ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΤΟ ΒΗΜΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
- Σήμερα εργαζόμενοι, συνταξιούχοι και ασφαλιστικό πληρώνουν το τίμημα του λαϊκισμού, του δημοσιονομικού εκτροχιασμού, της ακύρωσης των μεταρρυθμίσεων, της ανεύθυνης και ολέθριας πολιτικής της κυβέρνησης.
- Η πρόταση “Κατρούγκαλου” δεν είναι μεταρρύθμιση! Αποτελεί ένα κακέκτυπο αντίγραφο του υπάρχοντος Ν.3863/2010 στην πιο δυσμενή και στρεβλή εκδοχή του.
- Επιδιώκει κάτω από τη λέξη μεταρρύθμιση να κρύψει τις άδικες και αχρείαστες μεγάλες μειώσεις σε κύριες και επικουρικές συντάξεις. Καμία από αυτές δεν ήταν αναγκαία τον Δεκέμβριο του 2014.
Ο ελληνικός λαός πληρώνει το
τίμημα του λαϊκισμού και του δημοσιονομικού εκτροχιασμού της ανεύθυνης συγκυβέρνησης
ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Όλες οι θυσίες του πήγαν χαμένες και σήμερα καλείται να υποστεί
νέες. Η περίπτωση του ασφαλιστικού αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Η όποια επιστημονική προσέγγιση
ως προς το ασφαλιστικό σύστημα, δεν πρέπει να παραβλέπει ότι αυτό είναι άρρηκτα
συνδεδεμένο με τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και τη δυναμική της
οικονομίας. Η κυβέρνηση, μέσα σε ένα χρόνο, έσπασε όλα τα ρεκόρ! Γκρέμισε τα
θετικά επιτεύγματα στα δημόσια οικονομικά, γύρισε την οικονομία στην ύφεση,
επανέφερε τα ελλείμματα, έφερε capital controls
στις τράπεζες και ανέκοψε την αποκλιμάκωση της ανεργίας. Θύμα όλων αυτών το
ασφαλιστικό, δηλαδή εργαζόμενοι και συνταξιούχοι, που καλούνται να «πληρώσουν το
μάρμαρο».
Πιο συγκεκριμένα, από το 2015
μέχρι το 2018 εξανεμίζονται σωρευτικά 18,1 δις €, λόγω της μετάπτωσης της
οικονομίας από ανάπτυξη σε ύφεση (Πίνακας 1).
Πίνακας 1
ΜΠΔΣ 2015-2018
|
|||||
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
|
ΑΕΠ
|
2,9%
|
3,7%
|
3,5%
|
3,2%
|
|
ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ 3ου ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΚΑΙ ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΕΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
|
|||||
ΑΕΠ
|
-1,4%
|
-1,3%
|
2,7%
|
3,1%
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΕΠ (%)
|
-4,3%
|
-5,0%
|
-0,8%
|
-0,1%
|
-10,2%
|
ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΕΠ (εκατ. €)
|
7.635
|
8.878
|
1.420
|
178
|
18.111
|
Επιπλέον, μέχρι το τέλος του 2016,
χάνονται τουλάχιστον 200.000 θέσεις εργασίας, καθώς η ανεργία για το 2016
προβλέπεται κατά 6,3 μονάδες αυξημένη σε σχέση με το ΜΠΔΣ 2015-2018 (Πίνακας
2).
Πίνακας 2
ΜΠΔΣ 2015-2018
|
|||||
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
|
ΑΝΕΡΓΙΑ
|
22,5%
|
19,5%
|
17,1%
|
15,9%
|
|
ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ 3ου ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΚΑΙ ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΕΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
|
|||||
ΑΝΕΡΓΙΑ
|
25,7%
|
25,8%
|
24,4%
|
22,1%
|
Αυτά είναι τα απτά αποτελέσματα της
αποτυχημένης διακυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, οι επιπτώσεις των οποίων
αντανακλούν στο ασφαλιστικό. Αναμφίβολα, η ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση
βαρύνει αποκλειστικά τη σημερινή κυβέρνηση, καθώς καμία από τις προτεινόμενες
μειώσεις των συντάξεων δεν ήταν αναγκαία στο τέλος του 2014, γεγονός που
επιβεβαιώνει ότι όλες αυτές οι μειώσεις είναι άδικες και αχρείαστες, αφού
μπορούσαν να αποφευχθούν. Υπενθυμίζεται ότι στο e-mail Χαρδούβελη περιλαμβάνονταν μόνο η κατάργηση των πρόωρων
συνταξιοδοτήσεων και η διοικητική ενοποίηση των ταμείων.
Όπως προκύπτει
μάλιστα, από τον Προϋπολογισμό του 2016, που κατέθεσε η συγκυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, το 2014 είχε επιτευχθεί η ταμειακή
ισορροπία του ασφαλιστικού, που χάθηκε το 2015 και 2016. Συγκεκριμένα, το
ισοζύγιο των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης από πλεόνασμα 697 εκατ. € το 2014,
μετατρέπεται το 2015 σε έλλειμμα 1,221 δις € και το 2016 σε έλλειμμα 1,044 δις €
(Πίνακας 3).
Πίνακας 3
Επιστέγασμα όλων των προηγούμενων
προσπαθειών και επιτευγμάτων νοικοκυρέματος του ασφαλιστικού συστήματος ήταν η
πρώτη αξιόπιστη (καθώς διαθέταμε πλήρη και ακριβή στοιχεία από το σύστημα
«ΗΛΙΟΣ») αναλογιστική μελέτη, που διεξήχθη υπό την αιγίδα του Ecofin (Ageing Working Group, Economic Policy Committee) και με τις πιο
δύσκολες δημοσιονομικές παραδοχές και επιβεβαίωσε ότι το ασφαλιστικό μας
σύστημα εκπλήρωνε τους όρους βιωσιμότητας μέχρι το έτος 2060. Η αναλογιστική
μελέτη αυτή, βρίσκεται δημοσιοποιημένη στον ιστότοπο της Εθνικής Αναλογιστικής
Αρχής (Ε.Α.Α.)[1].
Η κυβέρνηση, αφού ακύρωσε όλα τα
προηγούμενα, καλείται σήμερα να υλοποιήσει τη δέσμευσή της για μείωση της
συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 1,25% του ΑΕΠ, δηλαδή 2,2 δις ευρώ, πλέον 1 δις
ευρώ από την κατάργηση του ΕΚΑΣ, συνολικά δηλαδή 3,2 δις ευρώ! Το πιο
προκλητικό μάλιστα, είναι ότι επιδιώκει, μέσω της προσφιλούς τακτικής της, να
βαφτίσει «μεταρρύθμιση» τη μείωση των συντάξεων.
Και φυσικά, όλα αυτά θα είχαν
αποφευχθεί, εάν απλώς συνέχιζαν τις μεταρρυθμίσεις και αξιοποιούσαν το έργο της
προηγούμενης Κυβέρνησης. Εάν χρησιμοποιούσαν τα εργαλεία για την καταπολέμηση
της αδήλωτης εργασίας, εάν συνέχιζαν τις παραμετρικές αλλαγές που είχαν
δρομολογηθεί, εάν εφάρμοζαν το ν. 3863/2010 που είχε ενιαίους κανόνες, βασική
και ανταποδοτική σύνταξη και εκτεταμένη περίοδο μεταβατικότητας με σεβασμό στα
δικαιώματα προσδοκίας των υποψηφίων συνταξιούχων, εάν προχωρούσαν στην
ολοκλήρωση του συστήματος «ΑΤΛΑΣ» ώστε να λυθεί το ζήτημα των καθυστερήσεων
στην απονομή των συντάξεων, εάν δεν είχαν «διαταράξει» την ομαλή είσπραξη των
ασφαλιστικών εισφορών με τις αλλεπάλληλες νομοθετικές αλλαγές που οδήγησαν στο
«φιάσκο» των 100 δόσεων, εάν είχαν εφαρμόσει κανονικά τη ρήτρα μηδενικού
ελλείμματος, βάσει της οποίας οι μειώσεις στις επικουρικές θα ήταν για το έτος
2015, 4,5% και για το 2016, μηδέν…
Έτσι, μετά από ένα χρόνο
ολιγωρίας, καθυστερήσεων και ιδεοληπτικών εμμονών «έφτασε ο λογαριασμός». Η
πρόταση για το ασφαλιστικό που παρουσιάζει η κυβέρνηση, δεν είναι μεταρρύθμιση.
Πρόκειται για έναν ψευδεπίγραφο τίτλο, κάτω από τον οποίο προσπαθεί να κρύψει
και να δικαιολογήσει τις μειώσεις στις συντάξεις, για τις οποίες η ίδια
ευθύνεται.
Έτσι λοιπόν, η πρότασή της δεν
είναι τίποτα περισσότερο από ένα κακέκτυπο αντίγραφο του υπάρχοντος Ν.3863/2010 στην πιο δυσμενή και
στρεβλή εκδοχή του, δεν αναγνωρίζει καμία μεταβατικότητα, μειώνει τους
συντελεστές αναπλήρωσης, μειώνει τις συντάξιμες αποδοχές και οδηγεί σε άμεσες
και μεγάλες μειώσεις των κύριων συντάξεων.
Περαιτέρω, ως προς τη ρήτρα
μηδενικού ελλείμματος που τόσο λοιδορούσαν και καταγγελτικά αρνούνταν να
εφαρμόσουν, όχι μόνο την επαναφέρουν, μετονομάζοντάς την σε ρήτρα βιωσιμότητας,
αλλά έχουν ήδη επιβάλλει επιπλέον οριζόντια μείωση 6% στις επικουρικές
συντάξεις. Επιπρόσθετα, στις επικουρικές προτείνεται και νέα μείωση, καθώς στην
πρόταση Κατρούγκαλου προβλέπεται μειωμένος συντελεστής για τον υπολογισμό της
σύνταξης κατά 5% (από 20% που είναι σήμερα σε 15%).
Δημιουργούν επίσης, ένα ταμείο- «μαμούθ»,
άκρως δυσλειτουργικό και ανεπαρκές να καλύψει τις ανάγκες ασφαλισμένων και
συνταξιούχων.
Στην πρόταση, μάλιστα,
προβλέπεται αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, κάτι το οποίο θα έχει άμεσα
αρνητικές επιπτώσεις στην ανεργία και τους μισθούς των εργαζομένων.
Και φυσικά, ξεκαθαρίζεται η
πλήρης κατάργηση του ΕΚΑΣ για 340.000 χαμηλοσυνταξιούχους.
«Κερασάκι» στην τούρτα αποτελεί η
-πέρα από κάθε λογική- αύξηση των εισφορών σε δικηγόρους, γιατρούς, μηχανικούς
και ελεύθερους επαγγελματίες, που κυριολεκτικά εξοντώνει και οδηγεί σε λουκέτα
με τη σφραγίδα του κράτους.
Κι όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ ήδη
έχουν επιβληθεί τους τελευταίους 5 μήνες από την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, 13
μειώσεις στις συντάξεις αντί της 13ης σύνταξης που υπόσχονταν.. Δυστυχώς και οι
νέες μειώσεις της συγκυβέρνησης είναι χωρίς αντίκρισμα, καθώς δεν αντιμετωπίζουν
την αιτία του προβλήματος. Δεν αντιμετωπίζουν τις θεμελιακές κρίσιμες παραδοχές
του: 1. Ανάπτυξη. 2. Εφαρμογή διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων. 3. Ανάσχεση
ανεργίας. 4. Μείωση φορολογίας και ασφαλιστικών εισφορών. 5. Ασφαλιστική
συνείδηση.
Η κυβέρνηση συνεχίζει να παίζει
το επικοινωνιακό «κρυφτούλι» της παραπληροφόρησης. Συνειδητά προσβάλλει τη
νοημοσύνη του ελληνικού λαού με τα συνεχή ψέματά της, που δυστυχώς όμως γι’
αυτήν, έγιναν αντιληπτά. Τώρα, κάτω από την πίεση της κοινωνικής κατακραυγής,
προσπαθεί να βρει «σανίδα σωτηρίας». Κανείς όμως δεν μπορεί να της συγχωρέσει
το μεγάλο κακό που προξένησε.
Επιβεβαιώνεται
με λίγα λόγια, πως ό,τι χτίζεται με πολύ κόπο, γκρεμίζεται σε λίγα