Hellenic Cypriot Press Agency

Πέμπτη 21 Απριλίου 2016

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΠΑΝΟΥ ΚΑΜΜΕΝΟΥ ΣΤΗΝ 3η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ


«Καλή σας ημέρα,

θέλω, λοιπόν, να μου επιτρέψετε να κάνω μία αναφορά στη γεωπολιτική σημασία της χώρας και στη γεωοικονομία.

Τα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα έφεραν μεγάλες ανακατατάξεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Πολλές από αυτές στον εγγύς και ευρύτερο περίγυρο της Χώρας μας.

Ο πόλεμος στο Ιράκ, η «Αραβική Άνοιξη» - μάλλον χειμώνας ήταν - και η αστάθεια που ακολούθησε σε αριθμό χωρών, η ουκρανική κρίση και η ανάδυση νέων απειλών από μη κρατικές οντότητες σε συνδυασμό με τις αναπτυσσόμενες ακραίες ιδεολογίες συνθέτουν ένα τοπίο κινούμενης άμμου.

Περαιτέρω, η ανακάλυψη υποθαλάσσιων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων και η επιπρόσθετη αξία που αποδίδεται στην κήρυξη Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών, ο σχεδιασμός και η κατασκευή νέων αγωγών μεταφοράς υδρογονανθράκων και ηλεκτρισμού αποτελούν γεγονότα σταθμούς για την οριοθέτηση της γεωπολιτικής κατάστασης και την περαιτέρω χάραξη της εθνικής πολιτικής.

Όλα τα ανωτέρω συνθέτουν ένα περιβάλλον το οποίο χαρακτηρίζεται από υψηλή δυναμική ανάπτυξης διεθνών συνεργασιών, αλλά και που ενέχει υψηλό κίνδυνο συγκρούσεων.

Για τη χώρα μας, είναι παράδοξο το γεγονός ότι στον 21ο αιώνα, εξακολουθεί να αντιμετωπίζει συμβατική απειλή από γείτονα χώρα σύμμαχο στο ΝΑΤΟ και δυνητικά εταίρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την Τουρκία. Την ώρα, δηλαδή, που συμφωνούμε σε πολιτικό επίπεδο στο ΝΑΤΟ με τον Υπουργό Άμυνας της Τουρκίας, την ώρα που καθόμαστε στο τραπέζι 27 χώρες και συνυπογράφουμε τη συμφωνία για το μεταναστευτικό, με την ισχυρή βοήθεια των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και της Γερμανίας, την ίδια στιγμή η Τουρκία προχωρά σε συνεχείς προκλήσεις, παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου, του εθνικού εναέριου χώρου και των υδάτων και υπερπτήσεις στα ελληνικά νησιά.

Πέραν όμως της συμβατικής απειλής, νέες μορφές απειλών έχουν αναδυθεί. Αναφέρομαι κυρίως στις ασύμμετρες και υβριδικές απειλές. Οι κύριοι παράγοντες που διαμορφώνουν το πλέγμα δημιουργίας τους είναι η άνιση ανάπτυξη, οι ηγεμονικές συμπεριφορές, οι περιφερειακές διενέξεις, οι οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές διαφορές μεταξύ ανεπτυγμένων και λιγότερο ανεπτυγμένων χωρών.

Έτσι εμφανίζεται η οικονομική μετανάστευση, η τρομοκρατία, οι σύγχρονες μορφές πειρατείας, το οργανωμένο έγκλημα, τα όπλα μαζικής καταστροφής, ο ηλεκτρονικός πόλεμος και τα εγκλήματα υψηλής τεχνολογίας, ο θρησκευτικός και εθνικιστικός φονταμενταλισμός και τέλος οι περιβαλλοντικές, υγειονομικές και ενεργειακές απειλές.

Οι απειλές αυτές, των οποίων οι επιπτώσεις συχνά παρουσιάζονται στον διεθνή τύπο, επηρεάζουν μεγάλα τμήματα του πληθυσμού και αντιμετωπίζονται σε καθημερινή βάση. Ορισμένες εξ αυτών δεν είναι στρατιωτικής φύσης, οι προεκτάσεις τους όμως και η αντιμετώπιση των καταστροφικών συνεπειών τους άπτονται και των δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Σε κάθε περίπτωση, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει ενσωματώσει πλήρως τις ανωτέρω απειλές στις προβλέψεις του εθνικού αμυντικού σχεδιασμού και αξιολογούνται με ένα συνεκτικό τρόπο από το σύνολο των φορέων που συνθέτουν το σύστημα εθνικής ασφάλειας της χώρας μας.

Κυρίες και κύριοι,

Βασικά στοιχεία που τείνουν να διαμορφώσουν στις μέρες μας την επιρροή, κάθε εθνικού ή διεθνούς παράγοντα, στα σύγχρονα γεωοικονομικά μοντέλα, θεωρούνται: η ύπαρξη σημαντικών στρατηγικών πρώτων υλών, οι σημαντικές επενδυτικές και χρηματοοικονομικές δραστηριότητες εθνικού ή πολυεθνικού χαρακτήρα, που διαχέουν το πεδίο δράσης τους εκτός των εθνικών συνόρων - η επιρροή του υπόψη παράγοντα επαυξάνεται στην περίπτωση που οι δραστηριότητες επεκτείνονται σε στρατηγικούς τομείς οικονομικής δραστηριότητας εκτός των εθνικών συνόρων - η ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας και ιδιαίτερα της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

Στο σημείο αυτό θέλω να σας πω ότι η πολιτική του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, από την ημέρα που ο Πρωθυπουργός μου ανέθεσε την πολιτική ευθύνη, είναι πολύ διαφορετική από το παρελθόν. Δεν υπάρχει ούτε ένα ταξίδι, είτε δικό μου, είτε του Αναπληρωτή Υπουργού κ. Βίτσα, είτε του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, στο οποίο να μην υπάρχει συνοδεία των ελληνικών επιχειρήσεων αμυντικού υλικού, όχι μόνο των κρατικών αλλά και των ιδιωτικών. Οι διαταγές που έχουν λάβει οι Έλληνες ακόλουθοι άμυνας σε όλες τις πρεσβείες του κόσμου είναι να εξυπηρετούν τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Θέλω να σας πω ότι είμαι περήφανος, διότι στα ταξίδια που κάναμε για πρώτη φορά με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπως στην Ινδία, στην Ιορδανία, στην Αρμενία, στο Ισραήλ, αλλά και σε άλλες χώρες, οι ελληνικές επιχειρήσεις πέτυχαν μεγάλα συμβόλαια. Είμαι περήφανος να σας πω ότι αυτή τη στιγμή τα οπλικά συστήματα που θα χρησιμοποιούνται στο μέλλον στην Ινδία θα είναι παραγωγή ελληνικών επιχειρήσεων. Μικρές, μεσαίες και μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις έχουν καταφέρει να προχωρήσουν σε διεθνείς συνεργασίες υπό την ασπίδα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Πιστεύω ότι στο μέλλον η εθνική αμυντική βιομηχανία, όπως και η υψηλή τεχνολογία, θα αποτελέσουν το δόρυ της ανάπτυξης.

Η αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών, με ενίσχυση του μεριδίου τους στην αγορά, με προγράμματα συνεργασίας με αντίστοιχες του εξωτερικού, αποτελεί πάγια επιδίωξη του ομιλούντος και της Κυβέρνησής μας. Θέλω σε αυτό το σημείο να σας πω ότι η Ελλάδα έχει ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό. Η Ελλάδα είναι από τα πρώτα μέλη του ΝΑΤΟ και βεβαίως παραμένουμε πιστοί στη Συμμαχία. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να είναι η πύλη για την αμυντική συνεργασία του ΝΑΤΟ με τις χώρες εκτός ΝΑΤΟ και παράλληλα των χωρών εκτός ΝΑΤΟ προς τις χώρες του ΝΑΤΟ.

Η συμπαραγωγή που μπορεί να γίνει με χώρες εκτός ΝΑΤΟ σε ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες δίνει πιστοποίηση Ευρωπαϊκής Ένωσης και ΝΑΤΟ, που σημαίνει ότι αυτά τα αμυντικά συστήματα θα μπορούν να πωληθούν εντός του ΝΑΤΟ. Παράλληλα, οι καλές σχέσεις που έχουμε δημιουργήσει - και εδώ θέλω να μιλήσω για απόλυτη συμμαχία - με το Ισραήλ είναι ο κύριος άξονας της διείσδυσής μας στη Μέση Ανατολή. Είμαστε η χώρα, η οποία σε απόλυτη συμμαχία με το Ισραήλ και με καλές σχέσεις με τις χώρες της Μέσης Ανατολής και του αραβικού κόσμου μπορούμε να συνδυάσουμε κοινές αμυντικές επιχειρήσεις και παράλληλα πρωτοβουλίες που έχουν να κάνουν με την αμυντική βιομηχανία.

Η δυνατότητα της Ελλάδας να συνομιλεί την ίδια στιγμή με χώρες του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι παραδοσιακά φιλικές σχέσεις με τη Ρωσία μας επιτρέπουν ακόμα να είμαστε εκείνοι που μπορούν άνετα να πουν δημόσια ότι τα ελληνικά οπλικά συστήματα ανατολικής προελεύσεως, όπως οι S 300, φυλούν νατοϊκές βάσεις. Αυτό βέβαια σε μία έντιμη συνεργασία, εν γνώσει των συμμάχων μας, χωρίς να κάνουμε παιχνίδια τα οποία μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τα ελληνικές θέσεις.

Εδώ θέλω να σας πω ότι χθες είχαμε μια πολύ μεγάλη επιτυχία στη Σύνοδο των Υπουργών Άμυνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διότι αναδείξαμε το πόσο σημαντικός είναι ο θαλάσσιος χώρος που βρίσκεται νότια της Κρήτης, βόρεια της Αιγύπτου και της Λιβύης, δυτικά της Κύπρου, του Ισραήλ και της Ιορδανίας και ανατολικά της Μάλτας και της Ιταλίας. Ο χώρος αυτός είναι ο θαλάσσιος χώρας που όταν προχωρήσει - είμαστε σε πάρα πολύ καλό σημείο, τελειώνει σχεδόν - η συμφωνία για την ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου θα δημιουργήσει έναν ασφαλή χώρο που θα γίνεται η διακίνηση αγαθών και παράλληλα ο έλεγχος των παράνομων ροών. Όλη η χρηματοδότηση της τρομοκρατίας σε αυτή την περιοχή περνά μέσα από τη διακίνηση πετρελαίου, όπλων, ναρκωτικών και ανθρώπων.

Επιπλέον, είναι αναγκαία η λειτουργία ανεπτυγμένων επικοινωνιακών δικτύων, η διαμόρφωση υψηλού επιπέδου επιστημονικού δυναμικού και η δαπάνη για έρευνα, καθώς και η συμμετοχή σε ευρύτερα γεωοικονομικά σχήματα.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα μια πρωτοφανής δημοσιοοικονομική συγκυρία έχει κλονίσει ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο.

Είναι μια κρίση στην πραγματικότητα πολιτική, είναι μια κρίση που αναδεικνύει τη αδυναμία της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λειτουργήσει ως μία ολοκληρωμένη πολιτική οντότητα, να υποστηρίξει με τους ανάλογους θεσμούς και με τις αναγκαίες πολιτικές πρωτοβουλίες το στρατηγικό όραμα της εμβάθυνσης.

Γιατί είναι πραγματικά αντιφατικό να υπάρχουν προωθημένοι χρηματοοικονομικοί θεσμοί αλλά, να μην υπάρχουν θεσμοί αναπλήρωσης των αναπτυξιακών ελλειμμάτων, όπως συμβαίνει σε άλλες περιοχές του κόσμου που έχουν αναδείξει κατά κυριολεξία ομοσπονδιακά συστήματα διακυβέρνησης.

Κυρίες και κύριοι,

Η Ελλάδα, αυτή τη στιγμή έχει την απόλυτη στήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Αν υπήρξε συμφωνία το καλοκαίρι με την κυβέρνηση, υπήρξε συμφωνία διότι υπήρξε προσωπική παρέμβαση του προέδρου Ομπάμα και του προέδρου Ολάντ.

Στις 23 του μηνός θα υπάρξει συνάντηση του προέδρου Ολάντ με την καγκελάριο Μέρκελ. Να είστε βέβαιοι ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής παρεμβαίνουν και επιθυμούν, η Ελλάδα να είναι μια χώρα σταθερότητας, μια χώρα που θα μπορεί επάνω της να χτιστεί το σύστημα σταθερότητας σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Εκεί είναι η προοπτική μας. Και αυτή την προοπτική τη γεωπολιτική πρέπει να την χρησιμοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο.

Η Ελλάδα επιδιώκει και χαράσσει μια σταθερή και φιλόδοξη στρατηγική στην ανάδειξή της ως νέου ενεργειακού παίκτη στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου.

Η Ελλάδα, όμως αποτελεί και την εγγύηση για τα Βαλκάνια. Στα Βαλκάνια τον τελευταίο καιρό θα έχετε δει φαινόμενα χρηματοδότησης ακραίων ισλαμιστικών οργανώσεων. Βλέπουμε σε μετριοπαθείς χώρες να αναγείρονται τεμένη και να έρχονται χρηματοδοτήσεις από «περίεργες» χώρες της Μέσης Ανατολής. Σε αυτές τις προκλήσεις η Ελλάδα μπορεί να είναι παράγοντας σταθερότητας.

Η Ελλάδα έχει την υποχρέωση να στηρίξει όλες αυτές τις προσπάθειες της δημιουργίας αγωγών από την Ανατολή προς τη Δύση, ανεξάρτητα αν αυτές στηρίζονται από τη μια ή την άλλη χώρα. Και βεβαίως πρέπει να γίνει ο TAP με το Αζερμπαϊτζάν, αλλά την ίδια στιγμή πρέπει να δημιουργηθεί και ο περίφημος αγωγός που ο Κώστας Καραμανλής παρουσίασε, όχι πλέον από το Μπουργκάς στην Αλεξανδρούπολη, αλλά μέσω της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θράκης προς τη βόρεια πλευρά της Βουλγαρίας που θα δώσει τη δυνατότητα μέσω της Ρουμανίας να συνδεθεί ο αγωγός με την Ευρώπη, ως μια δεύτερη επιλογή.

Προχωράμε στην ενίσχυση της δυνατότητας ανάπτυξης τέτοιων αγωγών ακόμα και προς την Ιταλία, υποθαλάσσιων αγωγών και βεβαίως, μέχρι να γίνουν όλα αυτά με τη δημιουργία σταθμών LPG που θα δώσουν τη δυνατότητα με τα κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ, να μπορούν μέσω της Ελλάδας θα διοχετευτούν με αγωγούς προς την υπόλοιπη Ευρώπη.

Η Στρατηγική της Ελλάδας στον τομέα της ενέργειας θα εξετασθεί υπό ένα διττό πρίσμα. Πρώτο, στο επίπεδο ύπαρξης και εκμετάλλευσης των υφιστάμενων φυσικών πόρων, που δημιουργούν από μόνοι τους ένα σημαντικό γεωοικονομικό προβάδισμα και δεύτερο στο επίπεδο ανάπτυξης δυνατοτήτων της χώρας επί υποδομών και συμμαχιών, που θα την καταστήσουν ενεργειακό κόμβο και θα ενισχύσουν τόσο την οικονομική της δυναμική, όσο και την ισχύ της.

Η Ευρώπη και η χώρα μας, ιδιαίτερα μετά τα τελευταία τρομοκρατικά χτυπήματα στο Παρίσι και τις Βρυξέλλες, βρισκόμαστε ευθέως αντιμέτωποι με τις υβριδικές και τις ασύμμετρες απειλές. που ταράζουν τα νερά και αλλάζουν το περιβάλλον ασφάλειας, όχι μόνο στη Μέση Ανατολή αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δημιουργώντας αντίστοιχες επιπτώσεις στους τομείς της οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής.

Στο σημείο αυτό θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η Ελλάδα ως κομβική χώρα, έχει αυτή τη στιγμή έναν πολύ σημαντικό ρόλο στο χτίσιμο μιας νέας πολιτικής ασφάλειας. Και η νέα πολιτική ασφάλεια έχει να κάνει και με τη μετανάστευση. Μια πολιτική ασφάλειας η οποία θα δώσει τη δυνατότητα χρήσης βιομετρικών στοιχείων και βιομετρικής ταυτότητας που θα μπορέσει να παρέχει το αίσθημα της ασφάλειας, την ανάπτυξη δικτύου και συμφωνιών όπως είναι η συμφωνία για τη δημιουργία μιας υπηρεσίας πληροφοριών στα πλαίσια του ΝΑΤΟ, με πρώτη υπηρεσία πληροφοριών που δημιουργείται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και θα δώσει τη δυνατότητα να ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των χωρών μελών του ΝΑΤΟ αλλά και άλλων χωρών εκτός ΝΑΤΟ για τη δημιουργία ενός πλήρους συστήματος ασφάλειας στη Δύση μέσω της Ανατολής.

Στο σημείο αυτό θέλω να σας πω ότι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει ξεκινήσει ήδη και προχωρά μεγάλα σχέδια σε σχέση με τη χρήση της ακίνητης περιουσίας, χωρίς να πωλείται ακίνητη περιουσία που κατέχουν τα ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων. Η αντικειμενική τους αξία είναι γύρω στα 37 δις ευρώ. Ήδη προχωρούμε σε εκμίσθωση των χώρων αυτών για πενήντα ή εκατό χρόνια και με τη δυνατότητα να γίνουν εγκαταστάσεις που αποτελούν οχυρό, δηλαδή είναι εγκαταστάσεις για τις οποίες δεν απαιτούνται άδειες ούτε από την αρχαιολογία ούτε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, να μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε σύναψη συμφωνιών για μεγάλες επενδύσεις.

Ανακοίνωσα πριν από μια εβδομάδα, για τις Φλέβες, τις δύο προτάσεις που υπάρχουν ήδη στο τραπέζι. Θα υπάρξει διαγωνισμός μέσω του διαδικτύου με bid για μια εβδομάδα μόνο. Οι διαδικασίες δηλαδή είναι απλές και γρήγορες. Η πρώτη επένδυση είναι ύψους 3,6 δις ευρώ για τη δημιουργία ενός μεγάλου resort από εταιρείες του Άμπου Ντάμπι και η δεύτερη για τη δημιουργία ενός «silicon island», που κατευθύνεται μάλλον προς την Αίγινα, προς τον Τούρλο, όπως επίσης και παλιά στρατόπεδα που θα δοθεί η δυνατότητα, όπως και ολόκληρες περιοχές, να δημιουργηθούν εκείνες οι επενδύσεις που θα αποφέρουν.

Το σύστημα της φορολόγησης έχει να κάνει με τη δυνατότητα που θα έχουμε από τη στιγμή που θα κλείσει η διαπραγμάτευση να μπορέσουμε να συνθέσουμε σε ένα ολόκληρο πακέτο την πολιτική των επόμενων δώδεκα μηνών αλλά και την πολιτική η οποία θα πρέπει να χαραχθεί μετά το 2018. Εμείς, πάντως, ως ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ και στα πλαίσια της κυβερνητικής μας συμμετοχής θα στηρίξουμε τέτοιες πρωτοβουλίες. Θα στηρίξουμε ζώνες χαμηλής φορολόγησης στα νησιά. Θα στηρίξουμε ζώνες χαμηλής φορολόγησης σε κλειστές βιομηχανικές περιοχές και πιστεύω ότι αυτή η κυβέρνηση θα είναι μια κυβέρνηση που θα μπορέσει, παρέα με την προσπάθεια ανάκαμψης της Ελλάδος, να δείξει και να αναδείξει το σημαντικό ρόλο της Ελλάδος στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και του κομβικού σημείου μεταξύ Δύσης και Ανατολής.

Σας ευχαριστώ πολύ».