ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ REAL NEWS
και στο δημοσιογράφο κ. Γιώργο Σιαδήμα
«Νέο και δίκαιο Ασφαλιστικό, με επίκεντρο τον εργαζόμενο, τον συνταξιούχο και κυρίως τους νέους»
Ο Αλέξης Τσίπρας από τη ΔΕΘ παρουσίασε μια δέσμη μέτρων, μεταξύ άλλων μείωση του ΕΝΦΙΑ, του ΦΠΑ και των ασφαλιστικών εισφορών. Θα τα στηρίξετε αυτά τα μέτρα;
Η πρόταση που παρουσίασε ο κ. Τσίπρας στη Δ.Ε.Θ.:
Αποτελείται από μέτρα ασύνδετα, αντιφατικά και χωρίς προσανατολισμό.
Παρουσιάστηκε χωρίς να είναι κοστολογημένη.
Αφορά μέτρα, μεγάλο μέρος των οποίων επεκτείνεται στο απώτερο μέλλον όπου ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα είναι κυβέρνηση.
Μέρος της είναι κακέκτυπο αντίγραφο της δικής μας πρότασης.
Στον αντίποδα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Ν.Δ. έχουν μια ολοκληρωμένη, κοστολογημένη, συνεκτική και αναπτυξιακά προσανατολισμένη πρόταση.
Είναι αυτονόητο, λοιπόν, ότι θα στηρίξουμε τη δική μας ρεαλιστική και αυθεντική πρόταση.
Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για σχέδιο Πινοσέτ σε σχέση με το ασφαλιστικό που προωθεί η ΝΔ. Θα ενισχύσετε τελικά την ιδιωτική ασφάλιση; Τι απαντάτε;
Η νέα αρχιτεκτονική που σχεδιάζουμε για το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας μας την επόμενη μέρα, καταργώντας το νόμο “Κατρούγκαλου”, έχει στο επίκεντρο τον εργαζόμενο και τον συνταξιούχο. Διατηρούμε το δημόσιο, καθολικό και υποχρεωτικό χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης, κάνοντας το διαφανές, αποτελεσματικό και αναλογιστικά δίκαιο.
Ταυτόχρονα, θα ισχυροποιήσουμε τους 3 πυλώνες του συστήματος, οι οποίοι συνυπάρχουν αρμονικά και λειτουργούν συμπληρωματικά σε όλα τα ασφαλιστικά συστήματα των ανεπτυγμένων χωρών του κόσμου, χωρίς προβλήματα.
Συγκεκριμένα, ο 1ος πυλώνας, θα είναι δημόσιος, καθολικός και υποχρεωτικός με βάση το αναδιανεμητικό και ένα γενναία ανταποδοτικό σύστημα. Ο 2ος πυλώνας θα είναι επίσης υποχρεωτικός, κάτω από την αυστηρή εποπτεία του κράτους και ισχυρών κανόνων διαφάνειας με βάση το σημερινό σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης, το οποίο όμως θα μεταρρυθμιστεί σε αμιγώς κεφαλαιοποιητικό σύστημα. Τέλος, ο 3ος πυλώνας θα είναι η ιδιωτική ασφάλιση -όπως ισχύει και σήμερα- ενισχυμένη όμως με περισσότερα κίνητρα.
Πάντως κάποιοι υποστηρίζουν πως στη μετάβαση από αναδιανεμητικό σε κεφαλοποιητικό σύστημα η γενιά που πρόκειται να πάρει σύνταξη χάνει τα δικαιώματα της. Πως θα το αντιμετωπίσετε αυτό;
Όσοι ισχυρίζονται κάτι τέτοιο, είτε δεν γνωρίζουν είτε σκόπιμα παραπληροφορούν. Η νέα αρχιτεκτονική της επικουρικής ασφάλισης που σχεδιάζει η Ν.Δ., θα υλοποιηθεί διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την απόλυτη εγγύηση όλων των σημερινών επικουρικών συντάξεων –που δυστυχώς μειώθηκαν κατά 45% λόγω ΣΥΡΙΖΑ- και αφετέρου θα διασφαλίζει -για όλους τους νέους που θα εντάσσονται στην αγορά εργασίας- πολύ υψηλότερες αποδόσεις στην επικουρική τους σύνταξη σε σχέση με τις σημερινές.
Θυμίζω ότι από το 2014, το επικουρικό σύστημα της χώρας μας μετά την ενοποίηση όλων των ταμείων λειτουργεί με όρους νοητής κεφαλαιοποίησης. Ο ατομικός ηλεκτρονικός κουμπαράς είναι έτοιμος και ήδη υφίσταται για κάθε εργαζόμενο. Το τελικό στάδιο της μετάβασης από το σύστημα νοητής κεφαλαιοποίησης, στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα θα γίνει με απόλυτα ισορροπημένο τρόπο και σε βάθος χρόνου προς όφελος των μελλοντικών ασφαλισμένων και συνταξιούχων.
Στην πορεία αυτών των ετών, το Ενιαίο Επικουρικό Ταμείο (ΕΤΕΑΕΠ) θα ενισχύεται συνεχώς με νέους πόρους που θα προκύπτουν από:
Τη δυναμική αύξηση του ΑΕΠ (ισχυρή ανάπτυξη), που θα οδηγεί σε υψηλότερους μισθούς, που με τη σειρά τους θα ενισχύουν με επιπλέον εισφορές το σύστημα.
Μέρος των αυξημένων αποδόσεων των ατομικών λογαριασμών του κάθε νέου ασφαλισμένου που θα εντάσσεται στην αγορά εργασίας, θα χρησιμοποιείται για τη στήριξη του προηγούμενου καθεστώτος.
Έτσι, με έναν αρμονικό και ισορροπημένο τρόπο θα ολοκληρωθεί η μετάβαση στο νέο σύστημα, με κερδισμένους όλους τους νέους και την εθνική μας οικονομία. Και μάλιστα, χωρίς να θιχτούν οι σημερινοί συνταξιούχοι.
Όσον αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές, οι μειώσεις που προτείνετε μήπως δημιουργήσουν ελλείμματα στο σύστημα;
Προφανώς αναφέρεστε στην πρόταση για μείωση –κατά 5 μονάδες- του δυσβάσταχτου μη μισθολογικού κόστους που αποτελεί τροχοπέδη για την απασχόληση, ενισχύει την παραβατικότητα στην αγορά εργασίας και φορτώνει τις επιχειρήσεις με υψηλά κόστη, καθιστώντας αυτές μη ανταγωνιστικές. Αντίστοιχη μείωση, κατά 6 μονάδες (5 από την κύρια και 1 από την επικουρική), υλοποίησα ως υπουργός στην κυβέρνηση Σαμαρά. Και τότε ακούγονταν οι ίδιες ατεκμηρίωτες κραυγές και τα ίδια λανθασμένα επιχειρήματα.
Η μείωση των εισφορών την περίοδο 2013-2014, σε συνδυασμό με τα αυστηρά κατασταλτικά μέτρα για την αδήλωτη εργασία (πρόστιμό 10.500 ευρώ), έφεραν άμεσα και χειροπιαστά αποτελέσματα. Η αδήλωτη εργασία μειώθηκε από το 40,2 % (Φεβρουάριος 2013) στο 13,2 % (Δεκέμβριος 2014). Η ανεργία από το 27,9% (Ιούνιος 2013) μειώθηκε στο 25,7% (Ιανουάριος 2015) και τον Αύγουστο του 2015 στο 24,5%. Ενώ ταυτόχρονα ενισχύθηκαν τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος, αποκαθιστώντας αναλογιστική ισορροπία.
Άλλωστε, η ορθότητα των αποφάσεών μας επιβεβαιώνεται εκτός των άλλων και από την πρώτη αναλογιστική μελέτη για το ασφαλιστικό μας σύστημα, που φέρει την υπογραφή των θεσμών. Να γιατί η πρόταση μας για περαιτέρω μείωση -5 μονάδων- του μη μισθολογικού κόστους θα βοηθήσει εργαζομένους και επιχειρήσεις. Θα ενισχύσει την απασχόληση, θα μειώσει την ανεργία, την παραβατικότητα στην αγορά εργασίας και θα κάνει ανταγωνιστικότερες τις επιχειρήσεις μας.
Η κυβέρνηση έχει ήδη υπογράψει τις πρώτες κλαδικές συμβάσεις για την αύξηση του κατώτατου μισθού. Δεν είναι στην σωστή κατεύθυνση;
Είναι απόλυτα υποκριτικό, ο ΣΥΡΙΖΑ που έταζε κατώτατο μισθό 751 ευρώ, να επικαλείται ως δικό του επίτευγμα την δρομολογημένη αύξηση του κατώτατου μισθού, που έγινε με το δικό μας Ν.4172/2013, τον οποίο τότε καταψήφισε και κατήγγειλε.
Είναι απόλυτα υποκριτικό, ο ΣΥΡΙΖΑ- να επικαλείται ως δικό του επίτευγμα την επέκταση των κλαδικών συμβάσεων, κάτι που καθορίζεται δεκαετίες πριν με το Ν.1896/1990. Ένα νόμο, η ισχύς του οποίου ανεστάλη –με το αρθ. 37 του Ν.4024/2011- όταν η χώρα μπήκε στο περιβάλλον της δημοσιονομικής προσαρμογής και έως ότου να βγει από το πλαίσιο των δημοσιονομικών περιορισμών. Την αναστολή αυτή παρέτεινε επίσης και ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ με το αρθ. 16 του Ν.4472/2017. Σημειώνεται, ότι ο νόμος για την επεκτασιμότητα θα είχε επανέλθει αυτόματα 3 χρόνια νωρίτερα (2015), αν ο ΣΥΡΙΖΑ με δική του ευθύνη δεν ανέκοπτε την πορεία της οικονομίας.
Κανείς δεν μπορεί να είναι αντίθετος με την αύξηση του κατώτατου μισθού. Όμως, αυτή όχι να γίνεται αυθαίρετα, αλλά λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές δυνατότητες της οικονομίας μας, όπως ακριβώς προβλέπει ο μηχανισμός που δημιουργήσαμε. Τελικά, όμως, είναι λυπηρό ότι η όποια αύξηση του κατώτατου μισθού θα απορροφηθεί στο σύνολό της από τη δεύτερη συνεχόμενη μείωση του αφορολόγητου που αποφάσισε η κυβέρνηση, με αποτέλεσμα την απώλεια ενός ολόκληρου μισθού για όλους τους εργαζόμενους.
Κύριε Βρούτση την περασμένη Κυριακή η Realnews αποκάλυψε ότι ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας έχουν παραγγείλει από ένα θωρακισμένο αυτοκίνητο αξίας 319.000 ευρώ, την ώρα που η τράπεζα διαθέτει θωρακισμένα οχήματα. Πως κρίνετε αυτές τις συμπεριφορές;
Όσοι, ειδικά σήμερα, κατέχουν δημόσιο αξίωμα θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στη διαχείριση των δημόσιων πόρων. Επιβάλλεται απόλυτος σεβασμός στα χρήματα των φορολογουμένων, καθώς επίσης και σεμνότητα στην προσωπική μας ζωή. Το συγκεκριμένο γεγονός, είναι προκλητικό και θα πρέπει όποιοι πήραν αυτή την απόφαση να την αναθεωρήσουν.