Βουλή: Στην Ολομέλεια η κύρωση της Συμφωνίας Πολιτιστικής Συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου * Κατατέθηκε ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2025 - Η συζήτηση στην Επιτροπή θα ξεκινήσει στις 25 Νοεμβρίου * Γ. Γεραπετρίτης: Αναδεικνύουμε την ανάγκη για μια κοινωνία ισότιμη στην πράξη * Δ. Κουτσούμπας: Η απεργία στέλνει ισχυρό και ξεκάθαρο μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση: Δώστε λεφτά για μισθούς, για την παιδεία, για την υγεία και όχι για των πολέμων τα σφαγεία * Ν. Δένδιας: Οι ΕΔ αποτελούν απαραίτητη συνθήκη της εθνικής μας επιβίωσης, προβάλλοντας τη σταθερή προσήλωσή τους στις αξίες της Δημοκρατίας, της Ειρήνης και της Ελευθερίας * Εγκαίνια της έκθεσης «Επιστροφή στα Αντικύθηρα» - Λ. Μενδώνη: Το 2026 το υπουργείο Πολιτισμού θα αποδώσει το Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων * ΚΚΕ: Απεμπλοκή τώρα της Ελλάδας από τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο στην Ουκρανία * Χρ. Στυλιανίδης: Η Ελλάδα καταλύτης στήριξης της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και διαφύλαξης της ασφάλειας της ναυτιλίας * Δημ. Τσιόδρας: Με έμφαση στην ανθεκτικότητα του νερού, η πρώτη συζήτηση για τις προτεραιότητες της Ομάδας του ΕΚ για την Κλιματική Αλλαγή

Τετάρτη 1 Νοεμβρίου 2017

Αυγενάκης, Μπακογιάννη και 24 ακόμη βουλευτές της ΝΔ προς τον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης

Αυγενάκης, Μπακογιάννη και 24 ακόμη βουλευτές της ΝΔ προς τον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης


«Πορεία εκτέλεσης ΠΔΕ, Αναπτυξιακών Νόμων, ΕΣΠΑ 2014-2020, Επιχειρηματικότητας και Μικρών-Μεσαίων Επιχειρήσεων»

Στις σημαντικές καθυστερήσεις στην πορεία εκτέλεσης του ΠΔΕ, των αναπτυξιακών νόμων και του ΕΣΠΑ 2014-2020 αναφέρονται ο Γραμματέας ΠΕ της ΝΔ - Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, η Τομεάρχης Οικονομίας και Ανάπτυξης – Βουλευτής Β’ Αθηνών κ. Ντόρα Μπακογιάννη και 24 ακόμη Βουλευτές της ΝΔ με κοινοβουλευτική τους παρέμβαση προς τον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Δήμο Παπαδημητρίου. 

Στην Ερώτηση επισημαίνεται ότι: «Τα τελευταία χρόνια, η ελληνική οικονομία είναι βυθισμένη σε μια κατάσταση διαλυτικής στασιμότητας. Οι προβλέψεις έστω για αναιμική ανάπτυξη αναθεωρούνται συνεχώς προς τα κάτω, προκαλώντας εύλογες αμφιβολίες για την τελική επίτευξη των στόχων του κρατικού προϋπολογισμού και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος. Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας διαρκώς διολισθαίνει, καθώς σύμφωνα με την έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) η Ελλάδα υποχώρησε στην 87η (από την 86η όπου βρισκόταν πέρσι) θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Η σημαντική καθυστέρηση - κατά 1.5 χρόνο - στην ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης συνέβαλε στην έξαρση της αβεβαιότητας στην αγορά, αποτρέποντας την εκδήλωση οποιασδήποτε αναπτυξιακής δυναμικής. Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά επισημαίνεται και στην Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για τη Νομισματική Πολιτική 2016-2017, το γεγονός αυτό οδήγησε σε «σημαντική μείωση των επενδύσεων», συμπέρασμα στο οποίο εύκολα θα μπορούσε να καταλήξει κανείς παρατηρώντας αρκετούς επιμέρους δείκτες της αγοράς.
Επιπλέον, η ελληνική οικονομία βρίσκεται για περισσότερο από δυόμισι χρόνια υπό το καθεστώς του περιορισμού στην κίνηση κεφαλαίων, το οποίο αυτονόητα δυσχεραίνει την καθημερινότητα των παραγωγικών κλάδων, καθώς και την εκδήλωση σημαντικών επενδύσεων. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (Εθνικοί Λογαριασμοί), το δεύτερο τρίμηνο του 2017, ο ακαθάριστος σχηματισμός κεφαλαίου υποχώρησε σε ποσοστό 17,1%.
Αν σ' αυτό το ήδη αποτρεπτικό για επενδύσεις πλαίσιο συνυπολογίσει κανείς την αύξηση των φορολογικών βαρών, αντιλαμβάνεται το ασφυκτικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται σήμερα χιλιάδες επιχειρήσεις στη χώρα, ένα πρόβλημα που μεταφέρεται και στην καθημερινότητα του Έλληνα πολίτη μέσα από μειώσεις μισθών, εργασιακή ανασφάλεια και υψηλή ανεργία. Το 2016, η Ελλάδα ήταν η μοναδική χώρα που αύξησε το ΦΠΑ, η μοναδική (μαζί με τη Νορβηγία) που αύξησε το φόρο εισοδήματος για όλες τις εισοδηματικές κατηγορίες, ενώ ήταν και μία από τις ελάχιστες χώρες που αύξησαν τη «φορολογική σφήνα» (δηλαδή τη φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση του κόστους εργασίας). Την ίδια στιγμή οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα αναδεικνύουν τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές ως τον πρώτο ανασχετικό παράγοντα επιχειρηματικότητας (WEF, Executive Opinion Survey 2017).

Α. Πορεία εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε)
Σύμφωνα με τα παρακάτω στοιχεία παρουσιάζεται το 2017 τραγική επιβράδυνση της εκτέλεσης του ΠΔΕ, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Ειδικότερα, έναντι συνολικών πληρωμών ΠΔΕ 3,3 δισ. € το 2014, την αντίστοιχη περίοδο του 2017 καταγράφονται συνολικές πληρωμές μόλις 1,4 δισ. €. Αντίστοιχα η απορροφητικότητα κατέρχεται από το 42,7% στο 21,95%. Δυστυχώς, οι προκηρύξεις νέων έργων παραμένουν ακόμη στο στάδιο του προελέγχου. Αυτή η μεγάλη καθυστέρηση προκαλεί επιβράδυνση αλλά και ενδεχόμενα αδυναμία κάλυψης του στόχου ν+3 σε ορισμένα προγράμματα. Παρά τις αλιευτικές δυνατότητες της χώρας μας, παρουσιάζεται σχεδόν μηδενική απορρόφηση στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας.

Β. Πορεία Αναπτυξιακών Νόμων
Ο Αναπτυξιακός Νόμος 4399/2016 παραμένει ανενεργός. … Να θυμίσουμε ότι τα τελευταία έργα που εντάχθηκαν σε αναπτυξιακό νόμο ήταν τον Ιούνιο του 2014 (τρεισήμισι χρόνια πριν), όταν επί ημερών μας μέσα σε μόλις 6 μήνες υποβλήθηκαν 732 αιτήσεις, ολοκληρώθηκαν όλες οι διαδικασίες αξιολόγησης και εντάχθηκαν τελικώς 484 επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2,668 δισ. ευρώ και μάλιστα με περισσότερο διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες από τις ισχύουσες που θεσπίστηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι ενώ επί των ημερών μας η κάθε πρόταση αξιολογούνταν με σειρά (α) από υπάλληλο της υπηρεσίας, (β) από 2 πιστοποιημένους αξιολογητές και εάν υπήρχε απόκλιση μεταξύ τους πήγαινε και σε τρίτο (γ) από τον αρμόδιο τμηματάρχη και (δ) το Διευθυντή, εσείς καταργήσατε αυτή τη διαδικασία και ουσιαστικά έχετε δώσει την αρμοδιότητα σε έναν και μόνο εξωτερικό αξιολογητή που ανήκει σε ένα νέο μητρώο που εσείς δημιουργήσατε χωρίς καμία διαδικασία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Μάλιστα στις ανωτέρω επενδύσεις ήταν προαπαιτούμενη και άρα εξασφαλισμένη η ίδια συμμετοχή του κάθε μετόχου σε ποσοστό τουλάχιστον 25% (αυτός ο έλεγχος γινόταν σε όλους ανεξαιρέτως τους προηγούμενους αναπτυξιακούς), ενώ εξαιρετικά αρνητική εντύπωση μας προξενεί ότι στο Ν.4399, που προωθήσατε και ψηφίσατε, δεν απαιτείται από το μέτοχο να αποδείξει ότι διαθέτει τα κεφάλαια για την υλοποίηση του έργου (αρκεί υπεύθυνη δήλωση του και μόνο). Άρα προφανώς μεγάλο μέρος των αιτημάτων του Ν.4399, για την επιτυχία του οποίου κομπάζετε, δεν είναι ώριμες επενδύσεις (άλλη μια εικονική πραγματικότητα της κυβέρνησής σας). Αλήθεια, σε πόσες από τις 772 αιτήσεις υπαγωγής σήμερα έχει ελεγχθεί η δυνατότητα καταβολής της ίδιας συμμετοχής του κάθε μετόχου;

Γ. ΕΣΠΑ 2014-2020
… Η αποτυχία στη διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων, μάλιστα, είναι τόσο ξεκάθαρη που αποτυπώνεται πια και στα επίσημα στοιχεία: Στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού του 2017 (σελ. 85), αναφέρεται πως ο ετήσιος στόχος που είχε θέσει η Κυβέρνηση στο ΕΣΠΑ 2014-2020 για το 2016 ήταν τα 2,28 δισ. ευρώ. Τελικά, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης ανακοίνωσε στις 04.01.2017 πως η απορρόφηση έφτασε τα 1,61 δισ. ευρώ, δηλαδή 29.3% κάτω του στόχου. Ενδεικτικά, στο μεγαλύτερο επιχειρησιακό πρόγραμμα, το ΕΠΑνΕΚ, για το 2016, σημειώθηκε απορρόφηση μόλις 5,8% (270.400.000 ευρώ). Δηλαδή, 17,1% κάτω από το στόχο.

Δ. Αρνητικά στοιχεία για την επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ
Αρνητικά στοιχεία καταγράφονται στην πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για την επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ:
• Ο δείκτης οικονομικού κλίματος παραμένει κατώτερος εκείνου στο τέλος του 2014.
• Ο δείκτης επιχειρηματικής ανασφάλειας είναι υψηλότατος και συγκεκριμένα άνω του 38% των ΜΜΕ βλέπει μπροστά της τον κίνδυνο του κλεισίματος.
• Το εμπόριο και οι αυτοαπασχολούμενοί (το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων στην χώρα) βρίσκεται σε δυσμενέστερη θέση
• Ο κύκλος εργασιών των ΜΜΕ σημειώνει κάμψη για το 57,5% των επιχειρήσεων.
• Μείωση της ζήτησης και των παραγγελιών καταγράφεται για το 57% των επιχειρήσεων.
• Ο δείκτης ρευστότητας εξακολουθεί να διατηρείται σε εμφανώς χαμηλά επίπεδα αφού για 2 στις 3 επιχειρήσεις (65,1%) παρατηρείται επιδείνωση.
• Το απόθεμα αναξιοποίητου παραγωγικού δυναμικού ξεπερνά το 51%.
• Μόνο το 4,2% των επιχειρήσεων προγραμματίζει να πραγματοποιήσει κάποια επένδυση στο επόμενο εξάμηνο.
• Το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνουν ότι θα προχωρήσουν σε περικοπές θέσεων εργασίας είναι διπλάσιο από εκείνων που δηλώνουν πως θα τις αυξήσουν.
• Το 36,4% των επιχειρήσεων μείωσε τις ημέρες ή τις ώρες εργασίας.
• Στο 33,8% των ΜΜΕ υπάρχει καθυστέρηση στην έγκαιρη καταβολή μισθών
• Το 42,7% των επιχειρήσεων απασχολεί προσωπικό με ευέλικτη μορφή απασχόλησης.
• 65.000 επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες με κατασχέσεις και δέσμευση λογαριασμών.
•Το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνει ότι έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία παραμένει σταθερά υψηλό στο 23,8%».

Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση, τίθενται τα ακόλουθα ερωτήματα:
«1. Γιατί καθυστερεί η απορρόφηση του Προγράμματος των Δημοσίων Επενδύσεων και των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ανάπτυξης;
2. Πότε ολοκληρώθηκε η διαδικασία των αιτήσεων υπαγωγής στο Ν.4399;
3. Πόσες από τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν έχουν περάσει τον έλεγχο πληρότητας σήμερα, πόσες αιτήσεις προχωρούν στο επόμενο στάδιο της αξιολόγησης και πότε αυτό θα ολοκληρωθεί;
4. Πόσα αιτήματα που αφορούν έλεγχο επενδύσεων έχουν υποβληθεί από τον Ιανουάριο του 2015 έως σήμερα στο Υπουργείο και στις Περιφέρειες; Ποιο είναι το συνολικό ύψος των εκταμιεύσεων;
5. Ποιος είναι ο μέσος χρόνος αναμονής για μία επένδυση από τη στιγμή της κατάθεσης του αιτήματος ελέγχου μέχρι την τελική αποπληρωμή;
6. Γιατί καθυστερεί η υλοποίηση όλων των αναπτυξιακών προγραμμάτων (κρατικών και κοινοτικών), με αποτέλεσμα να στερείται πόρων η χειμαζόμενη οικονομία;
7. Ποιο είναι το σχέδιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που θα βελτιώσει τα καταστροφικά δεδομένα και τους αρνητικούς δείκτες της ελληνικής οικονομίας που αναφέρονται στην έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ;
8. Για ποιους λόγους παρατηρούνται τόσες σημαντικές καθυστερήσεις στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων; Πώς θα αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση το πρόβλημα και ποιες ενέργειες έχει πραγματοποιήσει προς την κατεύθυνση αυτή;
9. Ποιος είναι ο δημοσιονομικός στόχος για την εισροή κοινοτικών πόρων για το έτος 2017 από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020, όπως αυτός δηλώθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές του έτους; Έχει αναθεωρηθεί ή υποβιβασθεί εντός του τρέχοντος έτους; Ποια είναι η μέχρι σήμερα εισροή κοινοτικών πόρων για το έτος 2017, συνολικά και ανά Επιχειρησιακό Πρόγραμμα;
10. Πότε θα ολοκληρωθεί η κατάρτιση της Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής 2021; Πότε θα γίνει η διαδικασία της διαβούλευσης και επί της βάσης ποιου κειμένου;».

Γραφείο Τύπου