ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Εθνικής Άμυνας
Θέμα: Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ ΑΒΕΕ) : Εθελουσία έξοδος ή ιδιωτικοποίηση της κρατικής αμυντικής βιομηχανίας με βόλεμα επιχειρηματιών και «ημετέρων» στελεχών;
----------------------------------------------
Στις 10 Ιουλίου 2014 συζητήθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τίτλο «Φάροι, Στρατολογία και άλλες διατάξεις». Το άρθρο 46 του εν λόγω Σχεδίου Νόμου αφορούσε στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου των εργαζομένων του ομίλου των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ ΑΒΕΕ). Κατά τη διάρκεια της συζήτησης επί του άρθρου αυτού, εκπρόσωποι των εργαζομένων είχαν προειδοποιήσει έγκαιρα την Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Φ. Γεννηματά για φωτογραφικό πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου με αδιαφανή κριτήρια και μη παραγωγικό προσανατολισμό, αλλά και νέες προσλήψεις που γίνονται την ώρα που η Κυβέρνηση υπερασπίζεται σθεναρά την «εθελούσια αποχώρηση» του 1/3 του υπάρχοντος προσωπικού και μάλιστα κατά προτίμηση διοικητικού προσωπικού.
Σε εφαρμογή των διατάξεων του παραπάνω άρθρου, δημοσιεύτηκε στις 10 Οκτωβρίου 2014 στο Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως (ΦΕΚ) η Υπουργική Απόφαση με αριθμό Φ.800/10/Σ.2226/135619 και τίτλο «Ρύθμιση Θεμάτων Προγράμματος Εθελουσίας Εργαζομένων ΕΑΣ ΑΒΕΕ» (ΦΕΚ Β 2708). Το άρθρο 1 παρ. 6 της εν λόγω Υπουργικής Απόφασης ορίζει ότι οι αιτήσεις για υπαγωγή στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου αξιολογούνται σε σχέση με τις λειτουργικές και επιχειρησιακές ανάγκες της εταιρείας.
Ωστόσο, σε κανένα σημείο της συγκεκριμένης υπουργικής απόφασης δεν εξειδικεύεται περαιτέρω το γενικό και αόριστο κριτήριο των «λειτουργικών και επιχειρησιακών αναγκών». Περαιτέρω, παρά το γεγονός ότι το κόστος για το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, το οποίο προϋπολογίζεται σε 6,5 εκατ. ΕΥΡΩ, καλύπτεται από κονδύλια που μεταβιβάστηκαν στην εταιρεία από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, η προαναφερόμενη Υπουργική Απόφαση δεν έχει προβλέψει κανένα αποτελεσματικό μηχανισμό ουσιαστικού και νομικού ελέγχου της διαδικασίας υπαγωγής στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Ο συνδυασμός των παραπάνω θεσμικών παραλείψεων δεν είναι υπερβολή να θεωρηθεί ότι οδηγεί σε αδιαφανή και «εν λευκώ» διαχείριση δημοσίου χρήματος από τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων.
Το αποτέλεσμα της έλλειψης επαρκών εγγυήσεων διαφάνειας της προαναφερόμενης Υπουργικής Απόφασης δεν άργησε να φανεί. Δεν πέρασε παρά μόνο ένας (1) μήνας από τη δημοσίευσή της στο ΦΕΚ και οι εργαζόμενοι του Ομίλου των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων προέβησαν σε τεκμηριωμένες καταγγελίες για 6 νέες προσλήψεις, όχι σε παραγωγικές θέσεις, αλλά σε θέση διοικητικών στελεχών, για τις οποίες δεν ακολουθήθηκαν διαφανείς διαδικασίες αξιολόγησης και πρόσληψης. Οι ανησυχίες των εργαζομένων για αδιαφάνεια στην διαχείριση του προγράμματος εθελουσίας εξόδου ενισχύθηκαν από το γεγονός ότι πλέον φέρονται να επανέρχονται στην εταιρεία, με τη μέθοδο του «δανεισμού εργαζομένων» από εταιρεία – υπεργολάβο των ΕΑΣ ΑΒΕΕ, στελέχη τα οποία πρόσφατα εντάχθηκαν στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Παραμένει αναπάντητο πως είναι δυνατόν εργαζόμενοι που «εξέρχονται εθελουσίως» από τα ΕΑΣ ΑΒΕΕ επειδή θεωρείται ότι δεν εξυπηρετούν «λειτουργικές και επιχειρησιακές ανάγκες» στην συνέχεια να επιστρέφουν προφανώς ως απαραίτητοι !
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Ποιος είναι ο αριθμός εργαζομένων που απασχολήθηκαν στον Όμιλο των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων με τη μέθοδο του «δανεισμού εργαζομένων» μετά το 2012; Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία έγινε η επιλογή του «δανειζόμενου» προσωπικού και ποια είναι η μηνιαία αμοιβή που λαμβάνουν; Ποια είναι η σχέση αυτής της αμοιβής με εκείνη που καταβάλλεται σε προσωπικό των ΕΑΣ ΑΒΕΕ αντίστοιχης ειδικότητας;
2. Πως εξηγείται ο «δανεισμός» προσωπικού και μάλιστα σε διοικητικές θέσεις, την ίδια ώρα που η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας υπερασπίζεται την απομάκρυνση του 1/3 του προσωπικού των ΕΑΣ ΑΒΕΕ;
3. Πως εξηγείται εργαζόμενοι, που εντάσσονται στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου επειδή θεωρείται ότι δεν εξυπηρετούν «λειτουργικές και επιχειρησιακές ανάγκες», στην συνέχεια να επιστρέφουν με τη μέθοδο του «δανεισμού» εργαζομένων προφανώς ως απαραίτητοι;
4. Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης όσων αιτήθηκαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου; Πως εξειδικεύεται περαιτέρω η γενική και αόριστη αναφορά της με αριθμό Φ.800/10/Σ.2226/135619 Υπουργικής Απόφασης σε λειτουργικές και επιχειρησιακές ανάγκες; Με ποιόν τρόπο δημοσιοποιήθηκαν τα κριτήρια αυτά ώστε η διαδικασία υπαγωγής στο πρόγραμμα να είναι διάφανη και γνωστή στο σύνολο των εργαζομένων;
5. Υπάρχουν θεσμικές εγγυήσεις, που να εξασφαλίζουν τον αποτελεσματικό ουσιαστικό, νομικό και διαχειριστικό έλεγχο των κονδυλίων του προγράμματος εθελουσίας εξόδου και σε περίπτωση καταφατικής απάντησης ποιες είναι αυτές;
6. Προτίθενται να ανακαλέσουν άμεσα την με αριθμό Φ.800/10/Σ.2226/135619 Υπουργική Απόφαση, αφού πλέον υφίστανται τουλάχιστον ενδείξεις ότι το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου δεν εξυπηρετεί την παραγωγική ανασυγκρότηση των ΕΑΣ ΑΒΕΕ;
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΡΙΤΣΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΡΑΤΟΥΛΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΡΕΜΕΝΟΣ
ΕΛΕΝΗ ΑΥΛΩΝΙΤΟΥ
ΑΓΝΗ ΚΑΛΟΓΕΡΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΙΔΗΣ
ΝΙΚΟΣ ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΑΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ