου 4387/2016 με την οποία μειώθηκαν κατά 18% επιπλέον τα εφάπαξ βοηθήματα. Έχουμε πλέον φθάσει στο σημείο, το εφάπαξ να είναι μικρότερο από τις εισφορές που καταβάλλονται, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα πλεόνασμα 500 εκ. ευρώ ετησίως, σε βάρος των εργαζομένων.
* Να καταργηθεί η εισφορά για περίθαλψη στις επικουρικές συντάξεις.
* Να επανέλθει σε ισχύ η διάταξη του νόμου 3863/2010 για την καταβολή της αναλογικής σύνταξης, για όσους δεν θεμελιώνουν δικαίωμα για σύνταξη με τις σημερινές προϋποθέσεις.
* Να μην εφαρμοστούν περικοπές συντάξεων για εργαζόμενους συνταξιούχους οι οποίοι έχουν συνταξιοδοτηθεί πριν τον Μάιο του 2016 και συνέχισαν την εργασία τους.