Σ
ημεία συνέντευξης της Εκπροσώπου Τύπου, Ευρωβουλευτή
κ. Μαρίας Σπυράκη στον ραδιοφωνικό σταθμό Σκάι και τους δημοσιογράφους Τ. Χατζή και Δ. Οικονόμου
Περιμένουμε τον πρωθυπουργό, στη βουλή σε λίγα λεπτά να πάει εκεί με πανηγυρικούς τόνους, όπως μαθαίνουμε, να μιλήσει και για το μέρισμα, και για τις τροπολογίες, για τον ΕΝΦΙΑ, και για τη μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων. Εσείς θα τα ψηφίσετε φανταζόμαστε αυτά.
Σωστά φαντάζεστε, απλώς να θυμίσουμε ότι παίρνει 10, γυρίζει πίσω 1. Και το γυρίζει ενώ θα έπρεπε να το είχε κάνει πολύ, νωρίτερα. Θα έπρεπε να είχε κάνει πολύ νωρίτερα την επιστροφή των αναδρομικών, θα έπρεπε να είχε προχωρήσει πολύ νωρίτερα στην αποκατάσταση των ομάδων που πλήττονται από την κρίση, και κυρίως, θα έπρεπε να έχει ένα αναπτυξιακό σχέδιο που δεν έχει.
Εσείς θα τα αλλάξετε αυτά; Θα τα εφαρμόσετε; Για να καταλάβουμε, γιατί ο πρωθυπουργός εξαγγέλλει μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων μέχρι το 22. Εσείς, αν έρθετε, το 19 στην εξουσία θα τα αλλάξετε αυτά και θα τα προσαρμόσετε στο δικό σας σχέδιο ή θα πάμε με βάση αυτά που έχουν ψηφιστεί;
Οι πολίτες μας ψηφίζουν για να εφαρμόσουμε το δικό μας σχέδιο. Και το δικό μας σχέδιο δίνει έμφαση στη μεσαία τάξη: τους επαγγελματίες, τους φοιτητές, τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, τους ανθρώπους που πρόκοψαν και θέλουν να προκόψουν. Σε αυτή την κατεύθυνση εμείς θα κάνουμε γενναίες φορoελαφρύνσεις, διατηρώντας την δημοσιονομική ισορροπία, μειώνοντας δηλαδή έξοδα εκεί που δεν πρέπει να υπάρχουν. Προφανώς όχι προχωρώντας σε μπαράζ προσλήψεων αλλά επενδύοντας σε συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα που θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας. Το σχέδιό μας το έχει αναλύσει ο κ. Μητσοτάκης. Και επειδή θέλω να πάω σε μια από τις παροχές του πρωθυπουργού που ήδη έχει ανακοινωθεί, την μείωση του ΕΝΦΙΑ με όριο τα 60.000 ευρώ, θέλω να σας πω ότι αυτό αφορά ελάχιστους ανθρώπους. Η δική μας πρόταση για μείωση του ΕΝΦΙΑ είναι 30% για όλους. Είναι 30% για την μεσαία τάξη, είναι 30% για εκείνους που κουράστηκαν να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι, ένα σπίτι για τα παιδιά τους δανειζόμενοι πολλές φορές για να το επιτύχουν αυτό.
Θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο σε σχέση με την κατάσταση που φαίνεται να διαμορφώνεται σε ορισμένα σχολεία της χώρας.
Για πείτε το γιατί κατηγορούν τα παιδιά ότι υποκινούνται από χρυσαυγίτες. Εσείς τι γνώμη έχετε;
Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να αναφερθούμε σε κάτι τέτοιο. Οι μαθητές λαμβάνουν ερεθίσματα και έχουν κάθε δυνατότητα να επιλέγουν πως να αντιδράσουν. Όμως, εμείς επι της αρχής είμαστε εναντίον των καταλήψεων. Δεν θέλουμε κλειστά σχολεία και ανοιχτά φροντιστήρια. Και προφανώς αυτό δεν αλλάζει καθόλου το γεγονός ότι είμαστε απολύτως εναντίον της συμφωνίας των Πρεσπών. Έχουμε πει και ξαναπεί ότι δεν θα ψηφίσουμε τη συμφωνία ούτε στην παρούσα Βουλή, ούτε στην επόμενη Βουλή. Είναι πολιτικά σαφές. Και ο καθένας μπορεί να κινητοποιηθεί όπως νομίζει αλλά όχι με κλειστά σχολεία. Όχι με κλειστά σχολεία και ανοιχτά φροντιστήρια.
Είδαμε χθες τις ανακοινώσεις που κάνατε για ένα άλλο πολύ σημαντικό κι ευαίσθητο τομέα, αυτόν της ηλεκτροκίνησης. Θέλω να πάμε, μόνο για να ξέρουν οι ακροατές μας, ο χαμός που γίνεται αυτή την περίοδο, στη Γαλλία γίνεται γι’ αυτό το θέμα. Η ιστορία με τα κίτρινα γιλέκα. Τι έκανε εκεί ο Μακρόν; Έβαλε βαρύτατη φορολογία, σε πετρέλαιο-βενζίνη για να πριμοδοτήσει την ηλεκτροκίνηση. Μήπως σκέφτεστε να κάνετε κι εσείς κάτι αντίστοιχο εδώ;
Το αντίθετο. Εμείς κάναμε χθες μια πολύ καλά μελετημένη παρουσίαση, για να δείξουμε ότι ο Μητσοτάκης, θα το πάει αλλιώς και θα δώσει δουλειές μέσα από αυτή την προσπάθεια. Κι εξηγώ αμέσως: Επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Με φοροαπαλλαγές και μετά την απόκτηση. Όχι μόνο δηλαδή 4.000 επιδότηση για να το αγοράσει κανείς. Αλλά θα υπάρχει και φοροαπαλλαγή μετά την απόκτηση. Με κίνητρα ώστε να υπάρχουν υποδομές φόρτισης παντού. Γιατί τι να το κάνεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο άμα σου μείνει στο δρόμο. Και τι κερδίζουμε; Κερδίζουμε ότι θα ζούμε σε πόλεις χωρίς καυσαέρια, κερδίζουμε ότι η εξοικονόμηση θα είναι πολύ μεγάλη στην καθημερινότητά μας διότι η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κοστίζει περίπου το Ό, ίσως και λιγότερο, από τα καύσιμα ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου.
Τι άλλα κίνητρα θα έχει ο πολίτης;
Καταρχάς θα έχει μεγάλη οικονομία στην καθημερινότητά του. Θα έχει κίνητρα ο επιχειρηματίας για να επενδύσει σε σταθμούς ταχείας φόρτισης που είναι κάτι που αυτή την ώρα δεν υπάρχει. Γιατί για να κινηθούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πρέπει να έχουμε και φορτιστές πρέπει να έχουμε και υποδομές. Θα υπάρχουν κίνητρα για τις επιχειρήσεις, για να αντικαταστήσουν τον εταιρικό τους στόλο.
Στην κυκλοφορία θα έχεις κάποια κίνητρα; Στο κέντρο, στα τέλη κυκλοφορίας;
Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και πιθανότατα χωρίς διόδια. Είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται και στο εξωτερικό. Είναι μια τακτική που δίνει τη δυνατότητα, να εμφανιστούν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους.
Στο παρελθόν, δεν θυμάμαι ποια κυβέρνηση ήταν ειλικρινά, είχαν βγει αυτά τα αυτοκίνητα τα οικολογικά, που καίνε και ρεύμα και πετρέλαιο. Και τότε τους λέγαν μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Ξαφνικά αλλάζει ο νόμος στην πορεία, και τρώνε στο κεφάλι τα τέλη κυκλοφορίας και πληρώνουν κανονικά όπως και οι άλλοι. Δηλαδή ενώ το κράτος έδωσε κίνητρο, πολύ σωστά όπως λέτε κι εσείς, και έρχεται μια άλλη κυβέρνηση και ξαφνικά εκεί που δεν πληρώναν, έρχεται ο φόρος. Όπως έγινε και με τα μεγάλου κυβισμού: ο Καραμανλής είχε δώσει τότε, κίνητρα για να πάρει ο κόσμος μεγαλύτερα αυτοκίνητα, ήρθε, η άλλη κυβέρνηση μετά και τα τσεκούρωσε.
Είναι διαφορετικές περιπτώσεις για δύο λόγους: ο πρώτος λόγος είναι ότι αυτό που κάνουμε εμείς, είναι η απόλυτη ευρωπαϊκή τάση το περιέγραψε, πολύ ωραία ο κ. Οικονόμου. Γίνεται καυγάς στη Γαλλία γι’ αυτό. Εμείς εδώ θα δώσουμε σταθερά και συγκεκριμένα κίνητρα, με στόχο και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Θα σας πω ένα παράδειγμα: ένας ταξιτζής με 60.000 χιλιόμετρα το χρόνο, ξοδεύει σήμερα 6.000 ευρώ για πετρέλαιο. Αύριο με το δικό του ηλεκτρικό ταξί, που θα πάρει με κίνητρα, χωρίς φόρους και με πολλές απαλλαγές, θα ξοδεύει 1.600 ευρώ το χρόνο. Αυτή είναι πολύ μεγάλη διαφορά. Και, κυρίως, είναι πολύ μεγάλο το κίνητρο, σε ό,τι αφορά ερευνητές, πανεπιστήμια, επαγγελματίες, αφού θα δημιουργηθούν καινούργιες δουλειές.
Είπατε και για εταιρικά;
Βεβαίως, για τα εταιρικά και θα δώσουμε και ένα δείγμα γραφής και ως μελλοντική κυβέρνηση. Θα επιχειρήσουμε σταδιακά να αντικαταστήσουμε σταδιακά τον στόλο των οχημάτων του Δημοσίου, με αυτοκίνητα τα οποία θα εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους και θα ξοδεύουν πολύ λιγότερο για το καύσιμο και τη φόρτισή τους.
Αυτό το μέτρο, πότε θα εφαρμοστεί;
Θα κάνουμε την προσαρμογή σε τρία στάδια: το πρώτο σχέδιο θα είναι μέχρι το ‘20 με άμεσα μέτρα, ώστε να δοθούν κίνητρα και για την απόκτηση οχημάτων αλλά και για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης-αυτά πάνε μαζί. Θα έχουμε και ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο μέχρι το ‘25, ώστε να μπορέσουμε να αντικαταστήσουμε τον μεγαλύτερο αριθμό του στόλου των αυτοκινήτων. Να υπάρχουν, δηλαδή, κίνητρα για την αντικατάσταση γιατί ο κόσμος θα δει τα οφέλη. Αυτό, ξέρετε, θα βάλει την Ελλάδα στον χάρτη των ευρωπαϊκών χωρών που πρωτοστατούν σε αυτή την υπόθεση η οποία αφορά τόσο την καθημερινότητα των πολιτών όσο και την τσέπη τους.
ημεία συνέντευξης της Εκπροσώπου Τύπου, Ευρωβουλευτή
κ. Μαρίας Σπυράκη στον ραδιοφωνικό σταθμό Σκάι και τους δημοσιογράφους Τ. Χατζή και Δ. Οικονόμου
Περιμένουμε τον πρωθυπουργό, στη βουλή σε λίγα λεπτά να πάει εκεί με πανηγυρικούς τόνους, όπως μαθαίνουμε, να μιλήσει και για το μέρισμα, και για τις τροπολογίες, για τον ΕΝΦΙΑ, και για τη μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων. Εσείς θα τα ψηφίσετε φανταζόμαστε αυτά.
Σωστά φαντάζεστε, απλώς να θυμίσουμε ότι παίρνει 10, γυρίζει πίσω 1. Και το γυρίζει ενώ θα έπρεπε να το είχε κάνει πολύ, νωρίτερα. Θα έπρεπε να είχε κάνει πολύ νωρίτερα την επιστροφή των αναδρομικών, θα έπρεπε να είχε προχωρήσει πολύ νωρίτερα στην αποκατάσταση των ομάδων που πλήττονται από την κρίση, και κυρίως, θα έπρεπε να έχει ένα αναπτυξιακό σχέδιο που δεν έχει.
Εσείς θα τα αλλάξετε αυτά; Θα τα εφαρμόσετε; Για να καταλάβουμε, γιατί ο πρωθυπουργός εξαγγέλλει μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων μέχρι το 22. Εσείς, αν έρθετε, το 19 στην εξουσία θα τα αλλάξετε αυτά και θα τα προσαρμόσετε στο δικό σας σχέδιο ή θα πάμε με βάση αυτά που έχουν ψηφιστεί;
Οι πολίτες μας ψηφίζουν για να εφαρμόσουμε το δικό μας σχέδιο. Και το δικό μας σχέδιο δίνει έμφαση στη μεσαία τάξη: τους επαγγελματίες, τους φοιτητές, τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, τους ανθρώπους που πρόκοψαν και θέλουν να προκόψουν. Σε αυτή την κατεύθυνση εμείς θα κάνουμε γενναίες φορoελαφρύνσεις, διατηρώντας την δημοσιονομική ισορροπία, μειώνοντας δηλαδή έξοδα εκεί που δεν πρέπει να υπάρχουν. Προφανώς όχι προχωρώντας σε μπαράζ προσλήψεων αλλά επενδύοντας σε συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα που θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας. Το σχέδιό μας το έχει αναλύσει ο κ. Μητσοτάκης. Και επειδή θέλω να πάω σε μια από τις παροχές του πρωθυπουργού που ήδη έχει ανακοινωθεί, την μείωση του ΕΝΦΙΑ με όριο τα 60.000 ευρώ, θέλω να σας πω ότι αυτό αφορά ελάχιστους ανθρώπους. Η δική μας πρόταση για μείωση του ΕΝΦΙΑ είναι 30% για όλους. Είναι 30% για την μεσαία τάξη, είναι 30% για εκείνους που κουράστηκαν να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι, ένα σπίτι για τα παιδιά τους δανειζόμενοι πολλές φορές για να το επιτύχουν αυτό.
Θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο σε σχέση με την κατάσταση που φαίνεται να διαμορφώνεται σε ορισμένα σχολεία της χώρας.
Για πείτε το γιατί κατηγορούν τα παιδιά ότι υποκινούνται από χρυσαυγίτες. Εσείς τι γνώμη έχετε;
Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να αναφερθούμε σε κάτι τέτοιο. Οι μαθητές λαμβάνουν ερεθίσματα και έχουν κάθε δυνατότητα να επιλέγουν πως να αντιδράσουν. Όμως, εμείς επι της αρχής είμαστε εναντίον των καταλήψεων. Δεν θέλουμε κλειστά σχολεία και ανοιχτά φροντιστήρια. Και προφανώς αυτό δεν αλλάζει καθόλου το γεγονός ότι είμαστε απολύτως εναντίον της συμφωνίας των Πρεσπών. Έχουμε πει και ξαναπεί ότι δεν θα ψηφίσουμε τη συμφωνία ούτε στην παρούσα Βουλή, ούτε στην επόμενη Βουλή. Είναι πολιτικά σαφές. Και ο καθένας μπορεί να κινητοποιηθεί όπως νομίζει αλλά όχι με κλειστά σχολεία. Όχι με κλειστά σχολεία και ανοιχτά φροντιστήρια.
Είδαμε χθες τις ανακοινώσεις που κάνατε για ένα άλλο πολύ σημαντικό κι ευαίσθητο τομέα, αυτόν της ηλεκτροκίνησης. Θέλω να πάμε, μόνο για να ξέρουν οι ακροατές μας, ο χαμός που γίνεται αυτή την περίοδο, στη Γαλλία γίνεται γι’ αυτό το θέμα. Η ιστορία με τα κίτρινα γιλέκα. Τι έκανε εκεί ο Μακρόν; Έβαλε βαρύτατη φορολογία, σε πετρέλαιο-βενζίνη για να πριμοδοτήσει την ηλεκτροκίνηση. Μήπως σκέφτεστε να κάνετε κι εσείς κάτι αντίστοιχο εδώ;
Το αντίθετο. Εμείς κάναμε χθες μια πολύ καλά μελετημένη παρουσίαση, για να δείξουμε ότι ο Μητσοτάκης, θα το πάει αλλιώς και θα δώσει δουλειές μέσα από αυτή την προσπάθεια. Κι εξηγώ αμέσως: Επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Με φοροαπαλλαγές και μετά την απόκτηση. Όχι μόνο δηλαδή 4.000 επιδότηση για να το αγοράσει κανείς. Αλλά θα υπάρχει και φοροαπαλλαγή μετά την απόκτηση. Με κίνητρα ώστε να υπάρχουν υποδομές φόρτισης παντού. Γιατί τι να το κάνεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο άμα σου μείνει στο δρόμο. Και τι κερδίζουμε; Κερδίζουμε ότι θα ζούμε σε πόλεις χωρίς καυσαέρια, κερδίζουμε ότι η εξοικονόμηση θα είναι πολύ μεγάλη στην καθημερινότητά μας διότι η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κοστίζει περίπου το Ό, ίσως και λιγότερο, από τα καύσιμα ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου.
Τι άλλα κίνητρα θα έχει ο πολίτης;
Καταρχάς θα έχει μεγάλη οικονομία στην καθημερινότητά του. Θα έχει κίνητρα ο επιχειρηματίας για να επενδύσει σε σταθμούς ταχείας φόρτισης που είναι κάτι που αυτή την ώρα δεν υπάρχει. Γιατί για να κινηθούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πρέπει να έχουμε και φορτιστές πρέπει να έχουμε και υποδομές. Θα υπάρχουν κίνητρα για τις επιχειρήσεις, για να αντικαταστήσουν τον εταιρικό τους στόλο.
Στην κυκλοφορία θα έχεις κάποια κίνητρα; Στο κέντρο, στα τέλη κυκλοφορίας;
Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και πιθανότατα χωρίς διόδια. Είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται και στο εξωτερικό. Είναι μια τακτική που δίνει τη δυνατότητα, να εμφανιστούν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους.
Στο παρελθόν, δεν θυμάμαι ποια κυβέρνηση ήταν ειλικρινά, είχαν βγει αυτά τα αυτοκίνητα τα οικολογικά, που καίνε και ρεύμα και πετρέλαιο. Και τότε τους λέγαν μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Ξαφνικά αλλάζει ο νόμος στην πορεία, και τρώνε στο κεφάλι τα τέλη κυκλοφορίας και πληρώνουν κανονικά όπως και οι άλλοι. Δηλαδή ενώ το κράτος έδωσε κίνητρο, πολύ σωστά όπως λέτε κι εσείς, και έρχεται μια άλλη κυβέρνηση και ξαφνικά εκεί που δεν πληρώναν, έρχεται ο φόρος. Όπως έγινε και με τα μεγάλου κυβισμού: ο Καραμανλής είχε δώσει τότε, κίνητρα για να πάρει ο κόσμος μεγαλύτερα αυτοκίνητα, ήρθε, η άλλη κυβέρνηση μετά και τα τσεκούρωσε.
Είναι διαφορετικές περιπτώσεις για δύο λόγους: ο πρώτος λόγος είναι ότι αυτό που κάνουμε εμείς, είναι η απόλυτη ευρωπαϊκή τάση το περιέγραψε, πολύ ωραία ο κ. Οικονόμου. Γίνεται καυγάς στη Γαλλία γι’ αυτό. Εμείς εδώ θα δώσουμε σταθερά και συγκεκριμένα κίνητρα, με στόχο και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Θα σας πω ένα παράδειγμα: ένας ταξιτζής με 60.000 χιλιόμετρα το χρόνο, ξοδεύει σήμερα 6.000 ευρώ για πετρέλαιο. Αύριο με το δικό του ηλεκτρικό ταξί, που θα πάρει με κίνητρα, χωρίς φόρους και με πολλές απαλλαγές, θα ξοδεύει 1.600 ευρώ το χρόνο. Αυτή είναι πολύ μεγάλη διαφορά. Και, κυρίως, είναι πολύ μεγάλο το κίνητρο, σε ό,τι αφορά ερευνητές, πανεπιστήμια, επαγγελματίες, αφού θα δημιουργηθούν καινούργιες δουλειές.
Είπατε και για εταιρικά;
Βεβαίως, για τα εταιρικά και θα δώσουμε και ένα δείγμα γραφής και ως μελλοντική κυβέρνηση. Θα επιχειρήσουμε σταδιακά να αντικαταστήσουμε σταδιακά τον στόλο των οχημάτων του Δημοσίου, με αυτοκίνητα τα οποία θα εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους και θα ξοδεύουν πολύ λιγότερο για το καύσιμο και τη φόρτισή τους.
Αυτό το μέτρο, πότε θα εφαρμοστεί;
Θα κάνουμε την προσαρμογή σε τρία στάδια: το πρώτο σχέδιο θα είναι μέχρι το ‘20 με άμεσα μέτρα, ώστε να δοθούν κίνητρα και για την απόκτηση οχημάτων αλλά και για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης-αυτά πάνε μαζί. Θα έχουμε και ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο μέχρι το ‘25, ώστε να μπορέσουμε να αντικαταστήσουμε τον μεγαλύτερο αριθμό του στόλου των αυτοκινήτων. Να υπάρχουν, δηλαδή, κίνητρα για την αντικατάσταση γιατί ο κόσμος θα δει τα οφέλη. Αυτό, ξέρετε, θα βάλει την Ελλάδα στον χάρτη των ευρωπαϊκών χωρών που πρωτοστατούν σε αυτή την υπόθεση η οποία αφορά τόσο την καθημερινότητα των πολιτών όσο και την τσέπη τους.