Ερώτηση για την Ελληνική νομοθεσία για τον Αιγιαλό υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος
Ερώτηση για την ελληνική νομοθεσία για τον αιγιαλό υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος. Στην απάντηση του με ημερομηνία 13/10/2014 ο επίτροπος Potočnik, νίπτει τας χείρας του αναφέροντας πως η Επιτροπή δεν παρεμβαίνει στη χάραξη της εθνικής νομοθεσίας των κρατών μελών, κάτι που φυσικά το επικαλούνται όποτε τους βολεύει. Η επιτροπή πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες τις και να προστατεύσει τα συλλογικά αγαθά κι όχι να τα υποβαθμίζει για χάρη των μνημονίων και των προγραμμάτων διάσωσης.
"Το νομοσχέδιο για τις παράκτιες ζώνες είναι εξόφθαλμα αντισυνταγματικό και καταστροφικό για τον ελληνικό τουρισμό και την ελληνική οικονομία. Οι αντιπεριβαλλοντικές διατάξεις του θα επιτρέψουν τη σοβαρή υποβάθμιση των ελληνικών παραλιών, που αποτελούν τον κύριο παράγοντα προσέλκυσης τουριστών. Δεν πρέπει να επιτραπεί να χαθεί η απρόσκοπτη πρόσβαση στις παραλίες από τους πολίτες μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουμε συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα. Είναι σίγουρο ότι οι δράσεις και οι αγώνες μας θα εντατικοποιηθούν τόσο σε ελληνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο", δήλωσε ο ευρωβουλευτής.
Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης και της απάντησης:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-006389/2014
προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Kostas Chrysogonos (GUE/NGL)
Θέμα: Ελληνική νομοθεσία για τον αιγιαλό
Μία από τις μνημονιακές υποχρεώσεις που επιβλήθηκαν στην Ελλάδα από την "τρόικα", στην οποία μετέχει η Επιτροπή, προβλέπει τη θέσπιση νόμου για τις παράκτιες ζώνες. Με το νόμο 4281/2014 θεσπίστηκαν διατάξεις για την οριοθέτηση του αιγιαλού, ενώ αναμένεται νομοθεσία για τη "διαχείριση" και "προστασία" του.
Ο αιγιαλός, στοιχείο του φυσικού περιβάλλοντος, προστατεύεται από το Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων (άρθρο 37). Η οριοθέτηση και διαχείρισή του οφείλει να υπηρετεί τη βιώσιμη ανάπτυξη και να υλοποιείται σε συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες και σε συντονισμό με τα άλλα κράτη μέλη (Σύσταση 2002/413/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών - Πρωτόκολλο για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών της Μεσογείου στη Σύμβαση για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παρακτίων περιοχών της Μεσογείου - πρόσφατη πρόταση της Επιτροπής για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών).
Ενόψει των παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:
1. Γιατί επιβάλλεται στην Ελλάδα να θεσπίσει βεβιασμένα και αποσπασματικά νομοθεσία αντίθετη με τη στρατηγική ολοκληρωμένης διαχείρισης των παράκτιων περιοχών;
2. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί η Επιτροπή για να αποτρέψει ανυπολόγιστες περιβαλλοντικές ζημίες στον ελληνικό αιγιαλό και να διασφαλίσει την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων περιοχών, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία των οικοσυστημάτων;
E-006389/2014Απάντηση του κ. Potočnikεξ ονόματος της Επιτροπής
(13.10.2014)
Το αρχικό νομοσχέδιο για την ανάπτυξη και οριοθέτηση των παράκτιων περιοχών, καθώς και για τη διαχείριση και προστασία της ακτογραμμής και των ακτών, έχει ανασταλεί από την ελληνική κυβέρνηση.
Νέες προτάσεις σχετικά με τις παράκτιες περιοχές περιλαμβάνονται σε ένα πολυνομοσχέδιο (Νόμος 4281/2014) που υποβλήθηκε στο ελληνικό Κοινοβούλιο στις 29 Ιουλίου του 2014. Το εν λόγω νομοσχέδιο συμπεριέλαβε λεπτομερώς όλες τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις για να λάβει η Ελλάδα την επόμενη δόση του πακέτου διάσωσης ύψους ενός δισ. ευρώ, καθώς και την υποχρέωση να θεσπιστεί νομοθεσία για την καλύτερη οριοθέτηση της ελληνικής ακτογραμμής, ώστε αυτή να προστατευτεί από ορισμένες δραστηριότητες και να διαφυλαχτεί η δημόσια ιδιοκτησία.
Η Επιτροπή δεν παρεμβαίνει στη χάραξη της εθνικής νομοθεσίας των κρατών μελών, αλλά περιμένει ότι κάθε νέος νόμος θα είναι συνεπής με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Το εν λόγω περιλαμβάνει την οδηγία για τους οικοτόπους και τις ειδικές απαιτήσεις των πρωτοκόλλων της συνθήκης της Βαρκελώνης περί των ειδικών προστατευόμενων περιοχών, της βιοποικιλότητας και της ολοκληρωμένης διαχείρισης των παράκτιων ζωνών.