Βουλή: Στην Ολομέλεια η κύρωση της Συμφωνίας Πολιτιστικής Συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου * Κατατέθηκε ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2025 - Η συζήτηση στην Επιτροπή θα ξεκινήσει στις 25 Νοεμβρίου * Γ. Γεραπετρίτης: Αναδεικνύουμε την ανάγκη για μια κοινωνία ισότιμη στην πράξη * Δ. Κουτσούμπας: Η απεργία στέλνει ισχυρό και ξεκάθαρο μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση: Δώστε λεφτά για μισθούς, για την παιδεία, για την υγεία και όχι για των πολέμων τα σφαγεία * Ν. Δένδιας: Οι ΕΔ αποτελούν απαραίτητη συνθήκη της εθνικής μας επιβίωσης, προβάλλοντας τη σταθερή προσήλωσή τους στις αξίες της Δημοκρατίας, της Ειρήνης και της Ελευθερίας * Εγκαίνια της έκθεσης «Επιστροφή στα Αντικύθηρα» - Λ. Μενδώνη: Το 2026 το υπουργείο Πολιτισμού θα αποδώσει το Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων * ΚΚΕ: Απεμπλοκή τώρα της Ελλάδας από τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο στην Ουκρανία * Χρ. Στυλιανίδης: Η Ελλάδα καταλύτης στήριξης της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και διαφύλαξης της ασφάλειας της ναυτιλίας * Δημ. Τσιόδρας: Με έμφαση στην ανθεκτικότητα του νερού, η πρώτη συζήτηση για τις προτεραιότητες της Ομάδας του ΕΚ για την Κλιματική Αλλαγή

Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013

Εισηγητική Ομιλία του Υπεύθυνου της Επιτροπής Θέσεων, Σάκη Παπαθανασίου (2ο Συνέδριο Δημοκρατικής Αριστεράς).

Βασικοί άξονες

1. Η ανάγκη να κερδηθεί χώρος/ ελευθερία για τον καθορισμό της πολιτικής / πολιτική δημοκρατία εντός της κρίσης


Κλειδί για την έξοδο από την κρίση είναι οι ευρωπαϊκές πολιτικές. Οι συσχετισμοί δεν μας ευνοούν, με την έννοια ότι δε αναλαμβάνονται οι αναγκαίες μεγάλες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της κρίσης.Είμαστε μέρος της πανευρωπαϊκής προσπάθειας για αλλαγή των πολιτικών στην Ευρώπη και ταυτόχρονα πρέπει να διαμορφώνουμε πολιτική σε εθνικό επίπεδο και για όσο διάστημα οι συσχετισμοί δεν αλλάξουν ριζικά.

Δεν είναι αποδεκτό όμως οι πολιτικές που ασκούνται να ορίζονται από το eurogroup, να παραδίδονται όλα στη στενή δημοσιονομική προσέγγιση. Το οποίο βεβαίως επηρεάζεται καθοριστικά από τη Γερμανία. Η οποία αποφασίζει πράγματι δημοκρατικά με πολύ συχνές συνεδριάσεις του κοινοβουλίου της για όλα τα κρίσιμα θέματα.

Ταυτόχρονα έχει δοθεί υπερεξουσίες στην τρόικα, η οποία απαιτεί να έχει δικαιοδοσία έγκρισης για το σύνολο των μέτρων.

Η δημοκρατία όμως δεν τεμαχίζεται. Η Ε.Ε δεν έχει προοπτική με κρατικό ηγεμονισμό και διαδικασία επανεθνικοποίησης.

Εμείς αντιτάσσουμε τη δυναμική της δημοκρατικής εμβάθυνσης και της πολιτικής ενοποίησης της Ένωσης με κατεύθυνση την ομοσπονδιακή συγκρότηση.

Άμεσος στόχος θεωρούμε ότι πρέπει να είναι Συντεταγμένη απεμπλοκή από το μνημόνιο στο θεσμικό επίπεδο.

Είναι απαραίτητο να υπάρξει ένας νέος τύπος σχέσης - κατά το πρότυπο συνεργασίας με άλλες χώρες – που θα επιτρέπει στην ελληνική κυβέρνηση να σχεδιάζει και να εφαρμόζει με πολιτική αυτονομία μέτρα και ρυθμίσεις για την επίτευξη των στόχων που έχουν συμφωνηθεί. Τα δε θεσμικά όργανα της Ε.Ε να παρακολουθούν την κάλυψη των στόχων και να διεξάγουν πιλοτικούς ελέγχους.
Πρόσφατα ο Χάνες Σβόμποντα επικεφαλής της ομάδας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών του Ευρωκοινοβουλίου ζήτησε να αντικατασταθεί η τρόικα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία υπό τον έλεγχο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα αναλάβει την ευθύνη των προγραμμάτων διάσωσης.

2. Η ΔΗΜΑΡ και οι αλλαγές στη χώρα

Η χώρα πρέπει να προχωρήσει σε δομικές αλλαγές. Είναι αναπόφευκτες. Δεν υπάρχει περιθώριο για στασιμότητα.

Όμως οι αλλαγές δεν μπορεί να οδηγήσουν σε διατήρηση των παθογενειών.
Οι αλλαγές δεν πρέπει να οδηγήσουν στον καθορισμό των κοινωνικών σχέσεων με αρνητικό τρόπο. Σε βάρος των πολλών μέσα από μια πολιτική νεοφιλελεύθερης αποδόμησης.

Οι αλλαγές δεν πρέπει να οδηγούν τη χώρα σε μακροοικονομική και τεχνολογική υστέρηση.

Το πού όμως θα οδηγηθούν τα πράγματα καθορίζεται από το χαρακτήρα των αλλαγών. Για αυτό μια γενικόλογη συζήτηση για μεταρρυθμίσεις είναι ελλιπής και αποπροσανατολιστική.

Μεταρρυθμίσεις προτείνουν πάρα πολλοί και καλύπτουν ένα ευρύ πολιτικό φάσμα. Μεταρρύθμιση είναι και η κατάργηση κάθε ρύθμισης στις εργασιακές σχέσεις. Η κατάργηση του δικαίου περιβάλλοντος.

Τι έγινε όμως στην πράξη τα τελευταία χρόνια ; Η πολιτική των μνημονίων αποδείχθηκε οικονομικά αναποτελεσματική και κοινωνικά άδικη. Εμείς δεν εγκρίναμε και δεν ψηφίσαμε τα μνημόνια διότι βλέπαμε ότι η συνταγή οδηγεί σε ανακύκλωση της κρίσης και μεγέθυνση των κοινωνικών ανισοτήτων .

Οι μεταρρυθμίσεις που προωθούνται σήμερα προσδιορίζουν τις τάσεις και τους συσχετισμούς του μέλλοντος, με τρόπο αρνητικό για τις κοινωνικές δυνάμεις της εργασίας, της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας καθώς και για τη νέα γενιά.

Δικός μας στόχος είναι η πραγματοποίηση δημοκρατικών προοδευτικών μεταρρυθμίσεων, που θα υπερβαίνουν το διαχωρισμό «αλλαγές με το μνημόνιο ή στασιμότητα με την αντιμνημονιακή πολιτική» και θα στοχεύουν:

Στην αντιμετώπιση των παθογενειών χωρίς μετακύληση των βαρών στους πολίτες - ειδικά τους αδύναμους – και με αποτροπή της αναπαραγωγής τους.
Στην ένταξη της χώρας σε μια πορεία βιώσιμης ανάπτυξης με μείωση των ανισοτήτων και εμβάθυνση της δημοκρατίας.

Οι μεταρρυθμίσεις αυτές , θα προωθούνται με δημοκρατική μέθοδο και εφαρμογή των κανόνων του κράτους δικαίου.

Υποστηρίζουμε μια μια διαφορετική πολιτική εξόδου από την κρίση που θα διασφαλίζει την ευρωπαϊκή προοπτική, με όρους δημοκρατίας και κοινωνικής συνοχής και θα ανασυγκροτεί τη χώρα σε προοδευτική κατεύθυνση.

Η πρόταση της Δημοκρατικής Αριστεράς στο σύνολο της καλύπτει τα 3 πεδία που πρέπει να λειτουργούν ταυτόχρονα.

Πρώτο πεδίο

Συγκεκριμένα το πρώτο πεδίο είναι οι προτεραιότητες εθνικής σημασίας στις οποίες πρέπει να υπάρξουν ευρύτερες συμπαρατάξεις είναι:

  • Συμμετοχή της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση με αγώνα για αλλαγή των πολιτικών έναντι της ελληνικής κρίσης.
  • Αποτροπή ανθρωπιστικής κρίσης.
  • Αντιμετώπιση του Ναζιστικού μορφώματος της Χρυσής Αυγής.
  • Αναβάθμιση των πολιτικών λειτουργιών και της διακυβέρνησης.
  • Υλοποίηση λειτουργικών και τεχνολογικών εκσυγχρονισμών.

Δεύτερο πεδίο

Το δεύτερο πεδίο είναι η ουσιαστική πολιτική επαναδιαπραγμάτευση για ένα νέο πλαίσιο εξόδου από την κρίση.

Η χώρα πρέπει να επαναδιαπραγματευθεί και να πετύχει μια νέα ολοκληρωμένη συμφωνία με τους εταίρους ώστε να αντικατασταθεί το μνημόνιο με ένα σύμφωνο ανάπτυξης με απασχόληση και κοινωνική συνοχή. Κύριοι στόχοι της διαπραγμάτευσης είναι :

Μας λένε : Γίνεστε δύναμη αντιμνημονικής ρητορείας. Απαντάμε:

Υποστηρίζουμε την δημοσιονομική εξυγίανση με άλλα μέσα, σε σύνδεση με την ανάπτυξη και την κοινωνική προστασία. Πιστεύουμε ότι είναι πολιτικά λανθασμένη μια δήθεν μεταρρυθμιστική προσήλωση που επιδεικνύει ζήλο για το πρόγραμμα προσαρμογής σε πεδία που ακόμη και εμπνευστές του παραδέχονται λάθη, παραλείψεις και σημαντικές αστοχίες.

Ουσιαστική μείωση του χρέους

Ουσιαστική μείωση του χρέους και των επιβαρύνσεων του , πράξη που θα συμβάλλει και στην κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού και στη δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης. Η προσπάθεια απομείωσης του χρέους μόνο μέσω της δημοσιονομικής προσαρμογής δεν μπορεί να τελεσφορήσει. Στην κατεύθυνση αυτή ένα πλέγμα εργαλείων πρέπει να χρησιμοποιηθεί ώστε να έχουμε ουσιαστική μείωση του χρέους.
Ενίσχυση με ένα ισχυρό πρόγραμμα αναπτυξιακών παρεμβάσεων με υψηλό πολλαπλασιαστή εισοδήματος και καλή συσχέτιση με τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Ένα πρόγραμμα που θα στηριχθεί σε ευρωπαϊκούς πόρους και στη μόχλευση πόρων του ιδιωτικού τομέα. Ένα πρόγραμμα ικανό να προκαλέσει την επανεκκίνηση και το πέρασμα της οικονομίας σε διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης.

Τρίτο πεδίο

Τρίτο πεδίο είναι η προώθηση ενός προοδευτικού προγράμματος ανασυγκρότησης της χώρας δεν είναι πολιτικά και κοινωνικά απροσδιόριστο. Το δικό μας πρόγραμμα ανασυγκρότησης έχει κοινά αλλά και διαφορετικά χαρακτηριστικά από το σχέδιο της Ν.Δ όπως και του ΣΥΡΙΖΑ.

Ενδεικτικά στο θέμα της ανάπτυξης εμείς θέτουμε προτεραιότητες όπως η δημιουργία νέων και με προοπτικές διατήρησης θέσεων εργασίας, η αποκατάσταση των εργασιακών σχέσεων και η αύξηση της αμοιβής της εργασίας, η συμβατότητα με το περιβάλλον, η διάχυση των ωφελειών στους συντελεστές και όχι η ευνοιοκρατία, ο ενεργός ρόλος του κράτους με μετασχηματισμό του σε κράτος που θα έχει ρυθμιστικό ρόλο και θα παρέχει υπηρεσίες υψηλής ποιότητας. Ο ενισχυμένος ρόλος του ιδιωτικού τομέα.

Άλλοι βασικοί άξονες του σχεδίου ανασυγκρότησης είναι:

  • Εξυγίανση του πολιτικού συστήματος και δημοκρατική μεταρρύθμιση του κράτους.
  • Δημιουργία ενός δικτυού κοινωνικής στήριξης των αδύναμων, λήψη εκτεταμένων μέτρων υποστήριξης των ανέργων, κατοχύρωση της πρόσβασης όλων στην υγεία,
  • Κατοχύρωση του δικαιώματος στην παιδεία για όλους.
  • Αλληλεγγύη γενεών, ανατροπή του αποκλεισμού της νέας γενιάς, από την εργασία, την ασφάλεια και τον πολιτισμό.
  • 36 συγκεκριμένες θέσεις περιλαμβάνονται στο παράρτημα των θέσεων επικαιροποιώντας με στόχο την επικαιροποίηση των προγραμματικών μας προτάσεων.
3. Η ΔΗΜΑΡ και η συμμετοχή στην κυβένρηση.

Η δημοκρατική αριστερά μέρος των λύσεων

Η συμμετοχή είναι κίνηση μεγάλης εμβέλειας και στρατηγικής σημασίας, και αλλαγή του παραδείγματος. Ανοίξαμε νέο κεφάλαιο στις κομματικές σχέσεις. Και στο ρόλο της Αριστεράς.

Εκτιμήσεις για τη συμμετοχή στην κυβέρνηση

Με τη συμμετοχή μας στην κυβέρνηση – τον Ιούνιο 2012 – συμβάλαμε καθοριστικά, ώστε να εξασφαλιστεί η συνέχιση της χρηματοδότησης, η μείωση του χρέους και η πολιτική δέσμευση των εταίρων για παραμονή της χώρας στο ευρώ. Ταυτόχρονα δώσαμε τη μάχη για την αλλαγή του χαρακτήρα της δημοσιονομικής προσαρμογής, χωρίς η Ν.Δ και το ΠΑΣΟΚ να έχουν την ίδια στάση σε πολλές περιπτώσεις.

Αποκρούσαμε ανορθολογικές απαιτήσεις της τρόικας και υπερασπιστήκαμε το κράτος δικαίου. Ξεκινήσαμε ριζικές διαρθρωτικές αλλαγές στη δημόσια διοίκηση

Προετοιμάσαμε την ψήφιση του αντιρατσιστικού νομοσχεδίου και αναμορφώσαμε τον κώδικα περί ναρκωτικών με στροφή στην θεραπευτική αντιμετώπιση.

Η συμμετοχή μας στην κυβέρνηση ανέδειξε ορισμένες παραμέτρους, κρίσιμες για το μέλλον, για την ίδια την «κυβερνώσα αριστερά», όπως:

Οι κυβερνήσεις συνεργασίας δεν έχουν ακόμη κατανοηθεί από το σύνολο του πολιτικού συστήματος. Η συνεργασία προϋποθέτει προγραμματική σύγκλιση και εφαρμογή των συμφωνιών.

Οι συσχετισμοί κοινοβουλευτικής εκπροσώπησης είναι κομβικό ζήτημα.

Η επιτυχής ανταπόκριση της ΔΗΜΑΡ στο ρόλο κυβερνητικού εταίρου, προϋποθέτει την αναβάθμιση των ικανοτήτων του κόμματος για επεξεργασία και προώθηση τεκμηριωμένων εξειδικευμένων πολιτικών.

Η επιλογή της Ν.Δ να μετατρέψει την κυβέρνηση σε μονοκομματική και να αρνείται τις προτάσεις της ΔΗΜΑΡ, δημιούργησε μια κατάσταση στην οποία η παραμονή μας στην κυβέρνηση ισοδυναμούσε με απλή στήριξη χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα στις εφαρμοζόμενες πολιτικές. Για αυτό  πιστεύουμε ότι όσο σωστή ήταν η επιλογή συμμετοχής στην κυβέρνηση άλλο τόσο σωστή ήταν η άρνηση να συναινέσουμε σε μια συντηρητική μετάπτωση της.

Απάντηση στην κριτική για τη στάση μας μετά την αποχώρηση από την κυβέρνηση

Η θέση μας είναι ότι η αποχώρηση μας από την κυβέρνηση δεν μεταβάλλει τη στάση ευθύνης που έχουμε έναντι της χώρας, ούτε ισοδυναμεί με αποχώρηση από την προσπάθεια υπέρβασης τη κρίσης.

Οι σύντροφοι που καταθέτουν την τροπολογία ασκούν κριτική στο κόμμα ότι η « η πολιτική της ΔΗΜΑΡ έκτοτε είναι αντιφατική, αναποτελεσματική, πολιτικά αμφίθυμη, επικοινωνιακά ενοχική και δυσδιάκριτη». Επισημαίνουμε τα εξής:

Είναι ευκόλως διακριτή η τοποθέτηση με τη λογική άσπρο – μαύρο, μνημόνιο –αντιμνημόνιο. Εμείς θέλουμε να εργασθούμε σε άλλη κατεύθυνση των προοδευτικών λύσεων εντός της κρίσης και με εξωτερικούς περιορισμούς.
Έχουμε ψηφίσει μετά την αποχώρηση μας αρκετά νομοσχέδια και άρθρα, δείχνοντας εμπράκτως ότι δεν έχουμε τη λογική της αντιπολίτευσης της άρνησης.

Για τη θέση ότι η ΔΗΜΑΡ αποχώρησε με λάθος τρόπο, λάθος χρόνος και λάθος θέμα.

Ας είμαστε ειλικρινείς. Όσοι το λένε εννοούν ότι έπρεπε να παραμένουμε μέσα στην κυβέρνηση ανεξαρτήτως της πολιτικής που εφαρμόζεται. Προφανώς δεν θα συμφωνούσαν να φεύγαμε και σε επόμενο χρόνο για άλλο θέμα π.χ για τα φορολογικά ή τις επόμενες οριζόντιες απολύσεις.

Οι ασκούντες κριτική για την περίοδο συμμετοχής της ΔΗΜΑΡ στην κυβέρνηση δεν κατέθεσαν ποτέ μια πρόταση που θα ενδυνάμωνε τη ΔΗΜΑΡ και θα καθιστούσε τη συμμέτοχη της στο κυβερνητικό σχήμα πιο αποδοτική. Δεν πρότεινα κάτι διαφορετικό από το μνημόνιο ούτε στο επίπεδο της εφαρμογής πολιτικής.


4. Συγκρότηση του τρίτου πόλου

Στόχος αυτού του πολιτικού σχεδίου δεν είναι η κομματική αναπαραγωγή. Πρόκειται για πρόταση που απαντά στο πρόβλημα του διχαστικού «διπολισμού» που προωθείται από τη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ, και υπερβαίνει την κρίση της «παραδοσιακής κεντροαριστεράς». Είναι ένα εγχείρημα άρρηκτα συνδεδεμένο με την κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα και την πορεία της χώρας.

Ο τρίτος πόλος έχει ως πολιτική βάση την αντιπαράθεση με τις συντηρητικές πολιτικές της κυβέρνησης και με τον αριστερό λαικισμό του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο τρίτος πόλος δεν θα περιοριστεί σε ένα συμπληρωματικό ρόλο προς τις άλλες δύο δυνάμεις ή σε ένα εκλογικό αριθμητικό στήριγμα της εκάστοτε πλειοψηφίας. Μια τέτοια απονευρωμένη, ασπόνδυλη και χωρίς διακριτό στίγμα πολιτική παρουσία ενός ενδιάμεσου χώρου θα ακύρωνε το ίδιο το εγχείρημα.

Η πρόταση απευθύνεται σε όλες οι δυνάμεις του δημοκρατικού σοσιαλισμού, της σοσιαλδημοκρατίας, της πολιτικής οικολογίας και του προοδευτικού κέντρου.

Απευθύνεται σε όλες τις πολιτικές δυνάμεις και τους πολίτες που δεν αποδέχονται την οπισθοδρόμηση της ελληνικής κοινωνίας. Σε όσους υποστηρίζουν τη διεύρυνση της δημοκρατίας με την οικονομική, κοινωνική και πολιτική έννοια. Σε όσους απαιτούν ανανεωμένο κράτος πρόνοιας, σύγχρονες αναδιανεμητικές και προνοιακές πολιτικές, επαναθεμελίωση των κοινωνικών δικαιωμάτων. Σε όσους στοχεύουν σε μια ανοιχτή κοινωνία αλληλεγγύης. Σε όσους έχουν οικολογικές και περιβαλλοντικές θέσεις και διεκδικήσεις.

Σημαντικό συστατικό του εγχειρήματος είναι η συμμετοχή δυνάμεων από την κοινωνία των ενεργών πολιτών, τους ομίλους προβληματισμού και τα κοινωνικά κινήματα.

Σε αυτή την πολιτική συμπαράταξη ο κάθε συμμετέχων θα διατηρεί την αυτονομία του. Η ΔΗΜΑΡ όχι μόνο δεν ρευστοποιείται, αλλά ενδυναμώνεται με την ενίσχυση των σχέσεων με συμμάχους και με το μεγάλο άνοιγμα προς την κοινωνία.

Η οργανωτική συγκρότηση θα κατοχυρώνει την ουσιαστική συμμετοχή των συμμετεχόντων στη διαμόρφωση της πολιτικής και στη λειτουργία του σχήματος.

Η ΔΗΜΑΡ θα πρωταγωνιστήσει σε αυτήν την προσπάθεια και θα αγωνιστεί με συνέπεια, επιμονή και χωρίς ηγεμονισμούς για τη συγκρότηση της πολιτικής συμπαράταξης των δυνάμεων που θέλουν να εργασθούν σε αυτή την κατεύθυνση.

Ο τρίτος πόλος βεβαίως δεν θα μείνει εκτός λύσεων, αναμένοντας να γίνει πλειοψηφία. Όσο περισσότερο ενισχύεται τόσο μεγαλύτερη θα είναι η δυνατότητα παρέμβασής του στην πορεία των πολιτικών πραγμάτων. Αποκτώντας ισχυρή εκλογική δύναμη, θα λειτουργήσει ως σταθεροποιητικός παράγοντας για την κυβερνησιμότητα της χώρας, ανατρέποντας τις διλημματικές επιλογές του νέου διπολισμού. Θα επιδιώξει να αποτελέσει συστατικό στοιχείο των κυβερνητικών λύσεων, να επηρεάσει ουσιαστικά και αποφασιστικά, προς όφελος της χώρας και της κοινωνίας, τις κυβερνητικές πολιτικές που θα ασκηθούν. Να επιδράσει στην τάση και τα χαρακτηριστικά όλου του πολιτικού φάσματος, μετατοπίζοντας τον άξονα των εφαρμοζόμενων πολιτικών προς βιώσιμες, ρεαλιστικές και προοδευτικές λύσεις.

Η μη αποδοχή της πρότασης να συμπλεύσουμε με το ΠΑΣΟΚ στο πλαίσιο του τρίτου πόλου δεν προκύπτει από μια λογική περιχαράκωσης, αλλά από τα πολιτικά χαρακτηριστικά που πιστεύουμε ότι πρέπει να έχει αυτή η πολιτική συμπαράταξη. Η πολιτική πρακτική του ΠΑΣΟΚ και η επιλογή στρατηγικής σύμπλευσης με τη Νέα Δημοκρατία εμποδίζει μια τέτοια «συγκατοίκηση». Η επιλογή συμπόρευσης θα άλλαζε τον πολιτικό χαρακτήρα και θα εξουδετέρωνε την πολιτική δυναμική του εγχειρήματος.

Οι διαφορές μας από την πρωτοβουλία των 58

Το ότι μπορούμε να συνεργαστούμε με πολλούς από τους 58 δεν σημαίνει ότι πρέπει να πάμε στο δρόμο των συνεργασιών με τρίτους που μας δείχνουν οι 58.

Βασικός στόχος της πρωτοβουλίας αυτής όπως φαίνεται από τον χρονικό ορίζοντα που θέτουν οι ίδιοι οι υπογράφοντες – είναι η κοινή κάθοδος της ΔΗΜΑΡ με το ΠΑΣΟΚ στις ευρωεκλογές. Πρόκειται για έναν στόχο μηχανιστικό που δεν λαμβάνει υπόψη πολιτικές παραμέτρους.

Δεν τοποθετούνται ούτε αξιολογούν την κυβερνητική πολιτική. Η υστέρηση αυτή οφείλεται και στην αδιέξοδη πραγματικότητα που θα προκύψει όταν η αξιολόγηση του κυβερνητικού έργου θα πρέπει να συγκεραστεί με πρόσκληση σε κόμμα εκτός κυβέρνησης ( ΔΗΜΑΡ) να ρευστοποιηθεί υπέρ ενός νέου σχήματος στο οποίο θα συμμετέχει και κόμμα εντός κυβέρνησης(ΠΑΣΟΚ).

5. Αναβάθμιση των λειτουργιών του κόμματος.

Η Δημοκρατική Αριστερά συγκροτείται ως κόμμα ανοικτό και δημοκρατικό, που συνδυάζει τη συλλογικότητα με την ατομική ευθύνη στη λειτουργία και τη δράση. Επιδιώκει την ουσιαστική συμμετοχή των μελών της στη λήψη των αποφάσεων, στην επεξεργασία και την προώθηση της πολιτικής της.

Κρίσιμα ζητήματα για να διαδραματίσει η Δημοκρατική Αριστερά το ρόλο που της αρμόζει είναι:
  • Η ενίσχυση της πολιτικής λειτουργίας των οργάνων και των οργανώσεων.
  • Η ενδυνάμωση της συλλογικότητας και της συμμετοχής των μελών στη λήψη των αποφάσεων, αξιοποιώντας και τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών. ενημέρωση για όλα τα δεδομένα, διαδικασίες από κάτω προς τα πάνω.
  • Η αναβάθμιση των διαδικασιών παραγωγής πολιτικής σε σύνδεση με τους φίλους και όλους τους ενδιαφερόμενους συνομιλητές.
  • Η ισχυροποίηση της δημόσιας παρέμβασης και δράσης.
  • Η σύνδεση του κόμματος με άνδρες και γυναίκες νεότερων ηλικιών.