Ενεργειακή
διασύνδεση Κρήτης – ηπειρωτικής Ελλάδας:
Δεν
έχει προσδιοριστεί το σημείο πόντισης
στην Κρήτη, όπως στην Αττική
Λ.
Αυγενάκης: «Το έργο
πρέπει προχωρήσει γοργά, αλλά σε καμία
περίπτωση δε μπορεί η καλωδιακή σύνδεση
της Κρήτης να γίνει σε τουριστική ή
αναπτυσσόμενη περιοχή»
Απάντηση
στην παρέμβαση του Λ. Αυγενάκη
Για την ενεργειακή διασύνδεση
της Κρήτης με την Ελλάδα
και τις εξελίξεις που υπάρχουν αυτή τη
στιγμή, αναφέρεται ο Υφυπουργός Ενέργειας
και Κλιματικής Αλλαγής κ. Ασημάκης
Παπαγεωργίου, προς τον
Βουλευτή Ηρακλείου κ. Λευτέρη Αυγενάκη,
διαβιβάζοντας σχετικό έγγραφο του
Προέδρου του ΑΔΜΗΕ.
Η διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική
Ελλάδα, αποτελεί σημαντικότατο έργο με
εξαιρετικά πλεονεκτήματα τόσο για την
οικονομία και κοινωνία της Κρήτης, όσο
και για τους καταναλωτές όλης της
Επικράτειας.
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο
που διαβιβάστηκε στη Βουλή: «Αμέσως
μετά τη λήψη της απόφασης από την Πολιτεία
και έγκρισης αυτή από την Ρυθμιστική
Αρχή Ενέργειας για την υλοποίηση του
έργου, ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε σε προκαταρκτική
έρευνα για εντοπισμό του κατάλληλου
σημείου για τη διασύνδεση επί της Κρήτης.
Ως πλέον κατάλληλο σημείο υποδείχθηκε
χώρος πρώην λατομείου στην περιοχή
Λινοπεραμάτων. Η θέση αυτή παρουσιάζει
πλεονεκτήματα τόσο για την εξυπηρέτηση
των φορτίων της Κρήτης, όσο και για την
έγχυση της μεταφερόμενης ισχύος χωρίς
ιδιαίτερες απαιτήσεις για νέα έργα
Μεταφοράς επί της νήσου.»
«Ωστόσο, σε σχετικό ερώτημα
που κατετέθη στον Δήμο Ηρακλείου, υπήρξε
αρνητική απάντηση με την αιτιολογία
της μη συμβατότητας της χρήσης με τις
επιτρεπόμενες χρήσεις γης της περιοχής.
Στην συνέχεια ο ΑΔΜΗΕ εξέτασε τη θέση
«Εσταυρωμένου» στο Ν. Ρεθύμνης, αλλά
και στην περίπτωση αυτή υπήρξε αρνητική
απάντηση από την Δ/νση Πολεοδομίας του
Δήμου Ηρακλείου λόγω μη συμβατότητας
της χρήσης με τις επιτρεπόμενες χρήσεις
γης.»
Όπως προσθέτει ο Πρόεδρος
του ΑΔΜΗΕ: «Μετά τις
αρνητικές συναντήσεις, ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε
σε εξέταση και άλλων θέσεων για τη
διασύνδεση στην Κρήτη. Ως κριτήριο
επιλογής ελήφθη τόσο η ελαχιστοποίηση
της κατασκευής νέων γραμμών μεταφοράς
επί της νήσου όσο και θέματα περιβαλλοντικών
επιπτώσεων. Στην προσπάθεια αυτή είναι
αναγκαίο να υπάρξει η καταρχήν αποδοχή
αλλά και η περαιτέρω συνδρομή των τοπικών
αρχών, (Περιφέρεια Κρήτης, Δήμοι και
άλλοι τοπικοί φορείς), για την εξασφάλιση
απρόσκοπτης εξέλιξης, στα θέματα της
αδειοδότησης και στην τελική υλοποίηση
του έργου.»
«Στα
πλαίσια αυτά και μετά την πρώτη άκαρπη
προσπάθεια, ο ΑΔΜΗΕ στις 25/07/2014 απέστειλε
επιστολή στον Περιφερειάρχη Κρήτης
υποδεικνύοντας εναλλακτικές θέσεις.
Συγκεκριμένα υπεδείχθησαν πέντε (5)
θέσεις (Αγγελιανά &Πέτρες στον Ν.
Ρεθύμνου, δύο θέσεις στην Περιοχή
Λινοπεραμάτων και μια στη Γεωργιούπολη
Ν. Χανίων) επιζητώντας τη συνδρομή της
Περιφέρειας της Κρήτης για την
οριστικοποίηση της θέσης που θα
χρησιμοποιηθεί για τη διασύνδεση. Μέχρι
σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη
στο θέμα αυτό. Σημειώνεται, ότι στην
Αττική έχει ήδη προσδιοριστεί κατάλληλος
χώρος, ο οποίος είναι καταρχήν αποδεκτός
από τις τοπικές αρχές.»
Διευκρινίζεται ότι «για
να προχωρήσει το θέμα της διασύνδεσης
έτι περαιτέρω, θα πρέπει αρχικά να
οριστικοποιηθεί η θέση για τη διασύνδεση
επί της Κρήτης, για την οποία είναι
απαραίτητη η συνδρομή των τοπικών αρχών.
Εν συνεχεία ο ΑΔΜΗΕ θα προχωρήσει σε
διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση
λεπτομερούς έρευνας βυθού, η οποία
απαιτεί χρονικό διάστημα ενός περίπου
έτους. Επίσης, ο ΑΔΜΗΕ έχει ξεκινήσει
παράλληλα τη διαδικασία σύνταξης της
μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
του έργου, η οποία ωστόσο, για να υποβληθεί
θα πρέπει να έχουν οριστικοποιηθεί οι
θέσεις της διασύνδεσης τόσο στην
Ηπειρωτική χώρα όσο και στην Κρήτη.
Εφόσον οριστικοποιηθούν οι δύο (2) αυτές
θέσεις εντός του 2014, τότε η λεπτομερής
έρευνα βυθού θα ολοκληρωθεί προς το
τέλος του 2016.»
Τέλος, επισημαίνεται ότι
«το έργο της διασύνδεσης μπορεί να
ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2020 υπό την
προϋπόθεση, ότι η διαδικασία έκδοσης
Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων από τις
αρμόδιες αρχές θα ολοκληρωθεί, έως το
τέλος του 2016, δηλαδή παράλληλα με τη
διαγωνιστική διαδικασία».
Ο Ηρακλειώτης Βουλευτής κ.
Λ. Αυγενάκης υπογραμμίζει
ότι «το έργο πρέπει
προχωρήσει γοργά, αλλά σε καμία περίπτωση
δε μπορεί η καλωδιακή σύνδεση της Κρήτης
να γίνει σε τουριστική ή αναπτυσσόμενη
περιοχή».