ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ
ΑΛΕΞΗ ΤΣΙΠΡΑ
ΣΤΟ Συνεδριακό Κέντρο Ι. Βελλίδης
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 6/9/2015
Κυρίες Και Κύριοι,
Φίλες και Φίλοι,
Χαίρομαι που για άλλη μια φορά βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη και στο βήμα της φιλόξενης Διεθνούς Έκθεσης.
Της Διεθνούς Έκθεσης που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς στήριξης και ανάδειξης των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας μας.
Και αυτή η προσφορά της ΔΕΘ είναι κρισιμότατη ειδικά σήμερα που στο κέντρο της δημόσιας συζήτησης βρίσκεται το ερώτημα του παραγωγικού προσανατολισμού της χώρας.
Το μεγάλο ερώτημα του οικονομικού και κοινωνικού μοντέλου που θα μας οδηγήσει στην έξοδο από την κρίση με την κοινωνία και τους πολίτες όρθιους.
Αυτό είναι και το μεγάλο ερώτημα των εκλογών της 20ης Σεπτέμβρη. Διότι αυτό που πρέπει να διασφαλίσουμε είναι ότι τη βαθιά κρίση δε θα την ακολουθήσει ο κύκλος της άνεργης ανάπτυξης.
Και είναι ακριβώς εδώ, που συγκρούονται οι αντιλήψεις του παƻιού και χρεοκοπη莼ένου πολιτικού συστήματος από την μια μεριά Και οι δυνάμεῖ της Ελλάδας πΟυ παράγει, της Ελλάδας που αγωνΫζεταΩ που κατακτά εκ νέου τη θέσΧ της διεθνώς, από την άλΫη.
Αν κάτι πρέπει να έχουμε βγάλει ως συμπέρασμα από τα χρόνια της κρίσης είναι ότι η παραγωγή δεν πρέπει να στηρίζεται πάνω στα κοινωνικά ερείπια που αφήνει πίσω της η λιτότητα, ούτε να διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες και να στηρίζεται στους κρατικοδίαιτους ολιγάρχες, στα δίκτυα της διαφθοράς και της αναξιοκρατίας, στις προνομιακές σχέσεις με τον κρατικό και διοικητικό μηχανισμό, στα καρτέλ και την φοροδιαφυγή.
Αντίθετα, θέλουμε μια ανάπτυξη που θα στηρίζεται στην εργασία, στην επένδυση την καινοτομία, την ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Μια ανάπτυξη που θα έχει προσανατολισμό, θα είναι σχεδιασμένη και θα αξιοποιεί το σύνολο των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας;
Μια ανάπτυξη που θα δίνει διέξοδο και προοπτική στην υπερπροσοντούχα νεολαία της χώρας αξιοποιώντας τις γνώσεις, το δυναμισμό και την διάθεση της να ζήσει και να δημιουργήσει.
Μια ανάπτυξη μέσο για την προώθηση της κοινωνικής ευημερίας.
Δεν πρόκειται εδώ για ερωτήματα μικρής σημασίας αλλά για τα μεγάλα διλήμματα της εποχής μας που αντανακλούν και τις διαφορετικές αντιλήψεις των κομμάτων.
Από τη μια πλευρά έχουμε την αντίληψη της ισοπέδωσης των μισθωτών και μικρομεσαίων στρωμάτων και των αγροτών και από την άλλη την αντίληψη που θέλει αυτά τα στρώματα να γίνουν κινητήρας και καταλύτης της εξόδου από την κρίση.
Και για να γίνει αυτό χρειάζεται μια πορεία που θα χαρακτηρίζεται από μια ισχυρή δημόσια παρέμβαση με επενδύσεις, πολιτικές αναδιανομής του εισοδήματος, αλλά και με μεγάλες θεσμικές τομές για τον εκδημοκρατισμό και την οργανωτική ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης.
Γιατί η ανάπτυξη δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα της κοινωνικής ισοπέδωσης αλλά αντίθετα πρέπει να στηριχθεί στην στήριξη της ενεργού ζήτησης αλλά και ενός δυναμικού και ανταγωνιστικού εξαγωγικού τομέα.
Φίλες και Φίλοι,
Κυρίες και Κύριοι,
Όλη την προηγούμενη περίοδο δώσαμε δείγματα γραφής ενός άλλου πολιτικού ήθους και μιας νέας αντίληψης για τη διαχείριση των κοινών υποθέσεων.
Δώσαμε δείγματα γραφής για τις πολιτικές μας προθέσεις υλοποιώντας μια σειρά από προεκλογικές δεσμεύσεις παρά τις εξαιρετικά δυσμενείς οικονομικές συνθήκες στις οποίες βρεθήκαμε.
Κάποιοι προσπαθούν να κρύψουν τον εαυτό τους.
Κραύγαζαν ότι εμείς θα βγάλουμε τη χώρα από το ευρώ.
Και τώρα που η προπαγάνδα αυτή κατέρρευσε δεν τους έμεινε τίποτα.
Και έμειναν να συγκρίνουν το ΣΥΡΙΖΑ με το ΣΥΡΙΖΑ.
Το προεκλογικό μας πρόγραμμα με όσα από αυτό μέχρι στιγμής καταφέραμε να υλοποιήσουμε.
Δηλαδή, εάν δεν φέρναμε συμφωνία θα μας λέγανε ότι καταστρέψαμε τη χώρα.
Τώρα που φέραμε συμφωνία μας λένε ότι απέχουμε από το προεκλογικό μας πρόγραμμα.
Αντιλαμβάνεται καθένας ότι θέλουν να κρύψουν προθέσεις και στρατηγικές, και αυτό δε θα το επιτρέψουμε.
Απουσιάζουν από την ίδια τους την καμπάνια.
Θα ήθελα όμως με την ευκαιρία της αποψινής μου ομιλίας εδώ στη ΔΕΘ λοιπόν να μου επιτρέψετε ένα σύντομο απολογισμό για όσα προφτάσαμε να κάνουμε μέσα στο πυκνό και δύσκολο αυτό επτάμηνο.
(1) Ξεκινήσαμε την υλοποίηση του πρώτου πυλώνα του Προγράμματος για την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης. Στο πλαίσιο αυτό με τον πρώτο νόμο μας έχουμε ήδη προχωρήσει
· στην παροχή δωρεάν ρεύματος σε 212.216 δικαιούχους
· στην δημιουργία της κάρτας σίτισης για 349.826 δικαιούχους
· στην υλοποίηση του προγράμματος εξασφάλισης στέγης με επιδότηση ενοικίου για 30.575 οικογένειες
· στην παροχή δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για όλους τους ανέργους
· στην κατάργηση του πεντάευρου στα νοσοκομεία όλης της χώρας
(2) Σε ότι αφορά τον δεύτερο πυλώνα του προγράμματος μας αν και δεν καταφέραμε εξαιτίας των δυσμενών οικονομικών συνθηκών και της μεθοδευμένης ασφυξίας να προχωρήσουμε στις αναγκαίες φοροελαφρύνσεις υπέρ των μισθωτών στρωμάτων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων πήραμε μέτρα ανακούφισης και μάλιστα πολλές φορές σε σφοδρή σύγκρουση με τους θεσμούς
· Υλοποιήσαμε την μεγάλη μας δέσμευση για τις 100 δόσεις για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων δίνοντας ταυτόχρονα ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα σε όσους και όσες εντάχθηκαν.
Τη ρύθμιση αυτή, την έχουν αξιοποιήσει πάνω από 750.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα.
· Επίσης αποποινικοποιήσαμε τις οφειλές προς το Δημόσιο μέχρι και του ποσού των 50.000 Ευρώ σταματώντας το αισχρό ανθρωποκυνηγητό που είχε εξαπολύσει η προηγούμενη κυβέρνηση εναντίον οφειλετών που είχαν αντικειμενική αδυναμία να αποπληρώσουν τα χρέη τους.
- Ήδη νομοθετήσαμε την Δεύτερη Ευκαιρία, πλήρης απαλλαγή χρεών για τα φυσικά πρόσωπα που εντίμως πτώχευσαν.
Αυτό που η Ευρώπη επέμενε να γίνει εδώ και χρόνια και οι προηγούμενες Κυβερνήσεις δεν έκαναν.
Χιλιάδες Μικρομεσαίοι και Επαγγελματίες που πτώχευσαν έντιμα, θα έχουν την δυνατότητα να ξεκινήσουν νέα επιχείρηση απαλλαγμένοι από τον βρόγχο των χρεών, θα στηρίξουν και πάλι τις οικογένειές τους, θα εισφέρουν και πάλι στην Ελληνική Οικονομία, θα σηκώσουν και πάλι το κεφάλι ψηλά.
(3) Στον τομέα της ενίσχυσης της εργασίας και της προστασίας των μισθωτών στρωμάτων, έχουμε ήδη καταργήσει τον αντιδημοκρατικό νόμο για την πολιτική επιστράτευση και αναδιαμορφώσαμε τα προγράμματα Voucher ώστε να ωφελούνται πραγματικά οι συμμετέχοντες σε αυτά.
Βάλαμε φραγμό στην κατασπατάληση πόρων στα προγράμματα κατάρτισης και πρακτικής άσκησης, ενώ ο επανασχεδιασμός μας αύξησε τον αριθμό των ανέργων που συμμετέχουν και τα ποσά που εισπράττουν οι άνεργοι, από 25 - 40% στο 60-75% των συνολικών πόρων.
100.000 άνεργοι είναι ήδη σήμερα σε επιδοτούμενα προγράμματα και τους επόμενους δύο μήνες ο αριθμός αυτός θα ανέλθει σε 120.000 ανέργους. Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016 (δηλαδή σε λιγότερο απο ένα έτος) οι θέσεις αυτές θα ανέλθουν σε 212.000 περίπου χιλιάδες.
Ταυτόχρονα προγραμματίζουμε 150.000 νέες προσωρινές θέσεις εργασίας για το 2016, διάρκειας 8 μηνών.
(4) Στον τομέα του εκδημοκρατισμού της Δημόσιας Διοίκησης, της στήριξης του κοινωνικού κράτους και στην καταπολέμηση της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής έχουν γίνει εντός εξαμήνου σχεδόν όλα όσα δεν έγιναν σε μια πενταετία.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι
· Ψηφίσαμε το νόμο για τον εκδημοκρατισμό της δημόσιας διοίκησης, την κατάργηση της εργασιακής εφεδρείας και την αναδιαμόρφωση του θεσμού της κινητικότητας
· Ανοίξαμε την ΕΡΤ η οποία μεταμορφώνεται μέρα με τη μέρα σε έναν ανταγωνιστικό και αντικειμενικό φορέα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας που αγκαλιάζει το τηλεοπτικό κοινό χωρίς να χρειαστεί αύξηση του τέλους.
· Βγάλαμε από τα συρτάρια μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής και διαφθοράς ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η συγκριτική ανάλυση των τραπεζικών καταθέσεων άνω των 300.000 Ευρώ σε σχέση με τα δηλωθέντα εισοδήματα της τελευταίας δεκαετίας για τον εντοπισμό της πραγματικής αφορολόγητης ύλης.
· Επαναπροσλάβαμε τους αντισυνταγματικά απολυμένους κάνοντας ένα βήμα αποκατάστασης της δικαιοσύνης στον ρημαγμένο και απαξιωμένο δημόσιο τομέα
· Δρομολογήσαμε τις διαδικασίες για 3500 προσλήψεις νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού με στόχο την ενίσχυση του συστήματος υγείας
· Δώσαμε σε δημόσια διαβούλευση τον νόμο για τις τηλεοπτικές άδειες αποδεικνύοντας έμπρακτα την βούληση μας να συγκρουστούμε με τις δυνάμεις της διαπλοκής.
· Καταλογίσαμε τις ανείσπρακτες μέχρι σήμερα, οφειλές των τηλεοπτικών σταθμών..
Φίλες και Φίλοι,
Όλα τα παραπάνω δεν έγιναν σε συνθήκες ομαλότητας και κανονικότητας.
Αντιθέτως υλοποιήθηκαν σε μια περίοδο που χαρακτηρίστηκε κυρίαρχα από την σκληρή και επίπονη διαπραγμάτευση με τους δανειστές σε ένα περιβάλλον εσκεμμένης χρηματοδοτικής ασφυξίας.
Της ασφυξίας που ενορχηστρώθηκε από τους φανατικούς υπερασπιστές της λιτότητας και του νεοφιλελεύθερου μονόδρομου στην Ευρώπη και συντηρήθηκε με την αγαστή συνεργασία των εγχώριων δυνάμεων του πολιτικού και οικονομικού κατεστημένου.
Όλοι και όλες στη χώρα και στο εξωτερικό γνωρίζουν ότι η ελληνική κυβέρνηση διαπραγματευτήκε σκληρά μέσα σε συνθήκες οικονομικού πολέμου
Θέλω να σταθώ στα αποτελέσματα της διαπραγμάτευσης τόσο στο ευρωπαϊκό πεδίο όσο και στην Ελλάδα κάνοντας μια σύντομη αποτίμηση της Συμφωνίας που πετύχαμε με τους δανειστές.
Σε ότι αφορά το ευρωπαϊκό πεδίο είναι πανθομολογούμενη αλήθεια ότι η Ευρώπη δεν είναι ίδια μετά την εφτάμηνη διαπραγμάτευση μεταξύ της κυβέρνησης μας και των δανειστών.
Η Ευρώπη ολόκληρη συγκλονίστηκε από τον σκληρό αγώνα ενός αποφασισμένου λαού.
Αυτό που έχουμε ήδη καταφέρει είναι να αναδείξουμε στο κέντρο της δημόσιας αντιπαράθεσης όχι απλώς το ελληνικό ζήτημα, αλλά τον ίδιο τον τρόπο διαχείρισης της οικονομικής κρίσης που ξέσπασε το 2008 και συμπαρέσυρε ολόκληρο τον κόσμο.
Για πρώτη φορά στην πρόσφατη ευρωπαϊκή ιστορία τίθεται υπό αμφισβήτηση το δόγμα της σκληρής δημοσιονομικής προσαρμογής, της λιτότητας και της εσωτερικής υποτίμησης.
Μπορεί κάποιοι να επιμένουν αλλά ήδη καταγράφονται ισχυρές τάσεις αμφισβήτησης τους, ενώ οι πολιτικές δυνάμεις από την ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία μέχρι τους Πράσινους αναπροσαρμόζουν τη στάση τους.
Και τούτες οι τάσεις είναι εξαιρετικά πιθανόν να διευρυνθούν στο βαθμό που η Γερμανία ως ατμομηχανή της λιτότητας έχει εξαντλήσει αρκετό από το πολιτικό της κεφάλαιο στην αντιπαράθεση με τη μικρή Ελλάδα, κυρίως λόγω της πίεσης που άσκησε και του εκβιασμού της 12ης Ιουλίου στον οποίο πρωταγωνίστησε.
Παρόλη όμως την αφόρητη πίεση και παρά τις μικρές μας δυνάμεις δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει ότι πετύχαμε μια συμφωνία η οποία υπό συγκεκριμένους όρους μπορεί να δημιουργήσει μια νέα προοπτική για την ελληνική οικονομία.
Η συμφωνία αποτυπώνει τον συσχετισμό δύναμης.
Για πρώτη φορά όμως σε αυτό το συσχετισμό συμπεριλαμβάνονται και τα συμφέροντα της κοινωνικής πλειοψηφίας στην Ελλάδα.
Πέρα όμως από τα δύσκολα μέτρα πρέπει να εξετάσουμε αφενός τι έρχεται να αντικαταστήσει αυτή η συμφωνία αλλά και τι προοπτικές διανοίγει, με δεδομένο ότι εξασφαλίζει την αποκατάσταση της σταθερότητας στην ελληνική οικονομία ενώ κλείνει οριστικά και αμετάκλητα τη συζήτηση περί Grexit.
Σε αυτό το σημείο θέλω να σταθώ κυρίως σε τρία σημεία της Συμφωνίας που αποτελούν πραγματικά και αδιαμφισβήτητα κέρδη για την ελληνική πλευρά.
Το πρώτο αφορά τους δημοσιονομικούς στόχους.
Οι χαμηλότεροι δημοσιονομικοί στόχοι αντιστοιχούν σε μια εξοικονόμηση πόρων που μπορουν να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη και την στήριξη του κοινωνικού κράτους της τάξης των 20 δις Ευρώ σε βάθος τετραετίας.
Πρόκειται για δραστική μείωση των υποχρεώσεων μας αλλά και για μια σαφώς ηπιότερη δημοσιονομική προσαρμογή που μπορεί να αποδειχτεί εξαιρετικά κρίσιμη για την εύθραυστη ελληνική οικονομία.
Την γνωρίζετε την αγορά, μπορείτε να φανταστείτε τι θα σήμαινε η διατήρηση της υποχρέωσης 20 δις επιπλέον πλεονασμάτων για την ελληνική οικονομία.
Το δεύτερο σημείο αφορά την χρηματοδότηση που εξασφαλίσαμε από τον ESM.
Ενώ το αρχικό σχέδιο των θεσμών υπό προέβλεπε χρηματοδότηση ύψους 5 δις Ευρώ για ένα πεντάμηνο με συνεχόμενες αξιολογήσεις, η νέα Συμφωνία εξασφαλίζει πόρους που μπορούν να φτάσουν και τα 83 δις Ευρώ για μια τριετία.
Η εξέλιξη αυτή είναι πολύ πιο σημαντική από όσο φαίνεται με την πρώτη ματιά, καθώς κλείνει μια και καλή την υπόθεση του Grexit, ενώ την ίδια στιγμή αποδυναμώνει δραστικά το γερμανικό σχέδιο για παράταση της αβεβαιότητας και μειώνει τις δυνατότητες εκβιασμού από τη μεριά των ευρωπαϊκών ελίτ για ακόμη πιο σκληρή λιτότητα.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι πολλοί αναλυτές που σκέφτονται έξω από τις συντεταγμένες της πολιτικής σύγκρουσης της Ελλάδας, δεν δίστασαν να μιλήσουν ακόμη και για ήττα της Γερμανικής στρατηγικής.
Τρίτο θετικό σημείο της Συμφωνίας αποτελεί φυσικά η ολοκληρωτική θεσμική αναπλαισίωση που πετύχαμε με την επιλογή μας να αφήσουμε το προηγούμενο πρόγραμμα να λήξει.
Η νέα δανειακή σύμβαση, λοιπόν, έχει συναφθεί με τον ESM που αποτελεί διεθνή οργανισμό και όχι ανώνυμη εταιρεία όπως ήταν ο EFSF, ο προηγούμενος αντισυμβαλλόμενος της ελληνικής δημοκρατίας.
Και αυτό έχει πολύ συγκεκριμένες συνέπειες τόσο σε ότι αφορά το εφαρμοστέο δίκαιο, καθώς πλέον η σχέση μας με τους δανειστές διέπεται από το διεθνές και το ευρωπαϊκό δίκαιο και όχι από το αγγλικό,
όσο και σε ότι αφορά τις ασυλίες και τα προνόμια προστασίας της περιουσίας της ελληνικής δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος που επανέρχονται στο σύνηθες θεσμικό πλαίσιο ακυρώνοντας το αποικιοκρατικό αίσχος των προηγούμενων δανειακών συμβάσεων.
Φίλες και Φίλοι
Κυρίες και Κύριοι,
Η Συμφωνία που με πολύ σκληρή διαπραγμάτευση καταφέραμε, είναι ένα κείμενο σκοπίμως ανοιχτό σε συγκεκριμένα ζητήματα, με ρητά διατυπωμένη τη δυνατότητα εξεύρεσης ισοδυνάμων, μέσω διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς, γεγονός που σημαίνει ότι η μάχη για τη βελτίωση του δεν έχει επουδενί τελειώσει.
Από την επιτυχημένη ή μη αντιμετώπισή τους θα εξαρτηθεί η αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας για τις επόμενες δεκαετίες.
Επιτρέψτε μου λοιπόν να αναφερθώ σε αυτό που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε τα ανοιχτά ζητήματα της Συμφωνίας.
Πρώτη και κύρια μάχη είναι αυτή της αναδιάρθρωσης του χρέους.
Το ζήτημα αυτό μετά από την επιμονή μας στη διαπραγμάτευση μπαίνει επιτέλους στις πραγματικές του διαστάσεις ως πρόβλημα υπερεθνικό, οικονομικό και πολιτικό καθώς από την επίλυση του εξαρτάται η επιστροφή της ελληνικής οικονομίας στην ανάπτυξη αλλά και η θεμελίωση μιας νέας χρηματοπιστωτικής και αρχιτεκτονικής για όλη την Ευρώπη.
Το ερώτημα λοιπόν που αναπόφευκτα μπαίνει σε όλους και όλες είναι ποιος είναι ικανός να ολοκληρώσει την διαπραγμάτευση του χρέους;
Εκείνοι που μέχρι πρόσφατα έλεγαν ότι το χρέος είναι βιώσιμο και αναζητούσαν πιστοποιητικά βιωσιμότητας, ως επαίτες της Ευρώπης
ή εκείνοι που έθεσαν το ζήτημα στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης στην Ευρώπη.
Το δεύτερο μεγάλο θέμα που η επόμενη κυβέρνηση θα έχει μπροστά της θα είναι αυτό της διαχείρισης των κόκκινων δανείων.
Πρόκειται για κολοσσιαίο πρόβλημα που από την επίλυσή του εξαρτάται η παροχή ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι έτοιμος να εφαρμόσει άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση του με ταυτόχρονη μέριμνα για την προστασία της πρώτης κατοικίας όσων αποδεδειγμένα δεν έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους.
Στο πλαίσιο της ανοιχτής διαπραγμάτευσης θα καταθέσουμε και θα διεκδικήσουμε την εφαρμογή της πρότασης μας για τη δημιουργία φορέα που θα μεσολαβεί μεταξύ των εμπλεκόμενων τραπεζών και των οφειλετών.
Τα κύρια σημεία της πρότασης αυτής αφορούν
· Την επιτάχυνση εφαρμογής του νόμου Κατσέλη
· Την υλοποίηση του νόμου για τις υπερχρεωμένες μικρομεσαίες επιχειρήσεις
· Τις αλλαγές του Κώδικα δεοντολογίας των Τραπεζών αλλά και την ενεργοποίηση του θεσμού του ενήμερου δανειολήπτη.
Τρίτο επίδικο της Συμφωνίας αποτελεί η δημιουργία του νέου Ταμείου Αξιοποίησης της κρατικής περιουσίας.
Προς στιγμή έχουμε εξασφαλίσει ότι το Ταμείο αυτό θα έχει διάρκεια ζωής ίση με αυτή του δανειακού προγράμματος έτσι ώστε να αξιοποιηθεί η δημόσια περιουσία με τις μέγιστες δυνατές αποδόσεις.
Η μεγάλη διαφορά του Ταμείου αυτού από το αμαρτωλό ΤΑΙΠΕΔ είναι η δυνατότητα που δίνεται στο ελληνικό δημόσιο να συγκεντρώσει, να οργανώσει και να αξιοποιήσει τα διάφορα περιουσιακά του στοιχεία, χωρίς να είναι αναγκασμένο να τα ξεπουλήσει.
Τα έσοδα εξάλλου από τη λειτουργία του Ταμείου αυτού μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά 50% για την αποπληρωμή του δανείου του ESM για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, κατά 25% για την απομείωση του χρέους και κατά 25% για την χρηματοδότηση παραγωγικών επενδύσεων.
Είναι επομένως κρίσιμο ζήτημα τόσο το θεσμικό πλαίσιο που θα διέπει το ταμείο όσο και η χρηστή διαχείριση της περιουσίας του.
Και μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να εγγυηθεί αυτή την επιτυχία αυτής της πολύπλοκης διαπραγματευτικής και διαχειριστικής προσπάθειας.
Τέταρτο πεδίο διαπραγμάτευσης είναι το κρίσιμο και κεντρικό για τον ΣΥΡΙΖΑ θέμα των εργασιακών σχέσεων και των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Σε αυτό το σημείο η Συμφωνία είναι απολύτως ανοιχτή και η μοναδική δέσμευση που έχουμε αναλάβει είναι να ρυθμίσουμε τις συλλογικές διαπραγματεύσεις σε αρμονία με τις Ευρωπαϊκές καλές πρακτικές και σύμφωνα με τις αρχές της Διεθνούς Ένωσης Εργασίας.
Εξάλλου μετά από δική μας επιμονή εντάχθηκε στη συμφωνία η υποχρέωση καταπολέμησης των διαφορετικών μορφών αδήλωτης εργασίας.
Και εδώ ο ΣΥΡΙΖΑ αναδεικνύεται ως η μόνη πολιτική δύναμη που μπορεί να εργαστεί για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς εργασίας, αντιστρέφοντας το βέλος των εξελίξεων, από την μέχρι τώρα αντιαναπτυξιακή και κοινωνικά άδικη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας.
Θυμίζω ότι η Νέα Δημοκρατία ήταν και εξακολουθεί να είναι η πολιτική δύναμη που πρωταγωνιστεί στην προσπάθεια απορρύθμισης της αγοράς εργασίας.
Είχε υπογράψει και απολύτως δεσμευτεί και στην απελευθέρωση απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα, και στην απόλυτη διάλυση των εργασιακών σχέσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο η κυβέρνηση μας θα προχωρήσει :
(1) Στο διάλογο υπό την εποπτεία της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας ώστε να υιοθετηθεί πλαίσιο για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, την συνδικαλιστική δράση και την προστασία από τις ομαδικές απολύσεις
(2) Στην αναβάθμιση και αναστελέχωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας με στόχο την αποτελεσματική καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας
(3) Στην πλήρη εφαρμογή της διασύνδεσης των πληροφοριακών συστημάτων του Υπουργείου Εργασίας για την παρακολούθηση της εργατικής νομοθεσίας.
Και θα ήθελα εδώ να θυμίσω ότι στη διάρκεια της σκληρής διαπραγμάτευσης αλλά και στο τελικό κείμενο, καταφέραμε να αποκρούσουμε την επιδίωξη των δανειστών αλλά και των εγχώριων συμφερόντων για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και της μικρής ΔΕΗ.
Αυτό είναι η απόδειξη πως και κερδήθηκαν και μπορούν να κερδηθούν πράγματα, παρόλο που πολλοί πασχίζουν να αποδείξουν ότι αυτό είναι απολύτως αδύνατο.
Και είναι σε αυτό ακριβώς το σημείο, αγαπητοί φίλοι, που η ΝΔ χάνει κατά κράτος καθώς από το ίδιο το πρόγραμμά της προκύπτει ότι μοναδικός της στόχος είναι όχι μόνο να μη διεκδικήσει τίποτα καλύτερο από όσα οι εταίροι έχουν την ευγενή καλοσύνη να μας προσφέρουν,
αλλά να συνεχίσει χωρίς παρεκκλίσεις και ταλαντεύσεις στην κατεύθυνση της κοινωνικής κατεδάφισης της προηγούμενης πενταετίας.
Ακριβώς το ίδιο προκύπτει και από την επιμονή της το διάστημα της διαπραγμάτευσης, να προχωρήσει η κυβέρνησή μας σε συμφωνία όπως όπως.
Ακόμα και όταν οι εταίροι ζητούσαν 20 δις μεγαλύτερα πλεονάσματα.
Όταν ζητούσαν κατάργηση του ΕΚΑΣ.
Όταν δεν ήταν διατεθειμένοι να συζητήσουν το θέμα του χρέους.
Όταν έλεγαν ότι δεν υπάρχει περίπτωση νέας συμφωνίας αν δεν ολοκληρωθεί η προηγούμενη.
Και για να μιλήσω συγκεκριμένα:
Από τις εξαγγελίες της Νέας Δημοκρατίας και του Προέδρου της δεν προκύπτει τίποτα άλλο πέρα από την βούληση να γυρίσουμε πίσω στις πιο σκοτεινές περιόδους της προηγούμενης πενταετίας, να γυρίσουμε πίσω στη μαύρη περίοδο του κυρίου Σαμαρά και των συνεργατών του:
Πρώτος στόχος τους είναι ο περαιτέρω δραστικός περιορισμός των δημοσίων δαπανών, δηλαδή η ακόμη πιο σφοδρή επίθεση στη υγεία την παιδεία και τη δημόσια διοίκηση.
Και μην γελιόμαστε!
Όταν η Νέα Δημοκρατία μιλάει για περιστολή δαπανών στον δημόσιο τομέα δεν εννοεί περιορισμό της σπατάλης, διότι στη σπατάλη και την αδιαφάνεια κατέχει απλησίαστη τεχνογνωσία και ιδιοκτησία.
Ακριβώς με την ίδια λογική υποστηρίζει και την απελευθέρωση απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα.
Και σήμερα όλοι και όλες στη χώρα μας γνωρίζουν ότι αυτή η πολιτική δεν οδηγεί πουθενά αλλού παρά στην ανατροφοδότηση της ύφεσης και στην εκτόξευση της ανεργίας.
Την ίδια στιγμή, και εκεί γίνεται ακόμη πιο ξεκάθαρος ο πολιτικός τους προσανατολισμός, θέλουν να συνεχίσουν την πολιτική ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας ακόμα και πέρα από τις υποχρεώσεις της Συμφωνίας που εμείς πετύχαμε.
· Να σταματήσουν την μεγάλη προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του ελέγχου της λίστας υπόπτων για φοροδιαφυγή.
· Να κλείσουν και πάλι την ΕΡΤ
· Να συνεχίσουν την απορύθμιση της αγοράς εργασίας
· Να αποσύρουν το νομοσχέδιο για την αδειοδότηση των καναλιών
· Να τερματίσουν το φιλόδοξο πρόγραμμα για την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης
· Να ακυρώσουν το νόμο για τις εκατό δόσεις.
· Να προσανατολίσουν το φοροκυνηγητό στους μικροοφειλέτες που δεν έχουν αντικειμενικά δυνατότητα να πληρώσουν
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η ΝΔ δεν έχει απολύτως κανένα εχέγγυο για την χρηστή διαχείριση των δημόσιων οικονομικών και καμία απολύτως βούληση να προωθήσει ένα σοβαρό σχέδιο για την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων χρηματοδοτικής στήριξης της ελληνικής οικονομίας.
Εκτός και αν κάποιος ισχυρίζεται ότι η αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων προς όφελος ελαχίστων εταιρειών κατά το μέγιστο μέρος τους, είναι η επιλογή για την ανάπτυξη.
Ο βίος και η πολιτεία της, βίος και πολιτεία μικρών και μεγάλων σκανδάλων αποτελούν αρκετή απόδειξη για αυτό.
Τίποτα άλλο. Κανένα όραμα, καμία στρατηγική, κανένα συνεκτικό πρόγραμμα.
Γιατί αν η ΝΔ επιστρέψει στην εξουσία μαζί της θα γυρίσουν και τα δίκτυα της διαφθοράς και της αναξιοκρατίας.
Τα δίκτυα που νέμονταν τις κρατικές χρηματοδοτήσεις επί χρόνια στερώντας την πραγματική οικονομία από πολύτιμους πόρους και από έργα προοπτικής.
Και είναι ακριβώς αυτό το πλέγμα επιλογών και δεσμεύσεων που έχει η ΝΔ, το οποίο θα βάλει σε κίνδυνο τις δυνατότητες εξόδου της Ελλάδας από την κρίση.
Πρέπει να αναρωτηθούν λοιπόν όλοι, ποιος έχει τα εχέγγυα, το ήθος, τις ικανότητες και τη γνώση όχι να εξυπηρετήσει τον εαυτό του και τα ιδιαίτερα μικρά και μεγάλα συμφέροντα, αλλά τις ζωντανές δυνάμεις της ελληνικής κοινωνίας, το δημόσιο συμφέρον και το κοινό καλό.
Μπορούν αυτό το ρόλο και αυτή τη λειτουργία εξυπηρέτησης του κοινού συμφέροντος να την επιτελέσουν οι αρχιτέκτονες της κοινωνικής καταστροφής ή μήπως είναι αναγκαία η οικοδόμηση μιας νέας μεγάλης κοινωνικής και πολιτικής συμμαχίας των υγειών δυνάμεων της χώρας μας;
Οι απαντήσεις είναι αυτονόητες.
Κυρίες και Κύριοι,
Φίλες και Φίλοι,
Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ που θα ξεδιπλωθεί σε ορίζοντα αποσκοπεί στο να δημιουργήσει τους κοινωνικούς και οικονομικούς όρους για την απεμπλοκή από την πολιτική της λιτότητας, τη χρηματοπιστωτική καταστολή, τη διαρκή βελτίωση των όρων της συμφωνίας.
Σε αυτό το πλαίσιο ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει και σκοπεύει να υλοποιήσει 10 παρεμβάσεις κλειδιά που θα μετασχηματίσουν πρακτικές και θα υποστηρίξουν τις ζωντανές και παραγωγικές δυνάμεις της ελληνικής κοινωνίας.
Οι παρεμβάσεις αυτές αφορούν:
1. Την αποκατάσταση της ρευστότητας και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τις επενδύσεις.
2. Την ενίσχυση και τον αναπροσανατολισμό της αγροτικής οικονομίας
3. Την υλοποίηση ενός σχεδίου για την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας
Πρώτος μας στόχος η αποκατάσταση της ρευστότητας και η ανατροπή της συνθήκης της χρηματοπιστωτικής ασφυξίας που σκοπίμως επιβλήθηκε στην ελληνική οικονομία.
Τα εργαλεία μας σε αυτή την προσπάθεια περιλαμβάνουν:
· Την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος, συμπεριλαμβανομένων και των μικρότερων και συνεταιριστικών τραπεζικών ιδρυμάτων, που θα ολοκληρωθεί μέχρι την 1-1-2016,
· Το νέο ΕΣΠΑ στο οποίο εξασφαλίσαμε τον διπλασιασμό της προκαταβολής για την νέα προγραμματική περίοδο,
· Τη δημιουργία μιας νέας αναπτυξιακής τράπεζας,
· Την αξιοποίηση του νέου επενδυτικού προγράμματος Γιούνκερ
· Τη χρηματοδότηση που εξασφαλίσαμε μέσα από τη συμφωνία με την EBRD, την ενεργοποίηση του επενδυτικού σκέλους της Παγκόσμιας Τράπεζας και τη νέα συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Η προσπάθεια να μετατοπιστεί η πίεση για την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας από το σκέλος των μισθών σε αυτό των διαρθρωτικών αλλαγών θα προωθηθεί μέσα από:
· Την υλοποίηση του νόμου για την απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων,
· Την ίδρυση Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων,
· Την υλοποίηση του σχεδίου μας για την μείωση των τιμών που περιλαμβάνει,
α) την επανεξέταση του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού,
β) τις μεταρρυθμίσεις σε στοχευόμενους κλάδους στους οποίους κυριαρχούν ολιγοπωλιακά συμφέροντα, όπως το λιανεμπόριο και τα καύσιμα.
· Την αναβάθμιση της θεσμικής υποδομής αναφορικά με την προσέλκυση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων.
· Τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών σχεδιασμού, αδειοδότησης και ελέγχου της ανάπτυξης, δημιουργώντας τις αναγκαίες συνθήκες “ασφάλειας δικαίου” για τους πολίτες και τις επενδύσεις.
Ο στρατηγικός μας προσανατολισμός είναι να ενισχυθούν:
· Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μια ενεργητική πολιτική διεύρυνσης της εξαγωγικής βάσης θα τις διευκολύνει να κάνουν το βήμα πέρα από τα σύνορα της χώρας μας,
· Οι νεοφυείς και καινοτόμες επιχειρήσεις που θα εκμεταλλευτούν το νέο οικοσύστημα πέριξ της ερευνητικής υποδομής των ελληνικών πανεπιστημίων,
· Οι νέες μορφές συνεργατισμού στον αγροτικό τομέα που θα είναι προσανατολισμένες προς την επιχειρηματικότητα και προς την μεταποίηση του προϊόντος,
· Οι άμεσες ιδιωτικές επενδύσεις με σεβασμό στην εργατική και περιβαλλοντική νομοθεσία
· Οι νέες κοινωνικές επιχειρήσεις που θα δημιουργηθούν όταν ολοκληρωθεί το νέο θεσμικό πλαίσιο που ετοιμάζουμε.
Σε ότι αφορά, τώρα, την αγροτική οικονομία είναι δεδομένο ότι οι οριστικές λύσεις στα προβλήματα της ελληνικής γεωργίας που συσσώρευσαν οι πολιτικές ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, απαιτούν σχεδιασμό και υλοποίηση σε βάθος χρόνου.
Από σήμερα, μπορούμε και δεσμευόμαστε :
· Να προστατέψουμε το αγροτικό εισόδημα με την καταπολέμηση των ενδοομιλικών συναλλαγών από τις εταιρείες γεωργικών εφοδίων, με έλεγχο των παράνομων εισαγωγών και ελληνοποιήσεων, των εναρμονισμένων πρακτικών και των υπερτιμολογήσεων, με θέσπιση και τήρηση αυστηρών χρονικών ορίων αποπληρωμής των παραγωγών
· Να ξαναδώσουμε στους αγρότες το μερίδιο που τους αναλογεί από την αξία των προϊόντων τους, με στήριξη των συνεργατικών σχημάτων, θεσμοθέτηση αγορών παραγωγών και τοπικών δικτύων παραγωγών- καταναλωτών
· Να αναδιοργανώσουμε τις δημόσιες υπηρεσίες και τους φορείς αγροτικής πολιτικής, σε ένα ενιαίο, συνεκτικό και αντιγραφειοκρατικό σύνολο, που θα παρέχει συμβουλευτικές, εκπαιδευτικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες προς τους αγρότες.
· Να διαχειριστούμε με διαφάνεια και με παραγωγικό προσανατολισμό τις κοινοτικές ενισχύσεις και τα προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης
· Να ενισχύσουμε τη διατροφική επάρκεια της χώρας με συγκεκριμένα σχέδια αύξησης της παραγωγής.
Το τρίτο πεδίο παρεμβάσεων αφορά την ενίσχυση της ανάπτυξης της κοινωνικής οικονομίας.
Η κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου στην Ελλάδα και την κάλυψη κοινωνικών αναγκών, στο βαθμό που υποστηρίζεται από μια συνεκτική κυβερνητική πολιτική.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται για τις ακόλουθες θεσμικές μεταρρυθμίσεις:
· Ενοποίηση της κατακερματισμένης συνεταιριστικής νομοθεσίας στην Ελλάδα ώστε να διευκολυνθεί η δημιουργία συνεταιριστικών εγχειρημάτων και τοπικών δικτύων κοινωνικής οικονομίας.
· Διαμόρφωση θεσμικού πλαισίου για τη μεταβίβαση των υπό πτώχευση και των πτωχευμένων επιχειρήσεων σε συνεταιρισμούς (πρώην-) εργαζομένων έτσι ώστε να αποκατασταθεί η παραγωγική δυναμικότητα της οικονομίας όπου υπάρχει σχέδιο βιωσιμότητας.
· Συγκρότηση και λειτουργία Ταμείου Κοινωνικής Οικονομίας το οποίο θα αντλεί πόρους από διοικητικές κυρώσεις, δωρεές, χορηγίες και τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία και θα τα διοχετεύει σε συνεργατικά σχήματα με ποικίλους τρόπους (επιδοτήσεις, μικροδανεισμός, κάλυψη εγγυητικών επιστολών).
Ο δεύτερος πυλώνας του παράλληλου προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ αφορά την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους σε όλες τις πτυχές του δηλαδή:
1. Την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης
2. Τις ενίσχυση των ενεργητικών πολιτικών μείωσης της ανεργίας
3. Την προστασία και αναβάθμιση του συστήματος υγείας και πρόνοιας
4. Την στήριξη και τον δημοκρατικό μετασχηματισμό του εκπαιδευτικού συστήματος
Σε ότι αφορά την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης έκανα ήδη εκτεταμένη αναφορά προηγούμενα στα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση μας το προηγούμενο επτάμηνο.
Μέσα στους επόμενους μήνες, η νέα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θα διευρύνει τα μέτρα αυτά με την έκδοση ειδικής κάρτας για την μετακίνηση των ανέργων, και κάρτας ανασφαλίστων.
Η νέα κυβέρνηση θα ισχυροποιήσει και θα διευρύνει το δίχτυ προστασίας για τα θύματα της κρίσης και για τις ευάλωτες οικονομικά ομάδες, που ξεκίνησε ο νόμος για την ανθρωπιστική κρίση, με 3 νέα μέτρα:
α) Την κάρτα κοινωνικού εισοδήματος
β) Τις στοχευμένες παροχές σε είδος (στέγη, ενέργεια, υγεία , μετακίνηση)
γ) Τα σχολικά γεύματα για όλα τα παιδιά στα δημοτικά σχολεία των περιοχών που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση.
Επιπλέον, θα εγκαταστήσει και θα ενισχύσει με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους 57 δίκτυα κοινωνικής αλληλεγγύης για τη συνεργασία περιφερειών, δήμων, ΜΚΟ, άτυπων δομών αλληλεγγύης, καθώς και της εκκλησίας, με διαφάνεια και δημοκρατικό έλεγχο.
Στα δίκτυα αυτά θα διακινούνται αγαθά τροφής που σήμερα σπαταλιούνται ή χάνονται (αγροτικά προϊόντα, βιομηχανικά προϊόντα κλπ).
Τέλος μέσα στο 2015 θα φέρει προς ψήφιση τον νόμο για το Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ένα νέο Ε.Σ.Υ. κοινωνικής προστασίας) που θα αλλάξει τον χαρακτήρα όλου του προνοιακού συστήματος από ένα αδιαφανές, ιδρυματικό και επιδοματικό σε ένα προνοιακό σύστημα δημόσιου χαρακτήρα και δημοκρατικού ελέγχου.
Σε ότι αφορά τις πολιτικές για την καταπολέμηση της ανεργίας το πρόγραμμα μας κινείται σε τρεις άξονες:
Πρώτον, στην ένταξη των ανέργων στην παραγωγική διαδικασία και στην κοινωνική ζωή, μέσω της δημιουργίας προσωρινών θέσεων εργασίας, με βασικό μισθό και πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα σε τομείς που καλύπτουν κοινωνικές ανάγκες.
Τα έργα αυτά θα υλοποιηθούν από τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα και από εγχειρήματα της κοινωνικής οικονομίας.
Κατά τη διάρκεια της επτάμηνης διακυβέρνησης εντάχθηκαν στο πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας 52.000 άνεργοι βάσει του προγραμματισμού της προηγούμενης κυβέρνησης, ο οποίος παρουσίαζε αρκετές ανεπάρκειες.
Η κυβέρνηση κινήθηκε σε μια κατεύθυνση νέου προγραμματισμού, οκτάμηνης διάρκειας και με μετρήσιμα αποτελέσματα και συμφώνησε με τους πιστωτές ένα πρόγραμμα εγγυημένης απασχόλησης για 150.000 ανέργους με ορίζοντα υλοποίησης το 2016.
Ο στόχος μας για το έκτατης ανάγκης σχέδιο πρόσληψης 300.000 ανέργων σε βάθος 2 ετών έχει ήδη ουσιαστικά ξεκινήσει.
Ο δεύτερος άξονας αφορά στην υποστήριξη, πρόσληψη και δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης στον ιδιωτικό τομεα καθώς και στη δημιουργία συνεργατικών εγχειρημάτων κοινωνικής οικονομίας με την επιδότηση του μισθολογικού κόστους.
Με αυτό τον τρόπο διευκολύνονται οι επιχειρήσεις, ιδίως οι μικρομεσαίες, στην πρόσληψη και τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.
Ο τρίτος άξονας του σχεδίου μας αφορά στην υποστήριξη των νέων (σε ηλικία) ανέργων, μέσω προγραμμάτων συμβουλευτικής, κατάρτισης, πρακτικής άσκησης και εγγυημένης απασχόλησης σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε ανερχόμενους τομείς της ελληνικής οικονομίας.
Τους επτά πρώτους μήνες κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τα προγράμματα απασχόλησης, για πρώτη φορά, επανασχεδιάστηκαν με συγκεκριμένους στόχους και μπήκε φρένο στην κατασπατάληση των πόρων.
Παράδειγμα είναι το πρόγραμμα που απευθύνεται σε 16.000 ανέργους ηλικίας 29-64, συνολικού προϋπολογισμού 112 εκατομμυρίων ευρώ.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό το 75% των κονδυλίων θα κατευθυνόταν στους Παρόχους Κατάρτισης, σε ενδιάμεσους φορείς και σε συγκεκριμένες εταιρίες οι οποίες θα εξασφάλιζαν δωρεάν εργατικά χέρια, ενώ μόλις το 25% θα κατέληγε στους ανέργους.
Με τον ανασχεδιασμό που έγινε, χρησιμοποιώντας τους ίδιους πόρους, πλέον στο πρόγραμμα εντάσσονται 26.000 άνεργοι οι οποίοι λαμβάνουν το 75% των κονδυλίων και όχι το 25% όπως προβλεπόταν αρχικά.
Η Υγεία θα αποτελέσει επίσης τα επόμενα χρόνια προμετωπίδα του σχεδίου της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ώστε να βελτιωθεί σημαντικά η ποιότητα ζωής και το αίσθημα ασφάλειας.
Στόχος του σχεδίου μας είναι η διασφάλιση της πρόσβασης όλων στο φάρμακο και στις αναγκαίες υπηρεσίες υγείας.
Για τον σκοπό αυτό η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θα προχωρήσει άμεσα σε:
· Παροχή ηλεκτρονικής κάρτας υγείας για όλους τους πολίτες, με δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου για ασθενείς και παρόχους υπηρεσιών,
· Εγκαθίδρυση ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην υγεία, γρήγορη ολοκλήρωση και λειτουργία του χάρτη υγείας, με σκοπό την μείωση της γραφειοκρατίας, της σπατάλης και της διαφθοράς στην συνταγογράφηση.
· Νέο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδα Υγείας με την δημιουργία του θεσμού του οικογενειακού γιατρού, την δημιουργία των ιατρείων της γειτονιάς και την ανάπτυξη των Κέντρων Υγείας των αστικών περιοχών.
Τέλος σέ ότι αφορά την εκπαίδευση είναι κοινός τόπος ότι είναι αναγκαία η υλοποίηση μιας μεγάλης δημοκρατικής ριζοσπαστικής μεταρρύθμισης σε όλες τις βαθμίδες, από την προσχολική αγωγή μέχρι τις μεταπτυχιακές σπουδές.
Οι μεγάλες τομές, θα αποκαθιστούν τους όρους για μια γνήσια πολιτισμική αναγέννηση της χώρας και θα κινηθούν στους εξής άξονες:
· Ριζικές αλλαγές στο σχολικό πρόγραμμα και στα σχολικά βιβλία στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
· Προγράμματα στήριξης που θα αμβλύνουν τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες και ριζική αναδιαμόρφωση της ειδικής εκπαίδευσης.
· Διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
· Κρατικά πιστοποιητικά γλωσσομάθειας σε δύο ξένες γλώσσες και πληροφορικής από το δημόσιο σχολείο.
· Διαμόρφωση ενός ενιαίου πλαισίου για την τεχνολογική – επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
· Νέος Νόμος-Πλαίσιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση με γνώμονα τη δημοκρατία, την ακαδημαϊκότητα και την εξωστρέφεια.
· Αναδιαμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Έρευνας με ακαδημαϊκά και γεωγραφικά κριτήρια, σε συνάρτηση με το νέο αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας.
Η συγκρότηση ενός Ενιαίου Χώρου Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας θα έχει ως στόχο αφενός να βρεθούν τα ερευνητικά ιδρύματα και τα πανεπιστήμια στη διεθνή πρωτοπορία της καινοτομικής τεχνολογίας, αφετέρου να καταστεί η Ελλάδα, με την πολιτιστική και ιστορική της κληρονομιά, διεθνές κέντρο στις ανθρωπιστικές σπουδές.
Και κλείνω με τον τρίτο πυλώνας του φιλόδοξου και ριζοσπαστικού προγράμματός μας θέτει στην ημερήσια διάταξη την ανάγκη για τον ριζικό οργανωτικό μετασχηματισμό και τον εκδημοκρατισμό του κράτους.
Ο πυλώνας αυτός εξειδικεύεται με παρεμβάσεις
1 .για την ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης
2. για την ενίσχυση της προσπάθειας για καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς
3. για την εμβάθνση της δημοκρατίας σε κάθε πτυχή της πολιτικής και κοινωνικής ζωής
Τα άμεσα και μεσοπρόθεσμα μέτρα που θα πάρουμε για την ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης περιλαμβάνουν:
· Την καθιέρωση Μητρώου Δημοσίων Υπαλλήλων και Λειτουργών με αυξημένα τυπικά προσόντα και εργασιακή εμπειρία από το οποίο θα επιλέγονται με ανοικτές και διαφανείς διαδικασίες όλα τα στελέχη των Δημοσίων Οργανισμών -Επιχειρήσεων και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου.
· Βαθιά οργανωτική αλλαγή σε όλη την πυραμίδα του δημόσιου τομέα, από την Κεντρική Διοίκηση έως τον τελευταίο εποπτευόμενο φορέα, με σύγχρονα οργανογράμματα.
· Τα νέα οργανογράμματα δημιουργούν τις συνθήκες για ένα σύστημα κινητικότητας μέσα στο δημόσιο τομέα που στηρίζεται:
α) στην εθελούσια μετακίνηση
β) στην κάλυψη των ανά κλάδο και επιστημονική ειδικότητα ελλείψεων,
γ) στην πλήρη διαφάνεια, μέσω ανοικτού, πληροφοριακού συστήματος παρακολούθησης της «εσωτερικής αγοράς εργασίας» στο δημόσιο τομέα.
· Καθιέρωση της αποτίμησης/αξιολόγησης του παραγόμενου έργου της δημόσιας διοίκησης.
· Είναι ήδη έτοιμο το ηλεκτρονικό ΚΕΠ «ΕΡΜΗΣ», που δίνει αυτοστιγμεί περίπου 20 πιστοποιητικά και σε δύο-τρεις μέρες στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του κάθε πολίτη περίπου 150 πιστοποιητικά.
· Αναβάθμιση του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης σε βασικό σύμβουλο του δημοσίου.
Μετά από δύο χρόνια αδράνειας, προκηρύχτηκε ο νέος διαγωνισμός εισαγωγής στο Κέντρο.
Ειδικά για την ψηφιακή πολιτική της δημόσιας διοίκησης
· Ιδρύουμε μία και μόνη, ενιαία Δημόσια Αρχή, στο υψηλότερο επίπεδο της Κυβέρνησης, με αντικείμενο την ψηφιακή πολιτική και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση
· Ελέγχουμε όλες τις δημόσιες συμβάσεις με ενιαίο τρόπο και ηλεκτρονικά
· Διασφαλίζουμε τη λειτουργικότητα των ψηφιακών μητρώων του δημοσίου.
· Ολοκληρώνουμε και επεκτείνουμε το άνοιγμα των δημοσίων δεδομένων
· Ενισχύουμε, απλοποιούμε και επεκτείνουμε τη Διαύγεια
Οι παρεμβάσεις που αφορούν την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς αποτέλεσαν τη σημαία του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ τον Γενάρη του 2015, και συνεχίζουν να αποτελούν ένα από τα βασικά στοιχεία που διαφοροποιεί τον ΣΥΡΙΖΑ πλήρως από το παλιό πολιτικό σύστημα.
Συγκεκριμένα προωθούμε την
· Αυστηροποίηση των ποινών και απλοποίηση των διαδικασιών επιβολής τους. Οι ποινές πρέπει να φτάνουν σε πλήρη δήμευση εισοδημάτων που δεν δηλώθηκαν ή περιουσιακών στοιχείων που δεν δικαιολογούνται.
· Ισχυρή και στελεχωμένη φορολογική διοίκηση με τεχνικά μέσα και επιχειρησιακό σχεδιασμό.
Σε αυτό το μέτωπο έχουμε δώσει ήδη δείγματα γραφής με την διασταύρωση στοιχείων τραπεζικών λογαριασμών και δηλώσεων εισοδήματος, την απόκτηση λογισμικού ώστε να εντοπίζονται οι απάτες ΦΠΑ, την εκπόνηση σχεδίου νόμου και επιχειρησιακής στρατηγικής για το λαθρεμπόριο καυσίμων, καπνικών προϊόντων και οινοπνευματωδών.
· προχωράμε σε Διεθνείς συνεργασίες, τόσο για την μεταφορά τεχνογνωσίας και την υιοθέτηση καλών πρακτικών όσο και για την παροχή πληροφοριών για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων στο εξωτερικό.
Η κυβέρνησή μας σκοπεύει να καταθέσει αίτημα στις χώρες του εξωτερικού προκειμένου να γνωστοποιηθούν τα περιουσιακά στοιχεία που αποκτήθηκαν από έλληνες κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Επιπρόσθετα, προχωράμε σε εθελοντική αποκάλυψη αδήλωτων καταθέσεων και άλλων χρηματοοικονομικών στοιχείων ώστε να επιβληθούν οι προβλεπόμενοι φόροι.
Όσον αφορά την πάταξη της διαφθοράς, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται να προχωρήσει:
· Στη χάραξη τομεακής στρατηγικής κατά της διαφθοράς στο σύνολο της δημόσιας διοίκησης και ιδίως στους τομείς υψηλού κινδύνου (υγεία, άμυνα, δημόσιες συμβάσεις - προμήθειες, ΟΤΑ, δημόσια έργα κλπ).
· Στην πλήρη αναμόρφωση του συστήματος και των διαδικασιών των Δημοσίων Συμβάσεων, με διαφανείς όρους στα Δημόσια Έργα.
· Στη θέσπιση νέου νομικού πλαισίου για το πολιτικό χρήμα και για το πόθεν έσχες των κρατικών λειτουργών.
Κλείνοντας αυτό το σκέλος της παρουσίασης του προγράμματος δεν μπορώ παρά να αναφερθώ και να τονίσω την ανάγκη για τον δημοκρατικό μετασχηματισμό του κράτους που θα υλοποιηθεί μέσω ενεργητικών πολιτικών για την προώθηση της ισότητας, την υπεράσπιση των δημοκρατικών ελευθεριών και την προστασία των ατομικών δικαιωμάτων σε κάθε πτυχή της λειτουργίας του κράτους.
Η μεγάλη αυτή προσπάθεια θα κορυφωθεί με την αναγκαία Συνταγματική αναθεώρηση για την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ θα ανοίξει έναν πλατύ δημοκρατικό διάλογο με το σύνολο των κοινωνικών δυνάμεων και των πολιτών.
Φίλες και φίλοι
Κυρίες και Κύριοι,
Πολλοί λένε, σκοπίμως και για να θολώσουν τα νερά, ότι αυτή η εκλογική μάχη δεν έχει επίδικο παρά μόνο τη διαχείριση της Συμφωνίας την οποία παρουσιάζουν επίσης σκοπίμως ως ένα ερμητικά κλειστό κείμενο.
Δεν υπάρχει μεγαλύτερο ψέμα και μεγαλύτερη διαστρέβλωση.
Στις 20 Σεπτέμβρη κρίνεται αν θα επιστρέψουμε στη σκοτεινή περίοδο της διαφθοράς, της αναξιοκρατίας, των δικτύων εξουσίας και της διαπλοκής που κυριάρχησαν στη χώρα τις τελευταίες δεκαετίες και θέριεψαν κυριολεκτικά κατά την περίοδο της κυβέρνησης Σαμαρά
ή αν θα συνεχίσουμε τον αγώνα για την έξοδο από την κρίση και τις πολιτικές λιτότητας που ξεκινήσαμε πριν λίγους μήνες.
Κρίνεται ο αναπτυξιακός προσανατολισμός και η συνέχιση μιας προσπάθειας για την ανασυγκρότηση οικονομική, διοικητική, κοινωνική της χώρας μας πέρα και έξω από την παρακμή του χρεοκοπημένου παλιού πολιτικού συστήματος.
Αυτό είναι το μεγάλο δίλημμα αυτών των εκλογών και είμαι βέβαιος ότι οι πολίτες, ο ελληνικός λαός, οι ζωντανές και δημιουργικές δυνάμεις αυτής της ισοπεδωμένης αλλά περήφανης κοινωνίας ξέρουν ήδη τι θα επιλέξουν.
Θα επιλέξουν να κοιτάξουν το μέλλον με ελπίδα και προσδοκία.
Θα επιλέξουν να βάλουν οριστικό τέλος στο σχέδιο παλινόρθωσης μιας εξουσίας που χρεοκόπησε τη χώρα και ισοπέδωσε την οικονομία.
Θα επιλέξουν ξανά το ΣΥΡΙΖΑ.
Σας ευχαριστώ