Απάντηση του Υφυπουργού,
Γ.Μαυραγάνη, σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την πορεία του ελέγχου μεγάλων φορολογικών υποθέσεων
«Μέχρι πότε θα
προστατεύει το Υπουργείο Οικονομικών τους μεγαλοφοροφυγάδες των λιστών;»
Πρωτοφανής σε περιεχόμενο είναι η απάντηση
του Υφυπουργού Γ. Μαυραγάνη στις 6-11-2013 σε ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ
Δ. Παπαδημούλη, Δ. Γελαλή, Ι. Δραγασάκη, Θ. Δρίτσα, Σ. Κοντονή και Ζ.
Κωνσταντοπούλου, που κατατέθηκε στις 11 Οκτωβρίου 2013 και με την οποία
ζητούσαν από το Υπουργείο Οικονομικών να ενημερώσει το Κοινοβούλιο σχετικά με
την πορεία του ελέγχου μεγάλων φορολογικών υποθέσεων (λίστα Λαγκάρντ, λίστα
Λουξεμβούργου, λίστα Λιχτενστάιν, ακίνητα Λονδίνου, εμβάσματα εξωτερικού κλπ).
Πιο συγκεκριμένα, οι ερωτώντες βουλευτές ζητούσαν πληροφόρηση για τα
τεχνικά, ανθρώπινα και θεσμικά μέσα που παρέχονται στο ΣΔΟΕ, για τα ποσά που
έχουν έως τώρα εισπραχθεί. Ταυτόχρονα επισήμαιναν τους ασαφείς και
αδιαφανείς χειρισμούς του Υπουργείου για υποθέσεις που κινδυνεύουν με
παραγραφή.
Η απάντηση του Υπουργείου είναι πρωτοφανής
ακόμα και για τα κοινοβουλευτικά ήθη, αφού, αντί να παραθέσει τα στοιχεία που
ζητούνται, παραπέμπει σε πρακτικά της Βουλής (!) από παραπλήσιες συζητήσεις
επίκαιρων ερωτήσεων άλλων βουλευτών άλλων κομμάτων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θα εξαντλήσει κάθε προσπάθεια σε
κοινοβουλευτικό επίπεδο για να αναγκάσει την Κυβέρνηση να προσκομίσει τα σχετικά
στοιχεία, όπως έχει και τη σχετική συνταγματική υποχρέωση.
Η προστασία σε μεγαλοφοροφυγάδες και σε όσους
τα ονόματά τους έχουν εμπλακεί στις λίστες Λαγκάρντ, Λουξεμβούργου, Λιχτενστάιν,
Λονδίνου, εμβασμάτων εξωτερικού κλπ θα αποκαλυφθεί και ο κάθε
εμπλεκόμενος θα αναλάβει τις πολιτικές και λοιπές ευθύνες του.
Συνημμένα:
1. Η ερώτηση των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ
2. Η απάντηση του Υπ. Οικονομικών
3. Τα πρακτικά της Επίκαιρης Ερώτησης του κ.
Απ. Κακλαμάνη
4. Τα πρακτικά της Επίκαιρης Ερώτησης της κ.
Ασ. Ξηροτύρη
Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών
Θέμα: “Χαριστική βολή στον έλεγχο μεγάλων φορολογικών
υποθέσεων με την μεταφορά του ελέγχου τους από το ΣΔΟΕ στις κατά τόπους Εφορίες (Δ.Ο.Υ).”
Μετά από χρόνια πλήρους
αδράνειας και επιτηδευμένης αναποτελεσματικότητας στην αντιμετώπιση των μεγάλων
φορολογικών υποθέσεων (λίστα Λαγκάρντ, λίστα Λουξεμβούργου, λίστα Λιχτενστάιν,
ακίνητα Λονδίνου, εμβάσματα εξωτερικού κ.λ.π.), Κυβέρνηση και Υπουργείο
Οικονομικών δίνουν την χαριστική βολή, αφαιρώντας από το ΣΔΟΕ τον έλεγχό τους.
Σύμφωνα με το υπ’αρ. πρωτ.
13723/7.10.2013 έγγραφο της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΣΔΟΕ, μεταβιβάζεται στις
κατά τόπους Εφορίες ο έλεγχος των υποθέσεων που απειλούνται με παραγραφή, με
πρόσχημα την ανάγκη έκδοσης εντολών διενέργειας οριστικού ελέγχου από τις Δ.Ο.Υ
έως τις 31/12/2013, ώστε να υπάρξει διετής παράταση στις φορολογικές αξιώσεις
του Δημοσίου.
Στην πραγματικότητα, οι
υποθέσεις αυτές καρκινοβατούν επειδή η Κυβέρνηση αρνείται να παράσχει στο ΣΔΟΕ
το αναγκαίο προσωπικό και τα θεσμικά και τεχνικά μέσα για την ταχεία και
αποτελεσματική εκπλήρωση του έργου του. Η προβλεπόμενη μεταφορά και διάσπαση
υποθέσεων που ερευνά το ΣΔΟΕ στις κατά τόπους Δ.Ο.Υ δεν δυσχεραίνει μόνο την
διαλεύκανσή τους, αλλά και επιβραδύνει την εξιχνίαση και τιμωρία και
οικονομικών εγκλημάτων, των οποίων ο χρόνος παραγραφής δεν μπορεί να παραταθεί.
Επειδή η έλλειψη
πολιτικής βούλησης για την πάταξη της μεγάλης κλίμακας φοροδιαφυγής και της
βαριάς οικονομικής εγκληματικότητας σε βάρος του Δημοσίου είναι σκανδαλώδης,
αντίθετα με την σπουδή στην επιβολή φόρων και περικοπών στους πιο αδύνατους,
Επειδή η ανάγκη να προχωρήσουν
επιτέλους αυτές οι υποθέσεις είναι υπερεπείγουσα, τη στιγμή που εξυφαίνονται
νέα μέτρα και μνημόνια εναντίον μίας ήδη εξοντωμένης κοινωνίας,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1.
Σε
ποιες ακριβώς υποθέσεις αναφέρεται το υπ’αρ.πρωτ. 13723/7.10.2013 έγγραφο της
Κεντρικής Υπηρεσίας του ΣΔΟΕ; Εμπίπτουν στις υποθέσεις αυτές οι φορολογικοί
έλεγχοι που σχετίζονται με τις λίστες Λαγκάρντ, Λουξεμβούργου, Λιχτενστάιν,
ακινήτων του Λονδίνου και εμβασμάτων εξωτερικού;
2.
Τι
ποσά έχουν βεβαιωθεί και εισπραχθεί (ανά υπόθεση) από τις υποθέσεις της λίστας Λαγκάρντ,
της λίστας Λουξεμβούργου, της λίστας Λιχτενστάιν, των ακινήτων Λονδίνου, των
εμβασμάτων εξωτερικού;
3.
Πόσοι
έλεγχοι έχουν ολοκληρωθεί για τις 2062 καρτέλες της λίστας Λαγκάρντ που
περιέχουν, βεβαίως, πολλαπλάσια ονόματα συνδεδεμένων προσώπων, φυσικών και
νομικών;
4.
Πού
οφείλεται η καθυστέρηση και η αναποτελεσματικότητα στον έλεγχο αυτών των
υποθέσεων;
5.
Ποιοι
οι λόγοι διαβίβασης των υποθέσεων από το ΣΔΟΕ στις εφορίες; Γιατί δεν δίνονται
άμεσα, με διάταξη νόμου ή εγκύκλιο (αν πράγματι υφίσταται κενό ή ζήτημα
ερμηνείας), οι απαιτούμενες αρμοδιότητες στο ΣΔΟΕ ώστε να μην απαιτείται η
μεταβίβαση των υποθέσεων στις εφορίες;
6.
Πόσοι
ελεγκτές έχουν απασχοληθεί από 1-1-2013 αποκλειστικά και ανά μήνα με τα θέματα
της λίστας Λαγκάρντ, της λίστας Λουξεμβούργου, της λίστας Λιχτενστάιν, των
ακινήτων Λονδίνου, των εμβασμάτων εξωτερικού; Πόσοι ελεγκτές έχουν απασχοληθεί
ανά μήνα με αυτά τα θέματα, παράλληλα με
άλλες υποθέσεις;
7.
Πώς
είναι δυνατόν να επιβαρυνθούν οι εφορίες με πρόσθετο ελεγκτικό έργο, όταν
αντιμετωπίζουν ήδη προβλήματα οργάνωσης, έλλειψης προσωπικού και μειωμένης
νομικής αρμοδιότητα των ελεγκτών τους σε σχέση με τους ελεγκτές του Σ.Δ.Ο.Ε.
(π.χ. στα θέματα ανοίγματος τραπεζικών λογαριασμών);
8. Προτίθεται ο Υπουργός να
αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία ώστε η διετής παράταση παραγραφής που
προβλέπεται από την παρ. 5 του αρ. 37 του Ν. 4141/2013 να επεκτείνεται σε όλες
τις υποθέσεις των χρήσεων που παραγράφονται και να μην περιοριστεί μόνο για τις
υποθέσεις που θα εκδοθεί εντολή ελέγχου μέχρι 31-12-2013;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Δημήτριος
Παπαδημούλης
Δημήτριος
Γελαλής
Ιωάννης
Δραγασάκης
Θεόδωρος
Δρίτσας
Σταύρος
Κοντονής
Ζωή
Κωνσταντοπούλου
Θέμα: «Μέχρι πότε
θα προστατεύει το Υπουργείο Οικονομικών τους μεγαλοφοροφυγάδες των λιστών;»
Πρωτοφανής σε περιεχόμενο είναι η απάντηση του
Υφυπουργού Γ. Μαυραγάνη στις 6-11-2013 σε ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Δ.
Παπαδημούλη, Δ. Γελαλή, Ι. Δραγασάκη, Θ. Δρίτσα, Σ. Κοντονή και Ζ. Κωνσταντοπούλου,
που κατατέθηκε στις 11 Οκτωβρίου 2013 και με την οποία ζητούσαν από το
Υπουργείο Οικονομικών να ενημερώσει το Κοινοβούλιο σχετικά με την πορεία του ελέγχου μεγάλων φορολογικών υποθέσεων (λίστα Λαγκάρντ,
λίστα Λουξεμβούργου, λίστα Λιχτενστάιν, ακίνητα Λονδίνου, εμβάσματα εξωτερικού
κλπ). Πιο συγκεκριμένα, οι ερωτώντες βουλευτές ζητούσαν πληροφόρηση για τα τεχνικά, ανθρώπινα
και θεσμικά μέσα που παρέχονται στο ΣΔΟΕ, για τα ποσά που έχουν έως τώρα
εισπραχθεί. Ταυτόχρονα επισήμαιναν τους ασαφείς και αδιαφανείς χειρισμούς
του Υπουργείου για υποθέσεις που κινδυνεύουν με παραγραφή.
Η απάντηση του Υπουργείου είναι πρωτοφανής ακόμα και για τα
κοινοβουλευτικά ήθη, αφού, αντί
να παραθέσει τα στοιχεία που ζητούνται, παραπέμπει σε πρακτικά της Βουλής
(!) από παραπλήσιες συζητήσεις επίκαιρων ερωτήσεων άλλων βουλευτών άλλων κομμάτων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θα εξαντλήσει κάθε προσπάθεια σε κοινοβουλευτικό επίπεδο για να αναγκάσει την Κυβέρνηση να προσκομίσει τα σχετικά στοιχεία,
όπως έχει και τη σχετική συνταγματική υποχρέωση.
Η προστασία σε μεγαλοφοροφυγάδες και σε όσους τα ονόματά τους έχουν
εμπλακεί στις λίστες Λαγκάρντ, Λουξεμβούργου, Λιχτενστάιν, Λονδίνου,
εμβασμάτων εξωτερικού κλπ θα αποκαλυφθεί
και ο κάθε εμπλεκόμενος θα αναλάβει τις πολιτικές και λοιπές ευθύνες του.
Συνημμένα:
1. Η ερώτηση των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ
2. Η απάντηση του Υπ. Οικονομικών
3. Τα πρακτικά της Επίκαιρης Ερώτησης του κ. Απ.
Κακλαμάνη
4. Τα πρακτικά της Επίκαιρης Ερώτησης της κ. Ασ.
Ξηροτύρη
ΠΙΝΑΚΑΣ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΙΕ’
ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ
Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ
Ε΄
Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2013
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στη συζήτηση των
ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Θα συζητηθεί
η τρίτη με αριθμό 102/8-10-2013 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του πρώην
Προέδρου της Βουλής και Βουλευτή Β΄ Αθηνών του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού
Κινήματος κ. Απόστολου Κακλαμάνη
προς τον Υπουργό Οικονομικών,
σχετικά με την πορεία ελέγχου των φορολογουμένων, που μετέφεραν μεγάλα ποσά στο
εξωτερικό και την υποστελέχωση του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου
Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ).
Θα απαντήσει ο Υπουργός κ. Στουρνάρας.
Κύριε Πρόεδρε, έχετε το λόγο για δύο λεπτά, για να αναπτύξετε την
επίκαιρη ερώτησή σας.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Κύριε
Πρόεδρε, με έχετε ακούσει αρκετές φορές να επανέρχομαι –το ίδιο κάνω και με
αυτήν την επίκαιρη ερώτησή μου - στο θέμα του ελέγχου των εμβασμάτων. Απ’ όταν
άρχισε η κρίση στις Ηνωμένες Πολιτείες και επεξετάθη στην Ευρώπη και στη χώρα
μας, από το 2008 μέχρι το 2012, είναι διαπιστωμένο ότι έφυγαν μεγάλα ποσά στο
εξωτερικό. Είκοσι δύο χιλιάδες άτομα από το σύνολο των πενήντα τεσσάρων
χιλιάδων αυτής της περιόδου, έχει διαπιστωθεί -και έχουν διαχωριστεί από το
μεγάλο αυτό σύνολο- ότι θα έπρεπε ήδη να έχουν ελεγχθεί και να έχουν εισρεύσει
στα ταμεία του δημοσίου φορολογικά έσοδα.
Δυστυχώς ως αυτήν τη στιγμή, όπως πληροφορούμαι, στην Περιφερειακή
Διεύθυνση του ΣΔΟΕ Αττικής δεν ασχολείται κανείς με αυτό το αντικείμενο. Επίσης
κανείς δεν ασχολείται με τη φερομένη ως λίστα Λίχτενσταϊν, όπως επίσης με τον
κατάλογο των, προφανώς, οικονομικώς ισχυρών προσώπων, που αγόρασαν ακίνητα στην
πιο ακριβή σήμερα αγορά της Ευρώπης, στο Λονδίνο. Επίσης και με τη λίστα του
Λουξεμβούργου, που ο πρώην Πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου, ο κ. Γιούνκερ, είχε
προθυμοποιηθεί να δώσει και ο κύριος Υπουργός είχε διαβεβαιώσει ότι θα τη
ζητούσε -υποθέτω ότι υπάρχει- πληροφορούμαι ότι κανείς δεν ασχολείται.
Όμως και για την περίφημη λίστα Λαγκάρντ, με την οποία ουσιαστικά και
μόνο απασχολείται ο ελληνικός λαός -και δεν είναι τυχαίο αυτό- οι πάντες μιλούν
για λογαριασμούς της δεκαετίας του ’80 και του ’90. Εμάς μας ενδιαφέρει ποιοι,
την ώρα που άρχιζε η κρίση, η πείνα, η ανεργία, η δυστυχία στον ελληνικό λαό,
όταν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έδινε τη μάχη, έχοντας και από δεξιά και από
αριστερά υπονόμευση σε αυτήν την προσπάθειά της, ποιοι μεγαλοσχήμονες, ποιες
μεγάλες επιχειρήσεις, ποιοι πλούσιοι πραγματικά, έστελναν λεφτά στο εξωτερικό.
Κύριε Υπουργέ, ενώ με ικανοποίηση άκουσα ότι θα προτείνετε μια διάταξη
για την επέκταση του χρόνου παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων, λυπάμαι που
στα θέματα αυτά, πληροφορούμαι ότι από τους λίγους ελεγκτές που είναι στην
Περιφερειακή Διεύθυνση Αττικής, ελάχιστοι ασχολούνται και μόνο με τη λίστα
Λαγκάρντ και δύο μόνο, με τις επόμενες δύο λίστες.
Θα παρακαλέσω να μας πείτε, κύριε Υπουργέ, εάν και τι έχει βγει, διότι ο
κόσμος πια είναι σε κατάσταση αλλοφροσύνης. Τα ακίνητα φυσικά υπάρχουν, το θέμα
είναι, εάν υπάρχουν λεφτά. Και εσείς έχετε εντοπίσει, ως Κυβέρνηση, την
προσπάθειά σας μόνο στα ακίνητα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε
Υπουργέ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Κύριε
Πρόεδρε, ευχαριστώ πολύ.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ευχαριστώ τον Πρόεδρο κ. Κακλαμάνη, που μου
δίνει την ευκαιρία να απευθυνθώ σήμερα στο Κοινοβούλιο και να πω τι ακριβώς
έχουμε κάνει για τα σημαντικά αυτά θέματα.
Κατ’ αρχάς, αναφορικά με τις ενέργειες του Υπουργείου Οικονομικών για
την αξιοποίηση των στοιχείων που έχουν έρθουν σε γνώση του, σχετικά με
μεταφορές κεφαλαίων Ελλήνων φορολογουμένων στο εξωτερικό για αγορές ακινήτων
μεγάλης αξίας κ.λπ., ζητήματα προς εντοπισμό αποκρυβείσης φορολογητέας ύλης, τη
φορολόγησή της, την είσπραξη και την τιμωρία των φοροφυγάδων, θα ήθελα να σας
παραθέσω κάποια στοιχεία, σχετικά με την εξέλιξη της κάθε υπόθεσης.
Ειδικότερα, ως προς το σημαντικότερο που είναι το σκέλος των ελέγχων των
φορολογουμένων που απέστειλαν εμβάσματα στο εξωτερικό την τριετία 2009-2011,
έχουν διενεργηθεί οι ακόλουθες ενέργειες:
Πρώτον, έγινε διασταύρωση στοιχείων όλων των φορολογουμένων και
αποκλείστηκαν όσοι δικαιολογούσαν τα εμβασθέντα κεφάλαια από τα δηλωθέντα
εισοδήματά τους. Εστάλησαν είκοσι τέσσερις χιλιάδες επτακόσιες δέκα επιστολές
για οικειοθελή συμμόρφωση, η οποία αφορούσε σε υποβολή συμπληρωματικών δηλώσεων
για εισοδήματα αυτοτελώς φορολογούμενα ή απαλλασσόμενα, που δεν ήταν
υποχρεωτικά δηλούμενα στις χρήσεις που εξετάζονται προς δικαιολόγηση των
εμβασμάτων αυτών.
Το στάδιο αυτό ολοκληρώθηκε με το κλείσιμο της ειδικής εφαρμογής που
λειτουργούσε στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών
Συστημάτων, μέχρι 20 Μαρτίου 2013. Ακολούθησε κατόπιν, αξιολόγηση των
υποθέσεων, βάσει κανόνων κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, προκειμένου να ελεγχθούν
αρχικά οι υποθέσεις με ενδείξεις πολύ μεγάλης ή μεγάλης φοροδιαφυγής. Από τις
υποθέσεις αυτές επελέγησαν ήδη τετρακόσιες τριάντα έξι, οι οποίες εστάλησαν στο
Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου. Οι έλεγχοι αυτοί βρίσκονται σε
εξέλιξη. Έχουν ολοκληρωθεί δύο έλεγχοι και έχει βεβαιωθεί ποσό περίπου 5
εκατομμυρίων, το οποίο και εισπράχθηκε.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Πέντε;
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Πέντε
εκατομμυρίων, από δύο.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Πολλά
λεφτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Ναι.
Για τους Έλληνες επενδυτές με ακίνητα στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν
ταυτοποιηθεί τα στοιχεία εκατόν επτά φορολογουμένων, έχουν εκδοθεί εντολές
ελέγχου για ογδόντα τέσσερα άτομα, έχουν ολοκληρωθεί είκοσι έλεγχοι και έχει
βεβαιωθεί ποσό 162.000 ευρώ.
Για τους Έλληνες κατόχους ταχύπλοων σκαφών αναψυχής εγγεγραμμένων στο
ολλανδικό νηολόγιο, με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία που ήρθαν σε γνώση μας,
έχουν ταυτοποιηθεί τα στοιχεία εκατόν τριάντα έξι φορολογουμένων, έχουν εκδοθεί
εντολές ελέγχου για δεκατέσσερις εξ αυτών και προέκυψαν φορολογικές παραβάσεις
για οκτώ εξ αυτών, οι οποίοι και ελέγχονται.
Επίσης καταλογίστηκαν παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων σε
τρία εμπλεκόμενα δικηγορικά γραφεία και έχει γίνει άρση του τραπεζικού απορρήτου
τους.
Αναφορικά με τους ελέγχους στις offshore εταιρείες, για τις οποίες επανειλημμένως έχουμε
ερωτηθεί, έχουν καταγραφεί και ήδη με τα κριτήρια κινδύνου έχουν επιλεγεί οι
πρώτες τριακόσιες είκοσι δύο εταιρείες προς έλεγχο, έχουν εκδοθεί εντολές ελέγχου
για εκατόν εξήντα τρεις απ’ αυτές και έχουν ολοκληρωθεί τριάντα τέσσερις από
τους ελέγχους αυτούς. Τα ποσά που βεβαιώθηκαν γι’ αυτές τις τριάντα τέσσερις
ανέρχονται περίπου σε 40 εκατομμύρια ευρώ. Για τριάντα τέσσερις offshore εταιρείες. Λίγο παραπάνω δηλαδή από 1 εκατομμύριο
για την καθεμία.
Επίσης από διασταυρώσεις στοιχείων από τα αρχεία των ΔΟΥ και του «TAXIS» για πιθανολογούμενη φοροδιαφυγή, έχουν εντοπιστεί
δύο χιλιάδες τετρακόσιες είκοσι τρεις υποθέσεις προς έλεγχο και έχουν εκδοθεί
χίλιες οκτακόσιες εντολές ελέγχου προς το Κέντρο Ελέγχου Φορολογούμενων Μεγάλου
Πλούτου, το ΚΕΦΟΜΕΠ και προς το Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο το ΔΕΚ
Θεσσαλονίκης. Από τους ελέγχους αυτούς έχουν ολοκληρωθεί τριακόσιοι είκοσι
εννέα και βεβαιώθηκαν ποσά 36 εκατομμυρίων ευρώ.
Τέλος για τα ελεγχόμενα από το ΣΔΟΕ στοιχεία της γνωστής λίστας Λαγκάρντ
αλλά και των Ελλήνων καταθετών στο Λουξεμβούργο, για τις υποθέσεις που
διαχειρίζεται, βάσει εισαγγελικής παραγγελίας, το ΣΔΟΕ, έχουν ζητηθεί τα
ανοίγματα τραπεζικών λογαριασμών όλων των προσώπων και βρίσκονται σε εξέλιξη
εκατόν πενήντα έλεγχοι αυτήν τη στιγμή.
Σε οργανωτικό επίπεδο έχουν γίνει και βρίσκονται σε εξέλιξη οι
παρεμβάσεις, που αποσκοπούν στη συγκέντρωση και εξοικονόμηση πόρων και στην
ανάπτυξη της απαραίτητης πλέον εξειδίκευσης για τη διενέργεια των πολυεπίπεδων
και πολύπλοκων ελέγχων, που μέχρι πρότινος ήταν άγνωστοι για την ελληνική
Δημόσια Διοίκηση.
Όταν ανέλαβα –θυμίζω- τη φορολογική διοίκηση, αυτή αριθμούσε περί
τους εξακόσιους ελεγκτές και παρά τις
συνταξιοδοτήσεις, με τις δράσεις που αναλάβαμε, αριθμεί σήμερα περί τους δύο
χιλιάδες ελεγκτές.
Πληρώνονται στο άμεσο μέλλον επίσης, τριακόσιες θέσεις πτυχιούχων
οικονομικών και νομικών επιστημών, οι οποίοι κατά κύριο λόγο θα αναλάβουν
θέσεις ελεγκτών βεβαίωσης και είσπραξης. Ο κλάδος ανανεώνεται με προβλεπόμενες
προσλήψεις, περίπου δύο χιλιάδων νέων και υψηλών προδιαγραφών εργαζομένων.
Τέλος οργανώνονται συνεχή σεμινάρια από την τεχνική βοήθεια για την
εξοικείωση των ελεγκτών στους ειδικούς ελέγχους που απαιτούνται για την
αντιμετώπιση φοροδιαφυγής και χτίζουμε σταθερά, τεχνογνωσία σε αυτά τα θέματα,
ώστε μέσα στο επόμενο έτος να είμαστε σε θέση να εκπαιδεύουμε μόνοι μας τους
εργαζόμενους αυτούς.
Επιφυλάσσομαι στη δευτερολογία να πω και τα υπόλοιπα.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ο
Πρόεδρος κ. Κακλαμάνης έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Κύριε
Υπουργέ, θα έπρεπε να πείτε καλύτερα ότι επιφυλάσσομαι στη δευτερολογία μου να
διαβάσω και το υπόλοιπο κείμενο.
Κοιτάξτε, συχνά και στην Αίθουσα έχετε παραπονεθεί ότι σας αντιμετωπίζω
με αυστηρότητα.
Στη θέση σας θα καλούσα όλους τους επικεφαλής των περιοχών -εννοώ του
κειμένου σας- που δίδουν αυτές τις πληροφορίες. Είμαι βέβαιος -με την ευφυΐα
που σας διακρίνει και τη ζωτικότητα- ότι θα ζητούσατε ευθύνες και μόνο γι’ αυτά
τα αποτελέσματα, που σας γράφουν να μας διαβάσετε εδώ. Πέντε εκατομμύρια είναι
το μεγαλύτερο ποσό που μας είπατε για τις είκοσι δύο χιλιάδες -λεφτά!- που
έφευγαν την ώρα που καιγόταν η Αθήνα, κύριε Υπουργέ, ή μερικές χιλιάδες ευρώ
από τη λίστα του Λονδίνου ή ό,τι άλλο μας είπατε. Έλεος!
Μας λέτε για το προσωπικό. Μα ήδη είναι ελλιπέστατο. Κάνετε απολύσεις
ειδικώς, σε έναν χώρο όπου χρειάζεστε ελεγκτές ικανούς να βγάλουν πέρα, αυτά τα
προβλήματα. Ήδη προχθές ο κ. Θεοχάρης είπε στην Ομοσπονδία των Εφοριακών ότι θα
υπάρξουν -και προσπαθεί να περιοριστεί ο αριθμός τους- και άλλες απολύσεις. Από
δεκαπέντε χιλιάδες το προσωπικό, το ειδικό, περιλαμβανομένου και του προσωπικού
της κεντρικής υπηρεσίας του Υπουργείου, έχουν μείνει εννέα χιλιάδες.
Όσον αφορά αυτά που μας είπατε τώρα –και θα ήθελα να το διευκρινίσετε-
έχουν ήδη αρχίσει και έχουν σταλεί στις ΔΟΥ, στις Δημόσιες Οικονομικές
Υπηρεσίες, όσες έχουν απομείνει. Και αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Σπεύσατε εν μέσω
κρίσης να ανασυγκροτήσετε, να αναδιοργανώσετε, να συγχωνεύσετε τις εκατόν
είκοσι, περίπου, εφορίες σε εξήντα. Είναι άνω-κάτω όλος ο μηχανισμός. Από το
πρωί μέχρι το βράδυ εκατοντάδες κόσμου περιμένουν και οι αρμόδιοι υπάλληλοι
μεταφέρουν απλώς, φακέλους από το ένα γραφείο στο άλλο, από το ένα κτήριο στο
άλλο. Προχθές έγινε ληστεία στη Β΄ Εφορία Περιστερίου. Όταν πήγε η Σήμανση,
βρωμοκοπούσε ο χώρος, γιατί έχετε απολύσει και τις πεντακόσιες καθαρίστριες που
είχαν αυτές οι υπηρεσίες.
Λυπάμαι, κύριε Πρόεδρε, αλλά εγώ διαπιστώνω το εξής: Δεν θέλω να αδικώ
τον Υπουργό. Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει η σωστή στελέχωση στην πολιτική
ηγεσία του Υπουργείου και την υπηρεσιακή. Ο Υπουργός -ο οποίος αύριο, νομίζω,
θα πάει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο- άλλοτε είναι στην Ευρώπη, άλλοτε σε όλο
τον κόσμο, όπου πρέπει να είναι.
Από εκεί και πέρα, κύριε Υπουργέ, αν ρωτήσετε και άλλους που έχουμε
ασκήσει τα ίδια καθήκοντα, η μεγάλη πληγή όλων των πολιτικών ηγεσιών, κατά
Υπουργεία, είναι τα σημειώματα που ετοιμάζουν οι υπηρεσίες και που εμείς εδώ,
απλώς τα αναμασούμε.
Σας συνιστώ να καλέσετε αυτούς που ασχολούνται με τη λίστα Λαγκάρντ -
πόσοι είναι αυτοί- και να δείτε ποιους ήλεγξαν. Έχετε τη δυνατότητα να μπαίνετε
κατευθείαν στους λογαριασμούς όλων των τραπεζών. Έχετε ένα νόμο που περάσαμε
εδώ, με δική μου και άλλων συναδέλφων πρόταση, το ν. 465, που θα σας ρωτήσω
άλλη φορά, τι έχετε εισπράξει από αυτούς που έχουν καταγγελθεί ότι στα «πόθεν
έσχες» δεν δηλώνουν όσα έχουν. Ο νόμος αυτός σας δίνει την ευθύνη μέσα σε τρεις
μήνες να μεταφέρετε μη δηλούμενα περιουσιακά στοιχεία στο δημόσιο. Αμφιβάλλω αν
οι Υπηρεσίες σας έχουν ετοιμάσει καν κάποια εγκύκλιο γι’ αυτήν τη δυνατότητα
και τις υποχρεώσεις που έχετε.
Κύριε Πρόεδρε, να μην πάρω άλλο χρόνο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Σας
ευχαριστώ πολύ.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Θέλω
μόνο να πω, επειδή το θέμα των ακινήτων είναι επίκαιρο, το εξής: Είναι τραγικό!
Είναι παγιδευμένοι όλοι όσοι έτυχε να έχουν κάποιο χωράφι στο χωριό τους, να
έχουν κάποιο διαμέρισμα ή κάποιο οικόπεδο κάπου! Δεν μπορείτε, μέσα από το
χρηματοπιστωτικό ζήτημα, εδώ και έξω, να συλλάβετε αυτούς που έχουν τα λεφτά
και βρίσκετε το ντουβάρι, το χόρτο, την ημιδασική έκταση. Και λυπάμαι που ήδη
λέτε ότι αν δεν εισπραχθεί το 60%, το 80% τότε θα επανέλθετε. Σας βεβαιώ εγώ ότι
η φοροδοτική ικανότητα του απλού Έλληνα έχει εξαντληθεί.
Και πρέπει να το καταλάβουμε αυτό για να δούμε τι θα κάνουμε. Διότι
ακούω για μέτρα ύψους 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Δεν το δέχομαι. Το διέψευσε και
η κ. Λαγκάρντ. Φοβούμαι, όμως, ότι η φράση σας «όχι οριζόντια μέτρα» θα
ερμηνευτεί από τον ελληνικό λαό ως «μέτρα κάθετα επί της κεφαλής του καθενός».
Τι σημαίνει «όχι οριζόντια μέτρα»; Αν δεν θα είναι οριζόντια, τότε θα είναι
άλλα μέτρα; Το θέμα είναι αν θα υπάρξουν νέα μέτρα, αντί για τη σύλληψη φορολογητέας
ύλης, η οποία, δυστυχώς, έχει διαφύγει.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Μπαίνουμε σε ένα θέμα πολύ
ενδιαφέρoν βέβαια. Να δούμε αν ο κύριος
Υπουργός.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Από ό,τι
βλέπω και από τα στοιχεία που μας δώσατε, από τόσες offshore εταιρείες μόνο 44 εκατομμύρια ευρώ πήρατε; Εδώ
μιλάμε για δισεκατομμύρια ευρώ.
Αυτές είναι οι δικές μου οι διαπιστώσεις, κύριε Πρόεδρε, και λυπούμαι
που αν και είμαι Βουλευτής που στηρίζει την Κυβέρνηση είμαι υποχρεωμένος να
κάνω και αυτού του είδους την αντιπολίτευση. Εδώ που τα λέμε, υπάρχει και η
αντιπολίτευση που μόνο θορυβεί. Δεν κάνει πραγματική αντιπολίτευση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Πρόεδρε, έδειξα ανοχή.
Μιλήσατε έξι λεπτά.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Θα μου
επιτρέψετε, κύριε Πρόεδρε, μιας και ο σεβαστός Πρόεδρος άνοιξε τη βεντάλια με
πολλά θέματα, να απαντήσω σε κάθε ένα εξ αυτών.
Κατ’ αρχάς μιας και αναφέρθηκε στο φόρο ακινήτων, ο φόρος που
σχεδιάζουμε τώρα είναι πολύ πιο δίκαιος από τον προηγούμενο. Διότι σκοπεύει να
πάρει περίπου τα ίδια χρήματα από πολύ περισσότερους, άρα λιγότερα από τον
καθένα.
Όσον αφορά στα χωραφάκια που είπατε, η επιβάρυνση θα είναι ελάχιστη, της
τάξεως των 10 έως 20 ευρώ το χρόνο, ακόμη και για πολύ μεγάλα αγροτεμάχια. Δεν
νομίζω να είναι αυτό το ζήτημα.
Όσον αφορά στο τι σημαίνει «όχι οριζόντια δημοσιονομικά μέτρα» το λέει η
λέξη: Όχι μειώσεις μισθών, όχι αυξήσεις φόρων. Αυτή η χώρα, όμως, χρειάζεται
ακόμη μεταρρυθμίσεις, διαρθρωτικές παρεμβάσεις, έχει έλλειψη ανταγωνισμού, έχει
ολιγοπωλιακές συνθήκες παντού.
Ελπίζω αυτά τα μέτρα να μας επιτρέψετε να τα πάρουμε και να τα ψηφίσετε,
όταν θα τα φέρουμε στη Βουλή.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Δυστυχώς
θα είμαι υποχρεωμένος, για να μην καταρρεύσει η χώρα, για να μην πέσει η Κυβέρνηση.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Σας
ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Αυτή
πάντως είναι μια είδηση, κύριε Πρόεδρε.
Συνεχίστε, κύριε Υπουργέ.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Όσον
αφορά στα συγκεκριμένα θέματα, για τα οποία κουβεντιάζουμε σήμερα, ίσως δεν
έγινε κατανοητό αυτό που είπα πριν. Αυτό που είπα πριν είναι ότι από τη μεγάλη
λίστα, από δύο φορολογούμενους έχουμε πάρει 4,9 εκατομμύρια ευρώ -όχι από
όλους, από δύο μόνο. Αυτό δείχνει ότι υπάρχουν δυνατότητες.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Αυτό σας
λέμε και εμείς.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Όχι, να
τα πούμε όλα. Είστε έγκυρος νομικός. Και όπως ξέρετε, μέχρι τώρα, ένας
εφοριακός έπρεπε να ελέγξει τα πάντα, μέχρι και τα ακίνητα του κάθε
φορολογουμένου- τα πάντα. Αυτό σημαίνει ότι θα τελειώσουμε σε πάρα πολλά
χρόνια. Περνάμε διάταξη, λοιπόν, για να μπορεί ο εφοριακός να συντάξει μερικό
φύλλο ελέγχου, ώστε να καταλογίσει τα πρόστιμα και να τα πληρώσει ο
φορολογούμενος.
Άρα λύνουμε προβλήματα που ταλαιπωρούσαν τη φορολογική διοίκηση για πάρα
πολλά χρόνια. Ελπίζω να αντιλαμβάνεστε ότι στον ενάμιση χρόνο που είμαστε
Κυβέρνηση, έχουμε κάνει τόσα πράγματα, όσα δεν έχουν γίνει εδώ και πάρα πολλά
χρόνια. Θα μου επιτρέψετε στη δευτερολογία μου να πω ακόμη μερικά εξ αυτών.
Επίσης, όταν μίλησα για τις offshore, τόνισα
ένα νούμερο. Για καθεμία που έχουμε ελέγξει, έχει βεβαιωθεί 1 εκατομμύριο ευρώ.
Άρα, αν είναι περίπου δέκα χιλιάδες οι offshore, αναλογικά το νούμερο είναι πολύ μεγάλο. Εκεί,
λοιπόν, εστιάζουμε την προσοχή μας, σε ένα χώρο που όντως δεν είχαμε την
τεχνογνωσία. Εκπαιδεύουμε ελεγκτές για να μπορούμε να κλείσουμε τις τρύπες
αυτές.
Τώρα, επειδή γίνεται λόγος για καθυστερήσεις στη διαδικασία φορολογικών
ελέγχων, επιτρέψτε μου να εστιάσω σε ορισμένα κρίσιμα θέματα.
Συγγνώμη, κύριε Πρόεδρε, θα χρειαστώ τρία λεπτά ακόμη.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Να μας
πείτε για τα ακίνητα, κύριε Υπουργέ, αν του δώσετε το χρόνο, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Τρία
λεπτά είναι πολλά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Ωραία.
Τα νομοθετικά κενά που υπήρχαν και μέσω των οποίων είχαμε φτάσει στο
παράδοξο της νομιμοποιημένης φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, με τις νομοθετικές
παρεμβάσεις μας, στο διάστημα που είμαι Υπουργός, έχουν καλυφθεί.
Ενδεικτικά αναφέρω: Το πλαίσιο για τις ενδοομιλικές συναλλαγές και τον
έλεγχό τους. Παρά τις αντιδράσεις και τις παλινωδίες όσων είχαν συνηθίσει σε
άλλο καθεστώς, φέτος υποβλήθηκαν οι πρώτοι σοβαροί έλεγχοι και φάκελοι
τεκμηρίωσης που ανταποκρίνονται σε διεθνή πρότυπα και πρακτικές.
Η δυνατότητα ελέγχου των συναλλαγών όταν εμπλέκονται εταιρείες και
μεσάζοντες σε μη συνεργάσιμα κράτη και φορολογικούς παραδείσους. Εκεί είναι τα
λεφτά, κύριε Πρόεδρε. Εκεί είναι τα πάρα πολλά λεφτά.
Οι διατάξεις για τις ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες και τη φορολόγησή
τους.
Οι διατάξεις για την πραγματική διοίκηση των εταιρειών στο νέο Κώδικα
Φορολογίας Εισοδήματος.
Η διάταξη για τεχνικές συναλλαγές προς το σκοπό αποφυγής φόρων στο νέο
Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
Η διεύρυνση της υποχρέωσης λήψης ΑΦΜ μέσω της οποίας θα προκύψει
φορολογητέα ύλη από νομικά πρόσωπα που λόγω των προϋφισταμένων διατάξεων δεν
είχαν καν την υποχρέωση λήψης ΑΦΜ και κατ’ αυτόν τον τρόπο ήταν φορολογικά
ανύπαρκτοι αν και επαγγελματικά πλήρως δραστηριοποιούμενοι.
Η υποχρεωτική καταγραφή όλων των εισοδημάτων αυτοτελώς φορολογουμένων
και απαλλασσόμενων, ώστε να προκύπτει η πλήρης εικόνα των εισοδημάτων κάθε
φορολογούμενου βάσει των οποία χορηγείται πλήθος παροχών.
Η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων για εκτεταμένη φοροδιαφυγή. Η
υιοθέτηση των έμμεσων τεχνικών ελέγχου. Η μετάθεση της απόδειξης από τη
διοίκηση στο φορολογούμενο.
Σε επίπεδο αξιοποίησης των συστημάτων και των πληροφοριών έχουμε
υιοθετήσει και συνεχώς επεκτείνουμε διαδικασίες, όπως οι διασταυρώσεις, οι
στοχεύσεις, η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων, η ηλεκτρονικοποίηση των
πληροφοριών, η ανάπτυξη του περιουσιολογίου.
Διακρίνω μια συνεχή τάση μηδενισμού της προσπάθειας. Επιτρέψτε μου όμως
να σας πω –και το λέω πραγματικά μετά λόγου γνώσεως- ότι ολόκληρη η προσπάθεια
της μεταπολιτευτικής Ελλάδας αθροιζόμενη είναι περίπου ίση με την προσπάθεια
που καταβάλλαμε από τότε που σχηματίστηκε αυτή η Κυβέρνηση πριν από ενάμιση
χρόνο.
Για να πετύχουμε την ανατροπή…
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Σοβαρολογείτε;
Θα μας πείτε ότι σε ένα χρόνο αλλάξατε όσα δεν άλλαξαν για σαράντα χρόνια;
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Σας είπα
ότι…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Παρακαλώ, κύριε Πρόεδρε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Με όλον
το σεβασμό, εγώ σας άκουσα και σας απαντώ.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Η
αλαζονεία έχει και τα όρια της. Δεν θα μας υβρίζετε κιόλας ότι σε έναν χρόνο
κάνατε εσείς ότι δεν έγιναν σαράντα χρόνια.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης):
Παρακαλώ, να ολοκληρώσει ο Υπουργός. Έχουμε οκτώ ερωτήσεις σήμερα. Ο Υπουργός
θα πει αυτά που έχει να πει και θα τα σχολιάσετε μετά.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Δηλαδή
κοιμόμασταν όρθιοι σαράντα χρόνια;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε
Υπουργέ, ολοκληρώστε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Θα με
ρωτήσετε αν είμαι ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα. Όχι, δεν είμαι
ικανοποιημένος. Υπάρχουν ακόμα αδυναμίες και η προσπάθεια είναι συνεχής.
Με σκοπό την επιτάχυνση του ελέγχου, όπως σας είπα πριν, καταθέσαμε προς
ψήφιση σχέδιο διάταξης, ώστε να επεκταθεί η δυνατότητα προσωρινού ελέγχου και
να βεβαιώνεται αμέσως η διαφορά, αλλά να μην οριστικοποιείται ο έλεγχος,
προκειμένου αν προκύψουν νέα στοιχεία που οδηγούν σε μεγαλύτερη βεβαίωση, να μη
χαθεί το δικαίωμα του δημοσίου.
Αυτή η πρωτοβουλία θα οδηγήσει σε ταχεία βεβαίωση φόρων για τη διαφορά
μεταξύ εμβασμάτων και φορολογικών δηλώσεων των ελεγχομένων. Ήταν ένα τεχνικό
θέμα που το ανακαλύψαμε και το καλύψαμε.
Όπως αντιλαμβάνεστε, τα πάντα είναι θέμα χρόνου. Σας πληροφορώ ότι
γνωρίζω πολύ καλά ότι χρόνος δεν υπάρχει.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε κι εμείς.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Πρέπει να
γίνει μια εξεταστική επιτροπή για όλους τους Υπουργούς Οικονομικών από το ’74
μέχρι σήμερα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε
Πρόεδρε, γνωρίζετε τη διαδικασία. Εν πάση περιπτώσει, το Προεδρείο θα χαρεί να
έχουμε μια τέτοια πρόταση.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Η
κουβέντα εδώ είναι ζωντανή.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Προφανώς
δεν έχω δικαίωμα να σχολιάσω, αλλά ακούγοντας, κύριε Πρόεδρε, ότι δεν είχαμε
τεχνογνωσία να αντιμετωπίσουμε ένα φαινόμενο που ονομάζεται «διεθνοποιημένη
φοροδιαφυγή», προκαλούνται ερωτηματικά γιατί δεν υπήρξε αυτή η τεχνογνωσία.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Σωστό. Η
ισοπέδωση βλάπτει.
ΙΕ’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΔ΄
Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2013
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ
(Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά):
Εισερχόμαστε τώρα στη συζήτηση της πέμπτηςμε αριθμό 145/21-10-2013 επίκαιρης
ερώτησης πρώτου κύκλου της Βουλευτού Α΄ Θεσσαλονίκης της Δημοκρατικής Αριστεράς
κ. Ασημίνας Ξηροτύρη-Αικατερινάρη
προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά
με τα αποτελέσματα από τις ενέργειες ελέγχου και φορολόγησης των εμβασμάτων του
εξωτερικού της περιόδου 2009-2012.
Κυρία συνάδελφε, έχετε το λόγο.
ΑΣΗΜΙΝΑ
ΞΗΡΟΤΥΡΗ-ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ: Ευχαριστώ,
κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κύριοι συνάδελφοι, επανερχόμαστε στο
θέμα της πάταξης της φοροδιαφυγής που θεωρείται από όλους ιδιαίτερα κρίσιμη για
την αποτελεσματικότητα του κράτους να εισπράξει επιτέλους τα έσοδά του, έσοδα
αναγκαία για τα ελλείμματα της οικονομίας αλλά και για την ανακούφιση των
αδύναμων κοινωνικά στρωμάτων.
Δεκαπέντε μήνες από την ανάληψη της διακυβέρνησης
της χώρας, το πρόβλημα της φοροδιαφυγής, παρά τις προσπάθειες που έγιναν, παρά
τις εξαγγελίες και την αγωνία του Υπουργείου, αλλά και παρά την οξύτητα που
πήραν τα θέματα αυτά -λίστες Λαγκάρντ, Λιχνεστάιν, εμβάσματα που ερωτώ σήμερα-
και παρά τις συμφωνίες που έχει κάνει η χώρα μας με άλλα κράτη και έτσι
διευκολύνεται στο να έχει πληροφορίες με την άρση του φορολογικού απορρήτου για
όλα αυτά τα θέματα, δεν έχουμε διαπιστώσει να έχει γίνει πρόοδος.
Συγκεκριμένα για τα θέματα της ερώτησής μου, δηλαδή
των εμβασμάτων που έχει καταγράψει με ακρίβεια η Τράπεζα της Ελλάδος -και
υπάρχουν όλα τα στοιχεία- από το 2009 μέχρι το 2012, στην ερώτησή μου, κύριε
Υπουργέ, τον Ιούνιο -είχα κάνει μέχρι τότε πολλές ερωτήσεις, αλλά αναφέρομαι
στην τελευταία- μου είχατε πει ότι στο πλαίσιο του χειρισμού του ελέγχου των
εμβασμάτων της τριετίας 2009-2011, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, πέρυσι έγινε η
προετοιμασία -όντως αυτό, μου το είχατε απαντήσει πέρυσι- η πρώτη επεξεργασία
των στοιχείων, δημιουργήθηκαν οι απαραίτητες εφαρμογές για την επιβολή των
στοιχείων κ.λπ και ότι τελικά έχει εγκριθεί από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων
Έργων σχέδιο δράσης για τη διαχείριση αυτών των εμβασμάτων. Το σχέδιο αυτό
ολοκληρώθηκε με το κλείσιμο της ειδικής εφαρμογής που λειτούργησε τον Μάρτιο
του 2013, και είπατε μετά ότι η Γενική
Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων με τον ελεγκτικό μηχανισμό που διαθέτει έχει πλέον
στοχεύσει και ελέγχει όλες τις περιπτώσεις και πάρα πολύ σύντομα θα έχουμε
αποτελέσματα.
Όμως, κύριε Υπουργέ, έχει περάσει σχεδόν ένα
εξάμηνο από τότε, δεκαπέντε μήνες από τη λειτουργία της Κυβέρνησης και δεν έχει
δοθεί στη δημοσιότητα κανένα απολύτως στοιχείο και κανένα αποτέλεσμα που να
αφορά τους ελέγχους, γιατί μέχρι τώρα συζητάμε για τη διαδικασία. Και επειδή η
διαδικασία τράβηξε πάρα πολύ, προχθές την ψηφίσαμε αλλά κάναμε τις ίδιες
παρατηρήσεις. Ήρθε η τροπολογία, η οποία έδινε παράταση δύο ετών για αυτές τις
υποθέσεις που είχαν φθάσει μετά από αυτήν τη μεγάλη καθυστέρηση που επιδεικνύει
επί σειρά ετών το κράτος, να υπάρχει η περίπτωση της παραγραφής τους.
Γι’ αυτό, λοιπόν, θέλουμε να μας πείτε τα
αποτελέσματα. Τις ενέργειες τις ξέρουμε. Έχουμε κάνει πολλές ερωτήσεις και μας
έχετε απαντήσει ευκρινώς. Ποιο αποτέλεσμα έχουμε; Έχουμε πέντε περιπτώσεις,
δέκα, εκατό, διακόσιες, που να έχουμε αποτέλεσμα πλέον χειροπιαστό;
Φοβάμαι, κύριε Υπουργέ, μήπως και με αυτήν την
παράταση δεν έχουμε επίσπευση των υποθέσεων. Θα αποφύγουμε μεν κίνδυνο
παραγραφής, αλλά εδώ πρέπει να έχουμε επίσπευση των υποθέσεων. Διότι τελικά πώς
θα βάλουμε κάποια χρήματα στην οικονομία μας που τα έχει πολύ μεγάλη ανάγκη
-και είναι αρκετά αυτά τα χρήματα- και το πολύ σημαντικό, αυτό το αίσθημα του
ελληνικού λαού πότε, τέλος πάντων, πρέπει να το ικανοποιήσουμε; Είναι τεράστιο
αυτό το αίσθημα του ελληνικού λαού για τα ανώτερα στρώματα που δεν
φορολογούνται και τους κάθε φορά φοροδιαφεύγοντες.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ
(Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Σας
ευχαριστούμε, κυρία Ξηροτύρη. Στη δευτερολογία σας θα συνεχίσετε.
ΑΣΗΜΙΝΑ
ΞΗΡΟΤΥΡΗ-ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ: Δεν
φορολογήθηκαν και από αυτές τις λίστες αλλά και σε άλλα προβλήματα, τα οποία
σας επισημαίνουν και άλλοι, δεν έχετε προχωρήσει.
Και μαζί με όλα αυτά σας ρωτώ εάν χρειάζεται
προσωπικό. Επιτέλους ας πάμε στην έκτακτη πρόσληψη προσωπικού με οποιονδήποτε τρόπο, αρκεί να ολοκληρωθεί αυτή
η διαδικασία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ
(Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε,
κυρία Ξηροτύρη.
Ο Υφυπουργός κ. Γεώργιος Μαυραγάνης έχει το λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών): Κυρία
Πρόεδρε, κυρία Βουλευτή, κατ’ αρχάς χαίρομαι που παρακολουθείτε το θέμα, γιατί
είναι ένα θέμα πάρα πολύ ενδιαφέρον και νομίζω ότι απασχολεί όχι μόνο το
Κοινοβούλιο, αλλά ολόκληρο τον ελληνικό λαό.
Είναι μεγάλη η προσπάθεια που κάνει το Υπουργείο
για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, γιατί πιστεύω –τόσο εγώ όσο και η
πολιτική ηγεσία- ότι μέσα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής θα υπάρξουν
κάποια έσοδα για να έχουμε καλύτερη διάθρωση στον προϋπολογισμό και μεγαλύτερα
περιθώρια ευελιξίας στην άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής.
Πληροφορίες σχετικά με το χειρισμό των υποθέσεων
για τα εμβάσματα έχουν δοθεί και από τον Υπουργό Οικονομικών σε πρόσφατη
απάντησή του, στην με αριθμό 102/8-10-2013 συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης του
πρώην Προέδρου της Βουλής κ. Κακλαμάνη, η οποία συζητήθηκε στις 11 Οκτωβρίου.
Θα ήθελα στο σημείο αυτό να πω ότι για το χειρισμό
των υποθέσεων του ελέγχου των εμβασμάτων, όπως πολύ σωστά είπατε, αναπτύχθηκε
και εγκρίθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων
Εσόδων ένα σχέδιο δράσης, το οποίο περιλάμβανε τη διαχείριση των προσκλήσεων
που είχαν αποσταλεί για οικειοθελή συμμόρφωση από τη Διεύθυνση Επιχειρησιακού
Σχεδιασμού και το στάδιο – όπως πολύ σωστά είπατε- ολοκληρώθηκε με το κλείσιμο
της ειδικής εφαρμογής στις 20 Μαρτίου 2013.
Στο δεύτερο μέρος έγινε αξιολόγηση των υποθέσεων
βάσει των κανόνων των κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου. Αυτό το σύστημα αναπτύχθηκε
από τη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων
Εσόδων, προκειμένου να ελεγχθούν αρχικά οι
υποθέσεις πολύ μεγάλου πλούτου ή πολύ μεγάλου ρίσκου.
Από τις υποθέσεις αυτές αρχικά επελέγησαν οι πρώτες
εκατοντάδες. Στάλθηκαν στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία, το Κέντρο
Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου, για τη διενέργεια ελέγχου και ήδη διενεργείται
ο έλεγχος.
Σημειώνεται ότι η αρμοδιότητα των εξειδικευμένων
ελέγχων για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη ολοκλήρωσή τους με την απόφαση
του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων τον Μάιο, υπήχθη στην αρμοδιότητα αυτού
του κέντρου που σας ανέφερα, στο οποίο ήδη έχουν ενταχθεί εξήντα ένας ελεγκτές.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του
χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Εδώ θέλω να πω -και να έρθω ακριβώς στο κέντρο του
προβλήματος- ότι η πολιτική ηγεσία ακριβώς επειδή παρακολουθεί το θέμα και
θέλει και αυτή γρήγορα αποτελέσματα, όπως και το Κοινοβούλιο και ο ελληνικός
λαός, ζήτησε ένα απλό πράγμα. Ζήτησε από αυτές τις υποθέσεις στις οποίες
υπάρχει διαφορά –και θα συνεχίσω στη δευτερολογία μου- να μπορέσει αυτή η διαφορά να βεβαιωθεί άμεσα.
Το πρόβλημα που υπήρξε, όπως μας δόθηκε από τις
υπηρεσίες και μας ενημέρωσε και ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, ήταν ότι
για να ολοκληρωθεί ο έλεγχος χρειαζόταν να συλλέξουν όλα τα στοιχεία και τους
λογαριασμούς στην Ελλάδα για να υπάρξει ο οριστικός –όπως λέμε- έλεγχος.
Αποτέλεσμα ήταν ότι αν εκδιδόταν ένα μερικό φύλλο ελέγχου, όπως προβλέπει η
νομοθεσία μας, θα έπρεπε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά να έχει κλείσει.
Αυτό τι σημαίνει; Ότι αν στη συνέχεια προκύψουν διάφορα στοιχεία από τον έλεγχο
λογαριασμών κ.λπ., αυτά τα στοιχεία δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν.
Αντιλαμβανόμενοι αυτό το πρόβλημα, περάσαμε την
τροπολογία στην οποία αναφερθήκατε. Πού σημαίνει τι; Πολύ απλά, ότι με αυτήν
την τροπολογία επιτρέπεται ο προσωρινός έλεγχος. `Οταν προκύπτουν διαφορές
μεταξύ εμβασμάτων και φορολογικών δηλώσεων και ζητείται από τον φορολογούμενο
μία τελευταία πρόσκληση -με την αρχή της προηγούμενης ακρόασης που είναι
συνταγματικά κατοχυρωμένη- για δικαιολόγηση, εφόσον δεν υπάρξει καμμία πειστική
δικαιολογία για το μέρος εκείνο που δεν υπάρχει δικαιολόγηση, προχωρά άμεσα στη
βεβαίωση χωρίς καμμία άλλη ενέργεια. Νομίζω ότι αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία
που αναλάβαμε θα επιταχύνει τη βεβαίωση ποσών στο αμέσως επόμενο διάστημα.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ
(Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Σας
ευχαριστούμε, κύριε Υφυπουργέ.
Η κ. Ξηροτύρη έχει το λόγο.
ΑΣΗΜΙΝΑ
ΞΗΡΟΤΥΡΗ- ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ: Ας πάρουμε
τα πράγματα από το τέλος. Έχουμε ολοκληρώσει μία σειρά, ένα μεγάλο αριθμό
ελέγχων από τα εμβάσματα προς το εξωτερικό. Έχουν βρεθεί διαφορές και όπως μου
είχατε απαντήσει και τον Ιούνιο, αυτή η διαδικασία τελειώνει σύντομα, αλλά δεν
τελείωσε σύντομα, γιατί όντως αυτές οι διαφορές που βρέθηκαν δεν μπορούσαν να
καταγραφούν πλήρως και με το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο υπήρχε κίνδυνος να
έχουμε είτε παραγραφή είτε δεν δινόταν –ας πούμε- η δυνατότητα του μερικού
ελέγχου.
Εγώ το επισήμανα αυτό στην τροπολογία, κύριε
Υπουργέ. Αυτός ήταν και ο λόγος που το ψηφίσαμε, το θετικό είναι δηλαδή ότι
πέρα από το ότι μετατίθενται η παραγραφή τους για δύο χρόνια, μπορεί πράγματι
να γίνει ένας μεταβατικός έλεγχος να είναι ένας έλεγχος κι από εκεί και πέρα
μπορούν να προκύψουν τα πρώτα αποτελέσματα.
Εδώ το θέμα είναι το εξής: Αυτό το εργαλείο μάς
έλειπε για να έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα; Δεν υπήρχαν πέντε, δέκα, είκοσι,
τριάντα περιπτώσεις από τις δύο χιλιάδες επτακόσιες περιπτώσεις που έχετε να
ελέγξετε, που θα μπορούσαν να είχαν ξεκαθαριστεί; Σας ζήτησα ένα δείγμα όλης
αυτής της διαδικασίας. Γιατί υπάρχει τόσο μεγάλη καθυστέρηση;
Όπως είχα αναφέρει και παλαιότερα, σε αυτήν τη
λίστα που ήρθε στη Βουλή του 2009 -και που δεν ήρθε του 2010 και του 2011- ήταν
υπερεκατονταπλάσιες οι διαφορές από τη φορολογική δήλωση. Εκεί ήταν εξόφθαλμες
οι περιπτώσεις. Θα μπορούσε να είχε τελειώσει αυτή η διαδικασία - όπως μου
είχατε απαντήσει- από πέρσι, από τις αρχές του έτους.
Για να μη μένουμε στην παρελθοντολογία, υπάρχει μία
εγκύκλιος τώρα του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Εσόδων, που βάζει
τα θέματα και της επικινδυνότητας και των περιπτώσεων της προτεραιότητας. Δίνει
ακόμη και μόρια στους υπαλλήλους για να προχωρήσουν σε αυτό.
Αυτή η εγκύκλιος από ορισμένη μερίδα του Τύπου
μεταφράστηκε, σε σχέση και με κάποιες δηλώσεις –αν τις έκανε ο κ. Θεοχάρης- ότι
μπορεί και ορισμένες περιπτώσεις που δεν έχουν οικονομικό ενδιαφέρον να πάνε
στις καλένδες.
Κύριε Υπουργέ, χρειάζεται διαφάνεια σε όλο αυτό το
θέμα. Όλες οι περιπτώσεις με τις εγκυκλίους που έχετε κάνει, με την τροπολογία
που προτείναμε, θα πρέπει να ελεγχθούν.
Χρειάζεται τώρα πλέον να μας δώσετε ένα σαφέστατο
χρονοδιάγραμμα. Σας είπα ότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που για μένα είναι
εξόφθαλμο ότι έχουν κλείσει, ότι έχετε στα χέρια σας όλα τα στοιχεία και
μπορείτε πράγματι να εισπράξετε χρήματα, τα οποία θα ανακουφίσουν, γιατί θα
πάνε κατευθείαν στις ευπαθείς ομάδες. Αυτός είναι ο στόχος μας, αυτή η
ισοκατανομή των βαρών, η οποία δεν γίνεται.
Οι πλούσιοι στην Ελλάδα είναι αρκετοί. Τα
εισοδήματα τους είναι πάνω από 60 δισεκατομμύρια -δεν ξέρουμε πόσα είναι έξω που είναι αφορολόγητα- και συνεχώς
αυξάνονται. Και δεν αυξάνονται έτσι τα εισοδήματά τους σε μια χώρα που έχει
ύφεση και δεν έχει ανάπτυξη. Αυξάνονται γιατί πράγματι σε αυτούς δεν υπάρχει
δίκαιη ανακατανομή των βαρών, δεν υπάρχει φορολόγηση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ
(Μαρία Κόλλια- Τσαρουχά): Το θέμα
είναι τι ψηφίζουμε όλοι εδώ μέσα, όμως, κυρία Ξηροτύρη.
Ευχαριστούμε πολύ.
Κύριε Μαυραγάνη, έχετε το λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών): Θα
ήθελα, κυρία Πρόεδρε, να αναφερθώ στο ότι αυτές οι διαδικασίες, οι οποίες
βρίσκονται σε εξέλιξη για τον έλεγχο και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής,
γίνονται μέσα από εργαλεία και επεξεργασία πληροφοριών για τα οποία δεν υπήρχε
προγενέστερη εμπειρία, συνεπώς χτίζονται σταδιακά και με ένα συστηματικό τρόπο,
έτσι ώστε και αποτέλεσμα να υπάρξει αλλά και να μην γίνουν παραλείψεις.
Μιλήσατε για την καθυστέρηση, αλλά όπως σας
εξήγησα, όταν χρειάστηκε αυτές οι πρώτες εκατοντάδες υποθέσεων να προχωρήσουν
διαπιστώθηκε ότι βρισκόμαστε μπροστά στο πρόβλημα που σας εξήγησα. Το πρόβλημα
αυτό είναι ότι δεν μπορεί να κλείσει με το μέχρι προχθές νομοθετικό πλαίσιο
ένας φορολογικός έλεγχος, εάν δεν έχεις εξασφαλίσει –μιλάω για τους ελεγκτές-
ότι έχεις λάβει το σύνολο των πληροφοριών που είναι αναγκαίες για να
προχωρήσουν αυτές οι ελεγκτικές ενέργειες.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι θα έπρεπε να
συγκεντρώσουν πληροφοριακά στοιχεία, όχι μόνο για την περιουσιακή κατάσταση,
αλλά και για τυχόν ποσά σε λογαριασμούς, που φυσικά δεν έχουν βγει στο
εξωτερικό, αλλά μένουν εδώ.
ΑΣΗΜΙΝΑ
ΞΗΡΟΤΥΡΗ-ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ: Από τις
καταθέσεις των 1.000 ευρώ των συνταξιούχων τα παίρνετε. Εκεί είναι τόσο εύκολο;
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών): Συνεπώς, εκεί υπήρχε ένα σοβαρό
πρόβλημα και αυτό το πρόβλημα που είχε η νομοθεσία μας εμπόδιζε την άμεση
βεβαίωση γι’ αυτήν τη διαφορά. Αυτό το πρόβλημα με τις ενέργειες της πολιτικής
ηγεσίας αναδείχθηκε και ταχύτατα -από τη στιγμή που αναδείχθηκε- προχωρήσαμε σε
αυτήν την τροπολογία -που πολύ σωστά κάνατε, κατά την άποψή μου και την
υπερψηφίσατε- γιατί χρειάζεται, χωρίς να μπούμε σε άλλες πληροφορίες, με τις
διαφορές που προκύπτουν, να βεβαιωθεί ο φόρος και να μείνει ανοιχτή η υπόθεση
για τυχόν λήψη περαιτέρω πληροφοριών και επεξεργασίας αυτών, προκειμένου να
βγει και το τελικό, οριστικό φύλλο ελέγχου.
Άρα, νομίζω ότι σ’ αυτόν τον τομέα η Κυβέρνηση έχει
κάνει ο,τιδήποτε είναι στο χέρι της για να μπορέσει να έχει αποτέλεσμα. Πιστεύω
ότι μετά και την τελευταία αυτή διόρθωση του νομοθετικού καθεστώτος μας,
δίνεται η ευκαιρία στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων να προχωρήσει πλέον
χωρίς χρονοτριβή σ’ αυτές τις βεβαιώσεις φόρων.
Ευχαριστώ πολύ.