Στοχευμένη παρέμβαση στην Βουλή, έκανε ο Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος και ανεξάρτητος βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος με χρήσιμες προτάσεις που μπορούν ν’ αξιοποιηθούν με την ευκαιρία της συζήτησης του νομοσχεδίου για την ανάπτυξη των ανεμογεννητριών στην Ελλάδα.
Ο Ανεξάρτητος Βουλευτής αναφέρεται στα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη, χρησιμοποιώντας τεκμηριωμένα στοιχεία.
Όσον αφορά τα κοινωνικά οφέλη, δίνει έμφαση στα εξής σημεία:
• Η ανάπτυξη και τα οφέλη της αιολικής ενέργειας (ιδιαιτέρως μέσω της αξιοποίησης των μικρών ανεμογεννητριών) μπορούν να διαχυθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό σε όλη την κοινωνία, ιδιαίτερα στα μεσαία και μικρομεσαία εισοδηματικά στρώματα με οικολογική συνείδηση που ταυτόχρονα αναζητούν επενδυτικό έναυσμα, καθώς και στην Ελληνική περιφέρεια μέσω της ανάπτυξης Ενεργειακών Κοινοτήτων και αγροτικών επενδυτικών σχεδίων.
• Η δράση αυτή μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, αποτελώντας μέρος του ενεργειακού μείγματος της χώρας , καθώς και στην ανεξαρτητοποίηση από πεπαλαιωμένες συμβατικές και ρυπογόνες λύσεις που σήμερα χρησιμοποιούνται ευρέως.
• Η ανάπτυξη των μικρών Α/Γ θα συμβάλει στην επίτευξη του εθνικού στόχου, δηλ. της συμμετοχής ποσοστού τουλάχιστον 30% από ΑΠΕ, στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας μέχρι το 2030.
• Μια ανεμογεννήτρια των 50/60kW μπορεί να παράγει από 120 έως 230 MWh ετησίως, ποσότητα ενέργειας ικανή να καλύψει την ενέργεια που καταναλώνουν περισσότερα από 40-45 νοικοκυριά και βοηθά στις εξοικονόμηση 225 τόνων CO2, που θα εκπέμπονταν από συμβατικές πηγές παραγωγής ενέργειας.
• Αντιθέτως δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι, οι μικρές Α/Γ επιβαρύνουν κατά το ελάχιστο την τοπική γεωργία, την κτηνοτροφία ή τον τουρισμό. Δεδομένου ότι, περίπου το 99% της γης που φιλοξενεί μια Α/Γ είναι διαθέσιμο μετά την εγκατάστασή της, για άλλες χρήσεις, μπορούμε να κατανοήσουμε ότι οι αγροτικές και κτηνοτροφικές δραστηριότητες μπορούν να συνεχίζονται απρόσκοπτα και μετά την εγκατάσταση αυτών.
• Ενισχύεται σοβαρά η οικολογική συνείδηση και περιβαλλοντική πληροφόρηση των πολιτών, ιδιαίτερα στην Περιφέρεια
Ακολούθως, συνοψίζοντας τα οικονομικά οφέλη, επισημαίνει:
• Ενεργοποιώντας το θεσμικό πλαίσιο για τις μικρές ανεμογεννήτριες έως 50/60kw, ενεργοποιούμε εκατοντάδες μικρούς επενδυτές ( ιδιώτες ή επιχειρήσεις) σε σύντομο διάστημα 12-18 μηνών μέσω των ενεργειακών κοινοτήτων ή αυτόνομων επενδυτικών σχεδίων ή/και διαδικασίας net metering.
• Ενισχύεται η απασχόληση με τη δημιουργία άνω των 10.000-15.000 νέων θέσεων εργασίας, από έμμεσους και άμεσους εμπλεκόμενους (τεχνικό ειδικευμένο και ανειδίκευτο προσωπικό, εργάτες, επιβλέποντες μηχανικοί, εταιρίες φύλαξης, εταιρίες χωματουργικών και άλλων έργων πολιτικού μηχανικού κτλ.)
• Δημιουργείται σημαντικός τζίρος και τοπική οικονομική ανάπτυξη, σε εμπορικά καταστήματα και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ιδίως της Περιφέρειας
• Δημιουργούνται άμεσα έσοδα (τουλάχιστον 35.000.000€ ) στον Διαχειριστή Δικτύου ΔΕΔΔΗΕ, από την καταβολή ποσών για όρους και τέλη σύνδεσης..
• Δημιουργούνται πρόσθετα έσοδα στους ασφαλιστικούς φορείς.
• Δημιουργούνται πρόσθετοι έμμεσοι και άμεσοι φόροι από εισόδημα (πολλών εκατομμυρίων ευρώ/έτος), που θα εισπράτονται για 25 τουλάχιστον έτη από τον ελληνικό Κράτος.
• Αξιοποιούνται λιμνάζοντα μικρά κεφάλαια, που διαθέτουν οι μικροεπενδυτές και παράλληλα, απορροφώνται τα κοινοτικά κονδύλια μέσω ΕΣΠΑ ενώ παράλληλα αναβαθμίζονται οι τοπικές κοινωνίες.
Πέρα από το γενικότερο πλαίσιο, ο Νίκος Νικολόπουλος αναφέρεται σε επιμέρους προτάσεις, που έχουν σχέση με την παροχή κινήτρων. Ειδικότερα, υπογραμμίζει:
• Θέσπιση εθνικού στόχου ανάπτυξης προγράμματος μικρών Α/Γ ισχύος τουλάχιστον 150 MW, πέραν του εθνικού στόχου για τα λοιπά μεγαλύτερα αιολικά με δικαιούχους παραγωγής φυσικά και νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα. Η χρονική υλοποίηση του στόχου μπορεί να προβλέπει την αδειοδότηση ( όροι σύνδεσης και συμβάσεις πώλησης) με ρυθμό 10 MW ετησίως, με αρχή το έτος 2017 και με ελάχιστη διάρκεια δεκαπέντε (15) έτη, δηλ. μέχρι και το 2030.
• Η πρόοδος και το πλάνο ανάπτυξης θα επανεξετάζεται για πιθανή αναπροσαρμογή των ορίων ανά πενταετία, με βάση τα αποτελέσματα από την υλοποίησή του. Εφόσον εντός ενός έτους δεν καλύπτεται το ετήσιο όριο των 10 MW, αυτό μεταφέρεται προσθετικά στο επόμενο έτος, καθώς το ίδιο επίσης θα ισχύει εφόσον υπερκαλυφθεί το ανωτέρω ετήσιο όριο σε κάποιο έτος από τα σχετικά αιτήματα. Η χρονική προτεραιότητα αδειοδότησης δίδεται διαφανή κριτήρια υποβολής πλήρους αιτήματος , εγγυητικών επιστολών και λοιπών όρων.
• Άμεση ενεργοποίηση του προγράμματος μικρών Α/Γ με παράλληλες ρυθμίσεις για τις περιβαλλοντικές ΠΠΔ από το ΥΠΕΝ εντός του πρώτου εξαμήνου 2017 , ώστε να υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος προετοιμασίας.
• Σταθερή αποζημίωση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στα 170-190 €/MWh με σύστημα αποζημίωσης Feed In Τariff (FIT), προκειμένου οι συγκεκριμένες επενδύσεις να καθίστανται βιώσιμες, κατόπιν και σχετικών διαθέσιμων μελετών.
• Με την έκδοση των όρων σύνδεσης καταβολή εντός εύλογου χρονικού διαστήμα-τος εγγυητικής επιστολής ύψους 100€ ανά Kw ( με μέγιστο τις 6.000€ για τα 60 kw) και διάρκειας 180 ημερών για τον περιορισμό τυχόν προσπάθειας εμπορίας «αδειών» και αποτροπή δέσμευσης ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο διανομής, από μη υλοποιήσιμες επενδύσεις.
• Υποχρέωση υλοποίησης του έργου από τον επενδυτή εντός 12 μηνών από την ολοκλήρωση της αδειοδότησης με δυνατότητα μίας μόνο 6μηνης παράτασης (εάν έχει ήδη προχωρήσει ο επενδυτής σε παραγγελία εξοπλισμού) επί ποινή κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής.
• Οι επενδύσεις αυτές να μπορούν να ενταχθούν άμεσα, εκτός του ΕΣΠΑ 2014-2020, και στον Αναπτυξιακό Επενδυτικό Νόμο.
• Δυνατότητα εγκατάστασης μικρής ανεμογεννήτριας εντός λειτουργώντος αιολικού πάρκου, τηρώντας τις απαραίτητες αποστάσεις κ.λπ., εντός ΒΙΠΑ – ΒΙΟΠΑ – ΒΙΠΕ – ΒΕΠΕ και ΕΠ (Επιχειρηματικά Πάρκα) και εντός Τεχνολογικών Πάρκων για πειραματικούς-ερευνητικούς σκοπούς ή για λόγους μετρήσεων από το ΚΑΠΕ, χωρίς περαιτέρω υποχρέωση πάσης φύσεως αδειοδοτήσεων. Επιπλέον για μικρές Α.Γ μέχρι και 60 kW που πιστοποιούνται ως πρωτότυπα ή για ερευνητικούς-πειραματικούς λόγους, προτείνεται να συνεχίσει να ισχύει η εξαίρεση από τη λήψη άδειας παραγωγής μέχρι το τέλος της πειραματικής διαδικασίας. Μετά το τέλος των παραπάνω διαδικασιών προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα, η λειτουργία των μικρών Α/Γ να μετατραπεί σε εμπορική, με τη χορήγηση των κατάλληλων εγκρίσεων.
• Να δίνεται η δυνατότητα για ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο κατοχής μέχρι 3 «αδειών» για μικρές Α/Γ μέχρι 60kW εκάστη.
Ο Ανεξάρτητος Βουλευτής αναφέρεται στα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη, χρησιμοποιώντας τεκμηριωμένα στοιχεία.
Όσον αφορά τα κοινωνικά οφέλη, δίνει έμφαση στα εξής σημεία:
• Η ανάπτυξη και τα οφέλη της αιολικής ενέργειας (ιδιαιτέρως μέσω της αξιοποίησης των μικρών ανεμογεννητριών) μπορούν να διαχυθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό σε όλη την κοινωνία, ιδιαίτερα στα μεσαία και μικρομεσαία εισοδηματικά στρώματα με οικολογική συνείδηση που ταυτόχρονα αναζητούν επενδυτικό έναυσμα, καθώς και στην Ελληνική περιφέρεια μέσω της ανάπτυξης Ενεργειακών Κοινοτήτων και αγροτικών επενδυτικών σχεδίων.
• Η δράση αυτή μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, αποτελώντας μέρος του ενεργειακού μείγματος της χώρας , καθώς και στην ανεξαρτητοποίηση από πεπαλαιωμένες συμβατικές και ρυπογόνες λύσεις που σήμερα χρησιμοποιούνται ευρέως.
• Η ανάπτυξη των μικρών Α/Γ θα συμβάλει στην επίτευξη του εθνικού στόχου, δηλ. της συμμετοχής ποσοστού τουλάχιστον 30% από ΑΠΕ, στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας μέχρι το 2030.
• Μια ανεμογεννήτρια των 50/60kW μπορεί να παράγει από 120 έως 230 MWh ετησίως, ποσότητα ενέργειας ικανή να καλύψει την ενέργεια που καταναλώνουν περισσότερα από 40-45 νοικοκυριά και βοηθά στις εξοικονόμηση 225 τόνων CO2, που θα εκπέμπονταν από συμβατικές πηγές παραγωγής ενέργειας.
• Αντιθέτως δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι, οι μικρές Α/Γ επιβαρύνουν κατά το ελάχιστο την τοπική γεωργία, την κτηνοτροφία ή τον τουρισμό. Δεδομένου ότι, περίπου το 99% της γης που φιλοξενεί μια Α/Γ είναι διαθέσιμο μετά την εγκατάστασή της, για άλλες χρήσεις, μπορούμε να κατανοήσουμε ότι οι αγροτικές και κτηνοτροφικές δραστηριότητες μπορούν να συνεχίζονται απρόσκοπτα και μετά την εγκατάσταση αυτών.
• Ενισχύεται σοβαρά η οικολογική συνείδηση και περιβαλλοντική πληροφόρηση των πολιτών, ιδιαίτερα στην Περιφέρεια
Ακολούθως, συνοψίζοντας τα οικονομικά οφέλη, επισημαίνει:
• Ενεργοποιώντας το θεσμικό πλαίσιο για τις μικρές ανεμογεννήτριες έως 50/60kw, ενεργοποιούμε εκατοντάδες μικρούς επενδυτές ( ιδιώτες ή επιχειρήσεις) σε σύντομο διάστημα 12-18 μηνών μέσω των ενεργειακών κοινοτήτων ή αυτόνομων επενδυτικών σχεδίων ή/και διαδικασίας net metering.
• Ενισχύεται η απασχόληση με τη δημιουργία άνω των 10.000-15.000 νέων θέσεων εργασίας, από έμμεσους και άμεσους εμπλεκόμενους (τεχνικό ειδικευμένο και ανειδίκευτο προσωπικό, εργάτες, επιβλέποντες μηχανικοί, εταιρίες φύλαξης, εταιρίες χωματουργικών και άλλων έργων πολιτικού μηχανικού κτλ.)
• Δημιουργείται σημαντικός τζίρος και τοπική οικονομική ανάπτυξη, σε εμπορικά καταστήματα και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ιδίως της Περιφέρειας
• Δημιουργούνται άμεσα έσοδα (τουλάχιστον 35.000.000€ ) στον Διαχειριστή Δικτύου ΔΕΔΔΗΕ, από την καταβολή ποσών για όρους και τέλη σύνδεσης..
• Δημιουργούνται πρόσθετα έσοδα στους ασφαλιστικούς φορείς.
• Δημιουργούνται πρόσθετοι έμμεσοι και άμεσοι φόροι από εισόδημα (πολλών εκατομμυρίων ευρώ/έτος), που θα εισπράτονται για 25 τουλάχιστον έτη από τον ελληνικό Κράτος.
• Αξιοποιούνται λιμνάζοντα μικρά κεφάλαια, που διαθέτουν οι μικροεπενδυτές και παράλληλα, απορροφώνται τα κοινοτικά κονδύλια μέσω ΕΣΠΑ ενώ παράλληλα αναβαθμίζονται οι τοπικές κοινωνίες.
Πέρα από το γενικότερο πλαίσιο, ο Νίκος Νικολόπουλος αναφέρεται σε επιμέρους προτάσεις, που έχουν σχέση με την παροχή κινήτρων. Ειδικότερα, υπογραμμίζει:
• Θέσπιση εθνικού στόχου ανάπτυξης προγράμματος μικρών Α/Γ ισχύος τουλάχιστον 150 MW, πέραν του εθνικού στόχου για τα λοιπά μεγαλύτερα αιολικά με δικαιούχους παραγωγής φυσικά και νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα. Η χρονική υλοποίηση του στόχου μπορεί να προβλέπει την αδειοδότηση ( όροι σύνδεσης και συμβάσεις πώλησης) με ρυθμό 10 MW ετησίως, με αρχή το έτος 2017 και με ελάχιστη διάρκεια δεκαπέντε (15) έτη, δηλ. μέχρι και το 2030.
• Η πρόοδος και το πλάνο ανάπτυξης θα επανεξετάζεται για πιθανή αναπροσαρμογή των ορίων ανά πενταετία, με βάση τα αποτελέσματα από την υλοποίησή του. Εφόσον εντός ενός έτους δεν καλύπτεται το ετήσιο όριο των 10 MW, αυτό μεταφέρεται προσθετικά στο επόμενο έτος, καθώς το ίδιο επίσης θα ισχύει εφόσον υπερκαλυφθεί το ανωτέρω ετήσιο όριο σε κάποιο έτος από τα σχετικά αιτήματα. Η χρονική προτεραιότητα αδειοδότησης δίδεται διαφανή κριτήρια υποβολής πλήρους αιτήματος , εγγυητικών επιστολών και λοιπών όρων.
• Άμεση ενεργοποίηση του προγράμματος μικρών Α/Γ με παράλληλες ρυθμίσεις για τις περιβαλλοντικές ΠΠΔ από το ΥΠΕΝ εντός του πρώτου εξαμήνου 2017 , ώστε να υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος προετοιμασίας.
• Σταθερή αποζημίωση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στα 170-190 €/MWh με σύστημα αποζημίωσης Feed In Τariff (FIT), προκειμένου οι συγκεκριμένες επενδύσεις να καθίστανται βιώσιμες, κατόπιν και σχετικών διαθέσιμων μελετών.
• Με την έκδοση των όρων σύνδεσης καταβολή εντός εύλογου χρονικού διαστήμα-τος εγγυητικής επιστολής ύψους 100€ ανά Kw ( με μέγιστο τις 6.000€ για τα 60 kw) και διάρκειας 180 ημερών για τον περιορισμό τυχόν προσπάθειας εμπορίας «αδειών» και αποτροπή δέσμευσης ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο διανομής, από μη υλοποιήσιμες επενδύσεις.
• Υποχρέωση υλοποίησης του έργου από τον επενδυτή εντός 12 μηνών από την ολοκλήρωση της αδειοδότησης με δυνατότητα μίας μόνο 6μηνης παράτασης (εάν έχει ήδη προχωρήσει ο επενδυτής σε παραγγελία εξοπλισμού) επί ποινή κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής.
• Οι επενδύσεις αυτές να μπορούν να ενταχθούν άμεσα, εκτός του ΕΣΠΑ 2014-2020, και στον Αναπτυξιακό Επενδυτικό Νόμο.
• Δυνατότητα εγκατάστασης μικρής ανεμογεννήτριας εντός λειτουργώντος αιολικού πάρκου, τηρώντας τις απαραίτητες αποστάσεις κ.λπ., εντός ΒΙΠΑ – ΒΙΟΠΑ – ΒΙΠΕ – ΒΕΠΕ και ΕΠ (Επιχειρηματικά Πάρκα) και εντός Τεχνολογικών Πάρκων για πειραματικούς-ερευνητικούς σκοπούς ή για λόγους μετρήσεων από το ΚΑΠΕ, χωρίς περαιτέρω υποχρέωση πάσης φύσεως αδειοδοτήσεων. Επιπλέον για μικρές Α.Γ μέχρι και 60 kW που πιστοποιούνται ως πρωτότυπα ή για ερευνητικούς-πειραματικούς λόγους, προτείνεται να συνεχίσει να ισχύει η εξαίρεση από τη λήψη άδειας παραγωγής μέχρι το τέλος της πειραματικής διαδικασίας. Μετά το τέλος των παραπάνω διαδικασιών προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα, η λειτουργία των μικρών Α/Γ να μετατραπεί σε εμπορική, με τη χορήγηση των κατάλληλων εγκρίσεων.
• Να δίνεται η δυνατότητα για ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο κατοχής μέχρι 3 «αδειών» για μικρές Α/Γ μέχρι 60kW εκάστη.