Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2018

Σημεία Εισήγησης Γιάννη Κουτσούκου για τον Προϋπολογισμό 2019

Σημεία Εισήγησης Γιάννη Κουτσούκου για τον Προϋπολογισμό 2019



Ο Προϋπολογισμός του 2019, με 7 δισ. πλεόνασμα, αποτελεί συνέχεια της πολιτικής της υπερφορολόγησης και των περικοπών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, καθώς ενσωματώνει σωρευτικά όλα τα μέτρα ύψους 20 δισ., φόρους και περικοπές του 3ου αχρείαστου και επαχθέστερου μνημονίου και του λεγόμενου 4ου μνημονίου (Ν. 4472/17 Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής).


Παρά το Κυβερνητικό αφήγημα για έξοδο από τα μνημόνια, η βαριά κληρονομιά των μνημονίων της Κυβέρνησης σκιάζει και αυτόν τον Προϋπολογισμό, όπως και τους προηγούμενους - αλλά και τους επόμενους, αν δεν αναιρεθούν οι μακροχρόνιες δεσμεύσεις που ανέλαβε για τη χώρα η Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ- χωρίς μάλιστα νομιμοποίηση.

Δεν υπάρχει πιο ακραία μορφή λιτότητας από τα υπερβολικά πλεονάσματα του 3,5% και τα υπερπλεονάσματα που βγαίνουν με αφαίρεση πόρων και εισοδημάτων από την πραγματική οικονομία και τους πολίτες, όταν η ανάπτυξη κινείται σε χαμηλά έως πολύ χαμηλά επίπεδα.



Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων 2016-2022 αθροίζονται στα 56,8 δισ. , όταν για την ίδια περίοδο η προσδοκώμενη αύξηση του ΑΕΠ υπολογίζεται στα 37 δισ. (προσδοκία βέβαια που κάθε χρόνο διαψεύδεται κατά αρκετά δισ.).

Τα μέτρα είναι εδώ.
Παρά το γεγονός ότι η Κυβέρνηση επιχειρηματολογεί για τα χαρακτηριστικά του πρώτου «μεταμνημονιακού» Προϋπολογισμού, χωρίς βάρη και περικοπές αλλά με ελαφρύνσεις και παροχές, την διαψεύδουν οι ίδιοι οι αριθμοί.


Συγκεκριμένα στα έσοδα:
Οι φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών είναι αυξημένοι κατά 202 εκατ. € από 27.357 εκατ. το 2018 σε 27.559 εκατ. το 2019.
Ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι αυξημένος κατά 141 εκατ. από 17.069 το 2018 σε 17.210 το 2019 .
Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης είναι αυξημένοι κατά 87 εκατ. από 7.294 το 2017 σε 7.381 το 2019.
Οι φόροι εισοδήματος είναι αυξημένοι κατά 152 εκατ. από 16.644 το 2018 σε 16.796 το 2018.
Οι αυξημένοι αυτοί φόροι καθιστούν το συνολικό συγκριτικό αποτέλεσμα των φορολογικών εσόδων 2018-2019 υπολειπόμενο και αυτής της εξαγγελθείσας μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 262 εκατ.( από 3063 σε 2801 εκατ.), καθώς η μείωση περιορίζεται στα 123 εκατ., δηλαδή από 51.259 το 2018 σε 51.117 το 2019.

Σημείωση: Σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο τα έσοδα παρουσιάζουν αύξηση κατά 935 εκατ. δηλαδή από 50.192 εκατ. πρόβλεψη, σε 51.127 εκατ.

Στις δαπάνες:
Ενώ οι δαπάνες εμφανίζονται αυξημένες κατά 768 εκατ. από 57.032 σε 57.796 μειωμένες είναι :
Οι μεταβιβάσεις, κατά 366 εκατ. από 26.470 σε 26.104 εκατ. με συνακόλουθα μείωση μεταβιβάσεων σε φορείς, όπως πχ. τα Νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, κλπ.

Οι λοιπές δαπάνες του Κοινωνικού Προϋπολογισμού κατά 470 εκατ. (Επιδόματα ανεργίας ΟΑΕΔ, Παροχές ασθένειας του ΕΟΠΥΥ)

Η συνολική δαπάνη για συντάξεις, σύμφωνα με τον κοινωνικό Προϋπολογισμό κατά 279 εκατ, από 28.807 σε 28.532 εκατ. παρά τη μη περικοπή της προσωπικής διαφοράς των παλαιών συνταξιούχων (προ του Μαΐου 2016, που η Κυβέρνηση ψήφισε). Η μείωση αυτή προκύπτει , καθώς οι περικοπές των συντάξεων του Νόμου Κατρούγκαλου συνεχίζονται για νέους συνταξιούχους, επικουρικές συντάξεις, συντάξεις χηρείας, ΕΚΑΣ, κλπ.

Κατά συνέπεια, οι περίφημες παροχές που διαφημίζει η Κυβέρνηση είναι πολύ μικρότερες λόγω των περικοπών που πραγματοποιεί και αφορούν πράγματι αδύναμους συμπολίτες μας.

Πέρα όμως από τα συσσωρευμένα μέτρα πάνω στα οποία δομείται ο Προϋπολογισμός, η Κυβέρνηση προκειμένου να επιτύχει το δημοσιονομικό στόχο του 3,5% πλεόνασμα, μειώνει σε σχέση με την πρόβλεψη του Μ.Π.Δ.Σ., το Π.Δ.Ε. κατά 550 εκατ. καθηλωμένο στα χαμηλά επίπεδα που βρίσκεται τα τελευταία χρόνια, σε βάρος προφανώς της ανάπτυξης.


Αξίζει να σημειωθεί, ότι παρά τη χρηματοδότηση από το Ε.Μ.Σ. με 6,6 δισ. για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, η Κυβέρνηση δημιουργεί συνεχώς νέες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις που ανέρχονται στα 2,6 δισ. (Σεπτέμβριος 2018).


Η υπερφορολόγηση που επέβαλε τα τελευταία χρόνια η Κυβέρνηση με τους μνημονικούς της νόμους, με αύξηση όλων των φόρων στο εισόδημα, την κατανάλωση και την παραγωγή, είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα, σύμφωνα με τον Ο.Ο.Σ.Α. να καταστεί πρωταθλήτρια στην αύξηση των φορολογικών εσόδων, σύμφωνα δε με τα στοιχεία της Ε.Ε. το ποσοστό της συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης ως προς το ΑΕΠ να αγγίζει το 38,2% το 2018, από 35,7 % το 2014.


Η υπερφορολόγηση όμως με την οποία η Κυβέρνηση επιτυγχάνει κατά κύριο λόγο τους δημοσιονομικούς στόχους είναι διπλά άδικη.

Πρώτον γιατί επιβαρύνει κατά κύριο λόγο τους ειλικρινείς φορολογούμενους και όσους δεν μπορούν να φοροδιαφύγουν.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι σύμφωνα με στοιχεία του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, το σύνολο των βεβαιωθέντων από όλες τις Λίστες (Λαγκάρτν – Μπόργιανς – Εμβασμάτων Εξωτερικού και Offshore ανέρχεται μόλις στα 927 εκατ. και εισπράχθηκαν μόνο 117 εκατ.

Παράλληλα, παραγράφοντας χιλιάδες υποθέσεις, μεταξύ των οποίων και μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής από τις γνωστές Λίστες, λόγω της Κυβερνητικής πολιτικής που μετέφερε 35.000 υποθέσεις από το ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ, όπου έμειναν ανέλεγκτες.

Είναι επίσης ενδεικτικό, ότι ακόμα και η Κυβέρνηση δεν κατάφερε να ενεργοποιήσει το σύστημα παρακολούθησης στη διακίνηση καυσίμων μέσω GPS, την ώρα που κατά γενική ομολογία η αύξηση των φόρων κατανάλωσης ευνοεί το λαθρεμπόριο και τη δασμοφοροδιαφυγή.

Δεύτερον γιατί η δήθεν αριστερή διακυβέρνηση επιδείνωσε τη σχέση των έμμεσων προς τους άμεσους φόρους από 1,15 το 2014 σε 1,32 το 2018 και θα προσεγγίσει το 1,5. (Η Εισηγητική δεν έχει στοιχεία για το 2019, η σχέση όμως θα επιδεινωθεί περεταίρω, καθώς η αύξηση των έμμεσων φόρων το 2019 είναι μεγαλύτερη από τους άμεσους).

Κατά συνέπεια, η κυβέρνηση πλήττει με την φορολογική της πολιτική τα πλατιά λαϊκά στρώματα, που διαθέτουν όλο τους το εισόδημα στην κατανάλωση.


Η υπερφορολόγηση έχει ως αποτέλεσμα την φορολογική κόπωση, καθώς οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο ανέρχονται στα 102 δισ. (Αύγουστος 2018), ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, προστέθηκαν το 1ο οχτάμηνο (Ιανουάριος- Αύγουστος) 2018 νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 6,4 δισ.

Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και τα 33,8 δισ. που είναι οι οφειλές προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Οι οφειλέτες υπό αναγκαστικά μέτρα είναι 1.143.356 (τον Αύγουστο) και η όποια εισπραξιμότητα των βεβαιωμένων οφειλών οφείλεται στις κατασχέσεις λογαριασμών και στα αναγκαστικά μέτρα.


Η ανάπτυξη μπορεί να περιμένει.

Εκείνο όμως που καθορίζει γενικότερα την πορεία της οικονομίας και προσδιορίζει τον τρόπο επίτευξης του Προϋπολογισμού, είναι η αδυναμία της Κυβέρνησης να δώσει πραγματική αναπτυξιακή ώθηση στη χώρα.
Αφού με τους τυχοδιωκτισμούς του 2015 ανέτρεψε όλες τις προβλέψεις των διεθνών οργανισμών με αποτέλεσμα να έχουμε απώλεια δυνητικού ΑΕΠ πάνω από 20 δισ.(210 δισ. το 2018 αντί 190), απέτυχε στη συνέχεια να επιτύχει τους στόχους που κάθε φορά έθετε.
Για το τρέχον έτος, η πρόβλεψή της ήταν ρυθμός ανάπτυξης 2,5% του ΑΕΠ, η εκτίμησή της τώρα είναι 2,1%, πράγμα αμφισβητούμενο, το 2017 προέβλεψε 2,7% και επέτυχε το ισχνό 1,5%.


Για το 2019, η Κυβερνητική πρόβλεψη είναι για ρυθμό ανάπτυξης 2,5%, που χαρακτηρίζεται ως υπεραισιόδοξος στόχος, τόσο από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο όσο και από τους Διεθνείς οργανισμούς. Ο ΟΟΣΑ το εκτιμά στο 2,2%, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη φθινοπωρινή της έκθεση πολύ πιο κάτω, στο 2%.

Το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο εκτιμά ότι ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5% είναι φιλόδοξος και επιτεύξιμος υπό προϋποθέσεις, με πρώτιστη ότι θα επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη για ανάπτυξη +2,1% για το 2018. Η βασική επιφύλαξη του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου αφορά την αισιοδοξία του σεναρίου του Υπ. Οικ. για αύξηση των επενδύσεων σε εξοπλισμό εκφράζοντας επιφυλάξεις ως προς το ύψος και την ταχύτητα της διόρθωσης της κάμψης που σημειώθηκε το 2018.

Η αιρεσιμότητα της ανάκαμψης των επενδύσεων καταγράφεται και στο ενημερωτικό σημείωμα του ΓΠΚΒ το οποίο επισημαίνει ότι η ανάκαμψη της επενδυτικής στασιμότητας που καταγράφηκε τα 2 πρώτα τρίμηνα του 2018 εξαρτάται «στο μεγαλύτερο βαθμό από τη βελτίωση των πιστωτικών συνθηκών και την αύξηση της ρευστότητας». Το ΓΠΚΒ επίσης καταγράφει τους κίνδυνους στη βελτίωση της ανάπτυξης το 2019 στην Ελλάδα που ελλοχεύουν από την προβλεπόμενη επιβράδυνση του ΑΕΠ της Ευρωζώνης και του διεθνούς εμπορίου καθώς και τις αυξητικές τάσεις στην τιμή του πετρελαίου.

Σε κάθε περίπτωση τα δεδομένα πάνω στα οποία στηρίζονται οι προβλέψεις δεν επιτρέπουν την αισιόδοξη ανάγνωσή τους, το αντίθετο μάλιστα. Υπάρχουν σοβαρές αιρέσεις που αφορούν το ύψος των επενδύσεων, τη χαμηλή δημόσια κατανάλωση και τα προβλήματα του Τραπεζικού Συστήματος.

Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό και απαισιόδοξο το γεγονός ότι οι «καθαρές» επενδύσεις παραμένουν αρνητικές, καθώς οι αποσβέσεις είναι μεγαλύτερες από τις επενδύσεις.


Ορατά αδιέξοδα.

Πρόσθετες επισημάνσεις για τη ναρκοθέτηση των στόχων κάνει και η Ε.Ε. στην έκθεσή της, ενώ ο κίνδυνος (έως βεβαιότητα) μη επιτεύξεις του Κυβερνητικού στόχου για ανάπτυξη επιτείνεται λόγω του προεκλογικού κύκλου που ήδη ξεκίνησε με τριπλές εκλογές το 2019.

Η αποτυχία της επίτευξης του στόχου για την ανάπτυξη και η οριακότητα του πρωτογενούς πλεονάσματος (3,6% του ΑΕΠ) σε σχέση με τη δέσμευση για το 3,5% θα οδηγήσει ενδεχόμενα μέσα στο 2019 σε περαιτέρω μείωση των δαπανών του Π.Δ.Ε. και αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προκειμένου να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος. Κάτι ανάλογο που έγινε δηλαδή και με το 2018.

Για τους παραπάνω λόγους η εκτέλεση του Προϋπολογισμού κινδυνεύει να βρεθεί στον «αέρα», όπως ακριβώς συνέβη το 2009, καθώς η Κυβέρνηση ενδιαφέρεται αποκλειστικά για το κλίμα παροχολογίας και προσλήψεων.

Σε επίπεδο χρηματοδότησης και εμπιστοσύνης στην οικονομία, το τραπεζικό σύστημα σήμερα μετράει ακόμα 30 δισ. € λιγότερες καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων από τα τέλη του 2014. Το ποσό αυτό εκτός από πολύτιμη πηγή για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων μέσω του τραπεζικού συστήματος αποτελεί και το σημαντικότερο δείκτη εμπιστοσύνης των πολιτών προς τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.


Η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου αφού τριπλασιάστηκε λόγω της περιπέτειας του 2015, στο τέλος του προγράμματος και παρά διασφάλιση του μαξιλαριού ρευστότητας κυμαίνεται κοντά στο 4,5% καθιστώντας πολύ δαπανηρή την έξοδό μας στις αγορές.

Τα μη εξυπηρετούμενα (κόκκινα) δάνεια τα οποία σε ένα έτος ξεπέρασαν το 40% και τα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά που πλησίασαν στο 50%. Σε συνδυασμό με τις χαμένες καταθέσεις, τα capital controls και την αστοχία στη διαχείριση κόκκινων δανείων δημιουργείται η εικόνα ενός προβληματικού τραπεζικού συστήματος.

Στην ελληνική κεφαλαιαγορά, παρατηρούνται τεράστιες αναταράξεις, λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί και η Κυβέρνηση αρκείται να καταγγέλλει εχθρούς, αντί να αναλάβει τις ευθύνες της.

Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών παραμένει στα ίδια επίπεδα στα οποία κυμαινόταν το 2014 καταδεικνύοντας ότι η χώρα δεν έκανε κανένα σοβαρό βήμα στην εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα της τα τελευταία 4 χρόνια.



Συμπερασματικά:
Τα μνημόνια δεν τελείωσαν, όπως λέει η Κυβέρνηση, τα μέτρα είναι εδώ ενσωματωμένα σωρευτικά στα κονδύλια του Προϋπολογισμού.(Παραθέτω ενδεικτικά 29 φορολογικές παρεμβάσεις της Κυβέρνησης της περιόδου 2015-2018 που επεβλήθησαν και ισχύουν *)


Καθαρή έξοδος δεν υπάρχει, οι δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι κ.κ. Τσίπρας και Καμμένος για τα πολλά επόμενα χρόνια είναι ένα μείγμα συντηρητικών και αντιλαϊκών πολιτικών που όμοιες τους κανείς δεν τόλμησε να εφαρμόσει.


Παρά το γεγονός ότι όπως ισχυρίζεται η Κυβέρνηση τα «θεμελιώδη» μεγέθη της Ελληνικής Οικονομίας είναι βελτιωμένα, εντούτοις δεν έχει διασφαλίσει τις μεσο-μακροπρόθεσμες προοπτικές της, στηριγμένες σε μια ισχυρή ανάπτυξη, σταθερή και αξιόπιστη πολιτική προσέλκυσης επενδύσεων και πραγματικού δημοσιονομικού χώρου για μείωση φορολογίας, αναπτυξιακή και κοινωνική πολιτική.
Κυρίως, δεν έχει διασφαλίσει την πραγματική απεξάρτηση της χώρας με ασφαλή έξοδο στις αγορές, με αποτέλεσμα να είναι υπαρκτός ο κίνδυνος της ανακύκλωσης των αδιεξόδων.


Η δημιουργία ταμειακών διαθέσιμων ασφαλείας (cash buffer) μέσω της αύξησης του Δημοσίου Χρέους, κατά κύριο λόγο, (18 δισ. το 2018) δεν είναι από μόνη της ικανή να αντιμετωπίσει την ασφαλή έξοδο της χώρας στις αγορές, καθώς είναι η αβεβαιότητα που η Κυβέρνηση καλλιεργεί με τις επιλογές που κάνει, με αποτέλεσμα να οδηγεί τη χώρα είτε σε αδυναμία δανεισμού είτε σε επιτοκιακό κίνδυνο.

Η αβεβαιότητα επομένως που αποτυπώνεται στις «αναταράξεις» του χρηματιστηρίου, στην πορεία των επιτοκίων των Ελληνικών ομολόγων και στην επιφυλακτικότητα των αγορών, οφείλεται σε ενδογενείς παράγοντες, χωρίς να αγνοούμε τις επιπτώσεις δυσμενών εξελίξεων στον περιβάλλοντα χώρο που θα δυσκολέψουν περισσότερο τις δυνατότητες και τις επιλογές των Ελληνικών Κυβερνήσεων.

Τελικά τι παραδίδει η Κυβέρνηση :

Αυξημένο δημόσιο χρέος κατά 17,5 δις. (από 318,5 σε 335)
Αυξημένες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο κατά 29 δις.(από 73 σε 102)
Αυξημένες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς ΦΚΑ κατά 22,4 δις.(από 11,5 σε 33.9)
Αυξημένο αριθμός οφειλετών υπό αναγκαστικά μέτρα κατά 448 χιλ.(από 695 σε 1,143)
Αυξημένο αριθμό μη εξυπηρετούμενων δανείων 48,5% του συνόλου (από 43,5%)
Αρνητικό ισοζύγιο επενδύσεων στο – 8,9%
Αρνητικό ισοζύγιο μεταξύ σταθερών και εκ περιτροπής θέσεων εργασίας
Απώλεια δυνητικού ΑΕΠ κατά 20 δισ.


Η προοπτική:

Το Κίνημα Αλλαγής, με γνώση όλων αυτών των δυσκολιών και τον κίνδυνο νέων αδιεξόδων, έχει προτείνει μια διαφορετική πορεία για την παραγωγική ανασυγκρότηση, την προσέλκυση επενδύσεων, την υποστήριξη μικρομεσαίων και αγροτών, με προοδευτικές μεταρρυθμίσεις στη Διοίκηση, την Υγεία, το Κοινωνικό Κράτος. Το σχέδιο αυτό, το «Σχέδιο Ελλάδα», το παρουσίασε πρόσφατα στη ΔΕΘ η Φώφη Γεννήματα.
Το εξειδικεύουμε κατά τομείς και παρουσιάσαμε ήδη την «ΠΡΩΤΗ ΔΕΣΜΗ ΜΕΤΡΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ». Το καταθέσαμε ως Πρόταση Νόμου και σας καλούμε να το συζητήσουμε σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής.
Η πρόταση μας είναι δομημένη πάνω στους παρακάτω θεματικούς άξονες :
i. Στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ελεύθερων επαγγελματιών: Για αποκλιμάκωση της υπέρογκης και αντιαναπτυξιακής φορολογίας και των εισφορών με άμεσο στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, την προσέλκυση επενδύσεων, τη στήριξη των νοικοκυριών και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
ii. Μέτρα στήριξης των αγροτών και της αγροτικής παραγωγής: Για τη μείωση της φορολογίας και των εισφορών των αγροτών, τη ρύθμιση οφειλών και την προστασία των επιδοτήσεων, με στόχο την τόνωση της ελληνικής πρωτογενούς παραγωγής.
iii. Ενίσχυση εργαζομένων και ανέργων: Για τη διάρρηξη του «φαύλου κύκλου» της επιδοτούμενης ανεργίας που στην ουσία ενεργεί ως δραστικό αντι-κίνητρο εύρεσης εργασίας, ενισχύει τη «μαύρη εργασία» και περιθωριοποιεί τον εργαζόμενο. Για την αύξηση του κατώτατου μισθού και την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
iv. Άρση ακραίων αδικιών και ρυθμίσεων του συνταξιοδοτικού νόμου 4387/2016 (Νόμος Κατρούγκαλου). Έχουμε ήδη καταθέσει πρόταση νόμου για την ακύρωση των μειώσεων στις συντάξεις από 1.1.2019 και την ανάγκη για νέες αναλογιστικές μελέτες και νέο σύστημα υπολογισμού των συντάξεων μετά τον Μάιο του 2016, για να πάψει ο εμπαιγμός των συνταξιούχων και οι μεγάλες περικοπές για τους νέους συνταξιούχους.
Προτείνουμε άρση της μεγάλης αδικίας για χήρες και χήρους καθώς και την καθιέρωση ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τους χαμηλοσυνταξιούχους που θα εξισορροπήσει την κατάργηση, από την Κυβέρνηση ΣΥΡΖΑΝΕΛ, του ΕΚΑΣ. Προτείνουμε ακόμα την κατάργηση της εισφοράς υπέρ υγείας 6% στις επικουρικές συντάξεις καθώς και τη μείωση 50% της συμμετοχής στα φάρμακα για όλους τους χαμηλοσυνταξιούχους κάτω των 700 ευρώ.
v. Στήριξη ΑμεΑ και ηλικιωμένων: Με αναβάθμιση του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» μέσω της οργανικής ένταξης του στις κοινωφελείς επιχειρήσεις ή τους Δήμους και αποτελεσματικές πολιτικές για τη στήριξη και κοινωνική ένταξη των ΑμεΑ, με όρους ισότητας και αξιοπρέπειας.
vi. Αποτελεσματική προστασία των έντιμων δανειοληπτών, τη διάσωση της πρώτης κατοικίας των μικρομεσαίων νοικοκυριών και τη διασφάλιση της τήρησης των κανόνων διαφάνειας και αντιμετώπισης του μαύρου χρήματος στις όποιες διαδικασίες πλειστηριασμών.
vii. Ανάκτηση του ελέγχου της διαχείρισης της Δημόσιας Περιουσίας και ακύρωση της μεταβίβασης στο Υπερταμείο των 10.119 ακινήτων του Δημοσίου: Για να εξασφαλίσουμε ότι η Δημόσια Περιουσία θα αξιοποιηθεί βάσει εθνικών στόχων και σχεδίου και όχι απλά προς εξόφληση των πιστωτών της χώρας.
viii. Επαναφορά του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά, μελέτη μόνιμων μέτρων στήριξης όλων των νησιών και επέκταση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου σε όλα τα νησιά, χωρίς εξαιρέσεις.
ix. Βιώσιμη και οριστική ρύθμιση υφιστάμενων ληξιπρόθεσμων οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων προς τη Φορολογική Διοίκηση και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης έως εκατόν είκοσι δόσεις και με προκαταβολή 5%.

Θα ακολουθήσουν οι εξειδικευμένες μας προτάσεις για το μεγάλο Εθνικό Θέμα, το Δημογραφικό, στη συνέχεια για τις επενδύσεις και την αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας. Ήδη η πρότασή μας για την λεγόμενη «Bad Bank» για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων κόκκινων δανείων έρχεται στην Ημερήσια Διάταξη, παρότι στην αρχή λοιδορήθηκε.
Για να βγει πράγματι η χώρα από τα μνημόνια και την κρίση χρειάζεται αλλαγή πολιτικής και αλλαγή πολιτικών συσχετισμών.
Μόνο έτσι μπορούμε να δημιουργήσουμε τις πολιτικές προϋποθέσεις για Εθνική Συνεννόηση και Κοινωνική Συναίνεση πάνω σε ένα σχέδιο που θα ανατρέψει τις αβεβαιότητες και τις μακροχρόνιες δεσμεύσεις της Δημόσιας περιουσίας και των υπερβολικών πλεονασμάτων του 3,5%, για προσέλκυση επενδύσεων και θα απελευθερώσει δημοσιονομικό χώρο για ανάπτυξη και κοινωνική πολιτική.
Οι προτάσεις μας είναι καθαρές και συγκεκριμένες και σας βάζουν όλους μπροστά στις ευθύνες σας.
Σας λέμε προς τα που πρέπει να πάει η Ελλάδα και πρέπει να απαντήσετε.


*2015 -2018 Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΕΛΑΣΗΣ ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ
Ακολουθεί μια μη εξαντλητική καταγραφή των πρόσθετων φορολογικών βαρών της περιόδου 2015-2018:
ΦΟΡΟΙ ΣΤΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ
- Μειώθηκε η έκπτωση φόρου που οδηγεί σε αφορολόγητο όριο για τους μισθωτούς και συνταξιούχους από τα 2.100 ευρώ στα 1.900 ευρώ.
- Καταργήθηκε η έκπτωση κατά 10% επί του φόρου στις ιατρικές δαπάνες εφόσον οι δαπάνες αυτές υπερβαίνουν το 5% του ετήσιου ατομικού εισοδήματος.
- Κατάργηση της έκπτωσης φόρου κατά 1,5% που ισχύει για την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων μισθωτών και συνταξιούχων.
- Αυξήθηκαν οι συντελεστές της φορολογικής κλίμακας για όλους τους φορολογούμενους με τον ανώτατο συντελεστή να αυξάνεται από το 42% στο 45%.
-Αυξήθηκαν οι συντελεστές της εισφοράς αλληλεγγύης με τον ανώτατο συντελεστή να αυξάνεται από το 2,8% στο 10%. 8. Αύξηση έγινε και το 2015 (για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ) αλλά και το 2016 η οποία έπληξε όλους ανεξαιρέτως όσους δηλώνουν εισόδημα πάνω από 12.000 ευρώ.
- Καταργήθηκε η αυτοτελής φορολόγησης του εισοδήματος από ελευθέριο επάγγελμα 26% έως 33% και πλέον το εισόδημα αυτό φορολογείται με συντελεστές που φθάνουν ακόμη και το 45%.
- Αυξήθηκαν οι φορολογικοί συντελεστές για το εισόδημα από ενοίκια. Ο συντελεστής για εισόδημα έως 12.000 αυξήθηκε από το 11% στο 15%, για εισόδημα από 12.000 έως 35.000 αυξήθηκε από το 33% στο 35% και για εισόδημα πάνω από 35.000 αυξήθηκε από το 33% στο 45%.
- Αυξήθηκε η προκαταβολή φόρου για όλους τους επαγγελματίες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το 55% στο 100%.
- Αυξήθηκε ο φορολογικός συντελεστής των επιχειρηματικών κερδών από το 26% στο 29%.
- Αυξήθηκε ο συντελεστής φορολόγησης των μερισμάτων από το 10% στο 15%.
- Αυξήθηκε ο συντελεστής του φόρου πολυτελούς διαβίωσης από το 10% στο 13% επί του ετήσιου τεκμηρίου για τα ΙΧ άνω των 2.500 κυβικών, τις πισίνες και τα αεροσκάφη ενώ επιβλήθηκε ο φόρος και στα σκάφη αναψυχής.
-Επιβλήθηκε φόρος στις βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών (π.χ. airbnb).
- Αυξήθηκε το φορολογούμενο εισόδημα ως παροχή σε είδος για την παροχή εταιρικών ΙΧ από τις επιχειρήσεις στους εργαζομένους τους. Το εισόδημα υπολογίζεται σε ποσοστό 80% αντί για 30% που ίσχυε επί του κόστους συντήρησης που εγγράφουν ως δαπάνη οι επιχειρήσεις στα βιβλία τους".
ΦΟΡΟΙ ΣΤΗΝ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
- Αυξήθηκαν οι συντελεστές του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ από 0,1 έως 1% που είναι σήμερα σε έως και 1,15% αλλά ο φόρος αρχίζει να επιβάλλεται από χαμηλότερη αξία καθώς μειώνεται το αφορολόγητο από τις 300.000 στις 200.000 ευρώ.
- Αυξήθηκαν οι συντελεστές για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ στα οικόπεδα.
- Αυξήθηκε από 5 τοις χιλίοις σε 5,5 τοις χιλίοις ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ για τα νομικά πρόσωπα.
ΦΟΡΟΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
- Αύξηση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%.
- Μαζική μετάταξη προϊόντων και υπηρεσιών ευρείας κατανάλωσης από το μειωμένο συντελεστή 13% στον κανονικό 24%. Μεταξύ άλλων, μετατάχθηκαν σε υψηλότερο συντελεστή η εστίαση, οι μεταφορές και τα μη νωπά τρόφιμα (π.χ. μακαρόνια, ρύζι) και οι διανυκτερεύσεις των ξενοδοχείων.
- Κατάργηση σε τρεις δόσεις των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ που ίσχυαν στα νησιά του Αιγαίου.
- Φόρος διαμονής, ο οποίος επιβάλλεται από 1ης Ιανουαρίου 2018 σε τουριστικά καταλύματα (ξενοδοχεία και επιπλωμένα δωμάτια/ διαμερίσματα) ανά ημερήσια χρήση δωματίου ή διαμερίσματος, ακόμα και για παρεχόμενες υπηρεσίες ημιδιαμονής επιβάλλεται εις ολόκληρον ο φόρος διαμονής :
α. στα ξενοδοχεία: 1-2 αστέρων 0,50 €, 3 αστέρων 1,50 €, 4 αστέρων 3,00 €, 5 αστέρων 4,00 €
β. στα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα: 0,50 €
- Καταργήθηκε ο μειωμένος ειδικός φόρος κατανάλωσης (ΕΦΚ) για τα οινοπνευματώδη ποτά στα Δωδεκάνησα.
- Επιβλήθηκε φόρος 10% στην συνδρομητική τηλεόραση.
- Επιβλήθηκε φόρος 5% στην σταθερή τηλεφωνία και το ίντερνετ.
- Αυξήθηκε ο ΕΦΚ στα οινοπνευματώδη ποτά και τα τσιγάρα.
- Αυξήθηκε ο φόρος στη μπύρα.
- Επιβλήθηκε ΕΦΚ στο κρασί.
- Επιβλήθηκε ειδικός φόρος κατανάλωσης 1 ευρώ ανά 10 ml υγρού ηλεκτρονικού τσιγάρου.
- Αυξήθηκε κατά 3 λεπτά ανά λίτρο ο φόρος στην αμόλυβδη, κατά 8 λεπτά στο ντίζελ κίνησης, κατά 10 λεπτά στο υγραέριο κίνησης και κατά 5 λεπτά ανά λίτρο στο πετρέλαιο θέρμανσης.
- Επιβλήθηκε φόρος στον καφέ 3 ευρώ ανά κιλό για τον καβουρδισμένο, 2 ευρώ για τον μη καβουρδισμένο, 4 ευρώ για τον στιγμιαίο και τα συμπυκνώματα καφέ κ.α.