Λόγω εργασιών συντήρησης των συστημάτων του Ειδησεογραφικό Πρακτορείο    www.vouli.net , θα υπάρξει διακοπή στις υπηρεσίες. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας.

Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2020

ΚΙΝΑΛ: Άμεση αποσυμφόρηση των νησιών και αλλαγή στην ευρωπαϊκή πολιτική

ΚΙΝΑΛ: Άμεση αποσυμφόρηση των νησιών και αλλαγή στην ευρωπαϊκή πολιτική



Ευθύνες στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ γιατί μετέτρεψαν ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα, το μεταναστευτικό-προσφυγικό, σε εθνική τραγωδία, καταλογίζει το Κίνημα Αλλαγής σε αναλυτικό, ενημερωτικό του σημείωμα. Επιμένει σε ριζικές λύσεις, όπως η άμεση αποσυμφόρηση των νησιών και η αλλαγή στην ευρωπαϊκή πολιτική ασύλου, για να επιμεριστεί το βάρος.
Αναλυτικά το Κίνημα Αλλαγής αναφέρει:
«1) Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αυτοδιοίκησης στη Μόρια βρίσκονται σήμερα 19.500 άνθρωποι, ενώ η χωρητικότητα μόλις ξεπερνά τους 2.800.
Παράλληλα, στο νησί λειτουργούν άλλες 4 δομές με αποτέλεσμα ο αριθμός των μεταναστών/προσφύγων στη Λέσβο να ανέρχεται στις 22.000.
Οι συνθήκες διαβίωσης αυτών των ανθρώπων και ειδικά στη Μόρια, είναι δραματικές.
Έχουμε πολλές φορές επισημάνει -και κατά την επίσκεψη της προέδρου εκεί- ότι είναι η ντροπή της Ευρώπης, ότι εκεί εξελίσσεται μια ανθρωπιστική κρίση.
2) Όμως η «υπερφόρτωση» του νησιού δημιουργεί και σοβαρό πρόβλημα στις τοπικές κοινωνίες.
Όπως, εξ άλλου, συμβαίνει και στα άλλα νησιά (Σάμο, Χίο, κά).
Αποτέλεσμα οι κατά καιρούς "εκρήξεις", οι συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας των κατοίκων, που απαράδεκτα η κυβέρνηση αποδίδει μόνο στις ΜΚΟ.
Η κυβερνητική πολιτική δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για τη ρητορική της ακροδεξιάς.
Έχουμε επισημάνει το πρόβλημα και τους κινδύνους πολλές φορές.
Γι' αυτό αντί της αλόγιστης χρήσης των ΜΑΤ, χρειάζονται ουσιαστικά μέτρα αποσυμφόρησης των νησιών.
Αυτό έπρεπε να προτάξει, και δυστυχώς δεν το πράττει η κυβέρνηση.
3) Τα προβλήματα εντείνονται από τις εξαγγελίες της κυβέρνησης περί ταυτόχρονης λειτουργίας ανοιχτών και κλειστών δομών στη Λέσβο και στα άλλα νησιά.
Και τώρα η κατάσταση οξύνεται με τις αυταρχικές «επιτάξεις» μέσω Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, στην προσπάθεια επιβολής λειτουργίας και των 2 «τύπων» δομών.
Ούτε όμως το ένα κέντρο, ούτε το άλλο, ούτε και τα δύο μαζί, θα λύσουν το πρόβλημα. Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι, ακόμα και μετά την επίταξη, ο χρόνος ολοκλήρωσης των έργων που προβλέπονται αλλά και της απαραίτητης στελέχωσης είναι άγνωστος. Σχεδόν σίγουρα δεν θα είναι έτοιμοι το καλοκαίρι όπως εξαγγέλλουν. Επίσης ο όρος κλειστά κέντρα χρησιμοποιείται κατά κύριο για "εσωτερική κατανάλωση" και τείνει να αντικατασταθεί από τον όρο "ελεγχόμενα κέντρα" που σημαίνουν κέντρα που θα ελέγχεται η είσοδος και η έξοδος. Τέλος, σε ευρωπαϊκό επίπεδο η κυβέρνηση μιλά για "πολυλειτουργικά κέντρα" που περιλαμβάνουν ΚΥΤ, ανοικτούς χώρους φιλοξενίας και χώρους κράτησης. Όλα σε ένα δηλαδή.
Αποδεικνύεται ότι το δήθεν "επιτελικό κράτος" της ΝΔ ήταν αντίστοιχο με την "επανίδρυση του κράτους" της κυβέρνησης Καραμανλή.
Απουσία σχεδίου και προετοιμασίας, ανικανότητα, πρόχειρες επιλογές και όταν ο κόμπος έφτασε στο χτένι, επιχείρηση αυταρχικής επιβολής.
Διχάζουν αντί να ενώνουν.
Έτσι όμως το πρόβλημα διαιωνίζεται και δεν θα οδηγηθούμε παρά σε νέες επικίνδυνες εκρήξεις.
4) Η κύρια πολιτική ευθύνη γι' αυτή την κατάσταση ανήκει βέβαια στο ΣΥΡΙΖΑ, που συμφώνησε στις απαιτήσεις της κας Μέρκελ για την κοινή δήλωση ΕΕ-Τουρκίας και την παραχώρηση των "κλειδιών" του προβλήματος στον κ. Ερντογάν.
Βεβαίως και η ΝΔ αποδεικνύεται πρόθυμη να συνεχίσει την ίδια πολιτική προκειμένου να μη στεναχωρήσει την κ. Μέρκελ. Ταυτόχρονα δε, επιδεικνύει αδυναμία και ανικανότητα, παντελή έλλειψη προετοιμασίας. Είναι χαρακτηριστικό το αλαλούμ με τις αρμοδιότητες, η συνεχής έλλειψη των δήθεν "συντονιστών" και τελικά η επαναδημιουργία στην λογική του ράβε-ξήλωνε του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής.
Επί ΝΔ οι νεοαφιχθέντες είναι περίπου 50.000 συνολικά και έχουν επιστρέψει μόνο 159 άτομα στην Τουρκία.
5) Χρειάζεται άμεση αποσυμφόρηση των νησιών.
Ως τώρα έχουν υπάρξει μόνο ημίμετρα και το πρόβλημα μεταφέρεται και σε περιοχές της ενδοχώρας.
Έχουμε τονίσει επανειλημμένα δια της προέδρου Φώφης Γεννηματά και στην Ελλάδα και στις Βρυξέλλες, ότι αυτό δεν αρκεί.
Η πρότασή μας περιλαμβάνει τα εξής σημεία:
Α) Ουσιαστική φύλαξη των συνόρων μας ως ευρωπαϊκών συνόρων.
Τόσο με τις ελληνικές δυνάμεις, όσο και με την αξιοποίηση και διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της Frontex.
Η Frontex πρέπει να μπορεί (με συμφωνία) να δραστηριοποιηθεί και στα χωρικά ύδατα και το έδαφος της Τουρκίας (υπάρχουν ανάλογες συμφωνίες με Αλβανία κλπ).
Χρειάζονται ουσιαστικά μέτρα και όχι "εξαγγελίες του ποδαριού" και πειράματα.
Β) Η λύση είναι κυρίως ευρωπαϊκή.
Πρέπει να πιεστεί η ΕΕ και η Τουρκία ώστε να επιτραπεί η επιστροφή σε αυτήν όσων εμπίπτουν στις διατάξεις της Κοινής Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας και από την ενδοχώρα, όχι μόνο από τα νησιά.
Έτσι θα καταστεί δυνατή η άμεση αποσυμφόρηση των νησιών.
Βεβαίως η ΕΕ πρέπει να πιέσει την Τουρκία, ώστε να σταματήσουν οι εκβιασμοί, και να διευκολύνει την επαναπροώθηση (τις επιστροφές) μεταναστών.
Γ) Το κρισιμότερο ζήτημα όμως είναι η αναθεώρηση του Δουβλίνου.
Ένα νέο σύστημα ασύλου. Έτσι θα αντιμετωπιστεί βιώσιμα το θέμα των προσφύγων.
Εν όψει της νέας συζήτησης που θα γίνει στην ΕΕ για την αναθεώρηση του.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ ΓΙ' ΑΥΤΟ
Το Κίνημα Αλλαγής θα καταβάλει κάθε προσπάθεια σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Σοσιαλιστικό Κόμμα, ώστε να υπάρξει ολοσχερής κατάργηση του «συστήματος Δουβλίνου» για εξέταση των αιτημάτων ασύλου στην πρώτη χώρα εισόδου.
Σύμφωνα και με τις σχετικές αποφάσεις του Ευρωκοινοβουλίου.
Το νέο "Δουβλίνο" πρέπει να διασφαλίζει ότι:
· Το άσυλο στην ΕΕ γίνεται πραγματικά ευρωπαϊκή υπόθεση με αυξημένες αρμοδιότητες και ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ασύλου (EASO)
· Οι χώρες πρώτης γραμμής είναι υπεύθυνες μόνο για την καταγραφή και τη διενέργεια των απαραίτητων ελέγχων ασφαλείας με επιτάχυνση της διαδικασίας οικογενειακής επανένωσης.
· Αφού έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή, το επόμενο βήμα είναι η μετεγκατάσταση των καταγεγραμμένων αιτούντων άσυλο από τα κράτη μέλη πρώτης γραμμής στην υπόλοιπη ΕΕ σύμφωνα με τον μόνιμο μηχανισμό αντιμετώπισης κρίσης (ΑΕΠ, ποσοστό ανεργίας, αριθμός κατοίκων, ποσοστό αιτούντων άσυλο που ήδη κατοικούν εκεί, μέγεθος επικράτειας).
· Όσα κράτη μέλη δεν ακολουθούν τους προκαθορισμένους κανόνες και δεν υποδέχονται πρόσφυγες τότε διακινδυνεύουν τον περιορισμό της πρόσβασής τους σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα
. Όσοι δεν δικαιούνται άσυλο να κρατούνται σε κλειστά κέντρα και να θεσπιστεί ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό σύστημα επιστροφών. Παράλληλα, να δημιουργηθούν και Hot spots στην Τουρκία (πίεση μπορεί να ασκηθεί στις διαπραγματεύσεις για την νέα τελωνειακή ένωση ΕΕ -Τουρκίας).
Δ) Χρειάζεται βέβαια και ουσιαστική βοήθεια της ΕΕ στις χώρες προέλευσης των μεταναστών, ώστε να ενισχυθεί η ανάπτυξη και οι προοπτικές επιβίωσης στις χώρες αυτές.
6) Εν όψει της συνδιάσκεψης μας, θα πραγματοποιηθούν ειδικές προ-συνδιασκέψεις και στο Ν. Αιγαίο και στο Β. Αιγαίο. Με αιχμή βέβαια το προσφυγικό/μεταναστευτικό.
Καλούμε την Αυτοδιοίκηση, τα επιμελητήρια, τους κοινωνικούς φορείς να είναι εκεί για να μας πουν τις θέσεις τους και να συζητήσουμε τις προτάσεις μας".