Κυρ.Μητσοτάκης: Πρώτη μου προτεραιότητα ήταν η δημιουργία θέσεων εργασίας, ιδίως για τους νέους * Κ. Σακελλαροπούλου: Η ελληνική εξωτερική πολιτική ήταν και θα παραμείνει μία πολιτική αρχών * Ελληνική Λύση: Μείζον εθνικό ζήτημα η παραίτηση του πολιτικού διευθυντή του ΥΠΕΞ Ρ. Κούνδουρου-Ερώτηση του Κυρ. Βελόπουλου στον Γ. Γεραπετρίτη * Σύγκληση Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής την Πέμπτη * Συνάντηση του Δ.Κουτσούμπα με τον γγ του Κόμματος του Λαού της Παλαιστίνης Μπασάμ Αλσάλιχι: Η ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει εδώ και τώρα στην αναγνώριση ανεξάρτητου παλαιστινιακού κράτους * Δ. Νατσιός: «Διαπραγματεύεστε μυστικά με την Τουρκία τα εθνικά μας θέματα» * Νίκος Ανδρουλάκης: Με ενέργειές μου από το 2017 νομοθετήθηκε το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων * Μ. Χρυσοχοΐδης: «Δίνουμε μια μάχη καθημερινά για τα ζητήματα της κοινωνικής αστυνόμευσης» * ΥΠΕΘΟ: 16 ερωτήσεις- απαντήσεις για τον νέο προϋπολογισμό και την οικονομία * Τ. Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων * Χαιρετισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στην εκδήλωση παρουσίασης του ιστορικού λευκώματος με τίτλο «130+2 Χρόνια Γ.Σ.Ο * Δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου μετά τη σύσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας με τον ΟΚΥπΥ * Ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας απάντησε σε ερωτήσεις λειτουργών των ΜΜΕ

Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

Ομιλία του προέδρου της ΔΗΜΑΡ, Φώτη Κουβέλη στη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής



  • Η προσπάθεια εξόδου από την κρίση απαιτεί συνεχή προσπάθεια, επιμονή αλλά και βαθύ αίσθημα ευθύνης για τον τόπο και την κοινωνία.


Δεν ωφελούν ούτε οι καταστροφολογίες, ούτε  οι ανεδαφικές θριαμβολογίες.
Η χώρα χρειάζεται την αλήθεια. Χρειάζεται την πραγματική πολιτική αντιπαράθεση για τα κρίσιμα ζητήματα που υπάρχουν  διαφορές και όχι την, πολλές φορές, τεχνητή πόλωση.
  • Η σχετική σταθεροποίηση που επιτεύχθηκε στα δημόσια οικονομικά , με δυσανάλογα μεγάλο κοινωνικό κόστος και με πολλά λανθασμένα στοιχεία πολιτικής, όπως πλέον και πολλοί ευρωπαίοι παραδέχονται, δεν οδηγεί σε ανασυγκρότηση και ανάκαμψη. Είναι στοιχείο που μπορεί να αξιοποιηθεί για μια ισχυρή επαναδιαπραγμάτευση με τους εταίρους,  αλλά δεν είναι δομικό στοιχείο ταυτόσημο με την  ανάπτυξη και την  ανάταξη της κοινωνίας.

  • Είμαστε αντίθετοι με την κυβερνητική πολιτική , που συνδυάζει την οικονομική αναποτελεσματικότητα με την  κοινωνική αδικία, στοχεύοντας μονόπλευρα στην εξυπηρέτηση του χρέους και τη σταθεροποίηση με  λογιστικούς όρους

  • Οι επιλογές που ανοίγονται μπροστά μας  για μια δημοκρατική διέξοδο από την κρίση είναι συγκεκριμένες. Πρέπει να αποτρέψουμε την παγίωση των αδικιών και των ανισοτήτων. Να αποτρέψουμε τη διατήρηση   της ανεργίας και της φτώχειας. Να υπερβούμε τις συντηρητικές λύσεις που επικαλούνται ασθενικές επιτυχίες παραγνωρίζοντας την κοινωνική πραγματικότητα. Να αποτρέψουμε τη διατήρηση των παθογενειών του παρελθόντος. Να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις για αλλαγή πολιτικών ώστε να υπάρξει πραγματική ανακούφιση του πληθυσμού, υποστήριξη των οικονομικά αδύναμων, αναζωογόνηση της αγοράς και δημιουργία προϋποθέσεων για το πέρασμα σε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο με εξωστρέφεια και κοινωνικό προσανατολισμό. 

  • Ταυτόχρονα , ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να αποτελέσει μια σύγχρονη, φερέγγυα και ρεαλιστική εναλλακτική πολιτική πρόταση. Και δεν μπορεί να το κάνει όσο αφορίζει , δημαγωγεί , αντιφάσκει  και  ενσωματώνει ανεδαφικές διεκδικήσεις στην πολιτική του .

  • Και οι δύο πολιτικές δυνάμεις -Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ -  αναδεικνύονται ανίκανες να εντάξουν τη χώρα σε μια   πορεία συντεταγμένης εξόδου από την κρίση και να την οδηγήσουν σε ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο. Οι δομικές αδυναμίες της κυβερνητικής πολιτικής εμποδίζουν μια ουσιαστική διαπραγμάτευση με τους εταίρους , ενώ ο ανερμάτιστος λαϊκισμός της αντιπολίτευσης δημιουργεί διακινδύνευση για την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας.

  • Εύκολος δρόμος διεξόδου δεν υπάρχει. Υπάρχει όμως άλλος δρόμος. Μπορούμε να βγούμε από την κρίση με διαφορετικές πολιτικές επιλογές. Δεν ταυτίζεται η  οικονομική σταθερότητα, η δημοκρατική νομιμότητα και η ευρωπαϊκή ένταξη με τον συντηρητισμό της σημερινής κυβέρνησης. Υπάρχει προοδευτική διέξοδος, ακόμα και στις πιο δύσκολες συγκυρίες.

  • Η πρόταση μας είναι διαφορετική πολιτικά και όχι απλά καλύτερη διαχειριστικά. Δεν είναι μια ενδιάμεση άχρωμη θέση, αλλά μια σαφής προοδευτική πρόταση αλλαγής πολιτικής , που θα επιφέρει ελάφρυνση των οικονομικά αδύναμων, θα στηρίξει τη μεσαία τάξη , θα ενισχύσει την επιχειρηματικότητα και θα δρομολογήσει μια πορεία δημοκρατικής εξόδου από την κρίση , οικοδομώντας ένα άλλο πρότυπο οργάνωσης της πολιτείας, της οικονομίας και της κοινωνίας , απαλλαγμένο από τα βαρίδια του παρελθόντος που μας οδήγησαν στην κρίση.

  • Οι ευρωεκλογές διεξάγονται σε μια κρίσιμη φάση για τις οικονομίες και τις κοινωνίες της Ευρώπης. Είναι σημαντικές ειδικά για όσες από αυτές βρίσκονται σε  βαθιά κρίση. Η σύνθεση του νέου Ευρωκοινοβουλίου δεν είναι υπόθεση δεύτερης κατηγορίας. Η μάχη για το συσχετισμό δυνάμεων είναι μία κρίσιμη πολιτική μάχη , στη μεταβατική φάση στην οποία βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Ένωση. Το βασικό μήνυμα που πρέπει να σταλεί είναι η αμφισβήτηση του κυρίαρχου νεοφιλελεύθερου δόγματος  που εκπροσωπεί κυρίως  η ευρωπαϊκή δεξιά. Μια πραγματικά προοδευτική στροφή που θα αποτρέψει την ενίσχυση των ακραίων δυνάμεων του λαϊκισμού, του εθνικισμού και του ευρωσκεπτικισμού, θα δώσει νέα ώθηση στο ευρωπαϊκό όραμα και θα προχωρήσει στην πολιτική και οικονομική ενοποίηση , που είναι απαραίτητη.
Το ερώτημα δεν είναι εντός ή εκτός Ευρώπης. Το μήνυμά μας είναι απλό και ξεκάθαρο. Αλλαγή πολιτικών σε Ελλάδα και Ευρώπη. Βιώσιμη λύση για την Ελλάδα σημαίνει βιώσιμη Ευρώπη. Αλλαγή πολιτικών στην Ευρώπη σημαίνει αποφυγή στο μέλλον παρόμοιων καταστάσεων. Η σύνδεση της έκβασης του ελληνικού ζητήματος με το μέλλον της Ευρώπης, είναι προσέγγιση ευρωπαϊκή και εθνικά επωφελής. Απαιτείται αλλαγή πολιτικών – στεθερότητα και όχι διακινδύνευση ιστορικών επιτυχιών.

·              Μείζονος σημασίας ζήτημα είναι η ανάκτηση της πολιτικής αυτονομίας της κυβέρνησης και η ουσιαστική αλλαγή του τρόπου παρακολούθησης του προγράμματος. Έχουμε ξαναπεί και θα το διεκδικήσουμε με τις δυνάμεις μας πως είναι απαραίτητο να υπάρξει ένας νέος τύπος σχέσης που θα  επιτρέπει στην  ελληνική κυβέρνηση να σχεδιάζει και να εφαρμόζει μέτρα και ρυθμίσεις για την επίτευξη των στόχων  που έχουν συμφωνηθεί. Τα δε θεσμικά όργανα της Ε.Ε να  παρακολουθούν την κάλυψη των στόχων και να διεξάγουν πιλοτικούς ελέγχους. Είναι μια αλλαγή ουσίας που αποκαθιστά στο συμβολικό αλλά και στο ουσιαστικό επίπεδο μια σχέση ισοτιμίας και αλληλεγγύης εντός της Ένωσης.

·             Η επιχειρούμενη επικράτηση πολωτικού κλίματος δεν ωφελεί τον τόπο και εμείς δεν θα εμπλακούμε σε τέτοια αντιπαράθεση. Τροφοδοτούν σκοπίμως την ένταση οι  πολιτικές δυνάμεις που επιλέγουν να εκπροσωπούν το νέο δικομματισμό  και αποφεύγουν να τοποθετηθούν επί της ουσίας. Εκτιμούν λανθασμένα πως με αυτόν τον τρόπο υπηρετούν την πολιτική σταθερότητα συσπειρώνοντας τα ακροατήριά τους, τους οπαδούς και τους  ψηφοφόρους.
Η πολιτική σταθερότητα όμως αμφισβητείται έντονα λόγω της κοινωνικής αποσταθεροποίησης, της οικονομικής καχεξίας και της διάχυτης απαισιοδοξίας που ενσταλάζεται στον ελληνικό λαό.

·         Δεν μπορεί στο όνομα της πολιτικής σταθερότητας να ασκούνται καταφανώς συντηρητικές πολιτικές . Αυτές  οι πολιτικές  που οδηγούν στην αποσταθεροποίηση. Είναι αυταπάτη ότι γρήγορες και βίαιες παρεμβάσεις με το όνομα << μεταρρυθμίσεις >> θα φέρουν  αποτελέσματα. Είναι η αποδοχή λανθασμένων και ιδεοληπτικών απαιτήσεων της τρόικας που οδηγούν με ακρίβεια στην πολιτική αποσταθεροποίηση.
Από την άλλη , αντί μιας ρεαλιστικής πολιτικής αντιπρότασης - βασισμένης σε πραγματικά δεδομένα, αντί σαφών ιεραρχήσεων και επιλογών για τα κύρια ζητήματα, καταγράφεται  μια πανσπερμία απόψεων και μία ευκολία εξαγγελιών πολιτικών προτάσεων  και υποσχέσεων – και αναφέρομαι στο ΣΥΡΙΖΑ - που στην καλύτερη  περίπτωση  είναι ανέφικτες και στη χειρότερη θέτουν σε διακινδύνευση την σταθερή ευρωπαϊκή πορεία της χώρας.

·         Η  φετινή χρονιά έχει δυσκολίες, διλήμματα και κρίσιμες αποφάσεις για την Ελλάδα. Αποφάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο που θα καθορίσουν εν πολλοίς το πλαίσιο στο οποίο θα κληθούμε να ζήσουμε τα επόμενα χρόνια.
Πρώτη επιδίωξη της ελληνικής κυβέρνησης πρέπει να είναι η επίτευξη μιας νέας συμφωνίας με τους εταίρους με συγκεκριμένο περιεχόμενο.

Βασικά σημεία αυτής της συμφωνίας πρέπει να είναι:
·         Η αλλαγή του χαρακτήρα της δημοσιονομικής προσαρμογής.
Στη νέα αυτή συμφωνία επίσης θα πρέπει να αξιοποιηθεί η συλλογική εμπειρία από τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των προηγούμενων προγραμμάτων. Μια σειρά  υπεραισιόδοξων και φιλόδοξων στόχων, λανθασμένων εκτιμήσεων και  μέτρων και η ιδεοληπτική εμμονή σε αυτά, οδήγησαν σε τραγικά αποτελέσματα με  πολύ μεγάλο κοινωνικό κόστος. Η έκθεση του ευρωκοινοβουλίου για τις επιπτώσεις των μνημονίων στην Ελλάδα αποκαλύπτει με τον πλέον ανάγλυφο τρόπο τις συνέπειες των πολιτικών της λιτότητας.

Σε ό,τι αφορά στο πρωτογενές πλεόνασμα:
 δεν το απαξιώνουμε ούτε το  μηδενίζουμε. Εκτιμούμε πως πρόκειται για ένα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί στα χέρια της ελληνικής κυβέρνησης για μια νέα καλύτερη συμφωνία. Από την άλλη όμως δεν τρέφουμε αυταπάτες  για τον τρόπο επίτευξής του και  διαφωνούμε φυσικά με τον τρόπο που φημολογείται πως θα μοιραστεί το μέρισμα του πλεονάσματος. Προτεραιότητα πρέπει να έχουν οι άνεργοι και  τα νοικοκυριά που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

·         Η νέα  συμφωνία με τους εταίρους πρέπει να εμφορείται από μια ειλικρινή  αντίληψη για το τι είναι οικονομικά και κοινωνικά εφικτό, ρεαλιστικό και πραγματοποιήσιμο. Να εγκαταλειφτούν  οι ανεδαφικοί στόχοι και να αναθεωρηθούν οι ανάλογες προβλέψεις και προβολές.
Στην κατεύθυνση αυτή εμείς προτείνουμε , παράλληλα με την ρεαλιστική «προσγείωση» των δημοσιονομικών στόχων , να εξαιρούνται οι  δημόσιες  επενδύσεις από τον υπολογισμό του δημοσιονομικού ελλείμματος και να συμπεριλαμβάνονται οι κοινωνικοί δείκτες (ποσοστό ανεργίας και ποσοστό πολιτών κάτω από το όριο της φτώχειας) στους δείκτες αξιολόγησης της οικονομικής πολιτικής.
Στη νέα συμφωνία πρέπει να υπάρξει ειδική ρύθμιση επιστροφής στον κοινωνικό προϋπολογισμό του 30% του πρωτογενούς πλεονάσματος από το πρώτο ευρώ και όχι από το ποσό της υπεραπόδοσης – υπερκάλυψης των στόχων. Είναι ένα δίκαιο αίτημα. Το διεκδικούμε.
Και ας μη μας λένε ότι δεν γίνεται. Διότι και το ισχύον 70% από την υπεραπόδοση ,  στο οποίο στηρίζουν την επικοινωνιακή  πολιτική τα κυβερνητικά κόμματα , ήταν πρόταση και όρος που έθεσε η ΔΗΜΑΡ .

·         Για την κάλυψη του  χρηματοδοτικού κενού 2014-15 τασσόμαστε υπέρ της χρονικής μετακύλισης των ομολόγων 4,4 δις ευρώ που δόθηκαν το 2009 από το δημόσιο και λήγουν το 2014 για κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών έναντι προνομιούχων μετοχών , καθώς και της μετακύλισης των ομολόγων που έχουν στη διάθεσή τους κεντρικές τράπεζες των κρατών-μελών. Επιπροσθέτως , πρέπει να υπάρξει αξιοποίηση των αναξιοποίητων κεφαλαίων του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

·         Η αναδιάρθρωση του χρέους.
Σήμερα η αναγκαιότητα αναδιάρθρωσης του χρέους αποτελεί κοινή θέση  της πλειονότητας  των πολιτικών δυνάμεων. Το μείζον  πολιτικό και οικονομικό ζήτημα δεν αφορά την αναδιάρθρωση αυτή καθαυτή , αλλά το είδος της πολιτικής που θα τη συνοδέψει. Τα προβλήματα της ανεργίας, της ανάπτυξης και του χρέους πρέπει να αντιμετωπιστούν ταυτόχρονα και ενιαία. Το σημείο εισόδου στην λύση του προβλήματος είναι η αύξηση της απασχόλησης. , καθώς θα δημιουργήσει ανάπτυξη , η οποία θα σταθεροποιήσει την οικονομία και θα επιτρέψει την εξυπηρέτηση του χρέους.
  • Για  τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους , οι προτάσεις για την χρονική επιμήκυνσή του και κυρίως για τη μείωση των επιτοκίων , φαίνεται ότι αποτελούν κοινό τόπο στο Eurogroup
Ταυτόχρονα προτείνουμε την ανάληψη του κόστους ανακεφαλαιοποίησης των Τραπεζών από τον ESM, που θα μείωνε το ελληνικό χρέος τουλάχιστον  κατά 26  δις ευρώ, που είναι οι συμμετοχές του ΤΧΣ. Αυτό θα ισχύσει στο πλαίσιο της «Τραπεζικής Ένωσης» για την Ισπανία. Η αναδρομικότητα και για την Ελλάδα, οφείλει και πρέπει να είναι στο πακέτο των ελληνικών διεκδικήσεων.

  • Σε ό,τι αφορά στο εσωτερικό της χώρας , προτάσσουμε έναν δρόμο μεταρρυθμίσεων και μεγάλων δομικών αλλαγών, Δεν συμφωνούμε με τον τρόπο, τις μεθόδους και τις πρακτικές της κυβέρνησης , καθώς , τις περισσότερες φορές , αντί για μεταρρύθμιση προωθείται απορύθμιση και μετακύλιση βαρών στους πολίτες.
Αποδιάρθρωση αντί διαρθρωτικών παρεμβάσεων σε ένα περιβάλλον φτωχοποίησης, χαμηλό εργατικό κόστος , αποσπασματικές  ρυθμίσεις  και  υπερφορολόγηση είναι η συνταγή του αδιεξόδου .

  • Η κυβερνητική πολιτική βάσισε όλη την προσπάθεια ανάκαμψης στην  απελευθέρωση της αγοράς εργασίας και τη δημοσιονομική προσαρμογή , περιορίζοντας όμως  καταλυτικά το εύρος της οικονομικής πολιτικής. Για να επιτευχθεί ανάκαμψη απαιτούνται συνδυαστικές πρωτοβουλίες, τόλμη, αποφασιστικότητα και πολιτική βούληση. Η οικονομική ανάκαμψη είναι στόχος μεγαλύτερος της δημοσιονομικής. Απαιτούνται νέες προσεγγίσεις και οι κυβερνητικές δυνάμεις δεν δείχνουν να θέλουν να ακούσουν. Εμμένουν πεισματικά σε συνταγές και πρακτικές που η πραγματική οικονομική και κοινωνική ζωή καταδικάζει.

  • Υπάρχουν και θέματα πέραν του μνημονίου, εκτός των συμβατικών υποχρεώσεων της χώρας, όπου και εκεί μπορεί να γίνει με μεγαλύτερη καθαρότητα η διακριτότητα των πολιτικών προτάσεων. Σε μια σειρά ζητημάτων εσωτερικής πολιτικής μπορεί ο κάθε ένας και η κάθε μια να κρίνει ποια πρόταση είναι προοδευτική και ποια συντηρητική. Ποια πρόταση είναι ρεαλιστική και ποια ανεδαφική. Ποια πολιτική βασίζεται σε προγραμματικές επεξεργασίες και ποια είναι δομημένη γύρω από λαϊκιστικές παραδοχές.
Εμείς , από την μία προτείναμε ένα σχέδιο για την αλλαγή του πολιτικού συστήματος, την αλλαγή του εκλογικού νόμου, την καταπολέμηση του μαύρου πολιτικού χρήματος και την διαφάνεια στη χρηματοδότηση των κομμάτων. Προτείναμε την μεγάλη μείωση  του κόστους του πολιτικού συστήματος. Από την άλλη , η κυβέρνηση με αιφνιδιαστικό τρόπο προωθεί αλλαγές στον εκλογικό νόμο λίγες εβδομάδες πριν από  τις  εκλογές , αλλάζει τις ημερομηνίες διεξαγωγής των εκλογών και αντιμετωπίζει τους κανόνες της δημοκρατίας με  ανεπίτρεπτη υποτίμησή τους. Η εκλογική νομοθεσία δεν είναι – και δεν μπορεί να είναι- εργαλείο διαμόρφωσης πολιτικών συσχετισμών.

·         Επιμένουμε στο δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι των μεταναστών στις αυτοδιοικητικές εκλογές   και καλούμε τις πολιτικές δυνάμεις που θέλουν να λέγονται προοδευτικές να αποκρούσουν  την συντηρητική αναδίπλωση. Επιμένουμε να πιστεύουμε πως το να αρνείσαι να παρέχεις την ιδιότητα του πολίτη σε μεγάλα τμήματα της κοινωνίας, σε ανθρώπους που έχουν επιδιώξει και έχουν επιτύχει την κοινωνική ενσωμάτωση, λαμβάνει πλέον τον χαρακτήρα συλλογικής απόρριψης και καθήλωσης  τμημάτων του πληθυσμού σε υποτελή θέση.

·         Η κυβέρνηση  στρέφεται ολοένα και πιο δεξιά,  συντηρητικοποιείται,  νομοθετεί και  υλοποιεί πολιτικές φορτισμένες ιδεολογικά ,  μακριά από το όραμα μιας ανοιχτής κοινωνίας ισότητας και ελευθερίας, δικαιοσύνης και ευημερίας. Βλέπουμε την κυβέρνηση να οχυρώνεται πίσω από ξεπερασμένες αντιλήψεις για την κοινωνική και πολιτική ζωή της χώρας , ευελπιστώντας να φανεί αρεστή στο πιο συντηρητικό και ακροδεξιό ακροατήριο . 

·         Δώσαμε τη μάχη για την υλοποίηση της διοικητικής μεταρρύθμισης με κανόνες, με σεβασμό στο κράτος δικαίου και με στόχο την ουσιαστική αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα. Από την άλλη , επελέγησαν  μονόπλευρες λογικές απολύσεων που , πέρα από κάθε σχέδιο , απλά θέτουν αριθμητικούς στόχους.

·         Εμείς , θέσαμε το ζήτημα των δικτύων . Όσο ήμασταν  στην κυβέρνηση δεν υπήρχε επιλογή  πώλησής τους. Καταψηφίσαμε το σχεδίου νόμου για την ιδιωτικοποίηση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας . Πεποίθησή μας είναι πως η πώληση το μόνο που εξυπηρετεί είναι το ιδιωτικό μονοπώλιο και δεν απορρέει από καμία μνημονιακή υποχρέωση ή κοινοτική οδηγία.

·         Αντιτασσόμαστε στο κλείσιμο των δομών υγείας του ΕΟΠΥΥ , όχι διότι πιστεύουμε πως όλα μπορούν να παραμείνουν ως έχουν , αλλά διότι εμείς θέτουμε την ουσιαστική  μεταρρύθμιση. Μια μεταρρύθμιση που θα υπηρετεί την  Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και θα περιλαμβάνει επιστημονικά τεκμηριωμένο σχέδιο, σαφήνεια προβλέψεων και μεταβατικά βήματα . Δεν νοείται μεταρρύθμιση με κλειστές τις δομές υγείας του ΕΟΠΥΥ.

·         Υπάρχουν ταυτόχρονα και θέματα μικρότερης εμβέλειας που απασχολούν όμως τους πολίτες και  τους επιβαρύνουν οικονομικά. Ένα τέτοιο ζήτημα είναι η υπέρμετρη αύξηση των διοδίων ενάντια σε κάθε λογική και οικονομική πραγματικότητα. . Τη χειρότερη δυνατή στιγμή οι επιβαρύνσεις αγγίζουν το 66%. Υπάρχουν σαφώς και πολιτικές ευθύνες στον αρχικό σχεδιασμό των αυτοκινητοδρόμων- ευθύνες που πρέπει να αποδοθούν.

·         Σε ό,τι αφορά στα αγροτικά ζητήματα  στόχος της ΔΗΜΑΡ είναι η δίκαιη φορολόγηση των αγροτών. Ούτε η εξόντωσή τους, ούτε η εξαίρεσή τους. Λογιστικός προσδιορισμός του αγροτικού εισοδήματος όπως γίνεται με όλες τις άλλες οικονομικές δραστηριότητες και φορολόγηση  των ατομικών εισοδημάτων με προοδευτική φορολογική κλίμακα. Παράλληλα όμως πρέπει να υπάρξουν μέτρα που μειώνουν το κόστος της αγροτικής παραγωγής  και αφορούν  την ενέργεια , το πετρέλαιο ,  τη μείωση του ΦΠΑ για αγροτικά εφόδια, σπόρους, λιπάσματα, φυτοφάρμακα, ζωοτροφές. Το δίλλημα το οποίο δημιούργησε η κυβέρνηση ήταν το εξής : «ή οι αγρότες θα φορολογηθούν άδικα ή θα εξαιρεθούν ουσιαστικά από την φορολογία». Το απορρίπτουμε.

·         Επισημαίνουμε την ανάγκη η χώρα μας να παραμείνει ενεργός παίκτης της διεθνούς κοινότητας, των εξελίξεων και , παρά την κρίση , να είναι ικανή να υπερασπίσει τα συμφέροντά της.     Στο Κυπριακό ζήτημα που διαφαίνεται κινητικότητα και ελπίδες επίλυσής του, υποστηρίζουμε  την ανάγκη να αποτραπεί η μονιμοποίηση της διχοτόμησης της Κύπρου. Επιδιώκουμε να εμπεδωθεί κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Το Κοινό Ανακοινωθέν περικλείει ελπίδες επανέναρξης των συνομιλιών, θέτει μια πρώτη βάση συζήτησης και ανοίγει εκ νέου το παράθυρο της συνεννόησης. Η αναζήτηση μιας  δίκαιης και βιώσιμης λύσης είναι ο αναγκαίος δρόμος για το Κυπριακό.

·         Στο ζήτημα της Ουκρανίας εκτιμούμε πως πρέπει να επιδιωχθεί πολιτική λύση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και να αποφευχθεί η συνέχιση των αιματηρών συγκρούσεων. Η διεθνής κοινότητα με σεβασμό στην πολιτική αυτονομία της Ουκρανίας πρέπει να παρέμβει διαμεσολαβητικά και να επιδιώξει την εύρεση λύσεων που θα διασφαλίζουν την εξομάλυνση. Δεν πρέπει η Ουκρανία να μετατραπεί σε πεδίο γεωπολιτικών και οικονομικών επιδιώξεων. Τέτοια εξέλιξη προοιωνίζεται οδυνηρό μέλλον για το λαό της Ουκρανίας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει από θέσεις αρχών να τοποθετηθεί αναλόγως. Η Ελληνική Προεδρία οφείλει να κινητοποιήσει τους εταίρους στην κατεύθυνση ανάληψης συγκεκριμένων ανθρωπιστικών και πολιτικών πρωτοβουλιών.

·         Φέτος είναι χρονιά εκλογών, χρονιά αυτοδιοικητικών εκλογών.
Ο χώρος της τοπικής αυτοδιοίκησης χρειάζεται αυτοδιοικητικές κινήσεις, χειραφετημένες από τα κόμματα και την κεντρική διοίκηση, με προοδευτικά προγράμματα που διεκδικούν την αναβάθμιση και τη μεταρρύθμιση της, την ενίσχυση της τοπικής  ανάπτυξης, την αναβάθμιση της κοινωνικής πολιτικής, τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη. Στηρίζουμε τις προτάσεις που κατέθεσε η Κίνηση των 5 Δημάρχων για την αναβάθμιση του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Οι εκλογές  πρέπει να αναδείξουν Δημάρχους και Δημοτικά Συμβούλια στη βάση προγραμμάτων και αξιοσύνης προσώπων.
Η Θεσσαλονίκη και η Αθήνα πρωταγωνίστησαν σε αυτή την κατεύθυνση με τη συγκρότηση τέτοιων κινήσεων με επικεφαλής το Γιάννη Μπουτάρη και το Γιώργο Καμίνη. Προσέφεραν πολλά, άλλαξαν σελίδα στις πόλεις,. και πρέπει να συνεχίσουν το έργο τους Η ΔΗΜΑΡ υποστηρίζει τη συγκρότηση, τέτοιων αυτοδιοικητικών κινήσεων προοδευτικού προσανατολισμού.

    
  • Πρωταγωνιστούμε στη δημιουργία του προοδευτικού πόλου. Είναι ιστορική αναγκαιότητα η ύπαρξη αυτού του πολικού χώρου. Όχι απλά η διαφύλαξη της δυνατότητας προοδευτικών λύσεων και της προοπτικής μιας προοδευτικής διακυβέρνησης αλλά η εφαρμογή πολιτικών και σήμερα ,  που να αναφέρονται σε αυτές τις λύσεις .
Σήμερα χρειάζονται παρεμβάσεις. Σήμερα οφείλονται λύσεις για τους ανέργους, τους οικονομικά ασθενέστερους ,  για την μεσαία τάξη που έχει πληγεί για το κοινωνικό κράτος . Σήμερα πρέπει να επανεφεύρουμε τρόπους, πολιτικές ώστε το όραμα της δίκαιης κοινωνίας να μην μένει μια απλή εξαγγελία.

Να επαναθεμελιώσουμε σε στέρεες βάσεις την ανοδική κοινωνική κινητικότητα. Είναι ζητήματα της προοδευτικής ατζέντας αυτά και για αυτά θα αγωνιστούμε.

Ο χώρος μας – ο χώρος του δημοκρατικού σοσιαλισμού είναι δύναμη αλλαγών. Μεγάλες αλλαγές στην υπηρεσία της κοινωνίας , στην υπηρεσία των πολιτών. Ο τόπος χρειάζεται την κεντροαριστερά των αλλαγών και όχι της παγίωσης των ανισοτήτων. Χρειάζεται την κεντροαριστερά των πολλών, της συμμετοχής, της ποικιλομορφίας και όχι σχήματα αναπαλαίωσης – στηρίγματα της συντήρησης. Ο κόσμος ακούει  προτάσεις που τον αφορούν, που μπορούν να καλυτερεύσουν το βιοτικό επίπεδο και όχι εξαγγελίες για ένα μακρινό μέλλον. Η δική μας συμπαράταξη ενδιαφέρεται για τις εργασιακές σχέσεις, για τους απλήρωτους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, για όσους δεν έχουν πρόσβαση σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Η Ελλάδα χρειάζεται μια πολιτική δύναμη στον ευρύτερο προοδευτικό χώρο που δεν θα ταυτίζει την πολιτική και κοινωνική σταθερότητα με συντηρητικές επιλογές. Χρειάζεται μια πολιτική δύναμη που δεν θα αμφισβητεί τις ιστορικές κατακτήσεις του ελληνισμού, την καταστατική του θέση στον δυτικό κόσμο και στο κατεξοχήν προωθημένο υπερεθνικό σύστημα ολοκλήρωσης. Ταυτόχρονα όμως χρειάζεται μια πολιτική δύναμη που εντασσόμενη σε ευρωπαϊκή πολιτική οικογένεια θα μάχεται για  το προοδευτικό , για αλλαγές προοδευτικού περιεχομένου , για πολιτικές που υπηρετούν την κοινωνική  συνοχή .

  • Μια συμπαράταξη σοσιαλιστών, σοσιαλδημοκρατών, προοδευτικών, αριστερών και οικολόγων είναι ικανή να δώσει τη μάχη αυτή. Μια συμπαράταξη αυτόνομη, χωρίς εξαρτήσεις από λογής συμφέροντα, μια συμπαράταξη με αίσθημα και πολιτική δημοκρατικής ευθύνης .
Ο προοδευτικός πόλος θα είναι πραγματικά προοδευτικός. Δεν θα είναι λαϊκιστικός για να θωπεύσει συνειδήσεις, δεν θα βασίζεται στην άκρατη υποσχεσεολογία ούτε θα αθροίζει συντεχνιακά αιτήματα προς άγραν ψήφων. Το γενικό συλλογικό συμφέρον βρίσκεται πάνω από αυτό το άθροισμα. Οι δημόσιες πολιτικές θα σχεδιάζονται με μοναδικό άξονα αυτό.
  • Απευθυνόμαστε σε όλους τους δημοκράτες προοδευτικούς πολίτες, στον κόσμο της εργασίας, του πνεύματος και των τεχνών – απευθυνόμαστε σε όσους μοιράζονται τις ίδιες πεποιθήσεις με εμάς, σε όσους πιστεύουν ότι υπάρχει άλλος δρόμος που διασφαλίζει την κοινωνική συνοχή και την ανάκαμψη και τους καλούμε να στηρίξουν το εγχείρημα αυτό.
Είναι υπόθεση της κοινωνίας και όχι απλά συνενώσεων κορυφής. Μέσα από μια έκρηξη συμμετοχής είναι δυνατή η αναγκαία  αλλαγή. Αυτή επιδιώκουμε . Αυτή διεκδικούμε. 


22 / 02 / 14